Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Klapzuba žasne: Fotbal snáší zlatá vejce

Pavel Jégl
Pavel Jégl
24. 2. 2014
 7 439

Fotbal je skvělý byznys, příjmy elitních klubů a soutěží, ve kterých se utkávají, rostou několikanásobně rychleji než světová ekonomika. Ukázkovým příkladem je Liga mistrů, nejlépe placená sportovní soutěž světa.

Klapzuba žasne: Fotbal snáší zlatá vejce

Velkolepá fotbalová show se vrací. Po zimní pauze se minulý týden nad tribuny opět vznesly monumentální tóny Händelovy korunovační hymny a nejlepší plejeři světa vyběhli na zelený pažit, aby otevřeli jarní část Ligy mistrů.

Liga mistrů je nejbohatší

Kdyby se toho dožil starý Klapzuba, patrně by rozčilením překousl fajfku, obdobně jako při turné své rodinné jedenáctky v Austrálii. Tentokrát by tohoto vyznavače zásady, podle níž se fotbal hraje o čest, a ne o peníze, nerozhodila samotná hra, ale eura, která do fotbalu tečou. V nynější sezoně Ligy mistrů (2013/2014) jich UEFA (Unie evropských fotbalových asociací) rozdělí mezi účastníky bezmála miliardu.

Liga mistrů je turnaj, který v žebříčku časopisu Forbes vévodí sportovnímu byznysu. Vedle ní vypadá jako chudý příbuzný i superlativy opředený Super Bowl. Zatímco vítěz Ligy mistrů sezony 2012/2013 Bayern Mnichov si za postup do finále a celkové vítězství podle metodiky Forbesu na odměnách od UEFA odnesl 65 milionů dolarů (47,5 milionu eur), letošní šampion Super Bowlu, tým Baltimore Ravens se musel spokojit s honorářem 11 milionů dolarů (8,1 milionu eur). UEFA přičítá Bayernu za triumf ještě vyšší odměnu – 55 milionů eur. Přesto si bavorský klub z loňské sezony Ligy mistrů neodnesl nejvyšší částku. Finanční jedničkou byl Juventus Turín. „Stará dáma“ vypadla ve čtvrtfinále právě s Bayernem, ale přišla si na 65,3 milionu eur díky tomu, že brala větší podíl z televizních práv než Bavoři.

Avšak pozor, to jsou pouze peníze, které Juventus a Bayern utržily od UEFA. Tvoří je výkonnostní bonusy za účast v jednotlivých fázích soutěže a peníze za marketingová a televizní práva, která se dělí podle velikosti trhu jednotlivých států. Skutečné příjmy klubů za Ligu mistrů jsou vyšší, protože kluby si přijdou také na peníze, které přes pokladnu fotbalové asociace neprotékají – zejména tržby z prodeje vstupenek.

Kasu drží UEFA

Jinak ale platí, že finance Ligy mistrů má pevně v rukou UEFA. Patří jí veškerá marketingová i televizní práva. Z příspěvků sponzorů a poplatků za prodej vysílacích práv tečou do její pokladny pohádkové částky. Mezi 32 klubů, které postoupily do Ligy mistrů, UEFA loni rozdělila 904,6 milionu eur, téměř tři čtvrtiny příjmů z této soutěže (1,25 miliardy eur). Prosperitu zajišťuje soutěži mix jedinečných fotbalistů a bohatých sponzorů. Zatímco s míči kouzlí Cristiano Ronaldo, Lionel Messi či Franck Ribéry, o reklamy se dělí Adidas, Ford, Gazprom, Heineken, HTC, MasterCard Sony Computer Entertainment (značka PlayStation) a UniCredit Bank. V posledních letech zaznamenává Liga mistrů až desetiprocentní přírůstky příjmů za rok. Kluby, které v ní hrají, za tímto tempem nijak nezaostávají. Z dat auditorské a konzultační společnosti Deloitte, která už sedmnáct let příjmy klubů sleduje a vyhodnocuje, vyplývá, že tržby dvaceti nejbohatších týmů Evropy v ročníku 2012/2013 meziročně vzrostly o osm procent.

Finanční ligu vede Real

Žebříčku Deloitte Football Money League kraluje Real Madrid s příjmem 518,9 milionu eur. Druhá FC Barcelona získala ve stejné sezoně 482,6 milionu, třetí Bayern Mnichov 431,2 milionu eur. Tyto kluby už zakusily triumf v Lize mistrů. Všechny také postoupily do jarní části nynějšího ročníku. Z pohledu investora vypadají jako společnosti slušně zajištěné proti ekonomickému propadu. Jejich tři hlavní zdroje příjmů – příjmy z televizních práv, obchodní příjmy a tržby z reklamy – jsou vyvážené. Real i Barcelona mají stamilionové dluhy (v eurech), ale příliš starostí si s tím nedělají. Pokud by se dostaly do krize, mají po ruce recept, jak se jich zbavit: Prodat podíl ruským oligarchům nebo ještě lépe ropným šejkům z Perského zálivu.

Finanční liga Deloitte každopádně poskytuje důkaz, že Liga mistrů snáší fotbalovým klubům zlatá vejce. Elitní dvacítku tvoří pouze evropské kluby, které hrají nebo v minulých letech hrály ve vyřazovací části Ligy mistrů. Statistiky Delloite také dokládají, jak kluby bohatnou. V ročníku 1998/1999 se jako jediný přes hranici sto milionů eur dostal Manchester United. Nyní tuto hranici překonávají tři desítky klubů.

Pro úplnost: Z českých klubů měla v loňské sezoně nejvyšší příjem Viktoria Plzeň – jediný český účastník Ligy mistrů. S necelými 500 miliony korun (18,2 milionu eura) však nemohla na postup do finanční ligy pomýšlet. Viktoria byla vyřazena už v základní skupině elitní klubové soutěže, přesto za ni inkasovala odměnu téměř 300 milionů korun.

Zajímá vás fotbal?

Mourinho a klapzubáci

Důsledkem horentních tržeb za postup do závěrečných kol Ligy mistrů jsou rozevírající se nůžky mezi kluby, které si rozdělují nejvyšší odměny od UEFA, a těmi ostatními. Rozdíly v příjmech se odrážejí v rozdílech ve výkonnosti, upozorňuje studie společnosti Ernst & Young – Football meets finance. Ernst & Young se zabývá vývojem v nejlepších evropských ligách a zjišťuje, že ztrácejí na vyrovnanosti. Vládne jim několik málo klubů, které pravidelně bodují v Lize mistrů. Ostatní až na výjimky plní roli komparzu. „Špičkové ligové soutěže se stávají předvídatelnými,“ píše se v analýze Ernst & Young.

Předvídatelná je však i Liga mistrů. Vítězí v ní ty nejbohatší kluby.

Mnohé zápasy těchto velkoklubů s outsidery připomínají vraždění neviňátek. Namátkou připomínám zápasy Plzně s Bayernem loni na podzim. Posledním klubem, který vyhrál Ligu mistrů, aniž se umístil ve finanční lize, bylo FC Porto v ročníku 2003/2004. Tihle „klapzubáci“ vedení trenérem Josém Mourinhem dokázali před deseti lety zastínit Real i Bayern. Hned poté si však partu z Porta rozebraly majetnější kluby. Od té doby se mají ještě víc na pozoru a vyzobávají talenty daleko častěji už v juniorském věku, aby jim nevyrostla nová konkurence.

Ale kdo ví. Třeba se právě teď kdesi v Dolních Bukvičkách dává dohromady nová Klapzubova jedenáctka, která odolá nájezdům fotbalových skautů, zbourá logiku finanční ligy a vyhraje pohár pro vítěze Ligy mistrů. Je to pěkná naděje. Stejně jako ta, kterou vyslovil slepý mládenec v proroctví o rytířích z hory Blaník.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (1)

Vstoupit do diskuze
Pavel Jégl

Pavel Jégl

Před listopadem 1989 vystudoval automatizaci a robotiku na ČVUT. Psal do samizdatu a do šuplíku. Po volbách v roce 1990 zastupoval ve Federálním shromáždění Občanské fórum. Poté absolvoval stáž v USA a... Více

Související témata

dluhyfootball meet financeforbesfotballiga mistrůsponzoringsportuefa
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo