Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Muži na nákupech vábí samičky

Ivan Adamovič
Ivan Adamovič
12. 1. 2010

Drahým autem přilákáte společnici na jednu noc, ale ne budoucí manželku. I takové výsledky vycházejí z psychologických experimentů amerických a kanadských vědců, s nimiž nedávno seznámil čtenáře magazín New Scientist.

Muži na nákupech vábí samičky

Evoluční psychologie používá termín „teorie nákladné signalizace“. Podle ní zvířata včetně lidí vysílají nákladné a těžko zfalšovatelné signály sloužící k tomu, aby zvýraznili své biologické přednosti před potenciálními sexuálními protějšky. Série experimentů tuto signalizaci prozkoumala a nalezla zajímavé rozdíly mezi muži a ženami, co se vábení a financí týče.

Pokusné osoby (studenti) byly rozděleny na dvě skupiny, z nichž jedna byla uvedena do seznamovacího módu (tím, že nejprve byli požádáni, aby z předložených fotografií žen či mužů vybrali nejvhodnější partnerku, partnera), zatímco druhá nikoliv. Podle předpokladu se ukázalo, že lidé naladění na svádění budou projevovat jiná přání než ti, kteří takto vyladěni nejsou.

Muži i ženy z experimentu byli pak dotazováni, co by udělali s nečekanou výhrou a kolik hodin by byli ochotni věnovat dobročinnosti. Muži nastavení na svádění byli ochotni peníze raději utrácet než uložit na konto, zatímco u žen žádný takový rozdíl nalezen nebyl. Naopak ženy naladěné na svádění byly ochotnější věnovat svůj čas jako dobrovolnice, zatímco u mužů nemělo toto naladění na ochotu pomáhat druhým žádný vliv.

Další experiment potvrdil, že nákupy drahých předmětů (u mužů) a charita (u žen) musejí být veřejné, okázalé. Muži, kteří nebyli naladěni na svádění, byli ochotnější nakupovat předměty méně okázalé a nápadné. Nakonec vyšlo najevo, že i muži by byli ochotni poskytnout charitu jako součást vábení samičky, ale pouze v případě, že by to byla charita heroická, typu „záchrana tonoucího“. Formy dobročinnosti byly ještě rozděleny na sociálně prestižní (jako dobrovolná pomoc za účasti celebrit) a sociálně dominantní (vedoucí protestní akce). O sociálně prestižní dobrovolnictví projevila mírně zvýšený zájem obě pohlaví (ze skupin naladěných na sex), ale o sociálně dominantní dobrovolnictví jevili zájem pouze muži naladění na sex, navíc především muži promiskuitní. Hledat životního partnera v průvodu demonstrantů tedy asi nebude nejlepší strategií.

Náklonnost mužů pořídit si v rámci svádění spíše okázalou věc se, jak se ukázalo, týkala pouze těch, kteří měli zájem o jednorázový vztah. Tyto signály ženy dobře vnímají. Muž řídící Porsche Boxster byl hodnocený lépe než muž v nenápadnější Hondě Civic pouze těmi ženami, které stály o krátkodobý vztah. Výzkumníci z toho vyvozují, že ženy jsou přitahovány okázale utrácejícími muži kvůli jejich genům (ty mohou získat už během první kopulace) spíše než kvůli případnému dlouhodobějšímu zajištění v rámci manželství.

Poslední experiment naznačil, že sváděcí strategie ovlivňují ekonomické chování více u mužů než u žen. Pokusné vzorky si mohly vybrat, zda chtějí méně peněz hned nebo více peněz někdy v budoucnosti. Muži, kteří před tím hleděli na fotografie atraktivních žen, byli méně ochotní na své peníze čekat. U žen se tento vliv nijak neprojevil.

Netrpěliví závodníci si tedy pouze vezou svou jednorázovou várku genů do lůna charitou postižených žen. Ti ostatní se oženili a žijí šťastně až do smrti.

Foto: Profimedia.cz

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Ivan Adamovič

Ivan Adamovič

Publicista a novinář původně zaměřený na kulturu. V roce 1995 spoluzaložil a řadu let řídil časopis Živel, působil také v měsíčníku Ikarie, byl šéfredaktorem webového deníku InZine.cz. Později vedoucí... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo