Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Lokální starosta versus prezident zeměkoule

Lada Kičmerová
Lada Kičmerová
27. 1. 2010

Zaměstnanec jedné velké nadnárodní společnosti mi nedávno vyprávěl o změnách ve struktuře firmy, v níž pracuje: mateřská společnost kdesi na druhé straně Evropy se rozhodla přesunout rozhodovací pravomoci o směřování národních „filiálek“ na centrální úroveň. Kamsi do Británie. Výsledkem bude ztráta kontaktu s trhem a jeho specifiky a ztráta obchodních vztahů s partnery. Zkrátka ztráta kontroly hráčů českých týmů ve prospěch „univerzálního šéfa.“

Lokální starosta versus prezident zeměkoule

Co si od toho mateřská společnost slibuje? Úsporu nákladů a možná i větší efektivitu při rozhodování a formulaci firemní strategie. Může ale někdo v Londýně rozhodovat o českém trhu lépe než manažer v Praze?

Tato filosofická otázka se netýká jen velkých nadnárodních firem, ale i politických systémů. Koneckonců Evropská unie není nic jiného než podobný trend přesouvání rozhodovacích a legislativních pravomocí na nadstátní úroveň. Státy se vzdají některých svých pravomocí ve prospěch „moudřejšího celku.“ Slibují si od něj úsporu nákladů díky funkčnímu jednotnému trhu a vyšší efektivnost plynoucí z jednotnosti. Otázkou ale je, jestli je tato „centralizace moci“ z hlediska přijímaných rozhodnutí skutečně dobrým nápadem.

Nebudu chodit okolo horké kaše: přesun rozhodování z Prahy do Británie, od místního starosty k nadstátnímu prezidentovi se mi nezdá. Kromě ztráty „kontaktu“ s lidmi a trhem to zavání i jistým deficitem legitimity. O místním starostovi víme, kde bydlí, kam jezdí na dovolenou, jestli třídí odpad a co si myslí o daních a stavbě nového fotbalového hřiště. O nadstátním prezidentovi víme pramálo, všichni v něj věří, ale nikdo ho neviděl. Zaslouží se o prosperitu místního cukrovaru lépe prezident nebo starosta?

Ale zpět k zaměstnanci nadnárodní firmy. Za další efekt vzdáleného řízení označil i snížený pocit odpovědnosti a plýtvání prostředky, které jsou jen abstraktní účetní položkou. Když se udělá reklamní kampaň a nepovede se, na národní úrovni to je průšvih. Ale buďte klidní, v Londýně to tak tragicky nevypadá. A že se objednával kurýr z Příkop na Národní třídu? Není problém, v Británii nikdo neřeší, že to je „hned vedle.“
Na druhou stranu záludnost rozhodování „lokálně“ je také evidentní: efekt dobrých kamarádů, kterým „se chce pomoci“, se prosazuje ve firmách i komunální politice. Stejně tak chybí absence nadhledu a schopnost globálního myšlení.

Otázkou tak zůstává – kdo je schopen činit lepší rozhodnutí vedoucí k ekonomické prosperitě? Kdo chcete, aby rozhodoval vaším hlasem?

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (2)

Vstoupit do diskuze
Lada Kičmerová

Lada Kičmerová

Absolventka žurnalistiky a mediálních studií na FSV UK a programu MBA na Vysoké škole ekonomické v Praze. Ještě během studií nastoupila v roce 2006 jako redaktorka do finanční rubriky Lidových novin, kde... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo