Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Kam se poděl Michael?

Tereza Mynářová
Tereza Mynářová
4. 6. 2010

e-Bay se snažila vydražit obraz, který zachycuje krále popu. Jeden z mála portrétů Michaela Jacksona, které existují. Nabídky žádné. Prodejce přitom doufal, že za malbu utrží miliony dolarů. Zpěvák už zkrátka opět neletí.

Kam se poděl Michael?

Před jedenácti měsíci se zdálo, že Michael Jackson tu s námi bude na věčnost. A to přitom právě zemřel. O jeho smrti jsme dokonce psali i Finmagu v článku Cos dělal, když umřel Michael. Obrovská fanouškovská komunita, která se poslední léta rozpadala společně s králem popu, začala najednou utrácet za dávno zapomenuté hity, roušky, paruky a odznáčky. Před Michaelem nebylo úniku. Zpěvákova tvář se zubila z výloh knihkupectví. Obchodní síť H&M odněkud vyčarovala černá saka se zlatým zdobením. Obchodníci si mnuli ruce a spokojeně počítali zisky.

Publikum se vezlo a prodejci plnili kapsy

Noviny tehdy Jacksonovi odpustily jak padající nos a zahalování svého potomstva do šeredných závojů, tak i jeho aférky s malými návštěvníky jeho království na ranči v Neverlandu. Rozhlasové stanice oprášily hity, nad nimiž už dávno zlomily hůl. Jen v USA se za první čtyři dny po mistrově smrti prodalo více než 415 tisíc alb, napsal The Wall Street Journal. Do konce roku pak podle agentury Reuters skoupili Američané zhruba osm milionů nosičů. Z mrtvého Jackosona se tak stala nejprodávanější celebrita loňského roku. Naštěstí byla všudypřítomná Jacksonmanie jen klasickým příkladem posmrtné popularity. Popularity, sice masivní, ale o to krátkodobější.

Majklománie po česku

A jak se mrtvému králi dařilo v Česku? V červenci 2009 (Michael zemřel 25. června) se o něm česká média zmínila v 799 článcích, televizních nebo rozhlasových výstupech. Letos v květnu se už zpěvákovo jméno objevilo jen osmapadesátkrát. Nic moc.

Podobný trend vykazují i statistky prodeje jeho alb. Jacksonova vlajková loď - Thriller byla v Česku týden po tragické události devatenáctým nejprodávanějším albem. Thriller se ale postupně probojovával vzhůru a až do půlky srpna se držel v první trojce. S pochmurným podzimem však album hitparády opustilo natrvalo. Přesné statistiky lze zjistit na webových stránkách Mezinárodní federace hudebního průmyslu IFDI. Podobné to bylo i s dalšími alby. Zájem o Jacksona se zkrátka postupně vrátil tam, kde byl před rokem. V českých hitparádách aktuálně na jeho jméno nenarazíte. Snad s výjimkou časopisu Bravo. Skalní příznivci ho dále poslouchají, ostatní se nabažili.

Ani zájem rádií v Česku nebyl převratný, přestože se vám mohlo zdát, že Jacksona slyšíte na každém kroku. Poprvé se zpěvák v nejhranější stovce písní objevil až měsíc po své smrti. A to na nelichotivém 99. místě. Jacksonova Billie Jean vydržela na chvostu rádiové stovky pouze dva týdny. Ke konci roku vzaly stanice zpěváka na milost podruhé. To se do stovky nejhranějších hitů zařadil singl This Is It (They Don't Care about Us). I ten měl však omezenou životnost. „Na úmrtí Michaela Jacksona jsme reagovali. Zvýšili jsme rotace a počet songů, zrealizovali soutěž o CD toho nejlepšího,“ vzpomíná Radek Mikeš z Rádia Černá Hora. I tady ale začal zpěvák po několika měsících repertoár opouštět. „Kvůli obavám, aby se neoposlouchal,“ říká Mikeš.

Výhodnému byznysu odzvonilo

S upadající Jacksonmanií mají zkušenost také čeští obchodníci. „Po jeho smrti zájem raketově vzrostl, postupně se pak zase snížil. Stále je ale větší než před rokem,“ tvrdí Johana Branská z e-shopu Sběratelský ráj. Zde mohou fandové koupit „jacksonovské“ klíčenky, trička, nažehlovací odznaky, figurky, tašky nebo peněženky. Na serveru Posters.cz jsou k sehnání placky nebo plakáty se zpěvákem. Jaký je o tyto suvenýry zájem? Odpověď Luboše Jandy, který má na starost distribuci, jako by kopírovala slova Branské. Raketový vzrůst prodeje, po sedmi až osmi měsících návrat k původním hodnotám. Sice vyšším, než před rokem, ale jak říká Janda: „To je irelevantní. Tehdy se ani tolik předmětů neprodávalo.“

Připouští však, že za deset či patnáct let se Jackson možná zařadí stejně jako The Beatles nebo jeho tchán Elvis Presley ke klasice, o kterou bude zájem stále, bez ohledu na to, že už to s námi nejsou. V nejbližších letech se bude Michael na trh zřejmě vracet alespoň v posledním červnovém týdnu. „Blíží se rok úmrtí krále popu, tak se chceme této události opět věnovat,“ tvrdí Mikeš z Rádia Černá Hora.This is it!

Foto: profimedia.cz

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Tereza Mynářová

Tereza Mynářová

Vystudovala hospodářskou politiku a učitelství ekonomických předmětů na Vysoké škole ekonomické v Praze a žurnalistiku na Karlově univerzitě, v rámci Erasmu strávila rok na Mykolo Romerio University v... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo