Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Doživotní záruka… garantujeme!

Lada Kičmerová
Lada Kičmerová
24. 6. 2009

Znáte to. Některé věci jsou prostě odsouzeny k doživotnímu obměňování z důvodu rychlého opotřebení. V mém životě jsou to sluchátka a tašky. Sluchátka nežmoulám, neuvazuji na nich mašličku, nestrkám je do mikrovlnky ani je nenatahuji jako prádelní šňůru, ale s železnou pravidelností jednou za tři čtyři měsíce přestane jedno ucho hrát. Dávno jsem rezignovala na investici do drahých sluchátek, jež za trojnásobnou cenu vydrží o měsíc déle, a kupuji ta nejlevnější, stará letí do koše.

Doživotní záruka… garantujeme!

Jenže co zavřeli Tesco na Národní, musela jsem se spokojit s obchodem s elektronikou, kde měli jenom dražší sluchátka, zato v hezkém pouzdříčku a s nálepkou slibující „doživotní záruku.“ Váhala jsem, ale protože bez ucpaných uší se již skoro bojím nastoupit do tramvaje, tak jsem po nich sáhla.

Cestou jsem studovala obal a přemýšlela, jaký dobrodinec mi až do smrti bude za sto osmdesát káčé každý čtvrtek vyměňovat stará sluchátka za nová. Růžová nálepka slibovala „doživotní záruku a prodlouženou bezplatnou záruku,“ pokud se zaregistruji na webu.

Nakonec to je samozřejmě trochu jinak. Registrací získám záruku prodlouženou o 12 měsíců, která se ovšem nevztahuje na „mechanická a jiná poškození zjevně vzniklá nesprávným zacházením (včetně mechanického poškození přívodních šňůr sluchátek) nebo zacházením v rozporu s návodem k obsluze nebo nevhodným umístěním (vlhké, prašné, kontaminované či jinak nevhodné prostředí), ani na poškození vzniklá opotřebením nad rámec běžného užívání.“

Pokud bych chtěla onu slibovanou doživotní záruku, zaplatím 300 Kč za každé její uplatnění, případně 50 Kč u on-line či telefonické registrace. Plus poštovné a přepravné. V tomto případě mám mít ale nárok na výměnu či opravu mechanické i elektrické závady jakéhokoli druhu. To možná nakonec není až tak marné.

První byly batohy

Poprvé jsem o doživotní záruce slyšela v souvislosti s batohy značky JanSport, které jsou ve Spojených státech neuvěřitelně oblíbené a více jak polovina studentů je nosí do školy. Anglická Wikipedia věnuje značce pouze zhruba sedm vět, jedna z nich je ale i informace o tom, že „JanSport je znám doživotní zárukou na své produkty.“

Jak je možné, že se jich tedy denně prodá na celém světě 34 tisíc? Ani tato nejslavnější záruka není bez podmínek. Nevztahuje se na „škody způsobené typickým obnošením a natržení v důsledku délky užívání. Lze ji uplatnit pouze při „normálním“ užívání produktu.“

Ale vzhledem k tomu, že mi průměrná kabelka nebo taška vydrží zhruba půl roku, než se utrhne ucho nebo zip, nezdá se mi taková záruka k zahození. A navíc si ušetřím hledání účtenek s datem a potvrzením prodejce. JanSport vyžaduje pouze zaslání očištěného zboží na adresu firmy. Zbývá poznamenat, že tyto batohy nestojí o nic víc než jiné značky na trhu.

Dvouletá záruka byla skvělým začátkem, dobrovolné doživotní záruky jsou zatím zajímavou marketingovou strategií vybraných značek.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (10)

Vstoupit do diskuze
Lada Kičmerová

Lada Kičmerová

Absolventka žurnalistiky a mediálních studií na FSV UK a programu MBA na Vysoké škole ekonomické v Praze. Ještě během studií nastoupila v roce 2006 jako redaktorka do finanční rubriky Lidových novin, kde... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo