https://www.finmag.cz/firemni-kultura/263759-sporici-ucet-z-reklamy
Spořicí účet z reklamy
Každý den okolo ní chodím, často na mě zírá ze stěny tramvaje, a tuhle jsem si na ní i sedla na lavičku. Je to masivní reklama na spořicí účet s prémií jedné velké české banky. Vždycky když se v reklamách mluví o bonusech, dárcích a prémiích, jsem ostražitá, protože se z toho nakonec může vyklubat zvláště ošklivá klíčenka s logem společnosti.
Ani tentokrát jsem nakonec neodolala a protože z reklamy nešlo absolutně poznat, o jakou prémii že se to jedná a uvedeno nebylo ani jediné číslo poukazující na úrokovou sazbu, zabrouzdala jsem na internet.
Pod nadpisem spořicí účet s prémií jsem se dozvěděla, že tento produkt kombinuje výhody klasických spořicích účtů a termínovaných vkladů. Přeloženo z bankovničtiny reklamštiny to znamená, že úrok bude nízký (jako na spořících účtech) a peníze méně dostupné (jako na termínovaných vkladech).
Nechci slevu zadarmo
Čtu dál. Dozvídám se, že jedinečnost spořicího účtu je ve speciálním nastavení úrokové sazby, která je dvojího druhu: měnící se základní a prémiová garantovaná. To znamená, že čtvrtletně se zůstatek na spořicím účtu úročí měnící se základní sazbou, která v tuto chvíli dle přehledu úrokových sazeb činí celé jedno procento. Dále je zde úrok prémiový ve výši 1,25 %, který je klientovi přičten až na konci kalendářního roku, a pozor, který je „počítán z minimálního zůstatku na účtu v daném kalendářním roce.“
Takže si to představuji následovně. V bance si založím spořicí účet s prémií a vložím na něj povinných minimálních pět tisíc korun. V dalších měsících spořím jako divá a ukládám další peníze. Zůstatek se mi jednou za čtvrt roku zúročí o neveselé jedno procento, ale já už se těším na svou úrokovou prémii na konci roku pod stromeček. Jenže ouha, prémiový úrok se počítá z nejnižšího zůstatku v kalendářním roce – tedy z oněch pěti tisíc, co jsem si tam na začátku vložila!
Takže i kdybych měsíc po založení účtu měla zůstatek sto tisíc, je mi to z hlediska prémiového úroku k ničemu. Musela bych tedy velkou částku vložit hned na začátku a pak zůstatek po zbytek roku nesnižovat, což začíná nápadně připomínat termínované vklady.
Je to až smutné, že někdo investuje do reklamní kampaně na tak mizerný produkt, jehož i maximální dosažitelná úroková sazba (2,25 %) není na trhu nejlepší. Je to o to horší, že v diskuzích a recenzích na internetu se dále dozvíme (protože na oficiálních internetových stránkách bychom tyto informace hledali těžko), že výběr ze spořicího účtu je možný pouze hotovostně (!) a čtvrtý výběr za jedno čtvrtletí je již spojen s poplatkem 50 Kč.
Takže až nějaké dítě v nejbližší době na bělostný papír této reklamy na lavičce upustí čokoládovou zmrzlinu, pocítím opravdové zadostiučinění.
Nejnovější podcasty