Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Fenomén jménem Potteronomika

Irena Zemanová
Irena Zemanová
5. 9. 2009

Ve třiceti zemích světa včetně Česka měl v polovině července premiéru film Harry Potter a Princ dvojí krve. A znovu potvrdil skutečnost, že značka Harry Potter je novodobým fenoménem popkultury a globálního byznysu, jemuž se v současnosti zřejmě nic nevyrovná.

Fenomén jménem Potteronomika

Šestý díl heptalogie z pera Angličanky J. K. Rowlingové přišel do kin s pověstí nejtemnějšího dílu série, epizody, v níž hlavní představitelé hlavních hrdinů v čele s Danielem Radcliffem dospějí. A očekávání se potvrdilo. Ani ne tak v odborných recenzích jako spíše v pokladnách kin.

Půlmiliarda za týden

Produkční studio Warner Bros, které už na filmech o Harry Potterovi vydělalo dohromady přes 4,5 miliardy dolarů, premiéru šestého filmu dlouho odkládalo. Novinka režiséra Davida Yatese, který stál i za předchozím snímkem Harry Potter a Fénixův řád z roku 2007, měla mít původně premiéru už loni v listopadu. Nakonec se však producenti studia Warner rozhodli uvést Prince dvojí krve až v „hluché“ letní sezóně.

Strategie se vyplatila. Každým dnem pokoří Princ dvojí krve některý z dosavadních rekordů. Za první noc od středeční půlnoční premiéry vydělal Princ dvojí krve 22 milionů dolarů, o prvním víkendu už měl na kontě bezmála 400 milionů dolarů a týden po světové premiéře Warner Bros hlásili tržby přes půl miliardy dolarů. Poslední červencové dny, tedy necelé dva týdny po premiéře, měl Harry Potter a Princ dvojí krve na kontě z kin přes 630 milionů dolarů.

„V letním období, které je z komerčního hlediska dlouhodobě nejslabším obdobím roku, a tržby jednotlivých filmů obvykle upadají, znamená takový výsledek nového Harryho Pottera triumf,“ uvedl analytik filmového trhu Paul Dergarabedian pro zpravodajský server BBC News.

Dařilo se i v Česku. Za první tři dny od chvíle, kdy šestý Harry Potter vstoupil do českých kin, si jej podle údajů české Unie filmových distributorů nenechalo ujít 172 tisíc lidí. „Neobvyklý úspěch je bezesporu dán i tím, že jsme v tomto případě vsadili na dabované kopie,“ potvrzuje Iveta Prchalová z české pobočky společnosti Warner.
Z celkového počtu 51 českých distribučních kopií, což je nejvíc v historii novodobé československé kinematografie, jich je plných 48 dabovaných. Slyšet v českém kině Harryho Pottera, Albuse Brumbála či Severuse Snapea hovořit původní typicky britskou angličtinou je úkol takřka nadlidský.

Tak či tak, Harry Potter a Princ dvojí krve má v celosvětovém měřítku našlápnuto k historickému rekordu. Už teď má na kontě tolik, co některé předchozí díly vydělaly za celou dobu promítání v kině.

Pokoří Potter komerční rekord?

Princi dvojí krve se jistě podaří dohnat i vůbec nejúspěšnější díly celé série, totiž Fénixův řád, který předloni vydělal 938 milionů dolarů, a konečně i úplně první film ságy, Harry Potter a Kámen mudrců, který v kině v roce 2001 vydělal 974 milionů dolarů, jak uvádí oficiální server boxofficemojo.com.

Miliardu dolarů přitom hned tak každý film v kinech nevydělá, ani v dnešní době mezinárodních plošných premiér a obřích sítí globálních multiplexů; více než miliardu dolarů na celosvětových tržbách v dosavadní historii světové kinematografie dosud vydělaly pouhé čtyři filmy.

Teď se do „ligy výjimečných“ může probojovat i Harry Potter. Do karet producentům hraje nejen fakt, že příznivci slavné čarodějnické ságy po předloňském vydání závěrečného románu hladoví po dalších příbězích, ale také skutečnost, že režisér Yates Pottera pojímá stále víc coby příběhy pro dospělé. Už Fénixův řád nabídl přehršel vysloveně hororových motivů, za které si film například u přísných amerických distributorů vysloužil omezenou přístupnost, a ani Princ dvojí krve není zrovna selanka.

„Rekordním tržbám Prince dvojí krve pomohl samozřejmě fakt, že se Potterovy příběhy těší globální popularitě, ale také to, že pod taktovkou režiséra Davida Yatese se z dětských pohádkových příběhů stává stále temnější podívaná. Tento trend byl zjevný už u předchozího filmu, který rovněž režíroval Yates, ovšem až u aktuální novinky je rostoucí zájem dospělého publika opravdu výrazný,“ uvádí analytik zábavního trhu Brandon Gray pro list Variety.

Zisk roste s rozpočtem

Tvůrci v čele s Rowlingovou, která se dodnes podílí na filmových scénářích, dobře vědí, že si občasné strašení na plátně mohou dovolit. Diváci stárnou spolu s Potterem. Jak uvedl magazín The Hollywood Reporter, u Prince dvojí krve se dokonce poměr věkového složení publika poprvé přehoupl přes hranici šedesáti procent ve prospěch dospělých. Dosud u potterovských filmů procentuelně převažovalo auditorium mladší osmnácti let. Teď se karta obrací.

Není ale divu. Představiteli titulní úlohy, londýnskému rodákovi Danielu Radcliffovi, bylo v době prvních konkurzů na Pottera pouhých devět let. Letos v létě herec oslavil své dvacáté narozeniny.

A s Harry Potterem se jen tak nerozloučí – hrát jej bude minimálně do roku 2011; producenti se rozhodli finální román série rozlomit na dva další filmy. Relikvie smrti označené římskou jedničkou do kin vstoupí napřesrok, dvojka, jež přinese vytoužené finále, je nachystána do kin na jaro 2011. Rozhodnutí natočit podle sedmi knih osm filmů schvalují nejen obchodníci, ale také znalci sedmého románu. Dějových linií, které se konečně uzavřou, je tu zkrátka příliš mnoho. A už teď potterovské filmy jen málokdy nepřesáhnou (místy už těžko únosnou) stopáž 140 minut.

Produkci se další dva filmy vyplatí i přesto, že každá další adaptace potterovského románu vyjde dráž než ta předchozí. Jestliže první snímky měly rozpočet vždy do sta milionů dolarů, zatím poslední film, i kvůli užití stále náročnějších trikových technologií a velkorysejší výpravě, přišel v rámci základního rozpočtu už na víc než čtvrt miliardy dolarů. Podle ekonomické agentury Bloomberg by poslední dva potterovské filmy mohly být dokonce vůbec nejdražšími filmy všech dob. Prvenství dosud drží trikový Superman Returns Bryana Singera z roku 2006, který přišel na 270 milionů dolarů.

Kouzla chudé učitelky mění trh

Z chudé učitelky J. K. Rowlingové, kterou příběh o kouzelnickém učni napadl počátkem devadesátých let během cesty vlakem z Manchesteru do Londýna, se stala dolarová miliardářka a jedna z tisíce nejbohatších lidí na planetě. Stala se zároveň i nejrychleji zbohatnuvší Angličankou v historii. První kapitoly své knihy Rowlingová psávala v jedné z edinburských kaváren poté, co jí v pronajatém bytě domácí kvůli dluhům odpojil elektřinu. Dnes se její jmění odhaduje na 660 milionů liber. K dnešnímu dni se prodalo přes 400 milionů výtisků sedmi potterovských příběhů, přeloženy byly do 67 jazyků, což z Harryho Pottera činí nejúspěšnější dětskou knižní značku všech dob.

S koncem heptalogie ovšem Potterův příběh nekončí. Rowlingová vydává další knihy inspirované slavnou ságou: loni to byly Bajky Barda Beedleho, knížka pohádek, jež si v původní sérii předčítají děti v Bradavicích. Zanedlouho pak má vyjít i rozsáhlý potterovský lexikon, který objasní některé vedlejší linie příběhu a připomene všechny potterovské reálie.

Fenoménem je Harry Potter i na českém knižním trhu, kde na něj má exkluzivní autorská práva nakladatelství Albatros. Vedle českého Krtečka je Harry Potter vůbec nejoblíbenějším knižním hrdinou současných českých dětí. Jednotlivých dílů sedmidílné ságy se v českém překladu k dnešnímu dni prodalo asi 1,5 milionu výtisků, přičemž první kniha pod názvem Harry Potter a Kámen mudrců v češtině vyšla v roce 2000.

Potterovi však patří i jiné prvenství. Kromě toho, že české děti se díky němu i v době internetu vracejí ke knížkám, patří v Česku příběhy z kouzelnické školy v Bradavicích k titulům s jednoznačně největším jednorázovým nákladem. Rekord drží díl nazvaný Harry Potter a Fénixův řád, který v roce 2004 vyšel v nákladu 235 tisíc výtisků. Běžné náklady dětských knih přitom v Česku činí pouze tisíce kusů.

Jde však „pouze“ o novodobý rekord, co do počtu připomínající obří náklady dětských knih z období před rokem 1989. Vůbec největšího jednorázového nákladu se dočkala Štorchova Osada Havranů – v roce 1982 vyšla v objemu čtvrt milionu výtisků.

Autorka je vedoucí kulturní rubriky Hospodářských novin.

Foto: Warner Bros.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Irena Zemanová

Irena Zemanová

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo