Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Mají elektromobily šanci?

Arsen Lazarevič
Arsen Lazarevič
2. 10. 2009

Minimální hluk a vibrace, čistota, úspornost a ekologičnost. To jsou vlastnosti, kterými se elektroautomobily po právu pyšní. Jízda takovým vozem je skutečným zážitkem. Opětovné nasednutí do „obyčejného“ automobilu (jakkoliv je luxusní) působí jako návrat o desítky let zpátky.

Mají elektromobily šanci?

Stále dokonalejší baterie umožní v blízké budoucnosti zvýšit počet kilometrů bez nutnosti dobití z dnešních desítek na stovky kilometrů. Jen pro informaci: v současnosti se dojezdových maxim dosahuje pomocí litiových baterií, s nimiž je na jedno nabití možno ujet až 200 kilometrů. To plně dostačuje k většině jízd. Hlavním a zatím zásadním negativem však zůstává jejich vysoká cena, kterou pravděpodobně sníží až jejich plánovaná masová výroba.

Společně s rozvojem elektroautomobilismu budou vznikat další dobíjecí místa. Jejich rozvoj je pro úspěch této alternativy zcela zásadní. U nás jich v současnosti najdete přes sto a neustále přibývají další. Přehled dobíjecích stanic nabízí i Google Maps.

A jaké budou důsledky masového rozšíření elektromobilů? Za prvé bude neustále stoupat poptávka po elektřině (zájem o ni však ovlivní především start nové konjunktury). Pokud do kalkulace započteme i dotace pro energii získanou z obnovitelných zdrojů, mohlo každoročně docházet k mnohaprocentnímu zvýšení její ceny. Tvořily by se tak významné inflační tlaky.

I tak se ale jízda elektromobilem vyplatí. Dle www.elektromobily.org spotřebuje například Peugeot 106 osazený NiCd články 12 až 16 kWh na 100 km, což se při noční ceně energie (NT) 2 Kč rovná nákladům 0,30 Kč/Km, neboli 30 Kč na 100 kilometrů. Pojďme si udělat malé srovnání: Ten samý automobil s klasickým motorem o objemu jeden litr má kombinovanou spotřebu 6.2 litrů na 100 kilometrů. To odpovídá provozním nákladům, které při současné ceně pohonných hmot hravě překračují 170 korn na 100 kilometrů. Celkové provozní náklady tak jednoznačně vyznívají neprospěch spalovacího motoru. To však není vše. Další peníze úšetříte, protože u elektromobilů není třeba měnit olej, spojku, výfuk, svíčky či rozvody.

Co na to automobilky?

Budoucnost v alternativních technologiích vidí i krachující automobilka General Motors, pro níž se levné ekologické auto stalo symbolem znovuzrození. Úsměvné na tom je, že GM již v minulosti elektromobil vyráběla. Nechala ho však "bezostyšně zabít". Celou anabázi vtipně popisuje dokument „Who killed eletric car“ natočený v roce 2006. Film vypráví o smutném osudu krásného EV1, které nakonec nechala automobilka sešrotovat. Prý po něm nebyla poptávka.

Jedním z nejočekávanějších automobilů je Tesla model S, který se hromadně začne vyrábět až v roce 2011. Jde o skutečnou designovou hříčku, u níž byly odstraněny téměř všechny neduhy. Zůstaly „pouze“ výhody. Uvozovky jsou ale použitý záměrně, neboť cena tohoto auta je v přepočtu jeden milion korun. Na podobně „vychytané“ lidové elektromobily si proto budeme muset ještě nějaký čas počkat.

Technologický souboj velmocí

Budoucnost elektromobilů si jako první uvědomila Čína, kde si prudký růst žádá stále další a další miliony barelů ropy. Tamější výrobci navíc správně pochopili, že na světových trzích mnohem snáze prorazí s alternativními vozy, než s konvečními automobily. Je tak možné, že to budou právě Číňané, kdo za deset let potáhne otěže technologického pokroku v této oblasti podobně, jako Japonci po druhé světové válce. Stranou ale nechtějí zůstat ani Spojené státy. Obamova administrativa na podobný program vyčlenila 2.4 miliardy dolarů.

Na druhou stranu je však třeba mírnit obecné nadšení, že by elektromobil během několika let zcela nahradil konveční automobily na fosilní pohon. Dle národního programu rozvoje elektromobility, který schválila německá spolková vláda, se očekává, že za deset let se německými silnicemi bude prohánět „pouze“ milion elektromobilů. V roce 2030 jich však už má být pět milionů a v roce 2050 už tichá auta zcela vytlačí tradiční konkurenci.

Elektromobily tak sice stále zůstávají vzdálenou budoucností, která naše města zbaví smogu a zlepší ekonomičnost provozu, jejich doba ale pomalu a jistě přichází. S jejich příchodem se navíc nesníží jen emise škodlivin v městských centrech, ale také naše závislost na politicky nestabilních oblastech, z nichž dnes proudí drtivá většina černého zlata.

Je tedy možné, že elektromobil nevyvolá jen revoluci dopravní ale také politickou a způsobí pád řady nestabilních režimů. Uvidíme.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (14)

Vstoupit do diskuze
Arsen Lazarevič

Arsen Lazarevič

Ekonomický publicista. Narodil se v Bělehradu, v České republice žije trvale od svých pěti let. Na Finmagu začínal, dnes působí na serveru Měšec.

Související témata

elektromobilita
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo