Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Úsporné létání

Lada Kičmerová
Lada Kičmerová
11. 11. 2009

Jak šetří velké firmy? Vydírají dodavatele nebo přesouvají továrny a pobočky na východ. Největší letecká společnost v Evropě, nízkonákladová Ryanair, je ve svých úsporných metodách neuvěřitelně kreativní. Některé nápady mají svou logiku, jiné zavání špatným humorem. Každopádně tato aerolinka přepraví v roce 2009 rekordních 67 milionů pasažérů.

Úsporné létání

Lakomí jsou podle „mezinárodních“ vtipů spíše Skotové, Irové k nim ale mají evidentně blízko. Irská Ryanair šetří na svých letech skutečně originálním způsobem. V květnu zrušila společnost kompletně proceduru check-in, tedy odbavení na letišti, která nyní probíhá výhradně on-line. Cestující se 14 dní až 4 hodiny před odletem odbaví sami a sami si vytisknou palubní lístek. S ním a jediným povoleným zavazadlem na palubu se na letišti vypraví rovnou ke kontrole zavazadel a k bráně pro nástup do letadla. Společnost tak mohla snížit své náklady na letištích a za zaměstnance. Marketingově však dokázala novinku prodat mnohem poetičtěji: „Už žádné čekání ve frontách na přepážkách pro odbavení!“

Nový úsporný projekt představila společnost letos na podzim: ve webové anketě se více než 60 % hlasujících vyjádřilo pro létání ve stoje, pokud by mohli letět zadarmo. Ryanair nyní skutečně vyjednává s bezpečnostními autoritami o tom, že by šetřila místo na palubě přepravováním cestujících ve stoje, čímž by mohla zvýšit nabídku letenek zdarma. Určitá kapacita míst na stání by se prý týkala pouze letů trvajících hodinu a méně. Do budoucna se tak třeba dočkáme létání vleže ve stylu stísněných „buněk“ po vzoru vesmírných lodí v Pátém elementu.

Snaha o úspory a maximalizaci alternativních příjmů se projevuje v úplně celém nastavení letu a spojených službách. Nedávno jsem na letišti na vlastní oči viděla, že letadlo teprve přistávalo, když už zaměstnanci aerolinky „štosovali“ cestující po kontrole pasu a tištěné palubní vstupenky před výstup z letiště a o patnáct minut později již byli dorazivší cestující dávno pryč a ti odlétající usazení čekali na start letadla. Ryanair je proto ohledně přesného dodržení časů pro boarding naprosto nekompromisní. Pokud vás zdrželi na kontrole nebo zlákal duty-free obchod, váš problém. Vzhledem k tomu, že většina cestujících má pouze příruční zavazadlo, není problém je z letu vyřadit. Na příletech včas si společnost hodně zakládá a každé načasované přistání odmění gongem z reproduktorů a potleskem.

Další způsoby úspor mohli zájemci navrhovat v internetovém průzkumu a poté o nich hlasovat. S největším úspěchem se setkal návrh zdražit cestování pro obézní lidi. Nyní aerolinka žádá své cestující, aby si nadefinovali, jak takového obézního člověka definovat a penalizovat – že by příplatek za každé kilo o cestujícího s více než 130 kg nebo cestující vážící přes metrák? Z dalších návrhů lze zmínit poplatek za toaletní papír, poplatek za možnost kouřit na toaletách nebo poplatek za možnost konzumace vlastního jídla na palubě.

Zatímco invenčnost příznivců Ryanair nezná mezí, cynik se musí ptát, zda-li společnost podobným způsobem šetří i na bezpečnosti létání. Hmmm.

Foto: Profimedia.cz

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Lada Kičmerová

Lada Kičmerová

Absolventka žurnalistiky a mediálních studií na FSV UK a programu MBA na Vysoké škole ekonomické v Praze. Ještě během studií nastoupila v roce 2006 jako redaktorka do finanční rubriky Lidových novin, kde... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo