Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Nastává čas astronomických zisků?

Aleš Tůma
Aleš Tůma
1. 10. 2008

Bankovních krizí bude ještě mnoho, tohle je ale historická událost: na oběžnou dráhu kolem Země vylétla první raketa financovaná čistě ze soukromých zdrojů.

Nastává čas astronomických zisků?

Raketa Falcon 1 odstartovala v pondělí v 1:15 středoevropského času z vojenské základny v Tichém oceánu a o pár minut později dosáhla vesmíru (dlužno dodat že na čtvrtý pokus). Za celým projektem stojí Elon Musk, spoluzakladatel známého internetového platebního systému PayPal.

Proč jde o průlom? První soukromou vesmírnou lodí vůbec byla v roce 2004 SpaceShipOne, společný projekt konstruktéra Burta Rutana a spoluzakladatele Microsoftu Paula Allena.

Teď se vyvíjí SpaceShipTwo (pro změnu za účasti britského podnikatele a excentrika Richarda Bransona), i ta ale doletí jen zhruba do sta kilometrů. To už je "oficiálně" vesmír a stačí to na úžasný výhled a stav beztíže. Není to ale oběžná dráha, kde se dá vypustit satelit nebo postavit hotel. Na její dosažení je potřeba mnohonásobně více energie.

Muskova firma SpaceX tuhle hranici překonala, teď plánuje další lety a vyvíjí i větší raketu schopnou nést lidskou posádku. Bude tak zachraňovat i vládní agenturu NASA, která se obrátila na soukromý sektor, protože nemá čím nahradit dosluhující raketoplány. Ty byly mimochodem z finančního hlediska katastrofou, jejich provozní náklady dalece převýšily původní plány.

Takže zatímco padesát let po prvním letu stroje těžšího než vzduch už svět protkala síť komerčních letů, v roce padesátých narozenin NASA máme vlajku a stopy v prachu na Měsíci. To je "dost mizerný byznys plán", jak poznamenal šéf jedné private equity firmy.

Vlády rozhodně budou důležitým zákazníkem vesmírných soukromníků, ti jim ale vzkazují: objednejte si u nás určitou frekvenci letů za určitou cenu - a dejte ruce pryč, o zbytek se postaráme. SpaceX plánuje dopravu ve srovnání s raketoplánem zlevnit desetkrát.

Vizionáři jako Musk nebo Richard Branson si za své peníze plní vlastní sny, zároveň ale dláždí cestu životaschopnému odvětví, do kterého se nebudou bát vstoupit běžní investoři. Několik firem v oboru už se veřejně obchoduje, jde ale hlavně o subdodavatele stávajících vládních projektů.

Na dobu, kdy se vedle NWR bude na pražské burze obchodovat i Jupiterská důlní společnost si ještě nějakou dobu počkáme. Jedno je ale celkem jisté: stejně jako transkontinentální železnice v USA v 19. století stavěli soukromníci, jsou to oni, kdo lidstvu – ne jednotlivým lidem, ale masám – prorazí cestu do vesmíru.

Foto: Profimedia.cz

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (4)

Vstoupit do diskuze
Aleš Tůma

Aleš Tůma

Pracuje jako analytik investic ve společnosti Partners. Absolvoval VŠE v Praze a v roce 2013 získal titul CFA (Chartered Financial Analyst). Během studií působil v ekonomických rubrikách Hospodářských... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo