Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Alibaba jde na burzu. Čínská velkotržnice zřejmě překoná všechny rekordy

Jan Traxler
Jan Traxler
15. 9. 2014
 10 882

Blíží se možná největší úpis akcií v historii. Na burzu v New Yorku v září vstoupí čínská Alibaba. Příležitost k ziskům, nebo přehnaná očekávání?

Alibaba jde na burzu. Čínská velkotržnice zřejmě překoná všechny rekordy

Minulý týden začala roadshow společnosti Alibaba k chystanému vstupu na newyorskou burzu. Podle mnohých odhadů půjde o největší IPO (primární úpis akcií – angl. „initial public offering“) v historii. Společnost Alibaba oficiálně nabízí předběžně své akcie za cenu v pásmu 60–66 amerických dolarů. Pak by se objem jejího úpisu vyšplhal zhruba na 20 miliard dolarů. Už nyní se ale hovoří o tom, že zájem investorů daleko převyšuje objem upisovaných akcií, a tedy se dá očekávat, že konečná průměrná cena při úpisu bude vyšší než 66 dolarů. Celkový objem emise by pak klidně mohl vyšplhat i na 25 miliard dolarů.

Dosavadní rekord drží také Číňané. Šlo o úpis akcií čínské banky Agricultural Bank of China před čtyřmi lety. Objem této emise dosáhl v přepočtu na dolary 22,1 miliardy. Na burze v New Yorku drží prozatím rekord společnost Visa a její IPO z roku 2008. Tato emise jen nepatrně zaostala pod magickou hranicí dvacet miliard dolarů. Je velmi pravděpodobné, že nový rekord stanoví za týden společnost Alibaba.

Největší primární úpisy akcií v historii

Společnost (země původu)

Rok

Objem emise

Agricultural Bank of China (Čína)

2010

22,1 mld. USD

ICBC (Čína)

2006

21,9 mld. USD

AIA Group (Hongkong)

2010

20,5 mld. USD

Visa (USA)

2008

19,7 mld. USD

NTT DoCoMo (Japonsko)

1998

18,4 mld. USD

General Motors (USA)

2010

18,1 mld. USD

Enel SpA (Itálie)

1999

17,4 mld. USD

Facebook (USA)

2012

16,0 mld. USD

NTT (Japonsko)

1986

13,6 mld. USD

Deutsche Telekom (Německo)

1996

13,0 mld. USD

Zdroj: Wall Street Journal

Jan Traxler

Jan Traxler – ekonom, ředitel FINEZ Investment Management

Odborník na akcie, zakladatel a ředitel společnosti FINEZ Investment Management, poskytující privátní investiční poradenství.

Publikuje pravidelně v deníku E15, v měsíčníku Finanční řízení & controlling v praxi, na Investujeme.cz, Finmagu a Peníze.cz a příležitostně v dalších médiích.

Největší tržnice na světě

Když se řekne Alibaba, většina Čechů automaticky dodá a čtyřicet loupežníků. Dost možná nebude ale trvat dlouho a první asociací nebude Tisíc a jedna noc, ale milion a jeden nákup. Alibaba Group je čínská internetová společnost, která provozuje největší internetový obchod na světě: Alibaba.com. Podle neověřených údajů se zde ročně zobchoduje zboží v hodnotě přes 200 miliard dolarů, což je víc než na Amazon.com a eBay.com dohromady. Kromě internetového obchodu, přesněji spíše internetové tržnice, provozuje Alibaba Group také cloud computing a po vzoru amerických internetových společností chce portfolio svých služeb dále rozšiřovat.

Alibaba má dnes 279 milionů aktivních uživatelů. Jack Ma, zakladatel společnosti a aktuálně její výkonný ředitel, zároveň říká, že počet uživatelů dál poroste, jednak s pokračujícím rozmachem internetu v Číně, na kterou se Alibaba soustředí, ale také s expanzí společnosti do zahraničí. Alibaba Group také skutečně vykazuje obdivuhodný růst tržeb a zisků. Za rok 2013 (fiskální rok Alibaby končí k 31. 3.) vykázala společnost růst tržeb o 60 procent. Za první kvartál účetního roku 2014 (tj. k 30. 6. 2014) vykázala firma opět výrazný meziroční růst tržeb i zisků.

Akcie Alibaba fundamentálně drahé

Až sem vypadá příběh o úpisu akcií Alibaby nádherně, pohádkově. Nejde ale jen o nafouknutou mediální bublinu s perfektním načasováním vstupu na burzu v době, kdy se v USA akcie obchodují za rekordní ceny? Alibaba Group sice reportuje výrazný růst tržeb, její roční tržby jsou ale jen 8,5 miliardy dolarů (pro srovnání Amazon cca 80 miliard dolarů, Google 63 miliard a eBay cca 17 miliard dolarů). Přitom tržní kapitalizace společnosti Alibaba Group bude po úpisu akcií pravděpodobně přes 160 miliard dolarů a dost možná se může blížit až 200 miliardám dolarů. Poměrem k tržbám se tak akcie Alibaby, které by se měly obchodovat v New Yorku pod tickerem BABA, jeví extrémně předražené.

Akcie Facebooku a LinkedIn

Zvětšíte klikem. Zdroj: FINEZ Investment Management

Už jste nakupovali u Alibaby nebo AliExpresu?

Na druhou stranu Alibaba má velmi vysokou ziskovou marži. Za rok 2013 dosáhl čistého zisku 3,8 miliardy dolarů, zatímco zisk Amazonu nepřekonal 200 milionů dolarů. Relativně nízkými tržbami, ale vysokou ziskovou marží, připomíná Alibaba společnost Facebook. Ta má roční tržby kolem desíti miliard dolarů a čistý zisk 2,4 miliardy dolarů. Hodnota společnosti Facebook na burze nedávno překonala hranici dvou set miliard dolarů. Jenomže na rozdíl od společnosti Alibaba má podle mého názoru Facebook skutečně obrovský potenciál růstu tržeb i zisků, zejména z různých forem reklamy. Obávám se, že v případě společnosti Alibaba Group až tak velký prostor pro růst není, aby „ospravedlňoval“ tak velkou tržní kapitalizaci.

Bude horská dráha

Po několika úspěšných IPO amerických internetových firem se IPO společnosti Alibaba dobře „prodává“. Všichni vidí, jak mohli vydělat na IPO Facebooku, na IPO Twitteru nebo na IPO společnosti LinkedIn. Za poslední tři měsíce jsem měl šest telefonátů, kde mi nějaký makléř nabízel, abych se zúčastnil IPO Alibaby, že je to jistá investice, protože „po IPO přeci vždycky cena akcií roste“. Tato osobní zkušenost můj dojem ještě více umocňuje. Všechno nasvědčuje tomu, že IPO Alibaby bude silně překoupené, tedy že konečná upisovací cena bude vyšší než předběžně navrhovaných 60–66 dolarů za jednu akcii.

Jestli to ale bude pro investory cena výhodná, o tom trochu pochybuji. Nikdo nedovede odhadnout, jaký vývoj cena akcií po IPO nabere. Akcie Facebooku nejprve po úpisu rostly, po pár týdnech začaly prudce oslabovat, aby pak po roce od úpisu začaly naopak prudce růst. Dnes stojí akcie Facebooku třikrát tolik co při IPO. S akciemi LinkedIn a Twitter to bylo obdobné. Uvidíme stejný scénář i u Alibaby?

Vzhledem k silné mediální masáži a všeobecnému očekávání, že Alibaba bude další úspěšná IPO, jsem vůči této investici při úpisu velmi skeptický. Obávám se, že přání může být silnější než skutečnost. Akcie Alibaby sice můžou být dobrou růstovou investicí, ale s nákupem bych se neukvapoval, cena při úpisu může být silně přestřelená. Nicméně křišťálovou kouli nemám a možná budu za pár měsíců litovat, že jsem si pár kousků akcií BABA nekoupil. Jisté je jen jedno, Alibaba bude nejsledovanější IPO letošního roku a akcie BABA pravděpodobně čeká hned od počátku obchodování na burze velmi vysoká volatilita.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (2)

Vstoupit do diskuze
Jan Traxler

Jan Traxler

Privátní investiční poradce a partner Long Capital. Založil investiční fond Otakar. Je odborným garantem portálů Nemovitostní-fondy.cz a FKI-fondy.cz. Investičnímu poradenství se aktivně věnuje od roku... Více

Související témata

akcieamazonburzaebaye-shopfacebookgoogleipolinkedin
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo