Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Apple: skvělá společnost, špatná investice

Martin Tománek
Martin Tománek
5. 4. 2012

Apple vyrostl během pár let tolik, že se správci investic stydí nemít ho v portfoliu. Je Apple bublina? A pokud ano, dá se odhadnout, jak dlouho se dá před prasknutím ještě přifukovat?

Apple: skvělá společnost, špatná investice

Nový iPad, představený před pár dny, se rychle stal hitem, během prvních čtyř dní se tabletů prodalo kolem tří milionů. Kdo před pěti lety koupil akcie Applu, může se radovat z výnosu kolem 560 procent. Na desetiletém horizontu akcie vzrostla o úctyhodných 5000 procent. Společnost je dnes s přehledem největší firmou světa s tržní kapitalizací kolem 565 miliard dolarů. Na druhém místě je ropný gigant Exxon Mobil, oblíbená akcie amerických kongresmanů. Apple hlásí rekordní zisky a analytici se předbíhají ve svých předpovědích dalšího strmého růstu. Otázka, která v současné době trápí investory, alespoň ty inteligentní, zní: je Apple bublina?

Z Applu se stala ikona. Je to skvělá, fungující společnost, která vyrábí atraktivní, vysoce inovativní produkty a těší se značné loajalitě zákazníků. Investoři navíc mohou obdivovat příběh firmy, stejně jako úsilí a charisma jejího zakladatele, nedávno zesnulého Steva Jobse. Také růstový potenciál není vyčerpaný, značka může potenciálně získat miliony nových zákazníků v zemích, jako jsou Brazílie nebo Čína. Proč by tedy akcie Applu mohly být špatnou investicí?

V záři reflektorů

Největším problémem investorsky atraktivních společností typu Apple je fakt, že jejich akcie mají velkou tendenci k iracionálnímu růstu. V některých případech lze potom identifikovat známky bubliny, jako jsou přílišná emocionální náklonnost investorů ke konkrétní akcii. Takový titul se potom stává spíš spekulací než investicí. Velkým rizikem je i skutečnost, že se oblíbené akcie těší značné pozornosti ze strany médií. Je sice skvělé být na výsluní, nicméně zář reflektorů se může otočit proti firmě samotné. Sebemenší negativní zpráva, například horší než očekávané hospodářské výsledky v důsledku sílící konkurence, může potenciálně poslat akcie výrazně níž, než by jinak významu zprávy odpovídalo.

Jak uvedl The Economist, akcie Applu zaznamenaly v poslední době takové zisky, že mnozí investoři si jednoduše nemohou dovolit stát mimo. Například manažeři podílových fondů v současné době nakupují akcie Applu ve velkém. Někteří z nich ovšem nekupují Apple proto, že chtějí, ale spíše kvůli tlaku okolí. Představte si, jak vypadá před ostatními manažer fondu, který Apple nemá v portfoliu. Výkonnost jeho fondu je ve srovnání s konkurencí nižší, protože tato akcie prostě roste a roste – a on se na růstu nepodílí. Podílníci fondu tak mohou být z výkonnosti fondu zklamáni, a jejich zklamání může vyústit až v odchod ke konkurenci. Nebo také v odchod takto „neúspěšného“ manažera fondu. Nepomůže ani obhajoba, že se radši vzdá krátkodobých rychlých zisků, než aby v budoucnu ztratil klientům polovinu peněz.

Akcie nudných společností

Platí, že investoři by často udělali mnohem lépe, kdyby si koupili akcie společností, které jsou poněkud nudné, ošklivé (rozuměj: nevyrábějí „cool“ produkty) nebo méně známé. Při pohledu do historie je zřejmé, že investoři vydělali nejvíc, když nakoupili akcie těch společností, které se po určitou dobu netěšily oblibě či důvěře. Dobrým příkladem investora, který přesně takovou strategii úspěšně uplatňuje po celá desetiletí, je Warren Buffett. Ten nedávno nakupoval akcie opovrhovaných bank, nudných železnic nebo akcie výrobce maziv a chemikálií. Proč tedy investoři dávají zpravidla přednost módním akciím a přehlížejí ty aktuálně nepříliš oblíbené nebo akcie z odvětví, která postrádají „sex appeal“? Odpověď hledejme kromě jiného v psychologii.

Trpělivost, trpělivost a... opět trpělivost

Snad každý investor slyšel nejméně desetkrát, že klíčem k dlouhodobému úspěchu na akciových trzích je trpělivost. Lidé mají ovšem silnou touhu po okamžitých výsledcích a trpělivost je vlastnost, která se, zejména v naší době, vytratila. Nejsme schopni čekat pět minut ve frontě v supermarketu. Na svůj e-mail očekáváme odpověď ihned, protože máme smartphony. Když nám z internetového obchodu do dvou dnů nepřijde mobilní telefon, jsme nespokojení. Proč bychom se měli chovat jinak k akciím? Investor nakupující neoblíbené akcie může mít navíc dlouhou dobu pocit, že mu ujel vlak. Všichni kolem něj krátkodobě vydělávají velké peníze, a on stále čeká na výsledek. Navíc se ani nemůže mezi přáteli pochlubit, že vlastní akcie Applu nebo Googlu.

Tak je to tedy bublina?

Čistě z matematického hlediska, podle různých poměrových ukazatelů nevypadají akcie Applu zásadně nadhodnocené. Zatím. Dobrou zprávou pro spekulanty tedy je, že se mohou na bublině ještě svézt. Když budete mít štěstí, vyděláte na Applu padesát nebo více procent za několik málo měsíců. Možná. Rozumný investor by měl mít na paměti, že je mnohdy lepší koupit levnější akcie průměrné společnosti než dražší akcie skvělé společnosti.

Názor autora je patrně jasný z výše uvedeného. Jednoho dne se z Applu možná stane rozumná investice, ale nejprv musí opadnout davové šílenství. Nebo zde existuje možnost, byť méně pravděpodobná, že Apple nakonec dopadne jako kanadská firma Research in Motion (výrobce telefonů Blackberry) nebo Kodak. Když někdo před pěti lety vyslovil slovo „smartphone“, každého napadla řada telefonů Blackberry. Nyní ale bojuje o přežití, akcie společnosti zažily za posledních dvanáct měsíců strmý pád o téměř 75 procent. Ještě horší osud potkal společnost Kodak, která byla ve své době něco jako Apple či Google dnes. Firmě kdysi nechybělo sebevědomí a pocit neporazitelnosti. Začátkem roku 2012 fakticky zbankrotovala. Můžeme to nazvat paradoxem úspěchu.

Autor publikuje na webu Investment Universe

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Martin Tománek

Martin Tománek

Vystudoval politologii na Univerzitě Hradec Králové, kde také vedl kurz mezinárodní politické ekonomie. Pracuje jako portfolio manager v Partners investiční společnosti. Věnuje se školení investičních... Více

Související témata

akcieAppleBlackberrybublinainvesticeKodakmódapodílové fondyResearch in MotionsentimentSteve JobsWarren Buffett
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo