Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Baltic Dry: U kormidla světové ekonomiky

Vladimír Hobza
Vladimír Hobza
12. 3. 2010

Index Baltic Dry vyjadřující náklady na dopravu získal během posledního desetiletí na důležitosti. A to nejen v oblasti přepravy, ale také jako ukazatel stavu globální ekonomiky. Obrovský počet „předkrizových“ lodí, které budou letos spuštěny na vodu, však snižuje jeho dříve nezpochybňovanou hodnověrnost.

Baltic Dry: U kormidla světové ekonomiky

Baltic Index hodnotí náklady na přesun zboží na hlavních obchodních cestách ve čtyřech největších třídách lodí. Index je zveřejňován pětkrát týdně a udává srovnatelné úrovně pro různé náklady - obvykle železnou rudu, uhlí a obilniny. Díky stabilní struktuře nabídky v lodní dopravě byl index až donedávna považován za excelentní barometr celosvětové poptávky po komoditách a surovinách: stavebních kamenech globální ekonomiky. Doba jeho slávy ale, zdá se, minula.

„S neobvykle vysokým počtem plánovaných nových lodí na rok 2010 ztrácí index schopnost vypovídat o poptávce po surovinách a ekonomickém vývoji. Sice bude stále reagovat na nerovnováhy mezi nabídkou a poptávkou, jeho využití už ale bude mít menší výpovědní hodnotu,“ okomentoval situaci Plamen Natzkoff, dopravní stratég z Citigroup.

Vydavatel indexu se ho samozřejmě stále zastává: "Když je nabídka lodí dostatečně stabilní, poptávka vyjadřuje spolehlivý indikátor aktivity v primárním průmyslu," tvrdí Jeremy Penn, ředitel Baltic Exchange.

Protože postavit loď trvá

V květnu 2008 vyrostl index na rekordní hodnotu 11 793 bodů. Pak ale přišla krize a s ní i utlumení poptávky po surovinách -do prosince index klesl na pouhých 663 bodů. Od té doby však stihl znovu vyrůst. Dnes již měl hodnotu 3 316 bodů.

Zdroj: Bloomberg (plná velikost zde)

Přesnosti indexu nahrává (či spíše nahrávala) do karet dlouhá doba potřebná na stavbu velkých nákladních lodí – každá se staví přibližně tři roky, proto je v tomto sektoru nabídka snadno předvídatelná a relativně málo flexibilní. Výkyvy cen za dopravu tak poptávka po lodích ovlivňuje jen minimálně. Mnohem větší vliv na ně má fluktuace poptávky po komoditách, které lodě převážejí. A to je podstatou indexu.

Zdroj: Bloomberg (plná velikost zde)

Někteří analytici se však obávají, že došlo ke změně. Amrita Sen, analytička z Barclays Capital v Londýně, tvrdí, že právě nyní je dokončováno obrovské množství nových lodí, které byly objednány v době ekonomického vrcholu v letech 2007 až 2008. Možnost využít tyto nové přepravní kapacity je však stále omezená. Poptávka po surovinách sice stoupá, k hodnotám před krizí má ale stále na míle daleko.

Jen pro ilustraci: zatímco za posledních pět let průměrně zapojilo do provozu 283 lodí ročně, letos trh zaplaví na 1400 nových plavidel. Pokud k tomu skutečně dojde, povede významný přebytek lodí ke katastrofálnímu poklesu přepravného. Co to udělá s indexem, je zatím možné jen odhadovat… "Index sice stále dokáže reflektovat oživení globálního obchodu, jeho hodnoty však mohou být letos velmi zavádějící," varuje Lambros Varnivides z Royal Bank of Scotland v Londýně.

Autor je redaktorem www.investicniweb.cz

Foto: Profimedia.cz

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Vladimír Hobza

Vladimír Hobza

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo