Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Hity mimo komodity

František Mašek
František Mašek
21. 3. 2008

Většina akcií ztrácí, ani dluhopisy nemusí být momentálně terno. Zajímavé výnosy mohou kromě komodit nabídnout diamanty, zlaté mince, umělecké předměty nebo třeba také víno. Jak už to ale u investic bývá, jsou hlavně pro ty zasvěcené.

Hity mimo komodity
V době, kdy se tradičním investicím, jako jsou akcie nebo dluhopisy, příliš nedaří, hledají ti, kteří jsou ochotni přistoupit na větší riziko, výnosy jinde. Vedle komodit, zlata či diamantů k nim patří na první pohled lukrativní a relativně jisté, ve skutečnosti však většinou rovněž poměrně rizikové investice jako umění nebo třeba i víno.

Zprávy z médií o tom, jak je umění ve stále větší oblibě nebo s jakým ziskem se někomu podařilo uspět na aukci vín, vyvolávají dojem, že na tom není nic složitého. Umění, především obrazy, jsou přece v kurzu a také víno se těší stále větší oblibě. Stačí tedy nakoupit a za pár let se ziskem prodat.

Koupě Picassa nebo Cézanna je samozřejmě nad naše možnosti. Traduje se ale, že cena děl dobrého autora by měla růst o 10–20 % ročně. Jak  si  ovšem z nám dostupné nabídky vybrat? V umění se vyzná málokdo, navíc i ono podléhá módě, a je otázka, zda již nyní nejsou současní známí autoři, kteří za svá díla často požadují i sto nebo více tisíc korun, drazí.

Jednou z cest, která může přinést v budoucnu ovoce, pardon peníze, je „lovit“ mezi čerstvými absolventy uměleckých škol. Málokdo má však umění v malíčku a bez znalce to asi nepůjde.

Odborník nám může být nápomocný i v jiném směru – pokud bychom měli dost peněz a rozhodli se je investovat do drahého uměleckého díla, může nám pomoci, abychom nakonec nekoupili falzifikát, jichž je na trhu víc než dost.

Investovat do umění je zkrátka umění. V ČR sice pár měsíců nabízí pomocnou ruku Unicredit se svou službou Artbanking, stejně jako privátní bankéři některých jejích konkurentů, avšak tato služba je primárně určena pro milionáře.

Bez rizik není ani investice do vína. Je to sice, podobně jako v případě obrazu nebo jiného uměleckého předmětu, investice svým způsobem vratná – víno je vždy možné vypít. Pokud na něm ale chceme něco vydělat, musíme počítat s řadou nákladů a s tím, že nás to bude stát i nějaký čas.

Kdyby šlo o nedostatkové a přitom velice žádané víno, může se vyplatit i investice a pozdější prodej třeba jen několika, ale obvykle spíše desítek lahví. Jestliže jde  o běžnější značku vína, s několika kartony nevystačíme.

Nejen vinaři vědí, že víno vyžaduje péči. V daném případě jde hlavně o jeho uskladnění. Pokud nemáme vhodný sklep či jiné prostory, něco nás to stojí. Zrání vína je také třeba – v tom správném slova smyslu – pravidelně kontrolovat.

Řadu potřebných informací najdeme v různých publikacích, kdo se ale ve víně skutečně nevyzná, měl by dát na rady znalců. Zejména při nákupu vína. Experti nám také mohou poradit, kde a jak po čase víno nejlépe prodat.

Někteří odborníci odhadují, že víno může v průměru vynést 15–25 % ročně. Zároveň však dodávají, že jde o velmi orientační údaj. Skutečný roční výnos je totiž zpravidla u každého vína jiný.

Investice do umění či vína tedy není rozhodně pro každého. Počínaje počáteční zpravidla stotisícovou, ale spíše ještě vyšší částkou na potřebné znalosti. Jedno přitom zůstává stejné jako u klasického způsobu investování. Jde o dlouhodobou záležitost na tři až pět let, v případě obrazů či jiných uměleckých předmětů někdy i o období ještě delší.

Podobná netradiční investice přitom může být spojena ještě s jiným, pro klasické investice neobvyklým či netradičním rizikem, že si totiž investor na obraz tak zvykne, že ho časem přestane považovat za investici, ale důležitou součást svého bytu.
I z tohoto pohledu je zřejmé, že by měly hrát podobné netradiční investice spíše roli doplňkové než hlavní části vašeho portfolia.

Všechno ale může být trochu jinak, pokud začnou vznikat nové fondy nebo investiční certifikáty zaměřené na umění nebo na víno. Je zde ovšem jeden vážný problém – jakým způsobem by se oceňoval jejich majetek? Naznačenou komplikaci potvrzuje  i fakt, že jeden z fondů specializovaný na umění, který vznikl loni, patří mezi tzv. hedgeový fond, což jsou speciální fondy řazené zpravidla mezi ty nejrizikovější.

Není tedy nakonec snazší vydržet podobné období nejistoty, jaké zažívají investoři v současnosti, a držet se svého kopyta, tedy akcií, dluhopisů, případně později i nemovitostí nebo komodit? Kdo ale hledá nové obzory nebo investiční příležitosti, bude zřejmě s podobným názorem těžko souhlasit.
Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (2)

Vstoupit do diskuze
František Mašek

František Mašek

Dlouhodobě se zabývá ekonomikou, od roku 1993 se zaměřuje na kapitálový a finanční trh. Působil v řadě médií, mimo jiné v Lidových novinách a časopise Burza, na různých postech, naposledy jako šéfredaktor.... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo