Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Finanční poradce roku 2012? Soutěž o největšího bouchače!

17. 8. 2011

Plán splníme na sto dvacet procent, hlásí brigáda finančněporadenské práce z Mostecka. V prodeji životních pojistek doženeme a předeženeme imperialistickou cizinu, slyšíme od Přerova. Duch zdravého soutěžení prodchne finančněporadenský národ a ti nejlepší z nás, naši stachanovci, ponesou titul Finanční poradce roku.

Finanční poradce roku 2012? Soutěž o největšího bouchače!

Pamatujeme to z dob takzvaného socialismu: lidé po vzoru horníka Alexeje Stachanova makali jak mourovatí, aby se z nich stali příkladní občané, výkvět společnosti. Průšvih byl, že kvantita pak často odsunula kamsi do pozadí kvalitu. V některých oborech je to fatální: je hezké, když proti plánu postavíte dva domy místo jednoho. Jenže když ani v jednom neteče pořádně voda, do pěti let jim popraskají zdi a do desíti roků spadnou, je to jaksi na nic.

Zaměstnance roku nebo něco podobného si volí kdejaká firma. Některé jsou poučené a nemyslí si, že zaměstnanec roku je ten, který prostě něčeho naseká nejvíc. Jindy ovšem firemní kultura připomíná kulturu reálněsocialistické přetvářky, kdy spousta zfušované práce a ritualizované řečnění o ní platí víc než práce poctivá a kvalitní. Původně vcelku slušná myšlenka zdravé konkurence se tak deformuje na kontraproduktivní honbu za hrubým množstvím a za řádem hrdiny socialistické práce. Pardon, dneska vlastně za poukazem na luxusní dovolenou.

Kdo je tu největší bouchač?

Tento étos asi stojí v pozadí vzniku soutěže Finanční poradce roku 2012, soutěže o ocenění zasloužilého pracovníka, který za rok uzavře největší počtu smluv. Ano, nejvíc. Jak to u takových závodů bývá, nikoho nebude zajímat, jestli jsou smlouvy nesmyslné, zbytečné či nevýhodné. Když pomineme hypotéky, nejvíc bodů v soutěži získáte za uzavřené rezervotvorné pojištění. Produkt, na kterém nejvíce vydělávají jak pojišťovny, tak jeho sjednatelé. Opět se tedy vracíme k „bouchání pojistek“. Jako by už jméno profese „finanční poradce“ nebylo dost zkažené. Tohle slovní spojení u obecné veřejnosti vyvolává myšlenku okrádání běžného občana, který financím nerozumí. Inu, podíváme-li se konkrétně na tuto anketu pořádně, není se čemu divit.

  • Soutěž Finanční poradce roku 2012 si vymyslela marketingová agentura It’s easy now. Postavila webové stránky, jejich levé polovině nechala dominovat logo Hospodářské komory (podpora soutěži) a Komerční banky (generální partner soutěže). Pod záložkou Podpora jsme se pak mohli dočíst, že mediální podporu soutěži poskytují Hospodářské noviny a Ekonom. Agentura stanovila několik kategorií – Hypoteční poradce, Úvěrový poradce... a souhrnnou kategorii Finanční poradce, kam se po vynásobení určitým koeficientem počítají body ze všech ostatních kategorií. A vymyslela jednoduchá a neprůstřelná pravidla: kdo prodá nejvíc hypoték, půjček a tak dále, tomu připadnou v dané kategorii vavříny pro vítěze. 

Od pojištění se náš trh ale zřejmě posunul ještě dál. Body dostanete i za neúčelovou půjčku. Takže jestli někdo půjčku nemá, pojďme mu vysvětlit, že je tak trochu mimo mísu. Kdo půjčku má, proč by nemohl mít další? Pokud budete mít tu čest komunikovat s někým, kdo je v této věci zainteresován, uslyšíte od něj nejspíš rady typu: „Nejvýhodnější východisko z vaší situace je půjčka…“ Zbavena nabiflované „omáčky“, tedy divadélka k oblbování zákazníka, by však „rada“ zněla asi následovně: „Koukej mi podepsat tuhle půjčku, protože jinak nebudu mít další bod do soutěže. Až pak budeš makat po nocích, aby ses z těch dluhů dostal, já budu nejspíš někde na zasloužené dovolené na Maledivách…“ Motivovat obchodníky k většímu zadlužování národa je cesta. Cesta do pekel.

Angína? Na sál s vámi, člověče!

Představte si, že by lékař byl placený za počet provedených operací. Máte chřipku a chcete kapky do nosu? Pastilky proti bolení v krku? Jenže za předepsání receptu si doktor nepřipíše bod, takže si tam cvičně hodíme nějakou operaci, však se to zase zašije. Než se holka vdá, nebude o tom vědět… Zdá se vám takový příklad příliš přehnaný?

Bohužel je to krutá realita. Co je ovšem ještě ironičtější a dělá celou věc ještě komičtější? Podporu projektu, který z bůhvíjakého důvodu vypsala reklamní agentura (!), prý vyjadřuje podporu Hospodářská komora České republiky, tedy instituce, jež se má starat o blahobyt nejen státu, ale především jeho občanů. Podivuhodné také je, že generálním partnerem soutěže se stala jedna z našich největších bank...

  • Nějak se nám to nezdálo. Takže jsme se začali pídit. Hospodářská komora na náš mejl odpověděla záhy, že proběhlo jedno jednání o případné podpoře. A že ještě nějaká proběhnou. Tak jsme se ještě zeptali, zda vědí, že už teď je logo komory dominantou soutěžního webu. Druhý den na něm nebylo.
    Napsali jsme do Ekonomu a Hospodářek, jak je to s údajnou mediální podporou. Ano, řeč už o ní byla. Ale že by si s organizátory plácli, o tom zatím řeč být nemůže.
    Napsali jsme do Komerční banky. Neodpověděla, ale do dvou dnů její logo z webu zmizelo...

Objektivita zaručena

Věřit reklamním agenturám bývá ošidné, živí se reklamou. Aby si však nikdo netroufl pochybovat o slovech z úvodu webu soutěže, že soutěž pořádá společnost, „která je schopná objektivně zhodnotit a zrealizovat soutěž tak, aby byla prokazatelně spravedlivá,“ jsou pravidla nastavená brutálně jednoduše (tak například):

  • Hypoteční poradce roku 2012: Ocenění získá poradce, který uzavře nejvíce smluv.
  • Pojišťovací poradce roku 2012: Ocenění získá poradce, který uzavře nejvíce pojistných smluv.
  • Poradce stavebního spoření roku 2012: Ocenění získá poradce, který uzavře nejvíce smluv o stavebním spoření.
  • Investiční poradce roku 2012: Ocenění opět dostává ten, kdo uzavře nejvíce smluv.
  • Úvěrový poradce roku 2012: Kategorie určena těm, kdo poskytují úvěry a půjčky, makléřům a obchodníkům, kteří uzavřou nejvíce smluv, budou oceněni. [Takhle to pravidlo vážně zní, přidali jsme jen pár čárek, pozn. red.]
  • A celková kategorie Finanční poradce roku 2012: Ocenění získá poradce, který uzavře nejvíce smluv ze všech, pro objektivnost je každé smlouvě přidělen počet bodů, dle produktu, ke kterému je smlouva vázána.

Zjednodušeně řečeno: s nejvyšší pravděpodobností bude oceněn ten poradce, který za rok okrade nejvíce lidí. A ostatní budou k témuž motivovaní.

Projektu upřímně přeji co nejméně registrovaných poradců. Poctivým poradcům, kteří naslouchají svým klientům a svému svědomí, přeji hodně sil v boji s větrnými mlýny.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (4)

Vstoupit do diskuze

Související témata

Alexej Stachanovbouchání pojistekdluhyEkonomfinanční poradceFinanční poradce roku 2012finanční poradenstvíHospodářská komoraHospodářské novinyIt’s easy nowKomerční bankazadlužování
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo