Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Nesponzorujte pojišťovnu

Světlana Rysková
Světlana Rysková
30. 1. 2008

V zimním období není o automobilové havárie nouze. Možná jste už také jednu zažili. Třeba jste se také nestačili divit, když vám pojišťovna zaplatila méně, než jste čekali.

Nesponzorujte pojišťovnu
Nevzali jste asi do úvahy, že váš plechový mazlíček rychle stárne. Nic na tom nemění ani láskyplná péče. I když si to nepřipustíte, každý rok jeho hodnota na trhu klesá. Ovšem pojišťovny to registrují velmi přesně. Mají na to své tabulky. Na tom všem by nebylo nic zrážejícího, kdyby ovšem pojistné odpovídalo klesající hodnotě vašeho vozu. Ale tak to většinou není.
 
Riziko časové ceny
Když si majitel auta sjednává smlouvu o havarijním pojištění, má dvě možnosti: buď si sjedná smlouvu na novou, nebo na časovou cenu. Nová cena je taková, za kterou lze v daném místě a v daném čase pořídit stejnou nebo srovnatelnou věc jako je ta, která byla poškozena. Časová cena je taková, jakou měla věc bezprostředně před pojistnou událostí. Stanoví se z nové ceny s přihlédnutím ke stupni opotřebení nebo jinému znehodnocení.

Protože ceny aut rozhodně neklesají, spíše naopak, pojištění na novou cenu bývá dražší než na cenu časovou. Mnoho řidičů ve snaze ušetřit si proto pojistí auto na časovou cenu. Ta je každý rok o něco nižší.

Naprostá většina pojišťoven to však automaticky nijak nezohledňuje v sazbách pojistného. Takže platíte stále stejné pojistné, ale pojistná částka, kterou máte šanci při poškození auta dostat, je rok od roku nižší. Na tomto triku vydělávají pojišťovny už celá léta.

Jak to má klient tušit?
Teď si na havarijní pojištění posvítilo Sdružení ochrany spotřebitelů (SOS). Jeho spolupracovníci se obrátili jako běžní spotřebitelé na čtrnáct pojišťoven nabízejících havarijní pojištění. Zeptali se, jak to u nich chodí se zohledněním poklesu hodnoty pojištěného vozidla.

Odpovědělo jen dvanáct pojišťoven a bylo patrné, že jsou si velmi dobře vědomy práva svých klientům na přepočet pojistného. Šokující však bylo zjištění, že automatickou možnost každoročního přepočtu zahrnulo do pojistné smlouvy pouze pět z nich. Ostatní sice nevyloučil, že by přepočet provedly, ale pouze na základě vlastní iniciativy klienta. Ten však často o takové možnosti nemá ani tušení.

Některé z pojišťoven podmínily přehodnocení pojistné částky pouze osobním jednáním se zaměstnancem na pobočce. Často navíc zdůrazňovaly, že by se to klientovi nemuselo vůbec vyplatit. Rozumněj, že by mu naúčtovaly poplatek za změnu smlouvy. Prý proto, že taková jednání generují personální náklady.

Nabízí se otázka, proč raději z „úsporných důvodů“ nezahrnou automatický každoroční přepočet pojistného do svých smluvních podmínek. Odpadla by jednání na pobočkách. Stačilo by jen podle tabulek upravit na složenkách pojistné.

Ptejte se na přepočet pojistného

SOS se nedočkalo reakce od České pojišťovny a pojišťovny Direct. Pátrali jsme po důvodech jejich mlčení. Za Českou pojišťovnu odpověděl Václav Bálek, že úpravu smlouvy dělají na požádání klienta a žádný poplatek se za to neplatí. Dotaz od SOS prý neobdrželi.

Za pojišťovnu Direct vysvětlil Tomáš Zavoral, že nabízejí havarijní pojištění teprve od května 2007, a proto budou první větší várku pojistných smluv obnovovat až letos na jaře. Ve smlouvě nemají sice automatický přepočet pojistného uveden, ale budou ho prý dělat bez poplatků.

SOS doporučuje, aby se motoristé při výběru pojistitele zaměřili na to, zda ve smluvních podmínkách má možnost přepočítání pojistného. Zvláště důležité je to pro majitele zcela nových vozů, kde je pojistné vysoké a pojistná částka klesá velmi rychle.

Pokud máte už auto pojištěné a nechcete z nějakého důvodu měnit pojišťovnu, dožadujte se změny pojistné částky i sazby pojistného každoročně na pobočce. Ušetříte tím podle SOS i tisíce korun.
Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Světlana Rysková

Světlana Rysková

Věnuje se jako ekonomická redaktorka osobním financím, bankovnictví, pojišťovnictví a realitnímu trhu. Přispívá pravidelně do řady časopisů a do pořadů Českého rozhlasu. Kmenově působila v týdeníku Profit... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo