Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Žralok a velryba

Pavel Hanzl
Pavel Hanzl
2. 3. 2008

Proč jsem se rozhodl publikovat na serveru FINMAG.CZ? Dohodli jsme se na tom se šéfredaktorem Janem Majerem, protože věříme, že to dlouhodobě obohatí nás všechny a vyčistí to vzduch.

Žralok a velryba
Já vím, vy plavete jinak než my ostatní, alespoň to hodně nahlas říkáte. Až nám to leze na nervy. My máme ocasní ploutev vertikální, jsme dravý, velký bílý žralok. My znamená Fincentrum. Vy, tedy Partners, jste velryba, vědoma si své ledabylé majestátnosti. Dravá kosatka.

Je pravda, že žraloci občas klidně slupnou nějakou tu kosatku. A nevylučuji, že kosatky si zase rády pochutnají na žralokovi, když je příležitost. Pojďme však respektovat, že oba druhy se pohybují v oceánu tak velkém, že se v pohodě uživí i bez krvelačnosti k sobě navzájem.

Nenalhávejme si prosím, že jste plejtvák obrovský, modrá velryba, která jen filtruje plankton. Na sentimentalitu o absolutním, citově vypjatém, samaritánském, průzračně etickém poradenství si nehrajme. Český trh je dosud nevyspělý a realitou je kompromis. Nikdo zatím nejásá, že by měl platit hodinové sazby finančnímu poradci, když přece ve finančních domech, které si může obejít, mu poradí zdarma.

Pokusy firem, jež poskytují placené poradenství, považuji za užitečné. Jsou však bez šance na masovější prosazení ve většinové české populaci. Právě široká veřejnost ale potřebuje služby nezávislého finančního poradce nejvíce. Hrozba krachu státního penzijního systému je až příliš reálná.

Nemá-li dojít na varovné vize mého oblíbeného autora Pavla Kohouta, musíme my, velké finančně-poradenské firmy, účinně napomáhat tomu, aby naši (v drtivé většině finančně negramotní) spoluobčané měli včas dostatečný kapitálový majetek. A aby byl tak velký, že jim postačí na důstojné dožití jejich životů.

Vážím si kolegů, kteří se s obrovským nadšením snaží naplňovat své vize o přímo placeném a smluvně založeném finančním poradenství. V nejbližších minimálně patnácti letech však sehrajeme tu nejdůležitější roli my, finanční poradci ze strukturálních firem.

Chcete být brzy jedničkou a netajíte se pocitem, že my ostatní máme vymřít, jsme přece paryby. Vžily se příměry o hlídacích psech, o panu Prouzovi, sjíždějícím s bičem v zubech po tyči do pohotovostního vozidla za chybujícím poradcem. My všichni vně vašeho poradenského společenství se ale doslýcháme o tom, že vize zakladatelů firmy nesdílí celá vaše síť a kdekdo to zkouší neetickou cestou.

Přesto říkám, že existence Partners trh posouvá vpřed, protože máte zdravé vedení i zdravou převažující část obchodní sítě. Máte vůdce s přirozenou autoritou a skvělé učitele. Není problém odejít, pokud by se tak část sítě rozhodla. Mnohé z vás bych já osobně s radostí uvítal v naší síti. Věřte mi, i naše ocasní ploutev je dnes řízena mozkem, nikoliv žaludkem. I my se snažíme plout správným směrem a správnou rychlostí.

Podstatné je, že všichni plaveme stejným směrem, za stejným cílem. Všichni chceme zaujmout na trhu významnější pozici než včera, obsluhovat zítra více klientů než dnes. A naší motivací je nejen zisk, ale také důvěra a dobrý pocit klienta, který spontánně přivádí své známé, abychom je také mohli obsluhovat.

Pokud se něco nedaří, znamená to, že jsme v něčem selhali. Když klient selže, je to pouhý důsledek selhání poradce. Věřím, že selhávání klientů lze do značné míry preventivně zabránit odstraněním chyb poradců. Toto téma dále podrobně rozvedu v článku O osudových chybách v naší práci. Článek najdete v březnu na Investujeme.cz, kam vás tímto srdečně zvu. Pro FINMAG.CZ připravuji článek Proč klienti selhávají.

Tento editorial je ovšem o selhávání nás poradců k sobě navzájem, o našich vztazích. Je o sebereflexi, abychom příště neselhávali. Myslím si, že vyspělý poradce je především osobnost, která se nemusí bát konkurence. Unese kritiku, ba je za ni vděčný. Nesklouzává k osobním útokům. Pojďme tedy k osobní vyspělosti vychovávat nejen své kolegy, ale i své konkurenční kolegy. A k tomu je nejlepší osobní příklad.

Všichni potřebujeme zpětné  vazby. Kdo nechce být zítra lepší, nemůže být pozítří ještě dobrý. Mám k firmě Partners jakýsi morální dluh. Nestačí ukázat vlídnou tvář a snad i podat přátelskou ruku s respektováním stavu daného zájmeny já, my a vy. Mé některé výroky z minulosti byly v mnohém nespravedlivé, protože v diskusích na Investujeme.cz vám i mně mysl až příliš často ovládly emoce.

Jsem snílek a sním o společnosti, ve které bude finanční poradce respektovanou osobou, jakýmsi rodinným přítelem, na kterého je absolutní spolehnutí. Je tedy na místě začít u sebe. Mnozí u sebe již začali. Mám zpoždění. Poradci sítě Partners představují ve své většině to lepší z našeho oboru. O tom jsem pevně přesvědčen. Věřím, že si máme co předávat.

Autor je finanční poradce společnosti Fincentrum.
Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (20)

Vstoupit do diskuze
Pavel Hanzl

Pavel Hanzl

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo