Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Skryté vady spořicího pojištění

Dušan Šídlo
Dušan Šídlo
20. 3. 2008

Pojišťovny přicházejí s novými formami jednorázově placených spořicích pojištění. Dnes se s nimi můžeme setkat nejen na přepážkách velkých bank, jako je Česká spořitelna, ČSOB nebo Komerční banka, ale nabízejí je přímo i agenti pojišťoven a finanční poradci.

Skryté vady spořicího pojištění
Protože i pojišťovny se chtějí svézt na vlně popularity zajištěných fondů, obvykle tyto produkty zahrnují na první pohled zajímavé garance proti ztrátě hodnoty vložené investice. Jako klad tohoto typu pojištění je často prezentováno i to, že jde o časově omezené akce.

Pětiletka až desetiletka

Novější produkt jednorázově placeného pojištění nabízí například Allianz pojišťovna pod označením Allianz Euroindex CZK I. Klientovi je zaručena výplata 124 % vkladu za deset let. Česká pojišťovna přichází s šestiletým pojištěním pod názvem GARANCE a zajišťuje návratnost ve výši 106 % investice. U ING Pojišťovny mohou dosáhnout zájemci, kteří uzavřou obdobné pojištění s názvem Garant Invest, výplatu 100 % vkladu po pěti letech.

Výnos závisí na akciích

Kromě garantované výplaty připisuje pojišťovna u jednorázově placených pojistek ještě i další výnos. U Allianz například jeho výše závisí na vývoji indexu DJ EuroStoxx50. U České pojišťovny zase na vývoji kurzu 25 akcií významných světových firem v oblasti těžby a zpracování ropy, výroby a rozvodu elektrické energie a plynu. ING připisuje výnos podle vývoje 15 blue chips světových akcií z významných burz vyspělých států.

Pro posuzování výše výnosu platí: Nenechte se zmást jeho absolutní hodnotou, zajímejte se o roční výši. Například atraktivně znějící nabídka v podobě možného výnosu až 50 % za 5 let znamená při přepočítání, se zahrnutím vstupních poplatků a daní, roční efektivní úrok 5 až 6 % dle výše vkladu. A to pouze při splnění podmínek té nejoptimálnější varianty, v ostatních případech je výnos ještě nižší.

Výhody různé, nevýhoda stejná
Je třeba připustit, že pojišťovny v nabídce jednorázových pojistek udělaly nutný krok kupředu. Produkty jsou chráněny proti měnovému riziku, zvýšila se transparentnost i výhodnost předčasného výběru. Některé produkty mohou být převedeny na jinou osobu a pravidelně vyplácí dividendu. Někdy může být k těmto produktům připojeno i určité krytí rizik, například úrazové pojištění.
 
Jednorázová pojištění jsou prodávána i jako pojištění bez poplatku. Že by bezplatné pojištění, pomyslíte si. Nikoliv. Poplatky (náklady) produktu jsou chytře skryty do konstrukce garance a možného nadvýnosu. Ačkoliv konstrukce garance se u jednotlivých produktů liší, pro většinu z nich platí známé neduhy zajištěných fondů – garance je srozumitelná, ale výše možného výnosu a pravděpodobnost jeho dosažení obtížně zjistitelná.

Přímá investice vyhrává

Hlavní nevýhoda těchto produktů spočívá v daňové oblasti. Pojišťovny nemohou konkurovat přímým investicím do zajištěných fondů či jiných strukturovaných produktů, jejichž nabídka je přece jen širší a umožňuje investice i v kratších horizontech. Na rozdíl od nich totiž veškeré výnosy z pojištění podléhají srážkové dani ve výši 15 %. A přidané pojištění, ať již v podobě garance vkladu při úmrtí nebo ve formě úrazového pojištění, nemá takovou hodnotu. Vždy se lze v případě potřeby pojistit jinde výhodněji.

Z tohoto důvodu nepředstavují jednorázová pojištění finančně zajímavou alternativu investování. Pokud chcete garance, investujte do garantovaných produktů přímo, nikoliv přes pojišťovnu. Navíc šikovný investiční poradce je schopen sestavit vám portfolio s ještě vyšším možným výnosem a obdobnými garancemi.

Dušan Šídlo je produktový manažer Partners.
Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (5)

Vstoupit do diskuze
Dušan Šídlo

Dušan Šídlo

Vystudoval VŠE v Praze, od roku 2001 pracuje jako analytik pojištění a v médiích komentuje aktuální dění na pojistném trhu. Jako jeden z prvních publikoval články o pojištění na finančních serverech, je... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo