Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Do stejné řeky: World of Warcraft sází na hledače ztraceného mládí

Kdysi nejpopulárnější on-line hra se pokouší znovu vzbudit hráčský zájem. Nestojí ovšem o úplné nováčky, ale o ty, kteří hru hráli před patnácti lety. Právě vychází věrná kopie podoby, jakou měl World of Warcraft v roce 2005.

Videoherní průmysl prošel v posledním desetiletí mnoha proměnami – například se jeho základem stalo hraní přes internet. Přechod od her pro jednoho hráče k on-line světům, které v jednu chvíli hostí stovky i tisíce lidí, probíhal ruku v ruce se zrychlováním internetového připojení. Předělem se v roce 2004 stalo vydání hry World of Warcraft (WoW). MMORPG (tedy „online hra na hrdiny pro obrovské množství hráčů“) společnosti Blizzard se odehrává ve fantasy světě založeném na úspěšné sérii Warcraft, kde proti sobě – a někdy dohromady proti společnému nepříteli bojuje Aliance lidí, trpaslíků a elfů s Hordou orků, trollů a goblinů. Tenhle žánr her existoval i pár let před WoWkem, které ho ale dovedlo k dokonalosti a stalo se popkulturním fenoménem.

Přelomovka

Hra nalákala miliony lidí (ve vrcholném období ji aktivně hrálo na 10 milionů hráčů oficiálně a přinejmenším další milion na „neoficiálních“ pirátských serverech) a vznikly v ní komunity, které se věnovaly skupinovým bitvám proti herním bossům i proti sobě navzájem, ale i socializaci v herním světě – nemalá skupina lidí se ve WoW většinu času poflakovala v jedné z mnoha hospod a vybavovala se se spoluhráči. World of Warcraft se stal tématem i v dobových sitcomech a stereotyp hráče trávícího život „u wowka“ se vžil stejně jako předtím nerdi hrající Dračí doupě. A video ze hry, ve kterém se skupina hráčů pečlivě připravuje na hromadný souboj, než je jeden z nich přeruší, s nadšeným pokřikem naběhne přímo do akce a zaviní masakr celé skupiny, se v roce 2006 stalo jedním z prvních hitů na tehdy novém YouTube.

Průniky reálu a virtuálu

S WoW byl spojený i byznys v reálném světě. Zejména v Číně vznikly takzvané farmy na zlato – internetové kavárny, kanceláře i opuštěné sklady, kde „farmáři“ (v roce 2005 jich bylo na sto tisíc) dlouhé hodiny seděli u WoW a vydělávali virtuální měnu. Tu pak v rozporu s pravidly hry prodávali za skutečné peníze hráčům, kterým se nechtělo dlouhé týdny šetřit na lepší zbraně nebo brnění. Tahle praxe se dokonce rozšířila i do čínských pracovních táborů, kde vězňům za nedodržení kvót ve získávání herního zlata hrozily fyzické tresty. Blizzard s praxí zatočil až před čtyřmi lety, kdy hráčům nabídl nákup virtuálních peněz oficiální cestou.

Finmag na Mars!

Finmag předplatné

„Nejvíc vidět jsou Troškové gastronomie. Ti, co si nemuseli odstát provoz, kdy vaříš pro plnou restauraci,“ říká kuchař-samorost Michal Hugo Hromas a tančí mezi ohni, na kterých chystá svatební menu.

Tak jako materiál točený na Husákových narozeninách vznikly záběry z demonstrace 17. listopadu jen jako dokument pro archiv. Vracíme se s jejich autory na Národní třídu.

Téma: doprava. Elektrické motory dominovaly nad spalovacími. A zase budou. Jaké jsou plány a jaká realita v budování železnic a dálnic. Neznámé oběti 11. září: lidi, co kvůli strachu z létání jeli autem.


World of Warcraft zaujal v minulosti i epidemiology. V září 2005 se kvůli chybě v kódu začala celým herním světem šířit pandemie „viru“, který slabší hráče rovnou zabil a silnější výrazně oslabil. Smrt ve WoW přitom znamená poškození výstroje postavy a cena její opravy mohla dosáhnout závratné výše. Protože Blizzard s chybou dlouho nedokázal nic udělat, pandemie trvala skoro měsíc, během kterého se hráči naučili vyhýbat velkým městům, ve kterých se hromadily mrtvoly, a zůstávat v co největší izolaci. Celý incident a chování hráčů během něj pak posloužily jako model šíření nakažlivých nemocí ve skutečném světě.

Noví bojovníci nevstali, voláme tatíky záložáky

Dnes má ale World of Warcraft zlaté časy za sebou. Jednak zůstal jedním z posledních on-line RPG, která vyžadují měsíční platbu – další z proměn herního průmyslu totiž vyústila v přechod většiny on-line her na free-to-play model, v němž je základní hra dostupná zdarma a lidé si za peníze kupují všechno od kosmetických doplňků své postavy po přímé herní výhody (což se často setkává s kritikou, když vydavatelé praxi přeženou a bez podobných nákupů není hru možné pořádně hrát). Jednak patří mezí hrstku přežívajících zástupců žánru on-line RPG jako takového.

Ačkoliv totiž byly v nultých letech MMORPG symbolem on-line hraní, zájem čím dál mainstreamovější hráčské komunity postupně ztratily. Jejich místo zabral napřed žánr MOBA, tedy onlinové akční strategie jako League of Legends, a dnes battle royale, střílečky, kde proti sobě bojuje až sto hráčů a zvítězí ten, kdo zůstane poslední naživu. Nejznámější battle royale hru Fortnite dnes hraje na čtvrt miliardy hráčů, řádově víc, než kolik se kdy pohybovalo ve světě Warcraftu. Samotný Blizzard sice pro WoW pořád připravuje nový obsah, ale před několika lety přestal zveřejňovat do té doby stále klesající počet hráčů a dnes už víc vydělává na on-line střílečce Overwatch.

I kvůli tomu, po dlouhých letech hráčských žádostí a odmítavých prohlášení vydavatele, právě vychází nová „klasická“ verze World of Warcraft, která má být věrnou kopií hry v její podobě z roku 2005. Cílí na ty hráče, kteří s WoW před deseti lety vyrůstali. Ti na něj, jak se u her, knížek nebo seriálů z dětství a dospívání obvykle stává, vzpomínají s nostalgií. Jejich nadšení z oživené staré verze hry je ale možná při střetu se skutečností brzo přejde.

Staré drsné časy

Blizzard vydal už teď seznam Tohle není chyba, který zahrnuje desítky zdánlivě nesmyslných nebo podivně fungujících funkcí a prvků, které jsou ale v „novém“ WoW Classic záměrně – přesně tak v něm totiž byly i před čtrnácti lety. Za tu dobu se ale trendy v herním designu výrazně posunuly směrem k uživatelské přívětivosti – a samotný „neklasický“ WoW není výjimkou: postupnými aktualizacemi se z něj stala hra, u které není potřeba trávit desítky hodin týdně vyděláváním zlata a učením složitých systémů a strategií.

Na to ostatně ani dnešní hráči nemají čas. Těm, kteří byli ve zlaté éře WoW v pubertě a mohli trávit celé dny u počítačů, dnes táhne na třicet a mají práce i rodiny. World of Warcraft ve své dekádu a půl staré podobě ale s ničím takovým nepočítá. Bude zajímavé sledovat, jak dlouho hráčům nostalgií poháněná touha hrát starou dobrou verzi jejich kdysi oblíbené hry vydrží.

Michal  Zlatkovský

Michal Zlatkovský

Narodil se v roce 1991 v Brně, od roku 2013 bydlí v Praze. Pracoval jako správce sociálních médií v Hospodářských novinách a na iDnes.cz. Tři roky strávil v Respektu, kde se staral o web a sociální sítě a psal sloupky a články... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 7 komentářů v diskuzi

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Miroslav Mareš | 27. 8. 2019 13:09

Tenhle článek stojí za prd, protože autor buďto WoWko nikdy nehrál, nebo minimálně netuší jakej rozdíl je mezi současnou ,. retail ,, verzí a nově vypuštěným classicem. Takže celej článek je pouze odříkání jakési historie pro lajky zakončený tím, že Classic je jen nostalgie která umře.

Retail verze WoWka už dávno ztratila drtivou většinu RPG prvků a je to dnes už spíš Collection hra, protože se sbírají skiny, petíci a achievmenty a celá hra je focuslá na casual hráče, kteří skočí do hry na dvě hodiny denně a nemusí se snažit aby něco získali.
A to je přesně ten důvod proč začala populace WoWka klesat, ta hra se začala Cataclysmem vzdalovat od toho co byla a stala se něčím jiným.
Největším problémem pro mnoho lidí je to, že na retailu může člověk investovat měsíc času aby měl ten nejlepší mythický gear vůbec, ale s každým ilvl nahoru je to exponencionálně časově náročnější a pak přijde patch a stejnej gear má každý casual co to hraje dvě hodiny denně.
Naopak na Classicu investovaný čas zůstává, protože každej si musí odehrát relativně to samé na to aby se dostal na stejnou úroveň síly.

Samozřejmě že plno lidí si to zapne z nostalgie a pak uteče protože zlenivěli. To je jako když pustíte psa do postele, taky už pak nechce spát ve svém pelíšku.
Nicméně Classic neumře, protože ta komunita lidí, kteří skutečně chtějí hrát RPG existuje.

+37
+
-

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK