Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Poučení z iPadu

Pavel Kohout
Pavel Kohout
7. 2. 2012

Deficit obchodu Spojených státůs Čínou dosáhl v roce 2011 hodnoty tří set miliard dolarů, což je další rekord, uvádí The Economist. Oficiální data jsou však podle britského časopisu silně nadhodnocená.

Poučení z iPadu

Údaje o americko-čínském obchodu počítají jako čínský export do USA také zařízení vyrobená v Číně na zakázku americkými firmami. V těchto případech má čínská přidaná hodnota – skutečný export Číny do USA – jen nepatrný podíl na skutečné hodnotě obchodu.

Lze to ilustrovat na příkladě populárního iPadu. Je plně navržen a vlastněn americkou společností Apple. Montáž probíhá v továrnách tchajwanské společnosti Foxconn, které jsou umístěny v Číně. Většina součástek nepochází z Číny, ale z jiných zemí, především Jižní Koreje.

Kdo marže, ten jede

Společnost Personal Computing Industry Centre udává, že z každých 275 dolarů, za které se iPad prodává v USA, připadá jen deset dolarů na přidanou hodnotu čínské práce a součástek. (Jen něco přes pět dolarů připadá na práci samotnou.) Největší položku tvoří mezi náklady na iPad cena materiálů ihned následovaná ziskovou marží společnosti Apple. Není divu, že tržní kapitalizace Applu se blíží čtyřem stům miliard dolarů, což z ní činí jednu z nejhodnotnějších společností na světě. Relativní vývoj cen akcií Foxconnu proi akciím Applu jasně ukazuje, kdo má navrch. Akcie Applu posílily za posledních pět let o téměř čtyři sta procent, zatímco akcie Foxconnu ztratily za totéž období téměř šedesát procent hodnoty.

Je zřejmá jedna podstatná věc:navrch má ten, kdo si může diktovat obchodní marže. Kdo pracuje ve mzdě nebo podniká v odvětvích s vysokou mírou konkurence, nikdy nezbohatne. Tato poučka může být použita jako dobré investiční vodítko: akcie společností, jejichž marže jsou tenké jak žiletka, protože jsou pod stálým tlakem, nikdy nestály za mnoho. Může ale fungovat i jako poučka pro hospodářskou politiku vlády: jen podpora odvětví s vysokými obchodními maržemi, které mají sídlo v České republice a které jsou vlastněny českými akcionáři, má cenu, jinak se staneme zemí nádeníků. (Hmm... Možná už je pozdě.)

šMade in China

Celkově připadá na americké dodavatele zhruba polovina hodnoty iPadu. Korejské firmy Samsung a LG, výrobci displejů a paměťových čipů, si naúčtují sedm procent hodnoty. Proč se tedy Apple vůbec obtěžuje vyrábět svá zařízení v Číně, když dodatečné mzdové náklady v případě výroby v USA by byly prakticky zanedbatelné?

Údajně není možné najít dostatečný počet Američanů, kteří by byli ochotni pracovat a žít v kasárenských podmínkách. Nevím, nevím. Sám bych si za počítač se značkou Made in USA rád připlatil, abych se netrápil s odpadávající klávesou, abych nemusel měnit základní desku pár týdnů po nákupu nového počítače a abych nedostával elektrické rány. Bohužel výrobce mi nedává na vybranou. Musím používat počítač vyrobený v Číně, i když to dělám velmi nerad, protože jsem ještě nezažil jediný kvalitní výrobek z této země. Může se pak někdo divit diskuzím o úpadku Západu?

Psáno pro týdeník Rozhlas

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (8)

Vstoupit do diskuze
Pavel Kohout

Pavel Kohout

Ředitel Algorithmic Investment Management a strůjce investičních fondů Algorithmic SICAV. Dřív pracoval mimo jiné pro PPF investiční společnost, Komero, ING Investment Management a PPF, spoluzakládal finančněporadenskou... Více

Související témata

Applecena práceČínaEconomistFoxconniPadmaržemzdové nákladyPersonal Computing Industry CentreSpojené státyúpadekUSA
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo