Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Energetická daň: Další velkohubý návrh z Bruselu

Ondřej Krutílek
Ondřej Krutílek
9. 5. 2011

Evropská komise v době zvyšujících se cen ropy předložila návrh na revizi směrnice o zdanění energetických produktů. Jeho výsledkem bude zdražení nafty i alternativních paliv.

Energetická daň: Další velkohubý návrh z Bruselu

Nová regulace přichází s radikální změnou metodiky výpočtu energetické daně. Do budoucna má sestávat ze dvou složek. První má činit fixních 20 eur na tunu emisí CO2, druhá se má odvíjet od energetického obsahu konkrétního paliva. Dosud se zdaňuje objem, a to je podle Komise diskriminační. Zejména vůči biopalivům. Ta válcuje především nafta - stačí jí výrazně méně, aby podala stejný výkon. Kdo by ale od nové normy čekal narovnání podmínek, bude zklamán: biopaliva si naopak mají zachovat výjimky, například z uvedeného zdanění emisí oxidu uhličitého. A to sama Evropská komise už před třemi lety uznala, že využití biopaliv v dopravě je přinejmenším problematické. Nehledě na nepřímé důsledky v podobě celosvětového růstu cen potravin.

Pokud by revidovaná směrnice začala platit v roce 2013, minimální energetická daň na naftu do roku 2018 postupně vzroste o celou čtvrtinu, na zemní plyn (LPG a CNG) o více než 400 procent

V nejnevhodnější čas

Komise návrhem dala najevo, že po masivní legislativní akci v reakcina finanční krizi nezapomíná ani na dnes trochu upozaděný boj proti změnám klimatu. To je jeho hlavní poselství. Slovům komisaře Algidrase Šemety, že návrh přichází v nejlepší možnou dobu, protože údajně napomůže oživit skomírající projekt vnitřního trhu („pomůže změnit daňovou strukturu tak, aby podporovala růst a zaměstnanost tím, že zdanění přesune z práce na spotřebu"), člověk věří jen do chvíle, než vyrazí na benzínku a má tam zaplatit. Jistě, za cenu paliv nemůže jen EU. Znáte ale někoho, kdo by svůj hněv dávkoval podle konkrétní míry zavinění?

Tohle soudruzi v EU nedomysleli; sotva se svou iniciativou mohli přijít v nejnevhodnější čas. Konflikt v Libyi zvyšuje ceny ropy, Češi platí za naftu nejvíce v historii a v Německu kolabuje experiment s„ekologickým" benzinem E10. A do toho velkohubý návrh mající v důsledku vytáhnout z kapes lidí další peníze, aniž by bylo tak úplně jasné proč a na co. Pokud unijní vnitřní trh dnes skutečně něco potřebuje, pak především prostor pro svobodnou ekonomickou aktivitu. Komise všakv praxi činí přesný opak. Daný návrh je toho zářným příkladem. Přitom by stačilo, kdyby „jen" omezila svou legislativní iniciativu a náležitě vynucovala normy, které již platí. Třeba pozapomenutou směrnici oslužbách.

Skvělá „biopalivová" budoucnost

Nová směrnice o zdanění energetických produktů se dotkne především nákladní silniční dopravy a potažmo spotřebitelů, kteří nežijí jen z toho, co si vypěstují nebo vyrobí doma. Což jsou, troufám si říct, skoro všichni. Taky se postupně smaže dosavadní výhoda vozů na LPG a CNG, o dieselech v osobních automobilech nemluvě. Namísto toho nás čeká skvělá „biopalivová" budoucnost, kterou nám ex offo naordinují rozumbradové z Bruselu.

Nejde o suverenitu, ale o peníze. I proto by se česká reprezentace v Radě EU a Evropském parlamentu mohla shodnout, aby přijetí této zhůvěřilosti zabránila.

Psáno pro LN. Text vyšel v květnovém čísle Revue Politika

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (1)

Vstoupit do diskuze
Ondřej Krutílek

Ondřej Krutílek

Absolvent politologie, mezinárodních vztahů a evropských studií na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity. Od roku 2004 působí v brněnském Centru pro studium demokracie a kultury (CDK) jako analytik... Více

Související témata

biopalivaBruseldaněenergetická daňenvironmentalismusEvropská unieOndřej Krutílekropa
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo