Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Google bez Číny, nebo Čína bez Googlu?

Radek Sedlář
Radek Sedlář
18. 3. 2010

Světový gigant Google má problémy. Prohlásil, že v Číně nehodlá cenzurovat vyhledávání, jak mu to nařizuje místní zákon. Po slovních přestřelkách, útoku čínských hackerů a bezvýsledných jednáních, se zdá, že Google nakonec z Číny opravdu odejde.

Google bez Číny, nebo Čína bez Googlu?

Jakmile Google skutečně ve svém vyhledávači zruší cenzuru, čínské úřady ho zablokují. Technické prostředky na to samozřejmě mají a v hojné míře je používají již dnes. Znamenalo by to konec nejen pro samotný Google, ale i pro celou řadu jeho čínských partnerů.

Lokální firmy, které Google používají pro vyhledávání, najdou náhradu snadno. Hůř už na tom budou agentury prodávající reklamu a hlavně weby, kterým plynou příjmy z „googlovského“ reklamního systému. Těm půjde o život. Jak vážná je situace, ilustruje i to, že samotná čínská vláda tyto firmy upozornila, aby se připravily na nejhorší: odchod internetového obra ze země. Zároveň jim doporučila, aby se zavčas poohlédli po adekvátní (a hlavně „poslušné“) náhradě.

Otočit se ke zlatému dolu zády

Dobrovolný odchod komerční společnosti z miliardové, lukrativní Číny je absolutně bezprecedentním krokem. Ať už slovní přestřelky mezi šéfy Googlu a čínskou vládou vypadaly jakkoliv drsně, tohle přece jen nikdo nečekal. Dobrovolně a nevratně se zbavit více než třicetiprocentního podílu na tak obrovském trhu, jakým Čína je, vyžaduje obrovské sebevědomí a odpovídající finanční zázemí. Jak je vidět, Googlu nechybí ani jedno, ani druhé.

Růstový potenciál Číny je přitom ohromný – utopické nemusejí být exponenciální roční růsty trhu. Ačkoliv v zemi používá internet něco přes 300 milionů lidí, pravý boom Čínu teprve čeká. Regulace, neregulace. Být připojen je v Číně cool. Výzkumy uživatelského chování navíc ukazují, že Číňané hledající na Googlu jsou s výsledky spokojeni více než ti, kteří používají konkurenční Baidu. Google (ale i další zhruba tři tucty firem) se tak pravděpodobně vzdá sice cenzurované, zato velmi výnosné budoucnosti.

Bělení morální skvrny

Proč se k takovému kroku Google opravdu odhodlal, se zřejmě nikdy nedozvíme. Můžeme se však zamyslet nad jeho reálnými dopady. Google sice ztratí významný a nadějný trh, ale velice posílí image firmy, která „nedělá zlo“. Koneckonců heslo „Don't Be Evil“ - najdeme v desateru, které sepsali její zakladatelé a které se po vstupu na čínský trh stalo terčem posměchu. Pomyslnou skvrnu na pověsti obří firmy tehdy nesmyla ani argumentace „otců zakladatelů“ Larryho Page a Sergeye Brina, že je lepší v Číně být alespoň částečně než vůbec. Odchod Googlu z Číny sice poškozenou reputaci „napraví“, přesto nelze očekávat, že by růst popularity na ostatních trzích ekonomicky vynahradil čínskou ztrátu.

Ostatní firmy, konkurenti, partneři i vlády Googlu určitě zatleskají. Na jejich vlastním postoji k totalitnímu režimu se však nezmění zhola nic. Ve fináletak bude stažení Googlu vypadat spíše jako monumentální gesto, které si sice může firma dovolit, ale přesto bude bolet. Aby se čínská vláda chytla za nos, musely by Google následovat další velké zahraniční společnosti, automobilky, výrobní firmy – a v závěsu za nimi také diplomaté. Očekávat to je však zcela naivní.

Co se stane Číně? Té je to upřímně jedno! Vždy se najde dost jiných firem, které budou ochotné hrát podle pravidel a vydělávat. Cenzura v Číně může trvat ještě desítky let… Na stránky o lidských právech nebo reálných událostech si Číňané budou muset ještě nějaký čas počkat.

Autor je majitelem vývojové softwarové společnosti ecommerce.cz

Foto: Profimedia.cz

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Radek Sedlář

Radek Sedlář

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo