Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat.
No, je to složitější, jak už to bývá, když nejde jen o podporu jedné osoby v kampani.
Prezident republiky rozhoduje o mobilizaci, avšak jednak na návrh a se souhlasem vlády, což ale zároveň znamená, že může návrh vlády na mobilizaci odmítnout a prostě ji nevyhlásit.
Kromě toho v Ústavě není přímo řešeno, kdo vyhlašuje za ČR válku. Vyhlášení válečného stavu je jedna věc, ten vyhlašuje parlament. Válečný stav je ale v podstatě vnitřní záležitost dané země.
Řekněme ovšem, že bychom se rozhodli vstoupit do války s Ruskem na straně Ukrajiny. Prezident je podle ústavy osobou, která zastupuje stát navenek. Tím, kdo by měl učinit takový krok v mezinárodněprávním smyslu, je prezident. Anebo opět, takový krok odmítnout.
Nahlásit
+7
+
-
Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí
Boris Otokar Hodlak | 19. 1. 2023 09:55
Jasně. Česká republika sama za sebe vyhlásí válku Rusku. Rozhodnutím Fialovy vlády. A kdyby na Hradě náááhodou v tu dobu neseděl spasitel Babiš, už bojuje člen NATO s jadernou mocností = konec světa. Osud světa visí na jediném československém človíčkovi. Jestli bychom ho do toho křesla pak neměli radši posadit natrvalo. Celý svět se bojí co bude za 5-10 let.
Z hlediska hierarchie v komunistického systému odpovídá funkce vojenského rozvědčíka spíše profesionálnímu stbákovi nežli jeho podřízenému, zverbovanému donašeči. Také je třeba vzít v úvahu, že Pavel si toto zaměstnání zvolil sám a jakožto tehdejší profesionální voják patrně byl ohoten za komunistický režim bojovat a položit i život. Babiš se podpisu spolupráce jistě také nevzpouzel, ale pravděpodobně to nevycházelo z jeho iniciativy. Tehdy to totiž byl poměrně častý požadavek na lidi, kteří pracovně přicházeli do styku se zahraničím.
Hesla o zatažení do války jsou sice přehnaná ale mají racionální jádro. Naše vláda podporuje obranu ukrajinského prozápadního režimu velmi vehementně a s nemalými náklady. Určitě není jedno, zda ji bude prezident podrobovat kritice a válečnické nadšení tlumit, nebo zda od politiků jen přijme noty, jak je zvyklý Pavel. Ten navíc nedávno konstatoval, že "... zájem, aby Rusko nemohlo propagovat svoji agresivní politiku i dál mimo Ukrajinu je kompenzován tím, že se nám do určité míry sníží životní úroveň".
Nahlásit
0
+
-
Jan Zoidberg | 22. 1. 2023 11:44 | reakce na Petr Novák - 19. 1. 2023 08:03
Přesně tak. A třeba pouze to, že prezident skrze jmenování bankovní rady může ovlivňovat monetární politiku, by mělo diskvalifikovat z této funkce miliardáře, který vlastní obří firmy, které mají obří úvěry. Jednoduché jako facka. Ale ne, radši budeme řešit, co ti lidi dělali před 30 lety.
Boris Otokar Hodlak | 19. 1. 2023 09:55 | reakce na Martin Brezina - 19. 1. 2023 09:47
Jasně. Česká republika sama za sebe vyhlásí válku Rusku. Rozhodnutím Fialovy vlády. A kdyby na Hradě náááhodou v tu dobu neseděl spasitel Babiš, už bojuje člen NATO s jadernou mocností = konec světa. Osud světa visí na jediném československém človíčkovi. Jestli bychom ho do toho křesla pak neměli radši posadit natrvalo. Celý svět se bojí co bude za 5-10 let.
No, je to složitější, jak už to bývá, když nejde jen o podporu jedné osoby v kampani.
Prezident republiky rozhoduje o mobilizaci, avšak jednak na návrh a se souhlasem vlády, což ale zároveň znamená, že může návrh vlády na mobilizaci odmítnout a prostě ji nevyhlásit.
Kromě toho v Ústavě není přímo řešeno, kdo vyhlašuje za ČR válku. Vyhlášení válečného stavu je jedna věc, ten vyhlašuje parlament. Válečný stav je ale v podstatě vnitřní záležitost dané země.
Řekněme ovšem, že bychom se rozhodli vstoupit do války s Ruskem na straně Ukrajiny. Prezident je podle ústavy osobou, která zastupuje stát navenek. Tím, kdo by měl učinit takový krok v mezinárodněprávním smyslu, je prezident. Anebo opět, takový krok odmítnout.
Nahlásit
+7
+
-
Petr Novák | 19. 1. 2023 08:03
Naprosto hloupej a zbytečnej článek. Proč nerozepíšete článek o tom, co prezident opravdu dělá. Jmenuje členy bankovní rady, jmenuje předsedu kontrolního úřadu a jmenuje soudce ústavního soudu. To jsou skutečné pravomoci prezidenta, které mohou nás reálně mohou dost ovlivnit.
Diskuze: Prezident není středověký vládce, armádě nevelí. Českem se šíří nesmysly
19. 1. 2023 | 5 komentářů | 4 288
Přihlášení do diskuze
Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat.
Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.
Příspěvek, který se vám nejvíc líbí
Martin Brezina | 19. 1. 2023 09:47
Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí
Boris Otokar Hodlak | 19. 1. 2023 09:55
Jan Červenka | 25. 1. 2023 22:03
Nahlásit
Jan Zoidberg | 22. 1. 2023 11:44 | reakce na Petr Novák - 19. 1. 2023 08:03
NahlásitZobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Boris Otokar Hodlak | 19. 1. 2023 09:55 | reakce na Martin Brezina - 19. 1. 2023 09:47
NahlásitZobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Martin Brezina | 19. 1. 2023 09:47
Nahlásit
Petr Novák | 19. 1. 2023 08:03
Nahlásit