Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Česko sto let za opicemi. Proč u nás rychlovlaky propaguje muzejní exponát

9. 6. 2022
 29 340
2 komentáře

Přihlášení do diskuze

Nejoblíbenější příspěvek

Nemám rád stereotypy, ale tento jsem skutečně vypozoroval:

Proč nemáme vysokorychlostní vlaky?
Hlavním důvodem jsou voliči a jejich nezájem o toto téma.

Vždycky když se o tom začne mluvit (a že už se začalo před 30 lety - ještě před nákupem Pendolin - dokonce i TGV bylo tehdy ve výběru možných vlaků pro mladou ČR), tak se řekne kolik mov miliard to stojí a lidé se začnou ošívat "No, jako, pěkný že to jezdí rychle, ale to přeci mi v naší maličké zemi nepotřebujeme. Francouzi, Němci (dnes Číňané) možná, ale vždy je přece jedno, jestli z Prahy do Děčína jedu hodinu a půl nebo 30 minut. Za těch 100 miliard to nestojí."

Hlavní princip úvahy totiž je, že svět průměrného Čecha končí Děčínem, Chebem a Hodonínem. Dál jsou divní lidé, kterým nerozumí a kteří nám sebrali Sudety a stejně nás jen vykořisťují, tak co by tam jezdil.

To je úplně jiné myšlení, než mají Belgičané, Holanďané nebo Švýcaři* - kteří jsou jednak bohatší, ale druhak a to hlavně - jejich myšlenkový obzor nekončí hranicemi jejich země, proto vědí, že cestovat rychle se vyplatí, i když jejich země je malá a na její ploše je ušetření času zdánlivě nevýznamné.

*Švýcaři teda zrovna nemají tratě na 350, ale i těch 200-230 km/h je při jejich geografii velký úspěch

Nahlásit
-
11
+

Diskuze

No, to je naprosto jasné, že jsme zaspali, a nejen s rychlovlaky. Srovnal bych naší zemi třeba s Tchaj-wanem, rozlohou poloviční, počtem obyvatel cca dvojnásobný. Elektromobilita je samozřejmostí, ale nedělají to nijak aktivisticky. Běží souběžně s klasickými automobily. A samozřejmě, že vybudovali ve své malé zemi i rychlovlaky, jejichž tratě zdokonalují a vylepšují. Dávno, ještě za Čankajška, pochopili, že hlavní dynamikou jejich ekonomického rozvoje musí být vysoce sofistikovaná, ale na zpracování energeticky méně náročná výroba. To se jim také podařilo, a třeba ve vývoji čipů jsou absolutní jedničkou. Za to Češi, a nerad to říkám, jsou tak dobří pro to, aby svařovali konstrukce a nádrže (a dnes ani to ne, neboť tu práci v poslední době dělali spíše cizinci) a skladovali zboží, hmotné či nehmotné (třeba data pro evropské banky). Smutný příběh pro zpohodlnělý národ. A výjimkám, kterých zas není až tak málo ,se hluboce omlouvám.

Nahlásit

-
5
+

Nemám rád stereotypy, ale tento jsem skutečně vypozoroval:

Proč nemáme vysokorychlostní vlaky?
Hlavním důvodem jsou voliči a jejich nezájem o toto téma.

Vždycky když se o tom začne mluvit (a že už se začalo před 30 lety - ještě před nákupem Pendolin - dokonce i TGV bylo tehdy ve výběru možných vlaků pro mladou ČR), tak se řekne kolik mov miliard to stojí a lidé se začnou ošívat "No, jako, pěkný že to jezdí rychle, ale to přeci mi v naší maličké zemi nepotřebujeme. Francouzi, Němci (dnes Číňané) možná, ale vždy je přece jedno, jestli z Prahy do Děčína jedu hodinu a půl nebo 30 minut. Za těch 100 miliard to nestojí."

Hlavní princip úvahy totiž je, že svět průměrného Čecha končí Děčínem, Chebem a Hodonínem. Dál jsou divní lidé, kterým nerozumí a kteří nám sebrali Sudety a stejně nás jen vykořisťují, tak co by tam jezdil.

To je úplně jiné myšlení, než mají Belgičané, Holanďané nebo Švýcaři* - kteří jsou jednak bohatší, ale druhak a to hlavně - jejich myšlenkový obzor nekončí hranicemi jejich země, proto vědí, že cestovat rychle se vyplatí, i když jejich země je malá a na její ploše je ušetření času zdánlivě nevýznamné.

*Švýcaři teda zrovna nemají tratě na 350, ale i těch 200-230 km/h je při jejich geografii velký úspěch

Nahlásit

-
11
+