Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Nová generace baterií přichází. Elektromobily změní víc, než si myslíte

18. 1. 2022
 105 369
17 komentářů

Přihlášení do diskuze

Nejoblíbenější příspěvek

Ke změně dochází stále, ale hodně jinak než sníte. Již na počátku 80 let minulého století pamatuji strašení, že ropa dojde do 20 let. Dnes je mnohem větší spotřeba a stále je ropy dost, uhlí a plynu násobně víc. Spalovací motory zde budou masivně fungovat ještě několik staletí. Na vaše naivní snění je jednoduchý lék, založte si politickou partaj s tímto programem a nabídněte voličům tu chudobu, odpírání od huby a život ve středověku. Schválně jak dopadnete.

Klimatický alarmizmus má podobné průvodní znaky jako zapálený boj proti kapitalizmu a vykořisťování. Zásadně se děje jen v bohatých, rozmazlených zemích, kde si bojovníci po vydařené demonstraci jdou užívat luxusu a pohodlí naší civilizace. Až budou ti alarmisté důsledně žít podle toho co sami káží a hlavně, až to osobně budu vysvětlovat lidem v chudších zemích světa. Pak to bude mít nějaký význam.

V EU s 9% světových emisí je to zbytečné kázat, to musí do Číny, Indie, Jihovýchodní Asie, Latinské Ameriky. Už se těším, jak to tam alarmisté propagují. Do chvíle, než dostanou od místních na budku.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu
-
157
+

Nejméně oblíbený příspěvek

Změna je nevyhnutelná a je jasné, že fosilní palivo jednu dojde a navíc silně zatěžuje svět zplodinami. Takže je nás čím dál více a každý chce slušně žít a to znamená, že aut bude přibývat a je třeba najít řešení. Vodík je jednou z cest, ale do zemí kde mrzne se jaksi moc nehodí, elektřina , tedy baterie se budou neustále zlepšovat a navíc vlastnit auto bud čím dál tím větší luxus a tak přijdou na řadu půjčovny či pronájmy a pod.
Jednou se začít musí a je nepříjemné, že se to děje nyní a možná to je i ten důvod, proč se vyostřují poměry ve světě. Rusko nemá co nabídnout kromě ropy a plynu a zbraní a z toho žije a USA je na tom co se týče energie stejně, ale má mnohem více co nabídnout a tak v historii vždy země co byli na tom hůře, ale měli velkou armádu, vyvolali válku, jelikož se tím uvrhl svět zpět a k použití původních zdrojů.

Nahlásit
-
-93
+

Diskuze

Píšete o bateriích, píšete o softwaru, píšete o sdílení a vlastnění, připomínáte nutnost infrastruktury.
Já však vidím problém jinde. Absolutní kontrola. jste nepohodlný, softwarově vám vypnou auto. Kdekoliv a kdykoliv budete dohledatelný. Auta budou sbírat informace o svých uživatelích (kam jezdí, kde nabíjejí, kolik utrácejí, jsou-li sami nebo jezdí se spolujezdcem, co si v autě povídáte a pod.) a bude velkým pokušením je zneužívat stejně, jak to dnes vidíme u velkých technologických společností.
Budete plně závislý na rozhodnutích jiných lidí. A to se vám se starým nafťákem nestane.

Nahlásit

-
3
+

Batérie sa samozrejme nebudú neustále zlepšovať. Za nejakých 150 rokov existencie moderných batérií sa zlepšili len minimálne. Za posledných 30 rokov extrémneho úsilia o zlepšenie sa tiež posunuli len málo.

A to do toho treba zarátať to, že väčšie množstvo energie sa spotrebuje na väčší luxus. Mať mobil z prelomu tisícročí s dnešnými batériami, tak ho stačí nabíjať raz za dva týždne. Lenže mobil z prelomu tisícročí nikto nechce.

A to sme sa ešte nezačali baviť o ekológii výroby a likvidácie bateriek.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-3
+

Všechny podobné analytické články jsou v jistém pohledu zbytečné. Celý problém je jednoduchý a dá se popsat primitivními pravidly o mezním užitku. Elektromobily budou tržně úspěšné v okamžiku, kdy jejich mezní užitek bude odpovídat ceně. Volně přeloženo: až nabídnou alespoň podobný užitek za podobnou cenu jako dnešní automobily. Takhle jednoduché to je. A nemá cenu v tom hledat cokoliv víc.

S čímž ostatně souvisí druhý problém: nejen EU se do základních ekonomických zákonitostí snaží tahat ideologii. Což nikdy v historii nedopadlo dobře. A je to zároveň problém sociální. Podstatná část západní svobody je založená na tom, že se dostanu tam, kam potřebuji a chci. Nemít automobil neznamená jen jet na výlet vlakem jak to občas někdo prezentuje. To je primitivní pohled majitele panelákového bytu, co se celý život proválel po gauči. Znamená to nevlastnit další nemovitosti, být neschopný cokoliv operativně zařídit, s více dětmi (my jich máme pět) prakticky nikam nejezdit, na mnoho míst se vlastně ani nedostat, nebýt schopný skoro cokoliv těžšího odkudkoliv dovézt atd. A to říkám jako člověk, co třeba ve městě automobil nepoužívá skoro ze zásady.

Nikoliv ta technologie, ale ideologie a politika, které ji zneužívají jsou problém.

Nahlásit

-
19
+

Na vaši otázku je snadná odpověď. Nebude rozhodovat přání politiků, aktivistů nebo automobilek. Ale obsah peněženek zákazníků a jejich potřeby. Navíc Čína to nezachrání, dnes prodávané EV nemají zisk, ani Tesla se neprodává se ziskem, tudíž není co podtrhnout levnější výrobou. Žijeme v bohaté zemí, 80% světové populace je na tom hůř. Ale auta za 800k Kč jsou mimo možnosti české populace a to uvádím EV nákupní tašky s mizernou bezpečností, ne ceny aut. A Německo? Nejvic rostou prodeje benzinových a naftových SUV, ne EV. Ty kupují velké firmy a státní instituce se státní dotací. Nádhera když chudší část populace dotuje bohaté, aby si mohli koupit luxusní zboží. Takže prvně chudší a střední třídu oberete o peníze, aby bohatí měli lepší život. A pak je připravíte o soukromou mobilitu. Hádejte jak dopadnou následující volby?

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
29
+

Dodatek - rozdělení států na "malé" a "velké" myslím ne z pohledu počtu obyvatel, ale z pohledu počtu prodaných nových aut = tedy z pohledu velikosti trhu pro automobilky.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-4
+

A ještě jedna čistě praktická otázka - představme si, že EU dám všem státům volnou ruku.
A že ty menší a chudší se rozhodnou, že to nechtějí, že do elektrifikace nejdou, protože je to drahé a nemají na to.
A ty velké a bohaté státy se rozhodnout, že do toho jdou, "ať to stojí co to stojí".

Co myslíte, že s tím udělají automobilky?

Jistojistě budou diferencovat produkty.
Kterou technologii asi nasadí na ty "lepší" auta, a kterou na ty "horší"?
A budou se jim ty horší, nízkomaržové vůbec chtít vyrábět?
Přinejhorším to tedy zachrání Čína, ta dodá cokoliv sebelevnějšího.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
2
+

Ale já s vámi souhlasím - já do toho taky nechci dávat peníze (nechci si koupit ani benzínové, ani naftové a ani elektrické auto, takže ta svoje peníze nebudu dobrovolně stavět pro někoho jiného na sídlišti ani benzínky ani nabíječky).

Ale stejně mě nikdo nikdy nepřesvědčí, že je kompletní přechod na EV do roku 2050 nemožný.
Je to pouze infrastrukturní projekt - jeden z mnoha, který lidstvo (ne)vykonalo, a v žádném případě ne jeden ten z těch nejtěžších.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-5
+

Dovolím si nesouhlasit, to co uvádíte je překroucení reality. To že nejde to = já nechci, v tomto neplatí. Proč? Problém minority s exekutory na krku, by vyřešilo měsíční příspěvek majority v řádu stokorun (prostě bezvýznamné osobní peníze). Dle vašeho tvrzení, majorita nechce řešit sociálně vyloučené = nejde to. (přitom to jde ale úplně jinak)

Tvrdíte že nejde řešit všude přítomné nabíjení EV, protože vlastně nechci. OK, dokažte mi to tím, že vy sám investujte do 10 nabíjecích míst na nějakém sídlišti a zveřejněte kde si to ověříme, kde to bude fungovat. Je to přece dobrá investice, navíc posunete budoucnost k lepšímu.

Důvod proč jsem to níže napsal? Např. OZE, mám na své baráku FVE i fototermiku tudíž moc dobře vím, proč firmy co to inzerují, chtějí aby si to lidé koupili. Argumentují skvělou návratností a efektivitou. Proč tedy za své peníze to těm lidem neinstalují na jejich domy a nekasírují ty zisky z provozu. Proč chtějí jen prodat, a šáteček s mávancem?

EV? Sám to nemám, a nevidím dobu kdy si to koupím a to kupuji jiné předražené věci. Ale mám v okolí jedince, co mají EV Tesla ve svém autoparku (velmi důležitý údaj) a stručné hodnocení je obdobné. Je to skvělý zážitek. Počítač na kole, krásné jízdní vlastnosti (špatná řemeslná úroveň), neskutečná dynamika jízdy. Žádný benzíňák to nenahradí. Např. ale? Jedu ti z Olmiku do Prahy, vše bomba, ale od Meziříčí jedu pomaleji než Octávky kolem, protože každé šlápnutí a plyn, znamená že možná nedojedu. OK, EV je optimální pro běžné dojíždění do práce, nákupy a městský provoz. To je pravda. Ale kdo z běžných lidí "chce" investovat do takové osobní přepravy.
Pro lidi s českým průměrným příjmem (znatelná menšina české populace) je to neufincovatelné. Pro další je to nezajímavé. Ale vy jste to vyřešil s nadhledem, oni vlastně NECHTĚJÍ.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
32
+

Celý tento dlouhý komentář je ale jen o tom, že to NECHCETE (protože je to složité, drahé, musí se u toho myslet a je s tím moc práce), ne o tom, že to NEJDE.

Což je vlastně přesně to, co jsem psal já.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-11
+

Přesně tohle je krásná ukázka problémů, které se v tomto oboru dějí. Velké množství informací na internetu vytváří u laiků pocit, že rozumí čemukoliv, bez ohledu na vlastní vzdělání. Lidé co chápou jak fungují domácí vypínače a zásuvky, se berou za odborníky na elektřinu. Přitom problémy energetiky nejsou v kompetenci člověka, co vystudoval slaboproud, proto se to také studuje zvlášť.

Tudíž EV je OK, je to správný doplněk dopravního mixu, ale je špatné z toho dělat něco důležitého třeba do roku 2035. Důvodů je mnoho. Tak jen k tomu co jste uvedl. Ano je realizovatelné udělat u každého stání zásuvku, ale co dál? K nabití akumulátoru na 100% potřebujete 125 až 150% energie daného akumulátoru. Další věc je, že přívodní vodič na to musí být dimenzován. Možná jste si všiml že vodiče pro "zásuvkový" rozvod jsou mnohem silnější než pro "světelný" rozvod. Co teprve rozvody pro nabíjení EV, to je masakr. Je na to jednoduchý návod. Objednejte rozpočet na vytvoření 20 ks nabíjecích míst ve vašem bydlišti. Uvidíte tu pálku co vám naservírují a pak to násobte na zbytek země. Píšete že je to otázka vůle, tak necháme hlasovat, zda občané dají ze svých daní takovou vůli. Tento stát již nemá na základní provoz, a musí žít na dluh. Tak zatněme ještě větší sekeru ve jménu EV.

To vše je zanedbatelné z pohledu přípojného výkonu v dané lokalitě. Často je problém získat nové přípojné místo 3x 32 A, pro nový komerční provoz v již existující zástavbě. Získat něco pro nabíjení EV je pak něco z jiného světa. K tomu připočtěte obrovský zásah to rodinných rozpočtů, že lidi donutíte kupovat EV. A po 8-10 letech je odvést do ekodvora. Na to navazuje naprostá katastrofa spojená s obrovským množstvím odpadu s lithiem, které je pro člověka toxické a k tomu velmi hořlavé. Doporučuji nastudovat si dvě metody recyklace lithiových baterií a zamyslet se zda to chcete mít kousek od bydliště.

Další věc kterou fandové EV ignorují je stabilita sítě. Přitom stabilita je to nejdůležitější a důvod proč masové uplatnění OZE je nevhodné pro země jako ČR. Cena energie je jedna věc, a v druhém pololetí 2022 uvidíme, co to znamená, když se zdraží energie, kde všude se to promítne. Ale stabilita je úplně jiný level, pokud klekne stabilita, klekne většina českých firem, následná nezaměstnanost smete cokoliv. To je věc na kterou jsem zvědavý v Německu. Nereálná podpora EV a OZE, odchod od JE a uhlí, které nahradí stejně problematický plyn. To je právě důvod, proč jsou všechny vize EU, Německa nebo UK k rokům 2030 nebo 2035 jen zábavné pohádky. Nejsmutnější na tom je, že to v důsledku ničí pokrok v zájmu klimatu ač se to tím zaštiťuje.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
56
+

"Repase ... Je to věc, která se běžně dělá s vlaky, autobusy, loděmi nebo dopravními letadly. Není důvod, proč by nemohla přijít i do světa osobních aut."

No, ten důvod, proč do světa osobních aut asi nepřijde je ten, že osobní auta mají samonosnou karoserii (to v praxi znamená, že "design" je u nich zároveň i "funkce").
To vlak, autobus, letadlo ani loď nemá, takže je u nich repase velmi jednoduchá (protože "funkce" je od "designu" dostatečně oddělená.

"Jak si vizionáři představují, že si ty auta budou lidi nabíjet..."

No asi tak, jak si vizionáři v roce 1900 představovali, že si za 50 let si všichni budou moct rozsvítit elektrické světlo.
I když se to zdálo nemožné (nesmyslné, drahé, neuskutečnitelné - to by přece musely vést dráty do každého pokoje, dokážete si to vůbec přredstavit, takový nesmysl?)

Na každém parkovacím místě může být zásuvka. To není technicky nerealiziovatelný úkol. Lidstvo už dokázalo za 50 let postavit mnohem složitější a dražší věci.
Je to jen otázka vůle.
Chceme to? Pak to zaplatíme bude to.
Nechceme to? Pak to samozřejmě nejde a nebude to.

Nahlásit

-
-5
+

Ropa nedojde nikdy...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-8
+

Prosím vás, taky máte někdo pocit, že se téměř všichni kolem vás zbláznili...? Prosím každého, kdo vážně uvažuje, že tenhle nesmysl může jednou fungovat, ať se přijede podívat na jakékoliv sídliště s nekonečnými šňůrami zaparkovaných aut. Jak si vizionáři představují, že si ty auta budou lidi nabíjet...

Nahlásit

-
40
+

Ke změně dochází stále, ale hodně jinak než sníte. Již na počátku 80 let minulého století pamatuji strašení, že ropa dojde do 20 let. Dnes je mnohem větší spotřeba a stále je ropy dost, uhlí a plynu násobně víc. Spalovací motory zde budou masivně fungovat ještě několik staletí. Na vaše naivní snění je jednoduchý lék, založte si politickou partaj s tímto programem a nabídněte voličům tu chudobu, odpírání od huby a život ve středověku. Schválně jak dopadnete.

Klimatický alarmizmus má podobné průvodní znaky jako zapálený boj proti kapitalizmu a vykořisťování. Zásadně se děje jen v bohatých, rozmazlených zemích, kde si bojovníci po vydařené demonstraci jdou užívat luxusu a pohodlí naší civilizace. Až budou ti alarmisté důsledně žít podle toho co sami káží a hlavně, až to osobně budu vysvětlovat lidem v chudších zemích světa. Pak to bude mít nějaký význam.

V EU s 9% světových emisí je to zbytečné kázat, to musí do Číny, Indie, Jihovýchodní Asie, Latinské Ameriky. Už se těším, jak to tam alarmisté propagují. Do chvíle, než dostanou od místních na budku.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
157
+

Na zákaz spalovacích motorů v běžných autech nedojde, to je pouze současný politický marketing. To slibují lidé, kteří moc dobře vědí, že to nebudou muset splnit, že neponesou následky. Kdyby to někdo chtěl splnit, pak dojde na to co píšete, na kolaps. Resp. už před ním to postižení voliči vezmou do svých rukou a hloupí aktivistům zůstanou jen oči pro pláč.
Je naivní předpokládat, že v zemi kde průměrná cena kupovaného auta je cca 300.000 Kč, se lidé najednou plácnou přes kapsu a vyšroubují to na 900.000 Kč. Stejně tak naivní je představa, že EV zlevní třeba z 1,6 M na 800 k Kč. Něco jako sovětské města na měsíci v roce 2000.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
41
+

Změna je nevyhnutelná a je jasné, že fosilní palivo jednu dojde a navíc silně zatěžuje svět zplodinami. Takže je nás čím dál více a každý chce slušně žít a to znamená, že aut bude přibývat a je třeba najít řešení. Vodík je jednou z cest, ale do zemí kde mrzne se jaksi moc nehodí, elektřina , tedy baterie se budou neustále zlepšovat a navíc vlastnit auto bud čím dál tím větší luxus a tak přijdou na řadu půjčovny či pronájmy a pod.
Jednou se začít musí a je nepříjemné, že se to děje nyní a možná to je i ten důvod, proč se vyostřují poměry ve světě. Rusko nemá co nabídnout kromě ropy a plynu a zbraní a z toho žije a USA je na tom co se týče energie stejně, ale má mnohem více co nabídnout a tak v historii vždy země co byli na tom hůře, ale měli velkou armádu, vyvolali válku, jelikož se tím uvrhl svět zpět a k použití původních zdrojů.

Nahlásit

-
-93
+

Mám jednu otázku. Až zakáží provoz aut se spalovacím motorem nebude mít auto cca 5milionů dělníků. Jak je páni kapitalisté dostanou do práce?

Nahlásit

-
61
+