Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Elektromobil má jasné výhody, brzy po něm sáhne každý, říká Dobeš

17. 12. 2021
 92 676
31 komentářů

Přihlášení do diskuze

Nejoblíbenější příspěvek

Opět pouze jasná zelená a nepravdivá propaganda. Skutečné a objektivní posouzení smysluplnosti nákupu elektromobilu v tomto článku zcela chybí. Stále přemýšlím co pisálky podobných článků vede k vědomé lži.
p.

Nahlásit
-
908
+

Nejméně oblíbený příspěvek

V rovnici jste poněkud zapomněl na rekuperaci, u spalovacích nehybridních vozidel absentující, a především na účinnost elektrického vs. spalovacího motoru.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu
-
-155
+

Diskuze

We were living in for "forward vision" out of economic and logical reality 40 years, something, what you don't have experienced Yet. It will be very, very hard lesson for whole Europe...You focus on EV cars as the only solution withouth solved energy infrastructure first, it's like climbing to mnt Everest without clothes. Even Ideology must be based on logic and physical rules, otherwise it is self-detructive. Not necessary to discuss, just wait and look around....

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
4
+

Zisk. Na elektrické nákupní tašce za 500 tis dnes nejde vydělat ani korunu.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
3
+

Yeah.
Maybe it is because we have some experience how it looks like when the government decide what is best for you...
https://en.wikipedia.org/wiki/Communist_state
Good ideas doesn't require force
Government is force...
Taxation is theft.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
16
+

Living in CZ for quite some years and reading responses to this articele it is becoming more and more clear that many people here are way too conservative and lack forward vision. You can drive around in your 15-25 year old diesel disaster for another few years maybe...or you can get with the program and invest in future. Clearly CZ needs more people with vision who are not living in the past. At this point there are already electric cars available from CZK450000 on the market (not to mention second hand ones). Range anxiety is overrated...as average trip is less than 30km. Range is also 400 easily, with newer models and batteries doing 500 or more. Countless companies are also developing battery technology, such as Solid State, Silicon and 4680 Tesla Batteries. This includes batteries that do not need current levels of rare metals. Main problems to overcome are infrastructure and energy storage. It's up to the Czech Government to promote and stimulate these new technologies. But with current local attitude I do not see this happening anytime soon. But in reality there is not way back, so better get on board and lead the way.

Nahlásit

-
-34
+

Za ty peníze, s takovým dojezdem a životností baterií je to jen výkřik do tmy. Se 14 let starým dieslem najedu na nádrž 1000 km okolo komína a až 1400 km napříč republikou. Až dosáhnou elektroauta takových parametrů, pak mají smysl. Ale do té doby je současný tlak na elektromobilitu jen znásilňováním automobilismu.

Nahlásit

-
90
+

1. "Proč se tedy automobilky předhánějí ve velkých drahých elektromobilech, která tak úplně logiku nemají a tato malá ekonomická chybí?"
Protože elektrotechnologie je pořád hodně drahá a její cena se lépe schová do drahého auta. Zatímco nákupní taška na kolečkách by (bez dotací) byla třeba 2x dražší, luxusní SUV nestojí 2 mega, ale jen 2,2 mega a to už není v procentech takový rozdíl.
https://www.garaz.cz/clanek/proc-se-pionyry-elektromobility-stavaji-masivni-suv-21003236
2. Doporučuji všem:
https://www.fs.cvut.cz/verejnost/pr-media/pribehy-z-ustavu/kam-kracis-elektromobilito/
3. Norsko. Vydělává prodejem ropy a uživatelé spalovacích motorů dotují elektroautomobilisty. A to se dává za příklad? Jasně, když mi pan Dobeš bude platit ze svého každý den k obědu jídlo v drahé restauraci, vyplatí se mi ekonomicky nevařit si doma, ale chodit do drahých restaurací.
4. Tesla. Technologický pokrok úžasný, ale byznys jede na prodeji emisních povolenek. V Tesle se chci projet, ale až budu potřebovat auto, radši si koupím ojetinu se spalovákem, kterou mi opraví v každém servisu.
5. Počítají fanoušci elektromobility do jejích nákladů hasiče?
https://www.idnes.cz/plzen/zpravy/hasic-pozar-elektromobil-baterie-haseni-motor-nehoda-vozidlo.A191031_511323_plzen-zpravy_vb
6. (Ne)chci vidět, jak EU utáhne green deal, kdy zakáže výrobu elektřiny a přitom bude dotovat elektroauta.
PS: Zjistěte si, co je bitcoin :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
115
+

No, zajímalo mě, jak je to opravdu s celou úsporností elektroautomobilů. https://fdrive.cz/clanky/elektromobilem-s-malou-baterii-v-mrazech-1300km-okolo-ceska-jak-to-dopadlo-6593?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.lppartner&dop_ab_variant=null. Zde je odkaz na článek cesty dvou redaktorů elektroautomobilem. Pak jsem skočil do mého, deset let starého auta, nelitoval pár korun a vyrazil na stejnou cestu. Výsledek je v diskuzi.

Nahlásit

-
37
+

Opět další z řady arogantních zelených humanoidů. V dnešní době při dnešních cenách elektrické energie již cena za ujetý kilometr elektrického vozidla je srovnatelná s vozidlem spalovacím. Co teprve příští rok, až se opět zvednou ceny elektrické energie. To budou elektrická auta teprve v prdeli, jako jsou i cenami pořizovacímí. Před deseti lety se mluvilo, že cena baterií klesne až o 90%, realita je, že téměř neklesla.Kam šel vývoj za těch deset let? Náklady na pořízení 2X a více vyžší než spalováky, náklady na provoz na ujetý kilometr shodné a budou vyžší, dojezd bídný, abych přemýšlel, zda chvi zapnout klimu, osolit audio, jet v dešti, jet v zimě, na sněhu, to vše má přímý vliv na dojezd a nejsou to jednotky procent, ale desítky procent. Kde je ekologická výroba baterií, kde je technologie na ekologickou recyklaci vysloužilých baterií, kde je infrastruktura, kde je v České republice dalších 5 Temelínů na zásobování elektrickou energií??? Z větru a slunce nic nepokryjeme, ani vlastní spotřebu! Kdo říká, že elktrické auto je jednodušší na údržbu? Leda pokrytec. Servisní prohlídka autoservisu s elektrickým pohonem je mnohem nákladnější. Kde jsou v autoservisech a vůbec ve školství zástupy elektrikářů s §7 a více vyhlášky č. 50/1978 Sb.?Který pokrytec řeší problém emisí jako výfukové zplodiny spalovacích osobních automobilů? Proč nezačnou tam, kde by byl kýžený efekt a byl by mnohem rychlejší výsledek, a to je lodní doprava, letecká doprava, vlaková dieselová a dieselo-elektrická doprava, kamionová doprava, emise z brzdových soustav, emise z pneumatik? To co vyprodukují osobní automobily výfukovými zplodinami je jako plácnutí rukou do rybníka! Neznám pana Ivo Praxe, ale člověk se základními počty a reálným pohledem na věc, nemůže tlačit takové bludy do lidí. Pokud má jakékoliv vzdělání vyžší než základní, měl by se ho vzdát a vrátit se opět do školních lavic. Tato na hlavu postavéná sebestředně zahleděná zelená politika přivede Evropu do chudoby. Zbankrotuje stovky, tisíce, desetitisíce firem, stovky tisíc lidí přijde o práci, nižší vrstva obyvatel spadne do totální chudoby a nemobility, střední vrstva zanikne. Je mi zle, z těchto pseudo zelených jedinců....

Nahlásit

-
283
+

BINGO

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-5
+

dojezd je v pohodě, ten bych fakt neresil, dobijeni neni problem, ja vidim problem v ceně auta, za 800 tisic koupim velke rodinne auto se spalovacim motorem, co za ty penize koupim v eletro? nehlede u ojetin. a rostouci cena eletriny ma vliv i na naklady provozu eauta, pryc je doba bezplatneho dobijeni tesly, naopak co stoji dnes kWh, jasne, i benzin sel nahoru, ale....

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
16
+

opravdu nevím, co si o tomto článku myslet i o jeho tvůrci. norsko je specifická země, bohatá díky ropě, takže i díky dotacím je jasné, že eauta tam mají žně. ovšem u nás, kde velká část lidí kupuje ojetiny, protože na nové nemaji, tak nevím kde se najednou veme ta mada zájemců o eauta. nehledě že v této silně inflační době pochybuji o nějakém cenovem poklesu aut obecně, u eaut tím tuplem, at se pan autor clanku mrkne na vyvoj cen komodit, lithia a dalšich strategickych surovin u eaut, levněji nebude, spiš naopak, tak at si svuj osmivalec od jaguaru opecovava

Nahlásit

-
68
+

Nemyslím si, že elektromobilita by měla být jen tak brzy převažující technologií. Ne v téhle dekádě. Při reálném dojezdu 300/400km si nedovedu představit cestovat elektromobilem třeba na dovolenou. Ty auta maj pořad ještě spoustu minusů než plusů. Pořad ještě bych si jej nepořídil ani na dojiždení do práce.

Nahlásit

-
67
+

Kolegové, nerozčilujte se a nesnažte se argumentovat nějakými fyzikálními a ekonomickými zákony, vždyť je to jasná provokace.

Nahlásit

-
130
+

Další myslitel. Norsko, Norsko, ... dotuje svá elektroauta prodejem ropy. Chápete tu blbost? Pokud by se všichni chovali jako Norsko, tak Norsko nebude mít na svoje elektroauta.

btw. To elektroauto ujede 500 km za jakých podmínek? Ve skutečnosti tak možná 200-300 v běžným provozu.

Nahlásit

-
174
+

Ještě si neodpustím jednu poznámku
baterii je nutné za provozu chladit = spotřeba energie ( nikoliv náporem vzduchu ale aktivně se spotřebou energie)
to horší je však, že v mrazech se musí vyhřívat i když auto jen stojí
dále mají baterie samovybíjení i v klidovém stavu ( tedy i ten, kdo málo jezdí, stejně spotřebovává proud, jako kdyby měl děravou nádrž )

Nahlásit

-
167
+

No, do té účinnosti elektromotoru je potřeba zahrnout i účinnost procesu, kterým vyrobíte tu elektřinu. To se Vám a Vám podobným ale do krámu nehodí, protože v českém energetickém mixu to vychází velmi nepěkně …

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
124
+

Kdyby si všichni pořizovali auto podle kritérií, pro která horuje článek, tedy že e-auto „je konstrukčně jednodušší že lépe a dynamičtěji jezdí“, bylo by to vážně jednoduché. Ale tak si vybírají auto právě jen zapálenci, kteří navíc na nějaký ten „miliónek“ nehledí.
„Normální“ lidé, jakých je naprostá většina, při nákupu auta bedlivě zvažují cenu proti užitku. Pro mnohé je auto nezbytnost a mnozí za něj nemohou dát víc než pár set tisíc. Někteří ani to ne, a těm pak nezbývá než vybrat si co nejslušnější ojetinu.
Jsem důchodce. Můj nový „skladový“ CEE'D mne před 9 lety přišel na něco přes 300 tisíc. Dnes má najeto 109 tisíc kilometrů a sloužit mi bude ještě mnoho let. Bydlím podobně jako milióny Čechů na sídlišti, večer se tu těžko hledá vůbec nějaké místo k zaparkování. Nabíjecí stanici samozřejmě široko daleko nevidět. Kličkujeme tu mezi výmoly a nejsou peníze na opravu. Že by město zainvestovalo zadrátování celého sídliště a postavilo tu jednu nabíjecí stanici vedle druhé, je představa naprosto odtržená od reality. A to neřeším otázku, kde by se vzala všechna ta nezbytná elektřina navíc.
Takže i kdybych na nákup e-auta měl ten milión, či víc, musel bych pak jezdit někam x kilometrů k nabíječce, a tam trávit desítky minut svého drahocenného času čekáním, než se auto nabije … … větší zhůvěřilost si nedovedu představit!
Nevidím naprosto nic pozitivního, co by mi mohla elektromobilita nabídnout — jen samá negativa. A rád bych viděl politika, který bude bezhlavě prosazovat elektromobilitu a kterému by lidé, jako jsem já, dali ve volbách svůj hlas!!!

Nahlásit

-
314
+

V rovnici jste poněkud zapomněl na rekuperaci, u spalovacích nehybridních vozidel absentující, a především na účinnost elektrického vs. spalovacího motoru.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-155
+

Ano elektromobil má jasné výhody a zároveň obrovské nevýhody. A hlavní nevýhodou je, že dosud neumíme efektivně skladovat el. energii. Elektromobilita určitě ano, ale ne implementací na stávající systém privátní mobility. To by ale znamenalo masivní investice států do nové infrastruktury. Stávající diktát formou pokut automobilkám za překračování emisních limitů zaplatí uživatelé, stát to nestojí "nic", politici si tahají triko jak pokročili ve snižování emisí, ale skutečnost bude v lepším případě 0. Ostatně dosud není ani vyřešena průmyslová recyklace lithiových baterií.

Nahlásit

-
134
+

"Přání otcem myšlenky." Pokud lidé již vypadají jako dospělí, měli by se i tak vyjadřovat.
Pán se pohybuje mimo realitu fyzikální, ekonomickou, společenskou.

Nahlásit

-
185
+

Bohužel, toto může napsat jedině člověk s nedostatečným vzděláním v matematice a fyzice. Položíte-li vedle sebe sumu hmotnosti pohonné soustavy a baterie (u spalovacího motoru plné nádrže) dostanete u elektromobilu vždy zásadně vyšší hodnotu, než u spalovacího motoru. Ze zákona zachování hmoty a energie tedy plyne, že vozíte s sebou kila navíc. Ta kila navíc jsou jednoduše uváděna v pohyb vyšší energií, takže ve finále když absolvujete stejné cykly rozjezdu a brzdění bude u elektromobilu vždy vyšší energetická náročnost a tím i horší dopad do ekologie a to i přes rekuperaci energie při brždění.
Jinak málo kdo ví, že první automobil který překonal 100 km v hodině byl elektromobil. Naši předkové však brzy odhalili všechna úskalí z provozu takového pohonu a šli cestou, která vyžadovala menší náklady. Jediné co může tuto elektrodebilní cestu spasit je tak levná elektrická energie. Ale vidíme všichni, že tudy dnes také cesta nevede. Nucení trhu něčeho, co nechce vede zákonitě ke krachu odvětví, kterého jsme u automotive dnes svědkem.
Jediným ekologickým přepravním prostředkem pak zůstávají lidské nohy.

Nahlásit

-
280
+

??????. Aprila mame az za 5 mesicu.

Nahlásit

-
84
+

V USA se zbláznili podobně, a mnoho běžných investorů také, viz cena akcií Tesla, Rivian, nebo různé startupy okolo autonomního řízení. EV měli zůstat jako lahůdka pro bohaté jedince, s tím že postupně přirozeně přerostou do masového použití. Pro fajnšmekra mají EV spoustu výhod, ovšem ta byrokratická diktatura přinese peklo. Ale vy jako milovník EV budete mít svůj koníček jistou dobu dotovaný. Pár dalších zase vydělá na dotacích do likvidace vysloužilých baterií. Pak nebudou jen náhodné požáry skládek pneumatik (kde někdo prvně inkasoval 5000 Euro za přijatý kamion pneumatik), budeme mít i plápolající lithium.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
90
+

Mrkněte se na bezpečnostní testy těch malých elektromobilů, dá se to označit jako pojízdná rakev. Tedy kromě těch fest drahých, ale kdo z průměrně vydělávajících občanů, si koupí nákupní tašku za 1,2 M Kč a více? A kde to ti běžní občané budou nabíjet? Půjdou pěšky 1,5 km od svého bytu, a pak to stejné zpět? Zajímavá otázka je i ten pojem "malá ekonomická". I když vezmu ty "levné střepy" za 750 k a více, tak při perspektivě, že to auto je po 8-10 letech používání neprodejné, kde je to ekonomické?

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
172
+

Jedno na tom vidím pozitivní, zažíváme podobné oblbování jako v raných dobách Marx-Leninizmu, tak si člověk zopakuje historii. Lidé bez odborného vzděláním plácají ideologické nesmysly a vydávají je za realitu. Tak jako v roce 2000 měli být sovětské města na měsíci, tak podobně dopadnou plány s elektromobily nebo koncem spalování uhlí 2030. Tedy jak kde, Německo asi opravdu přestane spalovat uhlí, místo toho bude spalovat plyn, s úplně stejnou klimatickou zátěží. To pak bude zelená elektromobilita :))) Jen by si tito aktivisti měli uvědomit, že v době internetu jejich bludy zůstanou na očích do konce jejich života, až se to nepovede, budou to mít stále na talíři.

Smutným výsledkem tohoto snažení bude marginalizace evropského automobilového průmyslu, pokles životní úrovně a rapidní nárůst antisystémových politiků. Chudáci chudší občané, tvrdě dotují bohatou část společnosti, aby se pak měli ještě hůř. To ještě netuší, jak budou časem mrznout, protože nějaké magory napadlo vytápět budovy vodíkem a zakázat zemní plyn. Tak uvidíme zda v následujících volbách do EU parlamentu bude zase tak mizerná účast, nebo se víc lidí rozhodne to tam provětrat. a nejen v ČR.

Nahlásit

-
208
+

Z mého pohledu subjektivní pohled člověka zamilovaného do elektromobility. Prosím, nezavírejme oči před vším, co všechno negativního s sebou tato “evropská” diktatura (jinak to nazvat nemohu) nese.

Nahlásit

-
111
+

Nejradši bych napsal "bez komentáře".

Ale přece jen jeden komentář přidám. Podle "obejktivního novináře se střízlivým pohledem" bude elektromobil výhodnější pro každého. To je možná pravda - ale pouze pokud se započítá ten efekt daní (nízké na EV, vysoké/likvidační na benzín/naftu), a _nezapočítá_ velmi pravděpodobná situace že (pokud se nezmění současné trendy) v té stejné době nebude dostatek elektřiny ani pro ne-EV provoz, natož pak pro vozidla. Podle současných trendů bude elektřina na příděl, a je málo lidí bude mít možnost s ní plýtvat jejím spotřebováním ve "výhodnějších" EV...

Nahlásit

-
104
+

Jestli toto někdo propaguje jako "střízlivý a racionální pohled", tak to výrazně podkopavá jeho důvěryhodnost jakožto objektivního zdroje informací. Ať už se jedná o autora těch výplodů, nebo toho, kdy tyto názory publikuje...

Nahlásit

-
166
+

Na podpoře a rozvoji elektromobility nerozumím jedné věci.
Podle mne je elektromobil logickým řešením pro automobil, který používáme zejména na nákupy, na návštěvy v blízkém okolí, na odvoz dětí do školy/školky, na cestu do práce apod. Tedy auto malé, lehké s dojezdem 100 - 150 km, kde stačí slabé nabíjecí kapacity absorbovatelné domácnostmi s nabitím "přes noc" a kde postačí současné rozvody. Toto vozidlo by zjevně bylo využíváno pro městský a příměstský provoz - a zde se jeho ekologický přínos projeví nejvíce a okamžitě.
Proč se tedy automobilky předhánějí ve velkých drahých elektromobilech, která tak úplně logiku nemají a tato malá ekonomická chybí ?

Nahlásit

-
147
+

Nepovažuji se za odpůrce elektromobilů, přesto chci reagovat
Ano elektromobil má velkou dynamiku, je to vlastnost elektromotorů - velký záběrový krouticí moment - ale draze za toto zaplatíte, využití této dynamiky stojí také záběrový proud = značný pokles dojezdu. To je Fyzika.
Ano elektromobil se jeví, jako technicky jednodušší. Na rozdíl od klasických spalovacích motorů s převodovkou, které se opravdu ještě v Evropě vyvíjí i vyrábí, budou baterie, řídící systémy a elektromotory z Dálného Východu
Ano vyvíjí se technologie na rychlonabíjení baterií. Platí však, čím rychleji nabíjím, tím mám větší ztráty a tím snižuji životnost baterií.
Dále, abyste baterii s kapacitou 80 kWh dobyl za 20 minut z kapacity 10% na těch 80%, tak musíte dodat 56 kWh, to je příkon 168 kW bez uvažování nezanedbatelných ztrát jen na jedno auto. Zapojení auta znamená nárazový nárůst spotřeby, Opět fyzika.

Nahlásit

-
176
+
1/2