Předplatné časopisu
Finmag do schránkyPředplatit časopis

Diskuze: Je vodík palivem budoucnosti? Nastupující trend očima expertů

Přihlášení do diskuze

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

Mno, to je pěkný komentář, ale při spolování vodíku nejde o energii uvolněnou při rozvolňování molekulárních vazem, ale naopak o energi uvolňovanou při _vytváření_ těchto vazeb -konkrétně vazby mezi vodíkem a kyslíkem v molekule H2O(ano, u vodíku se tím energie uvolňuje).
Navíc, při spálení kila vodíku se uvolní víc tepla než při spálení kila benzínu, a to víc než dvakrát...

A kyž už, tak tady nejde ani tak o fyziku, ale o chemii. Ale souhlasím, ta taky nejde "odrbat".

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu
+2
+
-

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

No, ono obecně je to ve všech případech energie uvolněná snížením hmotnosti produktů (oproti hmotnosti vstupů, viz E=mc2), ale nechtělo se mi to rozepisovat takto detailně.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu
-2
+
-

A ohledně 1kg benzínu vs. 1kg vodíku, jak sám jsem (dokonce dvakrát) psal, že u vodíku není problém hmotnost, ale objem (a také hmotnost skladovací nádoby, ale to jsem taktně vynechal, to by vodíku také dost neprospělo).

1 kg kapalného vodíku = 75 litrů
1kg vodíku stlačeného na 700 bar = 125 litrů
1kg benzínu = 1,3 litru

To je dost velký rozdíl, třeba v tom autě.
Ano, zkoumají se i jiné metody uložení vodíku, ale tam ty parametry neznám.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

No, ono obecně je to ve všech případech energie uvolněná snížením hmotnosti produktů (oproti hmotnosti vstupů, viz E=mc2), ale nechtělo se mi to rozepisovat takto detailně.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

-2
+
-

Mno, to je pěkný komentář, ale při spolování vodíku nejde o energii uvolněnou při rozvolňování molekulárních vazem, ale naopak o energi uvolňovanou při _vytváření_ těchto vazeb -konkrétně vazby mezi vodíkem a kyslíkem v molekule H2O(ano, u vodíku se tím energie uvolňuje).
Navíc, při spálení kila vodíku se uvolní víc tepla než při spálení kila benzínu, a to víc než dvakrát...

A kyž už, tak tady nejde ani tak o fyziku, ale o chemii. Ale souhlasím, ta taky nejde "odrbat".

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

Nemusíte nevěřit, stačí vzít v potaz jen elementární vlastnosti vodíku. Už i pro raketové motory přestává být efektivní. Natož aby se uchytil v pozemní dopravě. Vodík bude nějakou dobu reklamní tahák pro pár podvodníků, od paliva až po medicínské použití, ale masového využití se nedočkáme. Jen bych si dovolil polemizovat s umělým uhlovodíkem. Ten je stále stejný, ať ho vyrobíte v laboratoři, nebo jako odpadní produkt bakterie.

Faktem je, že spalovací motor na uhlovodíky zde bude dalších tisíc let, bez ohledu na emoce různých aktivistů.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

+0
+
-

Já vodíku moc nevěřím.

Z čeho se bere energie z paliv (a je úplně jedno, jestli je to uhlí, benzín, dřevo nebo uran)? Z rozbíjení vazeb mezi molekulami. Vezmete dlouho molekulu, rozsekáte na menší (třeba oxidací = hořením nebo štěpením), a ty vazby, o které mají produkty míň, jsou ta energie, kterou získáte.

Čeho má vodík málo? Ano, právě molekulových vazeb. To je fyzika, to nejde "odrbat".
Takže má i málo měrné energie. Takže ho musíte strašně moc stlačovat nebo zkapalňovat, aby bylo aspoň trochu energie v rozumném objemu (hmotnost není problém, vodík je lehký). To klade obrovské nároky na skladovací nádoby (které jsou velké, těžké a drahé) a energii ... to stlačování není "zadarmo".

To už daleko větší šanci vidím v umělých uhlovodících , které si můžete připravit tak, aby měly co nejlepší vlastnosti (lepší než benzín nebo CNG a LPG) a nemáte tam všechny ty problémy vodíku - hlavně s jeho skladováním a transportem.

Nahlásit

+1
+
-