Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Diskuze k článku: EU chce zakázat prodej spalovacích aut. Proč vám to může být buřt

Vojtěch Dobeš | 24. 3. 2021 | Celkem 95 komentářů v diskuzi

Vložit komentář

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Roman Mysík | 24. 3. 2021 07:53

Úžasná demagogie, jedna lež za druhou a překroucení snad všech relevantních fakt! Celý elektrobyznys je čistě politické rozhodnutí bez ohledu na technické možnosti. Ekologicky je to totální nesmysl, škody na přírodě při těžbě surovin pro baterie jsou nevyčíslitelné a lodní doprava při převážení kontejnerů se surovinami, součástkami a elektroautomobily vyprodukuje 10x více emisí, než celá Evropa. Bez nesmyslných dotací (tedy darování peněz nás všech těm, kdo přemýšlejí "správně") by elektromobily byly naprosto neprodejné. Celé je to politicky, po bolševicku hnaný ekologický, ekonomický i technický nesmysl! Ale to nahlas neříkejte, mohli by jste mít problémy!

+357
+
-

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

Milan Havlíček | 25. 3. 2021 07:28

Celá situace kolem elektromobilu asi jednodušší něž vypadá.
Shrňme si důvody pro:
1, i když ropa se zemním plynem dojde za několik desítek let, bohatne z ní jen několik států a potažmo arabů, kteří neví co s penězi a tak staví Dubaj a pod. Byl jsem tam a viděl nesmyslnost toho počínání a mrhání penězi.
2, závislost na těchto státech, potažmo Rusku.
3, čekat až nám dojde ropa a potom něco řešit je "sebevraždou" společnosti.
4, již dnes máme "přebytky" solární energie přes den a tak je lze spotřebovat např. dobíjením aut, když jsem v kanceláři a auto mám zaparkované na parkovišti. ( nazval bych to mobilními bateriovými úložišti).
5, již se pracuje na systému "bateriepacku", kdy přijedete na místo výměny baterií ( dnes benzínku) a tam vám vymění během 5 ti minut celý blok baterií za nabitý a váš vybitý nechají dobít a dostane ho výměnou auto, které přijede po vás za 30 minut. U AKU vrtačky taky nečekáte na nabití, ale máte druhou nabitou baterii. A tu vybitou dáte nabíjet.

A tak bychom mohli pokračovat dále.
Můžeme být i skeptiky a vypisovat zápory. To nechám na někom jiném.
Inženýři už vymysleli a vyrobili mnohé "divy".

V době vyrobení prvního tranzistoru také asi nikdo nepředpokládal, že budeme vyrábět procesory, jejichž strukturu bez elektronového mikroskopu není možné vidět.
A přece je běžně používáme.

Jsou věci, které ani já nechápu, např. vyrobit očkovací látku na vir, který nevidíme. Ale jsou mezi námi lidé, kteří to umí.
Pro mě proti tomu poskládat elektromobil s již dávno používaných dílů je "dětská" hračka.

Tak ahoj PESIMISTI.

-73
+
-

Všech 95 komentářů v diskuzi.

Roman Stodulka | 7. 4. 2021 22:43

Nech brouka žít. Normálně by elektroauta nikdo neřešil, pokud by se do toho nepletl ouřada. Oba koncepty by desítky let fungovaly souběžně (nebo taky ne). Takto je to politická věc.

Nahlásit

0
+
-

Martin Poljak | 27. 3. 2021 15:17

Moc nechápu, co článek vlastně řeší. Většině lidí nevadí ta technologie jako taková. Vadí jim to, že jim ji někdo vnucuje protože stávající užitná hodnota je prostě pro spoustu aplikací mizerná. Samozřejmě, že si klidně koupím elektromobil nebo třeba vzducholoď až to budu potřebovat pokud to v té době bude dávat ekonomicky smysl. Jenomže dnes často nedává. Což ale nebrání EU vymýšlet nesmysly. Co je na tom tak překvapivého?

A jinak ti, co dnes jezdí patnáctiletými octaviemi si opravdu nebudou kupovat patnáctiletou teslu. Protože ta technologie má ve stávajícím stavu ještě jeden negativní rys: i patnáctiletá octavie ujede prakticky totéž, jako když byla nová. Pro elektromobil to neplatí ani omylem a nová baterie je pro dnešní elektromobily (co by se podle autora měly za patnáct let kupovat místo těch octávií) jednoduše sci-fi. Totéž platí o užitné hodnotě. Takže ojetiny se spalovacím motorem se budou kupovat ještě minimálně třicet let.

Nahlásit

+6
+
-

Daniel Bowman | 27. 3. 2021 18:05 | reakce na Martin Poljak - 27. 3. 2021 15:17

Znám jednu slečnu ze Švédska a ta vám to vysvětlí jak to bude za 30 let :)
Pan Klaus Schwab z EMF vám k tomu taky něco jistě řekne.
To že to neni reálný nebo rozumný, jim nikdy na překážku nebylo.
Prostě když na ten elektromobil mít nebudete, protože dáváte půlku vejplaty solár baronům a Neziskovkám, tak holt budete jezdit na kole do tý Jednoty pro kilo kobylek.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

Daniel Bowman | 29. 3. 2021 17:48 | reakce na Daniel Bowman - 27. 3. 2021 18:05

Herr Klaus je z WEF, ne EMF, blbe.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jirka Drahouš | 27. 3. 2021 10:23

Když to tady tak pročítám, lidi tu vůbec nedokáží hledět za horizont pár let. Vůbec netuší následky našich nynějších rozhodnutí(nebo nerozhodnutí) za 50 a více let.
Dovedete si jen matně, alespoň matně představit co s naším hospodářstvím z makroekonomického hlediska udělá fakt, že elektřinu si jsme schopni sami vyrábět, ale ropy musíme dovážet!
A vůbec fakt, že energie má svůj zákon o zachování energie - ty miliony tun ropy - jenom v ČR 8.000.000.000 (8 miliard litrů / rok), 800 l / 1 obyvatele, 913.000 l / 1h, 15.000 l / 1min.

Každou minutu se v ČR spotřebuje 15000 litrů ropy. DOVEDETE SI KURŇA PŘEDSTAVIT JAKÉ JE TO MNOŽSTVÍ ???? Kolik za to platíme Rusku, Arabům???? A s trochou investic si tento objem energie jsme prostě schopní vyrobit elektricky, i těch pár rozvoden postavit a pár drátu natahat. Z makroekonomického hlediska to je úžasná příležitost pro ekonomiku ČR.

Nahlásit

0
+
-

Radek Mann | 27. 3. 2021 22:04 | reakce na Jirka Drahouš - 27. 3. 2021 10:23

Jak přesně si představujete, že se elektřina vyrábí?
A z jakého (jakých) zdroje se domníváte, že si ji umíme vyrobit sami?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Daniel Bowman | 27. 3. 2021 11:42 | reakce na Jirka Drahouš - 27. 3. 2021 10:23

Tak si k těm drátům a rozvodnám ještě připočtěte baterky a pár bloků Dukovan.
Za 50 let se nám to dost možná vrátí. A nebo budeme za 10 let na mizině a totálně závislý na ruskym plynu, kterej bude pokrejvat výpadky soláru a větrníků, protože jádro prostě přes Zelený fašisty neprošlo.
Místo arabskejch šejků budem živit možná český solár-barony, určitě čínský výrobce baterií, Rothschilda z Rio-Tinto a lidojedy, co kontrolujou kobaltový doly.

Elektrika dobrý. Ale musí se na to chytře. Ta ropa je totiž fakt levná a tím nám šetří prostředky na R&D. Jestli je ale budem pod byrokratickym/korporátnim tlakem utrácet na kraviny, tak budem nakonec v kopru dvakrát většim.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+6
+
-

antonin veliky | 26. 3. 2021 14:22

,,,,, Nicméně, jak lze pozorovat na humanitních oborech a progresivně se to přelejvá i do technických oborů (na Západě určitě a k nám to míří také)
2 + 2 = 5

Pro neznalé Orwella a komunistické propagandy. To není výraz nedostatku logiky a inteligence. To je promyšlená psychologická zbraň, která má za účel zlomit lidskou mysl. Pokud vás donutí, nejen předstírat ale nakonec i uvěřit, že 2 + 2 je 5, tak nad váma mají absolutní MOC, ,,,,,,,

----------------------------

Z jakeho soudku myslite že je nařízení o každoročním naprosto nesmyslným menením času ?
Ano z toho sameho.
Lidi ktery jsou schopny přijmout že v poledne neni slunce přímo nad vami ale tam kde určí strana ....tedy že v poledne je v 11 hodin....no tak to už je dobry počátek k ovladani masy otroku.
Otrok ktery ani neví že je otrok ba dokonce je spokojeny a myslí si že žije stastný život ....mezitím co přechází na povel panáčka silnici a usilovne cvaka nejake kraviny do sveho pokrokoveho telefonu...je počátkem nového multikulturního človeka ....když už jim ten realne socialiticky tak nejak vybouchnul.

Nahlásit

+1
+
-

Ondřej Hudec | 27. 3. 2021 22:30 | reakce na antonin veliky - 26. 3. 2021 14:22

Když něčemu nerozumíte, tak to ještě neznamená že je to nesmyslné. Já nevím jak vás, ale mě by teda představa světla ve 3 ráno v létě nebo naopak tmy v 8 ráno v zimě nijak nenadchla. Kecy o Orwellovi (který byl mimochodem sám socialista) nebo komunistické propagandě (miliardář Elon Musk je asi komunista) už radši ani nebudu komentovat, obrázek si jistě udělá každý sám.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

antonin veliky | 26. 3. 2021 11:02

Jak řekl jeden velikán - energie nevznika ani nezanika toliko se premenuje.
Takže ta energie ktera bude pohanet elektricka vozitka - bude muset se z neceho premenit že.
A otazka z ni ... z čeho soudruzi z čeho ?
Jaderna fuze ?
Solarni plachta ?
Anihilace hmoty ?
Jo poručime vetru dešti ...a pak mame jeste jeden popevek - a tak mame co jsme chteli.

Zničme si hospodarstvi prenechme vše cine ...a zacneme byt konečne stastny .
Kupredu v pred leva soudruzi zpatky ni krok.

Nahlásit

0
+
-

Daniel Bowman | 26. 3. 2021 11:56 | reakce na antonin veliky - 26. 3. 2021 11:02

Jaderná fůze by byla fajn.
Naneštěstí je vždycky 10 let před jejím praktickým využitím.
ITER, ta šíleně drahá monstrozita (byrokratická) je zamýšlen pouze jako proof of concept.
Na MIT se jim díky průlomu v supravodičích podařilo teoreticky zmenšit celý Tokamak design a tím i problémy kolem ztrát. Nicméně stále zůstává nevyřešena kontinuita resp. stabilita probíhající reakce.

Já bych vsadil na nukleární štěpení. Kompaktní LiFTR-molten salt reaktory, jsou hrozně sexy ale jak sami proponenti pláčou....jen získat povolení pro práci na prototypu, stojí několik miliard dolarů, o čase nemluvě.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

antonin veliky | 26. 3. 2021 10:29

V CR je asi řekneme 1 000 000 vozidel. Každe ma cca 100 kw ...nektery vic nektery min...ale pro vypočet mužeme řici že prumer je 100 kw.
Co to znamena ?
To znamena že ke svemu pohybu potřebuji cca 100 x 1 000 000 kilowatu = což čini 100 000 000 sto milionu kilowatu .
No a dal ?
No a dal soudruzi si zjistete nainstalovany vykon elektraren....nainstalovany vykon trafostanic....možnosti přenosove soustavy ....a naučte se jedno zakladni matematicke pravidlo :
1 + 1 = 2 ( a nikdy jinak )

Nahlásit

+5
+
-

Jirka Drahouš | 27. 3. 2021 10:06 | reakce na antonin veliky - 26. 3. 2021 10:29

V ČR je přesne 6mil. reg. vozidel., prům. nájezd 30km/den, prům. spotřeba 200Wh/km. Vy tu plete kW a kWh a nemáte reálná čísla.

Temelín vyrobí 16 TWh/rok
Dukovany vyrobí 13 TWh/rok
Čistý export elektřiny z naší republiky v roce 2018 - 14TWh
ČR výroba 84 TWh/rok -> 5 mi. potenciálních EV představuje cca 19% (se započítáním nutné elektriky an rafinaci a transport ropy je to jen přes 10%)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Petr Novák | 27. 3. 2021 14:55 | reakce na Jirka Drahouš - 27. 3. 2021 10:06

Ta rovnice není tak, že výroba energie = spotřeba energie. V každou chvíli musí platit, že instalovaný výkon > než spotřebovaný výkon. A současně musí být na ten výkon připravená rozvodná síť.
Není to tak dávno, kdy se rozpojila evropská přenosová soustava a frekvence v západní Evropě šla dolů a na Balkáně nahoru. Kdo trochu chápe, proč se frekvence snižovala, tak ví, že už dnes máme celkem problém. Západní "zelená" Evropa je energeticky závislá na uhelných elektrárnách na Balkáně. Ale sněte si klidně dál o elektromobilech a o závislosti na surovinách z Číny. O neuhasitelných požárech a problémech se skladováním starých baterií.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Daniel Bowman | 26. 3. 2021 10:58 | reakce na antonin veliky - 26. 3. 2021 10:29

To už tady zaznělo. Pak to někdo napadnul, že musíte započítat větší účinnost elktromotorů. A někdo další zase oponoval ztátama na vedení, trafech atd.

Ale v součtu máte samozřejmě praudu.

Nicméně, jak lze pozorovat na humanitních oborech a progresivně se to přelejvá i do technických oborů (na Západě určitě a k nám to míří také)
2 + 2 = 5

Pro neznalé Orwella a komunistické propagandy. To není výraz nedostatku logiky a inteligence. To je promyšlená psychologická zbraň, která má za účel zlomit lidskou mysl. Pokud vás donutí, nejen předstírat ale nakonec i uvěřit, že 2 + 2 je 5, tak nad váma mají absolutní MOC, protože již nejste bytost schopná vlastního uvažování.
Je to o ponížení.

A věřte mi post-modernismus má spoustu "teorií" jak vám nartat mozek. Od 'kritické teorie' až po relativismus.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

Daniel Bowman | 26. 3. 2021 00:15

Trošku mě zaskočil počet Like u komentářů (200 plus).
Z toho vyplívá, že články rezonují nejlépe pokud obsahují:
a) auta
b) EU
c) zákazy
d) zelený šílence
e) buřty

Takže mi došlo, že tohle zelené nebo woke šílenství se vlastně propaguje samo a dobře se prodává. Takže ho v budoucnu uvidíme o hodně víc.

Nahlásit

+3
+
-

Mirek Frank | 25. 3. 2021 23:05

Od devadesátých let pracuji v automotive, projektuji a stavím výrobní linky po celé Evropě, PSA, VW, BMW, Mercedes, Renault, Fiat a další. A prohlašuji na svou čest, že takové kraviny, které tvrdí autor článku jsem ještě neslyšel, neviděl a ani nečetl! Ví o tom starou belu.

Nahlásit

+27
+
-

Daniel Bowman | 26. 3. 2021 22:43 | reakce na Mirek Frank - 25. 3. 2021 23:05

Tak něco hoďte do placu a nenapínejte nás.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Josef Fraj | 26. 3. 2021 10:32 | reakce na Mirek Frank - 25. 3. 2021 23:05

Já vám to věřím. Vzhledem k vašim zkušenostem by mě zajímal váš názor na vývoj elektromobilů. Nechcete k tomu něco napsat?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Aleš Holub | 25. 3. 2021 09:49

Může nám to být buřt, protože to povede k novým žlutým vestám. Chudší Řekové, Portugalci, Makaróni, Frantíci, Španelové prostě na to nebudou mít a hromadná doprava je nijak nespasí.

Nahlásit

+14
+
-

Daniel Bowman | 25. 3. 2021 12:38 | reakce na Aleš Holub - 25. 3. 2021 09:49

To jim bude prd platný. Protesty se potlačí - násilně nebo perzekucí (bloknou vám kredit, účet v bance, práci neseženěte) viz. AfD v D nebo Trumpisti v USA.

A nohama taky protestovat nemůžete - není kam utíkat. Pokud nechcete z deště pod okap tj. do Islámu, Ruskýho absolutismu , Africkýho kanibalismu nebo Čínskýho císařství, kde vás doslova rozeberou na orgány, když budete cvičit v parku.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+9
+
-

Martin Doležal | 25. 3. 2021 13:46 | reakce na Daniel Bowman - 25. 3. 2021 12:38

Jasně, to je dopředu jasné, lidé budou u piva nadávat a pak sklapnou podpatky. Prostě místo auta za 300-400 k, sáhnou do peněženky a začnou kupovat auta za 700-900 k. No a důchodci odevzdají auta do šrotu a budou jezdit jen vlakem nebo MHD :)))) Třeba by o tom šla natočit pohádka.

Jen bych nesměl vědět co se stalo po zavedení 30 Kč u doktora, nebo jací tvrďáci byli ve vládách od převratu, když jim nějaká parta začala demonstrovat a vyhrožovat stávkou. Chtělo by to méně snění u klávesnice a všichni ti fandové EV a OZE se musí spojit a založit novou partaj, protože žádná z těch co míří přes 5% ve volbách si to do programu nedá.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

Honza _ | 25. 3. 2021 15:09 | reakce na Martin Doležal - 25. 3. 2021 13:46

Českou partaj netřeba zakládat, přijde to z Brusele...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Martin Doležal | 25. 3. 2021 16:45 | reakce na Honza _ - 25. 3. 2021 15:09

Cokoliv přijde z Bruselu, musí schválit a včlenit do zákonů česká PS, jinak to nemůže platit. A myslíte, že to nějaká partaj politicky přežije, že lidem především těm chudším seberou auto?
Ani Němci nejsou schopni naplnit své naivní představy, proto se také zvyšuje tlak těch alarmistických montáků. Jenže jim uniká, že si tím kopou vlastní hrob. Zákaz provozu spalovacích motorů, nebo sebrání aut běžné populaci je neprůchozí v Německu, natož v chudších zemích EU.

Proto se také používají plány jako třeba od 2035, protože každý politik kdo to navrhuje ví, že on to realizovat nebude, resp. že se to 100x překope.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Alexander Novotka | 26. 3. 2021 10:50 | reakce na Martin Doležal - 25. 3. 2021 16:45

„Cokoliv přijde z Bruselu, musí schválit a včlenit do zákonů česká PS, jinak to nemůže platit.“
To bohužel není tak úplně pravda. Nařízení EK je (na rozdíl od směrnice, kterou lze vykládat jako povinné „doporučení“ k doladění PS) má „vyšší“ platnost než zákon. Jinak řečeno, pokud je lokální zákon v rozporu s nařízením EK, platí nařízení EK.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Daniel Bowman | 26. 3. 2021 11:05 | reakce na Alexander Novotka - 26. 3. 2021 10:50

Mezinárodní smlouvy mají dokonce přednost před Ústavou. Musí je sice shcválit sněmovna ale to není problém, protože obsahují obecné proklamace a právničinu. Ovšem potom přijde EU směrnice nebo místní snažílek, který se na onu smlouvu odvolá, že jí tím naplňuje a tadá....máte k-kot-nu smprávní silou, se kterou sněmovna nehne.

Jediná šance je, že bude v přímém rozporu s Ústavou a pak lze celou věc žalovat atd. jako se o to snažily se zbraňovou vyhláškou. Ve finále je to stejně plichta a z práv to stejně ukrojí.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Daniel Bowman | 25. 3. 2021 19:40 | reakce na Martin Doležal - 25. 3. 2021 16:45

Oni to přežijou. Pomůžou jim v tom masmédia a když to nevyjde tak co? Těch pár hlavonů dotanou teplý místečka v Bruselu a zbytek se může jít pást.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Daniel Bowman | 25. 3. 2021 14:20 | reakce na Martin Doležal - 25. 3. 2021 13:46

To holt bude jako za komančů. Prostě mít auto nebudete a řvát taky nebudete, aby mohli děti na školu.

Těch 30Kč se zrušilo, protože na tom nikdo neměl mocenský ani ekonomický zájem.
Sr-lo to pacienty i doktory a farmaceutické firmy, protože míň návštev = menší kšefty. Těch 30 doktora nevytrhlo, když může za vypláznutí jazyka pojišťovně naúčtovat 60 Kč.

Na EV a OZE je ekonomický a mocenský zájem. Takže TV naprogramuje ovečky, aby na protestanty, demonstranty plivaly a hotovo. 80% bude hrdě zachraňovat planetu nebo potichu skřípat zubama - to je jedno. Rozhodně jich nebude tolik, aby něco změnily.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

Martin Doležal | 25. 3. 2021 16:51 | reakce na Daniel Bowman - 25. 3. 2021 14:20

Nesmíte podle sebe posuzovat jiné. Vám možná stačí zavelet a už mašírujete kam je třeba. Mě se to netýká a týkat nebude, a drtivé většiny populace také ne. Asi vám uniká, že docela velká část populace bude mít v blízké budoucnosti citelnější ekonomické problémy. Včetně důchodců. Ale proč né, dejte nějakou konkrétní předpověď, kolik se prodá EV třeba 2025 a můžeme si to překopírovat do kalendáře na 31.12.2025. Uvidíme nakolik jste v obrazu.

Tak se opravdu těším na to, jak vy osobně se v nějaké partaji angažujete na ještě větším snížení životní úrovně vašich voličů. Ono od klávesnice se to sní pěkně, ale tím to také končí.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Daniel Bowman | 25. 3. 2021 19:38 | reakce na Martin Doležal - 25. 3. 2021 16:51

Chtěl bych mít Vaš optimismus. Naposled se tady masově protestovala za Husa, a to bylo po morový ráně a hladomoru. A vidle byly ještě furt účinná zbraň.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Milan Havlíček | 25. 3. 2021 07:28

Celá situace kolem elektromobilu asi jednodušší něž vypadá.
Shrňme si důvody pro:
1, i když ropa se zemním plynem dojde za několik desítek let, bohatne z ní jen několik států a potažmo arabů, kteří neví co s penězi a tak staví Dubaj a pod. Byl jsem tam a viděl nesmyslnost toho počínání a mrhání penězi.
2, závislost na těchto státech, potažmo Rusku.
3, čekat až nám dojde ropa a potom něco řešit je "sebevraždou" společnosti.
4, již dnes máme "přebytky" solární energie přes den a tak je lze spotřebovat např. dobíjením aut, když jsem v kanceláři a auto mám zaparkované na parkovišti. ( nazval bych to mobilními bateriovými úložišti).
5, již se pracuje na systému "bateriepacku", kdy přijedete na místo výměny baterií ( dnes benzínku) a tam vám vymění během 5 ti minut celý blok baterií za nabitý a váš vybitý nechají dobít a dostane ho výměnou auto, které přijede po vás za 30 minut. U AKU vrtačky taky nečekáte na nabití, ale máte druhou nabitou baterii. A tu vybitou dáte nabíjet.

A tak bychom mohli pokračovat dále.
Můžeme být i skeptiky a vypisovat zápory. To nechám na někom jiném.
Inženýři už vymysleli a vyrobili mnohé "divy".

V době vyrobení prvního tranzistoru také asi nikdo nepředpokládal, že budeme vyrábět procesory, jejichž strukturu bez elektronového mikroskopu není možné vidět.
A přece je běžně používáme.

Jsou věci, které ani já nechápu, např. vyrobit očkovací látku na vir, který nevidíme. Ale jsou mezi námi lidé, kteří to umí.
Pro mě proti tomu poskládat elektromobil s již dávno používaných dílů je "dětská" hračka.

Tak ahoj PESIMISTI.

Nahlásit

-73
+
-

Alexander Novotka | 26. 3. 2021 11:02 | reakce na Milan Havlíček - 25. 3. 2021 07:28

Ad 1) A proto rozkopeme skrz naskrz třeba Krušné hory, abychom si toho lithia užili. Nebo necháme děti v Africe kopat kobalt. Naprosto stejná argumentace.
Ad 2) Ropa se těží jen v Arábii a Rusku nebo se to prodává po celém světě jako komodita? (ano, pak se stává faktorem k zamyšlení cena přepravy) Jo, co bude s Nordstream 2, nevíte?
Ad 3) Nic takového se ale přece neděje, naopak, sebevražda je vsadit v automotive všechno na jednu kartu jako to chce EV klika. Rusové a samozřejmě zvláště Číňané se musí za břicho popadat. BTW, myslíte, že v Porsche znali Vaše "argumenty", když vyvíjeli syntetický benzín? Nebo je celá Toyota tlupa pomatenců?
Ad 4) Máme „přebytky“ solární energie? https://www.youtube.com/watch?v=O-t0WiiQg48&t=11 Co na to přenosová soustava? Co by na to asi řekli teď v Texasu?
Ad 5) Jakože sdílené baterie? A budou v tom komunismu i sdílené koloběžky a sdílené manželky?

Argument s tranzistorem a procesorem se hodí spíš pro porovnání s vývojem spalovacích motorů (ano, inženýři vymysleli divy), nikoli baterií, jež se prakticky od doby Alessandra Volty nezměnily (ne, nevymysleli). Pouze každý rok slyšíme o dalších a dalších převratných objevech u baterií, ale v reálu se toho až tak moc nezměnilo. Ale chápu, že s progresivním přístupem Vám podobný myšlenkový experiment „vyšel“ jinak.
Samozřejmě máte naprostou pravdu v následujícím: „A tak bychom mohli pokračovat dále.“ Ale radši ne.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Jirka Drahouš | 27. 3. 2021 10:16 | reakce na Alexander Novotka - 26. 3. 2021 11:02

Nemáte relevantní informace. Jen když vypíchnu baterie, tak za posledních 10 let se jejich kapacita z trojnásobila a cena klesla o 70%. Obsah litia a kobaltu se snižuje a nic nenasvědčuje tomuto snižování do budoucna. Jednou vytěžené litium, kobalt, uhlík, cokoli se z baterky nevypaří a dá se znovu použít. Průměrná baterka obsahuje jen 5-7 kg lithia.
tak ještě Texas, ale máte bláboli snad v každém bodu. Texas má unikátní distribuční a energetickou politiku vůči zbytky spojených států a sami si určili, že se nepropojí(jenom minimálně) se zbytkem rozvodné sitě. Takže mají takový svůj vlastní "ostrovní" sytém. A nějak zapoměli, že jednou za 10 - 20 let tam mají i zimu pod bodem mrazu a jejich elektrárny na to nejsou stavěné.... atd atd... Když si rozpitváte vaše body, tak zjistíte příčinu.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-2
+
-

Alexander Novotka | 28. 3. 2021 14:48 | reakce na Jirka Drahouš - 27. 3. 2021 10:16

Nehledě na to, že jste zapomněl jste uvést alespoň nějaký relevantní argument, tak ve slově „bláboly“ se píše „y“, nebuďte změkčilej.
Takže asi takhle: Postavte si ještě jednou vedle sebe vývoj baterie za 220 let oproti spalovacímu motoru za 135 let. Za spalovací motor v současnosti NENÍ adekvátní náhrada, ani co do ceny či užitkové hodnoty. Elektromobil jím nebude ani za těch 15 let, Vaše tužby narazí na fyziku, a to se nedá oyebat. Ale jestli si přejete to používat, nikdo Vám nebrání, ale dělejte tak za své, ne aby Vám to platili, samozřejmě zhusta nedobrovolně, jiní, a to ať už přímo dotacemi nebo třeba ztrátou pracovních míst. Kupte si Teslu – bez dotací! – nebo když na ní nemáte, tak třeba VW ID.3, jako ti nešťastníci v tomto článku.
https://www.focus.de/finanzen/news/nach-id-3-horrorfahrt-verkehrsminister-scheuer-bekommt-post-von-rentner-paar_id_13132438.html
Jo, muselo to být najs edvančr, ale to je taky jediné, k čemu snaha o EV v současnosti vede.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+5
+
-

Radek Mann | 27. 3. 2021 22:50 | reakce na Jirka Drahouš - 27. 3. 2021 10:16

K ceně, pokles je daný z největší části zapříčiněný objemem a řízením výroby a až sekundárně snížením podílu oxidu lithia a kobaltu. Tesle se podařilo posunout účinnost i objem kombinací díky konstrukci katody kombinací oxidu lithia, niklu, kobaltu a hliníku. Ale toto řešení už prakticky možnost zlepšení nemá. Ještě jsou nějaké možnosti v konstrukci, viz poslední teslí Battery day, nebo myšlenky české HE3DA, ale to posouvá výsledky v řádu jednotek %. Aktuálně je větší prostor pro zlepšení v nabíjení, proto se na něj automobilky soustředí. Ale dnešní řešení lithium-iontových akumulátorů je prakticky na maximálce. A mimochodem, 70% rozdílu to fakt není, rozdíl např. mezi NiMH a Li-Ion je 2-2,5x, jenomže to stále nestačí.
Tomu co se v akumulátorech doopravdy děje reálně moc nerozumíme, velké naděje byly vkládány do lithium-kyslíkových řešení, které mají o řád vyšší kapacitu než Li-Ion, jenomže kromě problému s přístupem k vnějšího kyslíku je problém v nízké hustotě elektrického proudu, který se nepodařilo vyřešit. Další game changer měla NMC, kde je elektroda kompozit na bázi křemíku a anoda z niklu, manganu a kobaltu. Jenomže se ukázalo, že nejsme schopni udržet podíly jednotlivých prvků při výrobě v potřebném podílu a jakákoli odchylka vede z zásadní změně vlastností akumulátoru a moc netušíme vztahy mezi jednotlivými prvky, pochopit elektrochemické pochody je zatím nad naše síly.
Je jedno, na jakou konstrukci se podíváte, akumulátory s pevným elektrolytem, lithium-sírové, nebo asi nejzajímavěšjí TED termální baterie na bázi křemíku, vždy narazíte na big shit problem, o kterém výzkumníci hovoří, že zítra, určitě už zítra ho vyřeší.
Je to stejné jak u jaderné fúze, když jsem studoval elko, přednášející s jiskrou v oku hovořil o 20 letech výkumu a budeme mít malé Slunce. JJ, dnes to vidíme tak, že za těch 20 let to už to s jistotou bude. :-D

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+6
+
-

Daniel Bowman | 28. 3. 2021 18:16 | reakce na Radek Mann - 27. 3. 2021 22:50

To je velice informativní příspěvek. Díky

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

antonin veliky | 26. 3. 2021 10:03 | reakce na Milan Havlíček - 25. 3. 2021 07:28

Tak když je to tolik užasné a skvele tak proč se to nutí lidem pod hrozbou sankcí pokut a jiných radovánek ?
Od ktere doby je vlastne nutné blaho lidem vtloukat do hlavy nasilím ?
Jestliže se jedná a přirozený pokrok proč tolik paragrafu ...zasedaní....komisí....proč tolik příkazů zákazů nařízení ...to je ten přirozený beh událostí ?
Když je to takova užasnacka dobrota proč musi mistr kuchař práskat bičem nad stravníky aby jedli ?
Pro vetší potešení z delikatesy....asi....podle idiotů asi ano.

Váš komentář je sice náležite pokrokový a dodržuje stranickou linii ...ano to uznávám ...ale podobne přiblblých a nedomyšlených stupidit jsem za svuj život již videl tolik že vas poznam po prvni vete .
Koho ?
No koho ...hloupé pseudointelktualni levičáky co svoji tupost schovavaji za jakoby rozšafnost a myslí si jak nejsou originalní.
Možná jsou ale ono na tom stejne nesejde ..nezaleží totiž až tak na one kyžené ( pro nekoho ) originalite
...( francouzsky vozy mohou vypravet že ) ...jako spíše na zdravem rozumu.
Tož tak.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+7
+
-

Jan Krejčí | 25. 3. 2021 23:02 | reakce na Milan Havlíček - 25. 3. 2021 07:28

Už Vás tady rozebrali na prvočísla, ale stejně mi to nedá a ještě si šťouchnu: Emirát Dubaj nemá žádná ložiska ropy.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

Petr Novák | 25. 3. 2021 11:20 | reakce na Milan Havlíček - 25. 3. 2021 07:28

Tohle všechno už tu bylo. Říkalo se tomu velký skok a tehdejší "komisař" se jmenoval Mao ce Tung. Mimo jiné nechal rolníky vyrábět ocel v lokálních hutích. Tohle státní řízení vedlo k hladomoru a milionům obětí. Ale samozřejmě, že to není problém, aby si každé město vyrábělo svou zelenou energii a tím nabíjelo auta. Stejně tak ti rolníci dokázali vyrobit svoji ocel, akorát pak neměli čas a sílu sklidit rejži. A ta ocel byla k ničemu.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+6
+
-

Daniel Bowman | 25. 3. 2021 12:09 | reakce na Petr Novák - 25. 3. 2021 11:20

Voni si dokonce roztavily hrnce a motiky atd.
Pak si Mao všimnul, že jim úrodu užíraj ptáci, tak je nechal vymlátit.....a úrodu jim pak sežral hmyz.
Génius.
A my na dietu z brouků pomalu přecházíme až nyní.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

Daniel Bowman | 25. 3. 2021 10:53 | reakce na Milan Havlíček - 25. 3. 2021 07:28

1. a 2. Závislosti na nich se stejně nezbavíte. Ropu potřebujete na plasty, do letadel a hlavně do tanků a jiných nástrojů války.

3. Stejná pitomina je zruinovat se při cílení na technologie, které se ukazují jako slepá ulička (solár, větrníky). Ropa, tim že je levná nám dovoluje investovat ušetřené prostředky do inovací. Pokud se uměle připravíme o tento zdroj levné energie, tak můžem paradoxně celý vývoj k něčemu lepšímu zabrzdit.

5. S Battery pack se eveidentně moc nepočítá. Všechny nový modely ho nemaj. Pokud ho budou mít, tak jen upozorňuju, že budete potřebovat několikanásobně víc baterek než aut. Jinak vám budou na některejch "benzínkách" chybět, než je stačíte rozvýst a dobít. A ty baterky jsou drahý.

Spoléháte, že na to někdo přijde. Se současným daňovým a legisltivním břemenem, o tom lze pochybovat. Nová technologie nevznikla od příchodu sociálního státu v 70. letech.

Mě až tak nevadí incentivy namířené proti spalovacím motorům apod.. Ve svobodné společnosti, bych na nich vysoudil kabát a donutil je netrávit mi vzduch, rozvrtávat půdu pod nohama a přitápět ve skleníku....kdybych byl zelenej jihádista.

Ale vadí mi dotace - byrokraticky zvolená cestička (a korupce) je obvykle slepá.
A hlavně mi vadí, že se neuvolňují ruce inovátorům - plošným snížením daňové a legislativní zátěže.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+5
+
-

Josef Fraj | 25. 3. 2021 10:09 | reakce na Milan Havlíček - 25. 3. 2021 07:28

>>> "1, i když ropa se zemním plynem dojde za několik desítek let, bohatne z ní jen několik států a potažmo arabů, kteří neví co s penězi a tak staví Dubaj a pod. Byl jsem tam a viděl nesmyslnost toho počínání a mrhání penězi."

Odhady se pohybují od desítek let po tisíce let. Vy jste si vybral extrém, který se vám hodí, ale reálně lze počítat, že při současné spotřebě vydrží zásoby ropy řádově stovky let.
Pokud by skutečně začalo docházet k poklesu těžby, tak poroste cena ropy, což samo o sobě přivede do hry nová řešení, která zatím nebyla kvůli ceně nabízena. To je totiž přirozený tržní proces, díky kterému se inovace začínají uplatňovat až ve chvíli, kdy kdy jsou tržně, tedy i ekologicky, výhodné. Jakékoliv násilné zavádění nových řešení je z principu neekologické, viz můj komentář níže.

Navíc inovace na základě tržních informací probíhají průběžně a plynule, na rozdíl o šokového násilného šílenství zelených euromagorů.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+8
+
-

Martin Doležal | 25. 3. 2021 09:04 | reakce na Milan Havlíček - 25. 3. 2021 07:28

:))) máme přebytky solární energie, pán se ještě neprobudil a sní. Podobně s výměnou baterií. Je sranda jak si laici bez odborné kvalifikace malují život. Kdy že to měli být ty první města na měsíci?
Když už jste optimista, kolik % prodaných nových aut v ČR v roce 2025 budou čisté EV?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+6
+
-

Jiří Kuchta | 25. 3. 2021 01:13

Asi se toho už nedožiju... Ale chtěl bych vidět jak to bude ve skutečnosti fungovat...
Stačí si přečíst cestopis člověka, který se vydal s moderním teréňákem přes Kavkaz do Asie. Enormní spotřeba nepostradatelné kapaliny AdBlue v náročném terénu ho v podstatě odrovnala. Naftu nebo benzín se dá koupit v různých plechových kanistrech kdekoliv. AdBlue ne.
Jak se budou dobíjet elektrokáry v oblastech kde elektricjý proud není zase tak běžný ? Snad jako za 20 let bude ?

Nahlásit

+6
+
-

Martin Doležal | 25. 3. 2021 09:06 | reakce na Jiří Kuchta - 25. 3. 2021 01:13

On je problém, když vám dojde "šťáva třeba 3 km od nejbližší vesnice. V kanistru nebo PeTce si pro ni nedojdete, a elektrocentrála je sakra těžká na přenášení, navíc kolik lidí v té vesnici ji má a půjčí?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

J H | 24. 3. 2021 22:47

Je to smutné, kam až došlo naše školství, ale to je asi jediná omluva pro tento článek/blábol
Autor zřetelně zaměňuje příčinu a důsledek. Automobilky nepracují na elektromobilech, protože si myslí, že je to "budoucnost", ale protože jsou nucena EU. Ano, ten úředník, který si myslí, že je ,možné snížit emise na EURO6 je novodobý Jules Verne. Ten, kdo si myslí, že baterie mohou nahradit benzín "patří" do svěrací kazajky. Měrná kapacita [J/kg] je u současných baterií řádově menší, než u benzinu/nafty. Toto je omezení na úrovni fyzikální podstaty baterií, kterou žádný manažer neokecá/ neošálí.
Jestli má něco fuingovat, tak je to kompromis. Auto bude spalovat benzín/naftu (v tom nejoptimálnějším režinu) a na jeho hřídeli bude generátor, který bude vyrábět elektřinu. Ta pak bude použita na elektromotory (např. každé kolo vlastní) a přebytky (okamžité) budou ukládány do standardní autobaterie (či jen mírně větší). Dynamika excelentní, účinnost taktéž. Žádná "mrtvá" váha autobateriií současných elektromobilů.
Shrnu to. Současná cesta je "slepá ulička". Koneckonců, na světě ani není dost listhia, aby mohl nahradit současný autopark. Jen je potřeba, aby technické problémy řešili lidé s technickým vzděláíním. Ekonomové, politologové, a jiní humanitní vzdělanci jsou prostě úplně mimo (je mi to líto, čís/, psát a počítat je absolutní minimum, takže ignorováním třetí části se oni sami diskvalifikují).
JH

Nahlásit

+32
+
-

Daniel Bowman | 24. 3. 2021 23:24 | reakce na J H - 24. 3. 2021 22:47

Jako lajk bych si před lety vsadil na palivové (vodík) články.
Gréta negréta, spalovací motory ve městech jsou opruz. Jediné jejich pozitivum je, že pomalu trávěj cyklisty, který ty zplodiny hltaj z plnejch plic.
Mě se zdá, že mládežnící podlehléhají iluzy, že se všechna technologie vyvíjí podle Mooreova pravidla a očekávají stejný trend i u baterek.
Trošku zapomínaj, že technologický vývoj výrazně zpomalil v 70. letech. Maglev, sešrotovaný Concorde, poslední generace nukleárních reaktorů atd. vývoj nadále jen vylepšuje stávající. Nic přelomového se nekoná.
70. léta jsou známa nástupem sociálního státu, tj. stát najednou pohlcuje 60% HDP, nemluvě o vlně byrokratizace. Bratři Wrightové nebo Edison by dneska nikdy povolení nedostaly.
Počítače jako nové neregulované a specifické odvětví oproti tomu uhání mílovými kroky. Ale rád bych připomněl, že valná většina furt frčí na operačním systému z oněch 70. let. A čip design je taky furt stejnej. A nelze to svádět jen na potřebu kompatibility. Prostě investičních prostředků je v ekonomice málo a není konkurence. tj. přelomová inovace.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+15
+
-

Martin Doležal | 25. 3. 2021 09:10 | reakce na Daniel Bowman - 24. 3. 2021 23:24

Vodík je použitelný jen u velkých tahačů, lodí nebo lokomotiv. Prostě tam, kde není problém vést velkou těžkou nádrž sebou. Palivové články s dlouhou životností je jedna věc, ale třeba to, že vodík, jakožto nejlehčí prvek, dělá problémy s úniky ze své podstaty. U toho se fyzikální vlastnosti změnit nedají.

Je zajímavé, že některé aktivisty zatím nezaujalo, že uhlovodíkové palivo se dá snadno vyrábět průmyslově, s minimálními náklady, pomocí baktérií.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Daniel Bowman | 25. 3. 2021 11:05 | reakce na Martin Doležal - 25. 3. 2021 09:10

Vodík je mrcha. von Hindenburg

Jsou ty nádrže těžší než baterky?

A nenadnáší ten vodík? Že by jsme konečně měli mikro-vznášedla? :)

By mě zajímala celková komparace nákladů. Životnost, výroba, transport, účinnost atd.
Asi začnu googlit resp DuckDuckGo, abych pak měsíc nekoukal na reklamy s peroxidem vodíku nebo na Nissan Leaf.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Martin Doležal | 25. 3. 2021 13:55 | reakce na Daniel Bowman - 25. 3. 2021 11:05

Když je to tak perspektivní, stačí si založit firmu na vodíkovou infrastrukturu a zajisté zbohatnete. Protože jinak zůstane jen u těch pár experimentálních aut, co se u nás prodají. Jinak sám se těším až za 2 roky skončí záruka a podpora těch autobusů MHD na plyn, co se tam slavnostně nakupovali a sakra se muselo investovat do servisních dílen a depa. To budou lidi valit oči, jak bude muset zdražovat jízdné. Ono to začíná na drobnostech, třeba běžná tlaková hadice na plyn stojí 600 Kč, ale ta originál od dodavatele 3.400 Kč. A nezaměníte to. Nebo sranda s auty Tesla, nějakou hloupost necháte opravit mimo autorizovaný servis (což je za ranec), ráno dojdete k vypnutému autu, které prostě nerozjedete. Prostě smůla, licenční podmínky k použití zní jasně.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-2
+
-

Daniel Bowman | 25. 3. 2021 14:29 | reakce na Martin Doležal - 25. 3. 2021 13:55

Já netvrdim, že je to perspektivní. Na to nemám data. Jen jsem vznesl dotaz. A na investice moc chuti nemám, když musím 60% odevzdat na erár a jímá mě hrůza, kolik všech vyhlášek bych musel naštudovat, než se vůbec odvážím požádat o povolení otevřít si firmičku.

Z jízdného lidi hrůza jímat bude...ale to je asi tak všechno, co s tím můžou dělat. V Rusku mají aspoň maršutky jako alternativu k MHD. Tak to sem možná dorazí taky.

Díky za info ohledně Gaz-busů. O tom se v novinách nedočtu.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Daniel Bowman | 24. 3. 2021 19:30

Nesmradlavý auta vítám ale silně pochybyju, že to bude v roce 2035 moje hlavní starost.
S pokračujícím Greténismem a jinými socialismy budu rád, když nachytám dost brouků k snídani.

Jestli o něčem rozhodují byrokrati, aktivisti nebo korporace a finanční domy....nebo, a to spíš, jejich symbiont, je mi úplně jedno. Výsledek je stejnej. Novo-šlechta si vklidu papá koláče s nohama na stole a zbytek se dře na plantáži vysokého zdanění, perpetuálního dluhu a permanentní inflace. A ještě si u toho musí zvesela prozpěvovat, jinak je za 'popírače' a rasistu neboco.

Tohle nemůže dobře skončit.

Nahlásit

+42
+
-

R. S. | 24. 3. 2021 18:13

Elektromotory mají pokud vím účinnost přes 90 %, a to na rozdíl od spalovacích motorů prakticky ve všech jízdních režimech. Oproti spalovacímu motoru je to opravdu nebe a dudy, proto také elektromotory na celé čáře vyhrávají všude tam, kde k nim lze elektřinu přivést - např. u drážních vozidel nebo v továrnách. Nebo snad někdy někdo slyšel o naftovém soustruhu?

Nesmysl je bohužel vozit si tu elektřinu s sebou. Nejde ani tak o účinnost nabíjení (ta se pohybuje mezi 80 - 90 %), ale o energetickou hustotu. Kdyby měly být vlaky na baterky, museli by si jich vozit vagón stejně jako kdysi parní vlaky vozily vagón uhlí. :D

A "desítky Temelínů" rozhodně potřebovat nebudeme, protože špičky nabíjení elektromobilů nebudou zdaleka tak výrazné, navíc je lze (ke smůle elektromobilistů) řídit. Kromě toho bude špička nabíjení patrně v noci, kdy je odběr nejnižší, takže pomůže krásně využít dnes nevyužitou část kapacity stávajících elektráren. Reálně by tak měly stačit odhadem 2 Temelíny navíc.

Větší problém je spíš v distribuci té elektřiny, jak jsem ostatně psal výše. Liniové stavby nám notoricky nejdou a elektromobily dojedou právě na to, že k nim nepřivedeme nabíjecí kabel.

Nahlásit

+2
+
-

Petr Novák | 25. 3. 2021 00:19 | reakce na R. S. - 24. 3. 2021 18:13

Ten jednoduchý odhad počítá s průměrnou spotřebou, tedy vůbec žádné špičky, ale hezky rovnoměrné nabíjení, což je samozřejmě blbost. A i tak to vychází na 10 GW, Což je deset nových bloků. Takže buď buou elektrárny nebo lidé nebudou jezdit.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

R. S. | 25. 3. 2021 09:02 | reakce na Petr Novák - 25. 3. 2021 00:19

Temelín má dva bloky, 2 nové Temelíny jsou cca 4,3 GW. Špičku předpokládám v noci, kdy je dnes odběr o cca 1-1,5 GW menší než ve dne. Vhledem k možnosti řídit u nabíjecích stanic odběr předpokládám podstatné vyhlazení denního průběhu odběru, tedy výrazně lepší využití stávajících kapacit. Ostatně už jen pružně reagující cena dobíjení by měla značně omezit poptávku po nabíjení ve špičkách. Zbytek rozdílu jde na vrub nižší účinnosti spalovacích motorů, kterou ve výpočtu vytrvale ignorujete.

Nové elektrárny jsou skutečně potřeba, ale ne tolik kolik říkáte - a hlavně je to pořád ten menší problém.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

Martin Doležal | 25. 3. 2021 09:13 | reakce na R. S. - 25. 3. 2021 09:02

V tom máte pravdu, protože mnohem větší problém je, kolik motoristů má praktickou a běžnou možnost nabíjet své auto přes noc. Ve velkých městech je problém vůbec zaparkovat poblíž bydliště. Tak vidím jak se všude v trávě a na stromech povalují volné zásuvky. Nejlépe 380 V, aby se to stihlo nabít.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Daniel Bowman | 25. 3. 2021 12:24 | reakce na Martin Doležal - 25. 3. 2021 09:13

S tim parkováním a nabíjením by mohl výrazně pomoct hlavní důvod za produkcí TESLY. Rozvoj AutoPilota.
Auto Vás vyhodí před barákem a pojede se nabít o pár bloků nebo čtvrtí dál.
Ráno se auto probudí o něco dřív, aby pro Vás stačilo dojet.
Taxíky, Uber apod. o hodně zlevní, takže možná svoje auto nebudete, až tak potřebovat.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

Martin Doležal | 25. 3. 2021 14:01 | reakce na Daniel Bowman - 25. 3. 2021 12:24

Autonomní řízení je bezva, a tomu fandím. Ovšem autopilot, co bude bezproblémů fungovat na českých sídlištích a silnicích, to bude majstrštik. Ona ta US reálie se značně liší od té Evropské a už vůbec od té české. Ale je jasné, že během 10 let ty autopiloty 5 stupně budou. Jen netuším zda český důchodce z toho sídliště koupí auto za 2,5 M Kč bude nadále veselý.

EV je pouze hobby pro pobavení v příjmové kategorii, v které se pohybuji. Nedokáži si představit jak to kupují lidé s dvojnásobkem průměrného příjmu. A kolik že je těch ostatních, jak masová je to perspektiva?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Daniel Bowman | 25. 3. 2021 14:44 | reakce na Martin Doležal - 25. 3. 2021 14:01

Díry na silnici to umí detekovat, nebojte :)
Agresivní řidiče asi už moc ne, ale snad auto obohatí o rotační kulomet jako prevenci.
Amící mají docela problém s principem Flying red - auta můžou obvykle odbočovat do prava, ikdyž mají červenou. Což autopilot nedává.

Zda bude autopilot vůbec schopnej fungovat ve městě, se názory různí. Nejsa expert, tak nevím kam se přiklonit. Argumenty mají obě strany docela dobré. Jsem optimista.

Pokud to je technologicky možné, lze předpokládát radikální zlevnění dopravy a tím i ceny vozů. Důchodce si autopilota určitě pořídí. Sedí celej den na prd-li u TV, tak mu může auto zatim vozit ostatní důchodce po nákupech a přivydělávat. Poptávka po autech klesne a bude to tlačit cenu dolu.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

R. S. | 24. 3. 2021 18:15 | reakce na R. S. - 24. 3. 2021 18:13

Ups, to patřilo pod pana Nováka (24. 3. 2021 14:28). :(

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Martin Mikolášek | 24. 3. 2021 16:09

Hodně lidí si myslí, že Evropská komise je v nějakém zásadním sporu s automobilkami. Případně že by se automobilky mohly nějak dupnout, šprajcnout a přestat se podílet na destrukci jejich vlastního průmyslového odvětví. To se nikdy nestane. Je pravda, že pozice automobilového průmyslu se v Bruselu zhoršila po skandálu s emisemi, protože to bylo už prostě přes čáru, ale bez vlivu nejsou. Pro pochopení situace je třeba brát na vědomí, že automobilky nejsou obětmi, ale taky iniciátory řady regulací. Struktura vztahů a zájmů je mnohem složitější. Automobilky se proti EK nevymezí už z prinicipu, protože logika velkých korporací a odpovědnost vůči akcionářům má vždy za následek, že se podvolí vůli decision makera. Stejně jako automobilky lobbují NGO, které mají zájem na destrukci tradičního rozdělení hodnot, know how a bohatství a jeho přesun k “technologickým firmám”, výsledkem toho je například enormní tlak na autonomní řízení a umělé vytváření trhu pro něj. Aby se to řádně zamotalo, automobilky platí tučné sumy zeleným socialistickým NGO a stranám, aby demonstrovaly “společenskou odpovědnost”, tedy koupili si dočasně klid, a tyto NGO tyto peníze používají na politickou hru proti nim. Hráčů je celá řada a veřejnost je jim všem u zadele. Například by mě zajímalo, jak se v tom projeví německé demonstrace za diesel, o kterých se v ČR mlčí.

Teoreticky bychom tedy mohli nyní před volbami nabýt dojmu, že jsme jako voliči na vrcholu tohoto potravního řetězce, ve skutečnosti jsme jednoznačně a nepochybně na jeho konci. Cílem hry totiž je pod hrozbou sankce donutit nás pořídit si, zaplatit, provozovat a financovat technologie, které bychom si na zá vlastní peníze rozhodně nekoupili, ať už se jedná o overengineered emisní systémy, „inteligentní bezpečnostní asistenty“ a další podobné vychytávky pro naše „dobro“.

Situace je bezesporu vážná. Pokud většinově uděláme chybu a budeme volit Piráty, lidovce, Starosty a všechny tyhle zmrdy, zvýšíme tím výrazně šanci na to, že nám za nějakých pět až osm let začnou „brát“ naše auta. Jedno jak moc jsou moderní nebo jak legálně byla uvedena do provozu, případně jak legitimní byla naše očekávání, že když jednou vynaložíme peníze na automobil, že jej také budeme moci do konce jeho životnosti legálně provozovat. Oni samozřejmě nebudou auta se spalovacími motory zabavovat nebo je nějak znehodnocovat, nenarvou jim do výfuku biookurku ani ho nezničí jako pofidérní spolky typu Auto*Mat/Carbusters, kde si honí klády při pohledu na ničená auta. Oni pomocí překroucené právní argumentace vyhlásí automobilové no-go zóny, které se postupně budou rozšiřovat a rozšiřovat, až budete moci autem se spalovacím motorem dojet leda na hřbitov.

Problém totiž je, že veřejnosti je potřeba nanutit elektromobily, aby se obrovské náklady na jejich vývoj a infrastrukturu daly rozložit do co největšího počtu vyrobených kusů. Všichni se tak zapojíme do obrovského elektromobilního letadla, ve kterém ti dřívě nastoupivší budou muset zacálovat náklady na podporu elektromobility těm, kdo nastoupí později. Narozdíl od Roberta Vašíčka si nemyslím, že by establishment zamýšlel kontrolovat mobilitu obyvatelstva skrze dostupnost energie, nebo alespoň neznám žádné skutečnosti, které by tomu nasvědčovaly. Jim jde momentálně hlavně o prachy. Ale až to budou chtít udělat, bude to snadné. Budou kontrolovat přístup k „tankování“, jako to dělají v Číně. Pak si přečtete takové informace jako že v demokratickém právním státě zvaném Bundesrepublik Deutschland legálně nevezmou dítě do školky na základě nesprávného politického názoru rodičů a svitne vám, že rozdíl mezi Evropou a Čínou není zase tak velký. A když nemohou děti do školky, tak tatínek může mít problémy s nabíjením. Asi dnes nikam nepojede, nevadí, zůstane se synem doma, do školky stejně nejde. https://dfens-cz.com/eu-volby-motoristova-uphill-battle/

Nahlásit

+9
+
-

Milan Smutný | 24. 3. 2021 12:48

Autor správně hovoří o zásadním problému elektromobility, jimiž je a zůstane baterie. Fyzikální zákony prostě nelze obejít. Ty deklarované dojezdy jsou jen marketingovou klamavou reklamou: 20 % poslední kapacity nelze čerpat, jinak by se baterie nenávratně zničila, posledních 20 % kapacity znamená čerpat stejně dlouho jako předchozí množství s růstem teploty a se ztrátami uvolněním teplat, což vše zaplatí klient. Takže z deklarované celkové kapacity baterie je k dispozici vždy jen 60 %. Elektromobilita je součástí šíleného ideologického konceptu pseudozeleného světa, která chce vše stavět na tzv. obnovitelných zdrojích, u nichž Evropská komise nedovoluje započítat emise v celém jejich životním cyklu. Jinak by totiž všichni zjistili, že tyto zdroje nejsou ani zelené, ani obnovitelné a tudíž ani udržitelné. Majitelům elektroaut ale všichni ideologové Green Deal tají jednu podstatnou věc: pár ještě zbývajících rozumných lidí - správců elektrických sítí - zjistilo, že pro elektromobilitu nebude dost elektřiny, a to hlavně při dlouhodobém pro baterii nejsprávnějším celonočním nabíjení. EU má směrnici, že autobaterie budou nabíjeny OBOUSMĚRNĚ. Nastane-li kritická situace v síti, - a ono fakt v noci slunce nesvítí a pořád také nefouká - tak vám správce sítě prostě proud z vaší baterie vycucne. Prý za to zaplatí. Ale počet nabíjecích cyklů, zejména s hlubokým procesem, je zcela klíčový pro životnost baterie (1-6 tisíc cyklů). Rozhodující však je, že se třeba ráno nikam do práce nedostanete a že vaše soukromí a majetek už nejsou jen vaše. Jak je to dávno, když jsem si četl od českých Pirátů, že soukromé vlastnictví není třeba fetišizovat. A tak se pomalu odkrajuje demokracie a svoboda, tentokrát v zájmu světlých zelených zítřků.

Nahlásit

+8
+
-

Hulmiho Ukolen | 24. 3. 2021 11:55

"Přesto tvrdím, že zákaz spalovacích motorů v nově prodávaných osobních autech platný od roku 2035 je věc, která je vlastně úplně jedno. Nezáleží na tom. Může vám to být buřt teď, a bude vám to pravděpodobně buřt i za 15 let. Na váš život to bude mít podobný vliv jako třeba zákaz parních lokomotiv.
Zdroj: https://finmag.penize.cz/ekonomika/425328-eu-chce-zakazat-prodej-spalovacich-aut-proc-vam-to-muze-byt-burt"

To přirovnání je úplně mimo misu. Ne, každý doma nemá parní lokomotivu (ani elektrickou), kterou sám řídí do práce, tankuje a kolikrát si i sám servisuje, atd. To přirovnání, stejně jako zbytek článku je totální hovadina.

Nebo to, že než vyjde nový model, že už se dělá na dalším...to je snad přece každému jasné. Co je to za objev?. Nicméně opět srovnávat přechod civicu z 10. na 11. generaci s ukončením produkce spalovacích motorů je naprosto nevhodné. Ukončení spalovacích motorů je obrovský milník, nová generace civicu/golfu/fabie už dnes v podstatě nikoho moc nezajímá (globálně).

Nahlásit

+22
+
-

R. S. | 24. 3. 2021 10:38

Ostatní diskutující už většinu mých námitek k článku shrnuli, takže jen dvě drobnosti:

1. Ovšemže automobilky ví něco, co my běžní smrtelníci nevíme - ví, co dalšího se EK chystá zakázat, nařídit, zdanit nebo zadotovat mnohem dřív, než se to někdo uráčí říct občanům. Jak sám autor přesvědčivě ukázal ve svém dřívějším článku o hmotnosti vozidel na příkladu vzniku SUV, "inovace" v automobilovém průmyslu jsou už někdy od 70. let dominantně motivovány regulacemi, poptávka veřejnosti se pak stimuluje vhodnou reklamní kampaní. Takže ano, co budeme chtít za 15 let vědí automobilky pravděpodobně lépe než my, protože ony nás přesvědčí, abychom to chtěli.

2. Ad "Většina silniční sítě byla vybudována mezi světovými válkami" - to je sice doba, za kterou mj. staří Egypťané stihli holýma rukama postavit pyramidu, ale dnes za ni i se vší moderní technikou sotva stihneme postavit bytový dům, obchvat města nebo jedno vedení vysokého napětí (viz např. https://www.idnes.cz/pardubice/zpravy/u-policky-se-postavi-nove-elektricke-vedeni.A161027_134356_pardubice-zpravy_msv). Ne že by to technicky rychleji nešlo, ale přebujelá byrokracie kolem "povolování stavby" zabere cca dekádu, rozšíření dálnice je pak třeba plánovat bezmála půl století dopředu (https://www.denik.cz/z_domova /modernizace-dalnice-d1-do-bud oucna-umozni-jeji-rozsireni-na -tri-pruhy-20120620.html).Díky státu se zkrátka stáváme čím dál méně akceschopní. Mají-li všechna auta přejít na elektřinu, bude třeba víc nabíjecích stanic než dnes máme čerpacích (protože nabíjení trvá déle než tankování) a na rozdíl od nich k nim budou potřeba ještě nová elektrická vedení a trafostanice - vybudování takové infrastruktury je za dnešního stavu věcí otázka spíš staletí než desetiletí.

Nahlásit

+51
+
-

Honza _ | 24. 3. 2021 11:03 | reakce na R. S. - 24. 3. 2021 10:38

Souhlas, jen maličkost:
Zase tolik nabíjecích stanic potřeba nebude, páč auto naprostou většinu svého života stojí doma a v práci a tam se dá strčit do zásuvky. (I když ani to samozřejmě není tak jednoduché.)
A Musk už před lety pochopil, že nejde o výrobu aut - jeho auta jsou hlavně počítač a jeho byznys je s energií. Proto k tomu přidává solární tašky na střechu, domácí bateriový systém apod.
Případně Tesla je připravená na výměnu komplet baterie na stanovišti za pár minut.
Takže ve slunné Kalifornii by to mohlo i ekonomicky vycházet...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

R. S. | 24. 3. 2021 12:33 | reakce na Honza _ - 24. 3. 2021 11:03

Ono je tak trochu jedno, jestli se ta nabíjecí stanice vybuduje u dálnice, u domu, u kanceláře nebo třeba u supermarketu, kabel a trafostanici potřebuje stejně a současné rozvody na to nejsou připraveny. Vybavit zásuvkou byť jen všechna parkovací místa v kancelářských budovách není jen tak (a pořád by zbýval problém těch, kteří např. objíždějí zákazníky).

Fotovoltaika na střeše to fakt nevytrhne. Tesla nedávno přestavila koncept elektrického obytného auta s rozkládacími solárními panely na střeše. Z plochy cca půdorysu vozidla za den získá energii odpovídající dojezdu mizerných 50 km, a to ještě hádám, že to počítali pro onu Kalifornii. Kancelářské budovy mají pod sebou těch garáží typicky několik pater (já vím, část plochy jsou rampy a uličky) a kdyby je měla živit jen solární energie, měl byste i v létě často problém dojet aspoň z práce domů.

Ani výměna baterií nejspíš není taková záchrana - stejně je musíte všechny někde nabít a ještě vám vzniká problém s jejich skladováním a převozem k nabíječce a zpět, protože je všechny nepůjde nabíjet tam kde budou vyměněny. Jedné cisterně nafty zhruba odpovídá nákladní vlak plný baterií - kolik by se jich asi denně vyměnilo např. na D1 a kde se tam budou válet ty připravené k výměně?

Jediný, kdo nebude mít větší problém, jsou majitelé rodinných domů (v těch bydlí jen 44% populace), ti mohou nabíjet přes noc - pokud ovšem mohou parkovat na svém pozemku. Řadový rodinný dům ve městě, kde parkujete někde na ulici podle toho kde je zrovna místo, už ale má úplně stejný problém jako třeba panelák. Umíte si představit, co by znamenalo vybavit zásuvkami třeba jen v Praze všechny lampy veřejného osvětlení (nápověda: jejich kabeláž na to není stavěná)? Když se kdysi u dálnic stavěly mýtné brány, dotáhnout k nim kabel s elektřinou trvalo tak dlouho, že mnohé z nich jely v začátcích na diesel-agregáty.

Zkrátka a dobře, se současnou byrokracií není rok 2035 v žádném případě reálný, daleko pravděpodobnější je třeba rok 2350. :)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+35
+
-

Petr Novák | 24. 3. 2021 11:56 | reakce na Honza _ - 24. 3. 2021 11:03

Pokud jede během dne na silnicích v ČR miliony aut s výkonem třeba 70 kW. Tak musíte zhruba tu stovku GW dodávat. Blok v Temelín dává 1 GW, tak už zbývá jen postavit další desítky Temelínů a je to.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+16
+
-

Vojtěch Dobeš | 24. 3. 2021 12:25 | reakce na Petr Novák - 24. 3. 2021 11:56

Když si spočítáte spotřebu benzínu a nafty, z toho využitelnou energii, a odpovídající množství elektřiny potřebné pro nabíjení, vyjde vám, že potřebujeme cca o 30 % elektřiny víc než dnes, abychom mohli přejít na elektřinu s komplet vším, co jezdí na benzín a naftu (tedy včetně nákladních aut, traktorů nebo zahradních sekaček).

To je tak zhruba jeden Temelín, ne desítky.

A navíc většina z nabíjení obvykle probíhá mimo špičku (auta zapojená doma v noci).

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Martin Doležal | 24. 3. 2021 15:27 | reakce na Vojtěch Dobeš - 24. 3. 2021 12:25

Fantazirování o masovém nástupu EV zůstane v říši hospodských řečí před zavírací hodinou, do té doby, dokud si všichni tito příznivci nekoupí vlastní EV, bez dotací a současně vrazí dostatečnou částku do OZE.
Ono totiž fantazírovat od klávesnice, bez reálného vlastního příkladu, nemá žádný podstatný význam.

Nákup EV je dnes jen výstřelkem hodně bohatých lidí, co si kupují jen další auto do domácí zásoby, nebo úřadů / velkých firem, které na to dostali tučnou dotaci. Navíc ty EV dotují samotné automobilky, neprodávají to ani za výrobní náklady. Běžné občany k tomu nedonutí ani nařízení EU, ani vyšší daně nebo omezení provozu. To bude mít jediný efekt, politicky to zničí každou partaj, co se o to pokusí.

Jinak nabíjet EV doma, můžou jen lidé s vlastním RD a dostatečnou soukromou plochou na parkování. Na ulici to nikdo nabíjet nebude. V práci to platí stejně. Už se celý třepu, abych na náklady své firmy dělal vyhrazené parkování, platil nabíječku a náklady na energii. Takže opět to stejné, kdo tomu fandí, ať jde příkladem, a veřejně prezentuje, jak blahoskloně dotuje druhé, na úkor své firmy.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+15
+
-

Petr Novák | 24. 3. 2021 13:24 | reakce na Vojtěch Dobeš - 24. 3. 2021 12:25

Benzín 32 MJ/l. Průměrná spotřeba paliva je asi milion litrů za hodinu. 32*10^12 J/hod. To je asi 10^10 W, tedy 10 GW., tedy asi polovina instalovaného výkonu v ČR. Za předpokladu, že se bude nabíjet rovnoměrně celý den, což je nesmysl. Samozřejmě ztráty jsou v bateriích a v přenosu taky stejně jako při pálení nafty nebo benzínu, nemůžete počítat jen využitelnou energii. Reálně budete potřebovat několikanásobně víc kvůli špičkám. A jsme u těch desítek Temelínů, jak jsem psal minule. Příště si to spočítejte sám, než napíšete kravinu.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+23
+
-

Jirka Drahouš | 27. 3. 2021 09:30 | reakce na Petr Novák - 24. 3. 2021 13:24

Zapoměl jste od 32MJ/l odečíst 66% přeměněných na teplo, a jen cca 30% na kinetickou energii. Musíte na to jít opačně přes spotřebu elektrického auta. Převedete-li oněch 32MJ/l na kWh, tak vám výjde, že benzínový Golf potřebuje cca 5l/100km = 48kWh energie. Kdežto eGolf za stejných podmínek spotřebuje jen 15kWh energie. A to je právě to kouzlo EV - mají super učinnost v porovnání s ICE. Takže si pak vynásobte průměrnou spotřebu na EV tj. cca 200Wh/km (malý eGolf 150, ohromná Tesla S 250, Tesla 3 180), cca 5-6mil reg. automobilů v ČR a průměrným nájezdem 30km/den. A výjde Vám cca jeden Temelín. Každý rok prodáváme/vyvážíme elektriku zhruba ve velikostí toho jednoho Temelína(r.2018 14TWh). Pak je třeba započíst elektriku kterou spotřebovávají rafinérie na destilaci ropy na benzín, pak ten benzín musíte dopravit na benzínku a nesmíte ani zapomenout na elektriku použitou při čerpání ropy ze země, a její dopravu tankery či čerpadlama v potrubí.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Petr Novák | 27. 3. 2021 09:59 | reakce na Jirka Drahouš - 27. 3. 2021 09:30

Ok, i kdyby to bylo třikrát méně, tak Vám nevyjde 1 Temelín, ale několik Temelínů při průměrném výkonu. Instalovaný výkon musí být ovšem několikrát větší. A co teprve, když pojedete v zimě a budete si chtít v autě zatopit? Nebo budete muset jen ohřát tu baterii, abyste někam dojel.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Honza _ | 27. 3. 2021 10:24 | reakce na Petr Novák - 27. 3. 2021 09:59

Zatopit i baterii zahřát a dojet do Berouna - všechno ze zásuvky:
https://www.youtube.com/watch?v=Uw0u_aku-PE

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

R. S. | 24. 3. 2021 14:21 | reakce na Petr Novák - 24. 3. 2021 13:24

Chybí vám tam účinnost spalovacího motoru, která je bohužel jen 30-40 %, v některých režimech i méně. Efektivita přenosu elektrické energie a nabíjení je mnohem větší. Kromě toho je u elektromobilů zdrojem energie i rekuperace při brzdění, ale to už je drobnost.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+6
+
-

Petr Novák | 24. 3. 2021 14:28 | reakce na R. S. - 24. 3. 2021 14:21

Tak kolik je ta účinnost elektromotoru? 60 procent včetně nabíjení? I kdyby 80 procent, tak to nic nemění na tom, že potřebujete desítky gigawatů instalovaného výkonu.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Honza _ | 24. 3. 2021 12:04 | reakce na Petr Novák - 24. 3. 2021 11:56

Jasně, souhlas. Ale to už je jiný argument, než na který jsem reagoval.
Jen jsem upozornil na to, že benzín lidi doma neskladují a tak musí k benzínkám.
Elektřinu doma a v práci mají, takže neplatí, že počet nabíjecích stanic = počet benzínek * doba nabíjení.

Ale samozřejmě platí, že na to bude potřeba přizpůsobit přenosovou soustavu a sehnat tu elektřinu.
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/smutne-konce-norske-elektricke-pohadky-vecer-na-ulicich-pres-kabely-neni-k-hnuti/

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Petr Novák | 24. 3. 2021 13:41 | reakce na Honza _ - 24. 3. 2021 12:04

Otázka není, jestli máte elektřinu v práci, ale jestli máte dostatečnou přenosovou kapacitu, aby si všichni mohli nabít. To je zásadní rozdíl. Z běžných zásuvek si v práci sotva nabijete nato, abyste dojel domů. po osmihodinové šichtě.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-1
+
-

Jirka Drahouš | 27. 3. 2021 09:38 | reakce na Petr Novák - 24. 3. 2021 13:41

Dostatečnou přenosovou kapacitu určuje velikost vašeho hlavního jističe. Za tuto službu platíte distributorovi měsíční paušal, díky kterému on ví jakou musí zajistit kapacitu do vaší vesnice, města, čtvrti, ulice, firmy. Proto každé navýšení jističe podléhá jeho schválení. Nechá si za to zaplatit cca 500kč za každou ampéru navýšení. tj. z 25A na32A cca 3500kč a navýší vám mešíční paušal. Takže když máte doma 25A jistiš, tak protě můžete kdykoli odebírat oněch 25A aniž by s tím měla sít problém.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Michal Kováčik | 28. 3. 2021 20:40 | reakce na Jirka Drahouš - 27. 3. 2021 09:38

"Takže když máte doma 25A jistiš, tak protě můžete kdykoli odebírat oněch 25A aniž by s tím měla sít problém."

Jeden môže, ale nemôže to urobiť celá ulica. Koeficienty súdobosti sú o tom, že maximálny celkový príkon odberateľov v bytovom dome, ulici, obci... je omnoho nižší než súčet ich maximálnych príkonov daných hodnotou ističa. A štatisticky to pre veľký počet odberateľov vychádza, ak však pribudne predtým neexistujúca spotreba z nabíjania áut, razom to bude nutné zmeniť. A na lacnú elektrinu bude treba zabudnúť.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Honza _ | 24. 3. 2021 15:15 | reakce na Petr Novák - 24. 3. 2021 13:41

Jsou to věci k řešení, ale víc a víc chápu lidi, které elektromobilita zaujme.
Samozřejmě bych si přál, aby to všechno bylo řešeno dobrovolně = komerčně a jsem proti jakýmkoli dotacím, natož na takové technologické centrální plánování budoucnosti...
Tesláček: "Z obav, kde se bude nabíjet, opravdu vám stačí zásuvk 230V"...
https://www.youtube.com/watch?v=Uw0u_aku-PE

Je to jeho osobní zkušenost, co se stane, až takhle bude nabíjet auto víc řidičů, je otázka...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Petr Novák | 24. 3. 2021 16:19 | reakce na Honza _ - 24. 3. 2021 15:15

Když ta řešení budou platit majitelé těch aut, proč ne.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

Jan Altman | 24. 3. 2021 09:23

Vlastně by se dalo říct, že lidé "chtějí" elektromobily" asi tak stejně, jako "chtějí" fiat měnu, "chtěli" migrační vlnu, "chtěli" jít bojovat do Vietnamu, v 1913 "chtěli" založení FEDu a v roce 1933 "chtěli", aby jim stát znárodnil zlato.

Ano, samozřejmě, automobilky se chtě-nechtě musí přizpůsobit tlaku rudozelených politiků a hlasitých ekoteroristických lobby (dříve financovaných KGB, dnes Čínou, aby se EU deindustrializovala a Čína posílila).
Automobilky musí vyvíjet elektromobily. Zvyšují cenu spalovacích aut a takto získané prostředky přesměrovávají na dotace elektrických aut, aby splnili (ne přirozené, ale byrokraticky vynucené) emisní požadavky.

Takže ano, slovy klasika, za chvíli si "sami rádi nakonec budeme MUSET" koupit elektroauto. Protože benzínové bude díky CO2 pokutám a transferu ceny k EV extrémně drahé, nebude se s ním smět do měst, bude se z nich platit každoroční ekovýpalné. Elektrická auta budou dotovaná - jak napřímo státem, tak těmi transfery ceny z benzínových, taktním zamlčením nákladů na recyklaci baterií, taktním zamlčením nákladů na vybudování sítě nabíječek a posílení rozvodné sítě - nic toho v ceně EV nebude! Budou i dále zvýhodňovaná (pruhy, parkování, ...). Takže pokud Oktávka 1. generace mohla začínat na nějakých 350tis a současná generace už stojí 600tis, tak za 10 let bude benzínová stát milion a dotovaný elektrický ekvivalent 950tis (mluvím v dnešních cenách). Co si koupí rodina, která dnes má tak tak na základní nové auto, to netuším. A co si koupí rodina, která dnes má tak tak na 15 let starého dýzlového kombíka, to také netuším. Ojetou Tesla Model X, do které bude potřebovat za statisíce novou baterii?

Autor se nám snaží podsunout, že jde o nějaký přirozený vývoj, důsledek nákupních preferencí lidí. Sám se usvědčuje z pokrytectví, když přiznává, že nám bude asi ZAKÁZÁNO řídit auto osobně, jakmile budou dostatečně kvalitní autopiloti. Ale možná napíše článek o tom, že vlastně nikdo řídit nechtěl.

Nahlásit

+26
+
-

Jirka Drahouš | 27. 3. 2021 09:47 | reakce na Jan Altman - 24. 3. 2021 09:23

Mícháte všechno možné dohromady. První oktávka stála kolik stála, protože plat byl v té době taky poloviční.
Baterie se budou recyklovat po 20-30 letech života nejdřív v autě pak v stacionárních uložištích, třeba doma u FVE v garáži. Že má baterie místo výrobních 90kWh kapacity už jenom 70 Vás v technické místnosti trápit nebude a Váš dům i tak dokáže několik dní bez sluníčka zásobovat.
Navíc recyklace bude velice výnosný byznys, on totiž ten kobalt, litium, uhlík se z ní nevypaří a půjde použit po oněch 20-30 letech znovu do nové baterie. Benzínová auta se budou ještě 10-20 let vyrábět, takže kdo si kupuje 15 let ojetá auta dnes, si stejně tak koupí 15 let ojeté EV auto. Takže se příštích 30 let nemusí stejně bát. Ceny EV budou klesat s nájezdem masové výroby. Kapacita baterek se za posledních 10 let z trojnásobila, a jejich cena klesla o 70%. Tak počkejte, kolik budou stát a jak kapacitní budou za dalších 10 let, teď když se už konečně masově vyvýjí i mimo Teslu :)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-5
+
-

Jan Altman | 28. 3. 2021 12:30 | reakce na Jirka Drahouš - 27. 3. 2021 09:47

Ne. Koukněte se, co od té doby udělaly například televize (konkurenční sektor, kam se stát naštěstí necpe). Jakou a za jaké peníze jste si mohl koupit v éře Octavie1 a jakou a za kolik dnes?

Nebo se koukněte, kolik stojej auta na ne tak regulovaných trzích. V Číně koupíte auto srovnatelné s Octavií za polovinu. V Rusku dtto. I v Japonsku či USA jsou auta levnější (a bez regulací by byly ještě více).

Co je efektivnější zjistíme jednoduše: zrušme daně, dotace a regulace a uvidíme, co lidi budou kupovat.

Ty vaše ekoregulace povedou jen k tomu, že chudší Evropané nebudou jezdit v desetiletých spalovácích, ale v pětadvacetiletých, extra smrdutých. A k tomu způsobíte deindustrializaci Evropy a její závislost na Číně. Ostatně proto vás ekologisty ta Čína dotuje podobně, jako za éry SSSR KGB dotovala Greenpeace, "mírová hnutí" a jiné rozvratné živly. Tu samou rudozelenou sortu lidí v batikovaných tričkách, s náramky z jeřabin a náhrdelníky z kaštánků. Dnes ale povýšili z dredatých aktivistů na vyžírky grantů a dotací v kravatě.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+6
+
-

Martin Doležal | 24. 3. 2021 10:00 | reakce na Jan Altman - 24. 3. 2021 09:23

Autor může fantazírovat jak chce, stejně tak se můžou magoři bez technického vzdělání, snažit zdeformovat společnost. Ale stejně bude jejich snaha marná. Výsledkem bude přesný opak. Tudíž jejich boj za ekologii a klima prohrají na celé čáře, tak jako komunisté prohráli svůj boj o "spravedlivou" společnost. Právě všechny tyto mediální a reklamní snahy o masové rozšíření EV a OZE ukazuje jejich vlastní zoufalství a beznaděj.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+38
+
-

Jaroslav B. Kořínek | 24. 3. 2021 11:56 | reakce na Martin Doležal - 24. 3. 2021 10:00

Naneštěstí ve snahách se přesně o tohle pokoušet dojdou zas, opět, znovu a pořád k závěru, že "to nebyl skutečný komunismus."

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

Jan Altman | 24. 3. 2021 09:36 | reakce na Jan Altman - 24. 3. 2021 09:23

Tyto výmysly (od vítačství po ekologismus) vznikají ve zpovykaných bohatých západních zemích typu Německo.
Otázka je, co tomu řekne takový Rumun. Ten nebude moct zatnout zuby, říct si, že holt těch 400tis navíc za auto dá, protože tím zachrání matku Zemi.
Jenže ti Němci ty CO2 normy stanovují i pro Rumuny.

Takže se může stát, že země jako V4, Pobaltí, Balkán, ... do toho unii hodí vidle. A jelikož v EU rozhoduje Německo s Francií, tak to nebudou moct udělat standardní cestou. Kdyby s návrhy na zmírnění ekonorem do Bruselu tyto země přišly, budou tam ukamenovány, lynčovány jako vrazi matky Země.
V těchto zemích tak poroste populismus (a eurohujeři budou nechápavě a pohrdavě kroutit hlavou). Tyto země to zkusí obejít ala import EU neschváleného Sputniku - jenže v případě aut bude EU striktnější a nějaký dovoz cenově dostupných spalovacích vozů z Turecka, Indie či Číny (tam auto velikosti Octavie stojí již nyní půlku toho, co v EU) nebude tolerovat. Pak to bude kdo z koho. A také to může EU rozervat.

Stejně jako stav rozvodné sítě: pokud přijdou blackouty kvůli na jedné straně nárůstu elektroaut (hlavně na západě) a zároveň zavírání uhelných (a často i jaderných - Německo) elektráren + šíření nespolehlivých nárazových zdrojů (solár, větrník, ...) a západ si to bude kompenzovat odběrem elektřiny z východu (= export blackoutů), i to může EU dost rozklížit.

Západ si zavede elektroauta a zároveň zavře spolehlivé elektrárny a otevře spoustu nespolehlivých nárazových OZE elektráren. Bude závislý na elektřině z východu, ale zároveň ten východ bude peskovat za to, že tu elektřinu dělá z uhlí, plynu a jádra, nezavádí soláry a větrníky, je pozadu v elektromobilitě. Na rozpad EU zaděláno. Čili vlastně OK.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+13
+
-

Vít Šesták | 27. 3. 2021 19:51 | reakce na Jan Altman - 24. 3. 2021 09:36

K tomu exportu blackoutů: Tady vidím problém ve špatně nastavených cenách za export a tranzit elektřiny. Dobrý hospodář by se IMHO přizpůsobil, nastavil by ceny a třeba investoval do infrastruktury.

Samozřejmě je ale otázka, jak moc tržní ta elektrická síť kde je…

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Josef Fraj | 24. 3. 2021 08:25

TO, CO JE DOTOVANÉ, JE VE SKUTEČNOSTI NEEKOLOGICKÉ!!!

Mám jednu obecnější připomínku. Málokdo si to uvědomuje, ale to, co je dotované, je neekologické!! Skutečnost, že elektromobil je dražší než auto na benzín (a mluvím teď o skutečných nákladech, nikoliv o dotacemi zdeformovaných cenách) nám říká, že na na elmobil se spotřebovává více vzácných zdrojů, tedy více surovin, energií, práce atd. Více surovin, energie, práce atd. znamená také větší uhlíkovou stopu, více CO2 a podobně. Dotace ceny fakticky podporuje neekologickou výrobu. Podobné to je například s tříděním odpadu. Pokud na třídění musíte doplácet, tak je neekologické z jednoduchého důvodu, že na třídění a vše s ním spojené potřebujete více energie, surovin, automobilů, zaměstnanců, prostoru, kontejnerů atd atd. Nikdo už si nedá práci, aby spočítal například uhlíkovou stopu všech těchto procesů spojených s tříděním odpadu, elmobilem nebo čímkoliv dalším tzv. ekologickým. Nikdo to nespočítal ze dvou důvodů:
1. Ekologisté, alarmisté, katastrofisté atd. možná tuší, že takový výpočet by přesvědčivě ukázal, že hlásají nesmysly nebo je to vůbec nezajímá, protože jim jde primárně o politickou moc a ekologie je jenom nástroj jak tu moc získat. Typická zelená metoda politického boje zní: vystrašit lidi a pak se postavit do role jediného zachránce. To, že straší nesmysly pro ně není důležité.
2. Ono to nejspíš ani spočítat nelze. Přinejmenším technicistním způsobem. Proměnných je totiž tolik, že rozsah případného modelu přesahuje možnosti lidstva. A ve chvíli, kdy začnete model zjednodušovat, tak se ocitáte jednak mimo realitu, druhak v pokušení model manipulovat podle nejrůznějších zadání. Typický příklad je činnost oteplistického panelu OSN a na něj napojených "ekologů".

Jediný nástroj, který by nám řekl, kolik vzácných zdrojů je potřeba na konkrétní produkt nebo činnost, je tržní cena těchto zdrojů na volném trhu!!! Kdyby třídění odpadu bylo výhodné, tak by nám zpracovatelé za odpad platili a kdyby elmobil byl výhodný, tak by ho spotřebitelé kupovali i za nedotovanou cenu. To, že tomu je právě naopak, ukazuje, že regulace ceny dotuje neekologicku výrobu, tedy škodí, což je ostatně základní vlastnost státních regulací.

Nahlásit

+56
+
-

Michal Kováčik | 24. 3. 2021 11:25 | reakce na Josef Fraj - 24. 3. 2021 08:25

V teoretickej rovine je to pravda, ale v praxi nám tam chýba vyčíslenie negatívnych externalít, ktoré "zaplatí" niekto iný (a v tom sa EÚ správa akosi schizofrenicky - ak trebárs európsky producent má reguláciami prikázané kompenzovať znečisťovanie životného prostredia, bolo by dobré to vyčísliť a na ázijskú produkciu uvaliť clo v tejto výške).

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Petr Novák | 24. 3. 2021 08:02

Má to jen několik háčků. Suroviny na výrobu baterií jsou drahé a budou ještě dražší při velkovýrobě. Bude se muset přebudovat rozvodná síť pro nabíjení aut. A bude se muset zvýšit instalovaný výkon elektráren. Dřív skončí EU než automobily se spalovacím motorem.

Nahlásit

+36
+
-

Roman Mysík | 24. 3. 2021 07:53

Úžasná demagogie, jedna lež za druhou a překroucení snad všech relevantních fakt! Celý elektrobyznys je čistě politické rozhodnutí bez ohledu na technické možnosti. Ekologicky je to totální nesmysl, škody na přírodě při těžbě surovin pro baterie jsou nevyčíslitelné a lodní doprava při převážení kontejnerů se surovinami, součástkami a elektroautomobily vyprodukuje 10x více emisí, než celá Evropa. Bez nesmyslných dotací (tedy darování peněz nás všech těm, kdo přemýšlejí "správně") by elektromobily byly naprosto neprodejné. Celé je to politicky, po bolševicku hnaný ekologický, ekonomický i technický nesmysl! Ale to nahlas neříkejte, mohli by jste mít problémy!

Nahlásit

+357
+
-

antonin veliky | 26. 3. 2021 10:23 | reakce na Roman Mysík - 24. 3. 2021 07:53

presne tak

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Martin Doležal | 24. 3. 2021 09:55 | reakce na Roman Mysík - 24. 3. 2021 07:53

To je základem všech snů moderních idealistů bez odborných znalostí. Buď je to důsledek bohatnutí společnosti a tím pádem někteří jedinci jsou odtrženi od reality. Nebo pán prostě vyrostl na počítačových hrách, kde je možné vše a v případě fatálního výsledku se jen zvolí položka restart.

V tom článku se trefil v jediné věci, pokus o zákaz spalovacích motorů nám může být buřt. Protože na konec spalovacích motorů nikdy nedojde. Je to mimo technickou i ekonomickou realitu. Krásným poznávacím znamení zmatených aktivistů je, když moderní auta se spalovacím motorem přirovnávají k parní lokomotivě nebo koním. Pak se v blízké budoucnosti budou divit, že ta masa voličů se rozhoduje úplně jinak, než by podle nich bylo správné.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+28
+
-

Uko Ješita | 24. 3. 2021 01:17

"Tahle sázka může vyjít jen tehdy, pokud se blíží okamžik, kdy se elektrické auto stane celkově levnějším než auto se spalovacím motorem. A všechno nasvědčuje tomu, že ve druhé polovině této dekády se tak ve většině tržních segmentů skutečně stane."

Ano, stane, víte proč? Protože masivně zdaní klasická auta a naopak zadotují ta elektrická. Však už se to nyní děje, jen to ještě vygraduje. Bez státních zásahů by bylo auto se spalovacím motorem pořád levnější. Auto čistě na elektřinu nepřináší oproti autu se spalovacím motorem takové výhody jako to udělal spalovací motor oproti parnímu. Elektrifikace je nařízená úředníky a s volným trhem to nemá co do činění (ať už si v článku říkáte cokoliv) narozdíl od přirozené evoluce, která tu byla v minulosti. Myslíte si, že lidé dostávali dotaci na spalovací auta aby přešli od parních? Ale kdeže, ty výhody byly tak obrovské, že se lidé parních strojů rádi a dobrovolně zbavovali..
Jsem opravdu zvědav, jak se budou vyvíjet baterie, protože na těch to stojí a padá. Budou obsahovat Lithium a Kobalt? Těžba těchto surovin je neekologická, zásoby nejsou neomezené.
Pokud mi elektromobil neposkytne to, co auto se spalovacím motorem, pak ho nechci. Požaduji:
- podobný dojezd a to i v mrazu když si budu vyhřívat kabinu, volant, sedačku
- rychlost doplnění energie na 90% do 15 minut (a to ještě zavírám oko, protože natankováno mám za 5 minut)
- stejnou nebo nižší cenu "tankování", dávat 20Kč/kWh u rychlonabíječky není normální
- možnost táhnout přívěs, vozík, nosiče kol apod
- podobnou pořizovací cenu
- abych ho mohl po šesti letech prodat a ztráta hodnoty v % byla podobná jako u současných aut, což tedy bude vyžadovat buď levnější baterie, aby se daly vyměnit nebo baterie které vydrží mnoho tisíc cyklů bez výraznější ztráty kapacity

A ještě přidávám nebezpečí vznícení baterií, elektromobily již někde mají zákaz vjezdu do garáží, nedoporučuje se lidem parkovat elektromobil uvnitř svého domu, hasiči by určitě také řekli svoje, hašení elektromobilu je mnohem, mnohem časově i finančně náročnější proces.

Automobilismus se na znečištění a emisích podílí jen malým zlomkem. Vemte si letecký průmysl, gigantické kontejnerové nákladní lodě, tepelné elektrárny. To jsou násobně větší původci.

Nahlásit

+10
+
-