Předplatné časopisu
Finmag do schránkyPředplatit časopis 

Diskuze: Brouk pro budoucnost. Elektro(p)osel od VW mění kurz autobyznysu

Přihlášení do diskuze

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

Že nám je nezakáží, protože dnes také nikdo nezakazuje parní lodě? Na to bych rozhodně nesázel, protože spalovací motory se ujaly samy "vocpodu", zatímco elektromobilita je tlačená zakazovači, kteří nic jiného než zakazovat neumí. Stejně jako veškerá korona-řešení - od začátku jsem byl velice skeptický k celé pandemii, protože mi přišlo, že opatření budou prosazovat hlavně zakazovači, a když jste zakazovač, tak prostě umíte jen zakazovat. Pokud se realita nevyvíjí v souladu s Vaší představou, neznáte jiné řešení, než něco zakázat. Že je ten vývoj reality důsledkem Vašeho předchozího zákazu, a tedy prokazuje nesprávnost Vašeho myšlení, je Vám jedno a zakazujete pořád víc, dokud nezačnete lidi střílet za názor.
Přesně tímto směrem jde korona (zatím jen zakazovači třískají s bezúhonnými lidmi o zem, ale to příjde), a stejným směrem půjde i elektromobilita - protože nedostatek úspěchů nebude pro zakazovače pobídkou ke zlepšení vlastní práce, ale pouze k dalšímu zákazu.

Nahlásit
+20
+
-

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

Jo jasně, začnou nás střílet, že si odmítáme koupit elektromobil. Nebo aspoň třískat o zem.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu
-2
+
-

Je rozdíl podojit lidi o "pár drobných", zaváděním nějakých poplatků nebo placených prohlídek, či absurdními parametry pojištění. A donutit lidi kupovat drahé EV. Průměrná cena kupovaného auta u nás je 300k Kč, na víc prostě lidi nemají a to auto je důležitý společenský status. U EV by se to vše posunulo na 700k a více, to za ořezané málo efektivní zboží. Mnohem bohatší Němci na EV kašlou, neplní ani to co si předsevzali, zato rapidně roste prodej klasických SUV. A to ještě nevypnuli jejich JE a nezačali éru s blackouty. Které budou zahánět spalování uhlí a plynu, tudíž hurá ekologie a klima. Loni na jaře se u nich skoro zastavil život a doprava. Přesto nekleslo množství emisí ve vzduchu, tudíž argument zelených proti dieslu vyšuměl v praxi.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

+5
+
-

Ešte nám môžu začať zdaňovať staršie autá a tým nútiť majiteľov k nákupu nového. Podobne ako začali poisťovne nezmyselne premietať objem motoru do ceny zákonného poistenia vozidiel...

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

+0
+
-

Nešlo by třeba každému zelenému mozku, když už tak horuje za elektro"auta", nařídit, aby si povinně, za své a za plnou nedotovanou cenu 534 tisíc, koupil tento výkřik automobilismu 21. století?

https://www.autoforum.cz/predstaveni/nejnovejsi-dacia-je-v-nemecku-opet-jedno-z-nejlevnejsich-aut-presto-je-moc-draha/

Navíc ona ani ta cena 534 tisíc (za auto horší, než Škoda 120) není zcela nedotovaná. Ta v článku uváděná dotace je pouze ta přímá, kterou dává německá vláda kupci. Už tam není "vnitropodniková" dotace, kde tato parodie na auto přispívá výrobci ke snížení byrokratických pokut za CO2 na jím vyráběná spalovací auta. Je vysoce pravděpodobné, že i ta "nedotovaná" cena je uvnitř firmy dotovaná z prodeje spalovacích aut.
A že by v ceně byla započtena ekologická likvidace baterií, to také pochybuji.

Nahlásit

+6
+
-

Jasně, to je dávno vyzkoušená věc. Stačí se úředně rozhodnout a lidský naturel, přání a preference se změní, a hned zde máme úplně jiného člověka. Já jen jak s českou politikou zamával ten srandovní pokus s 30 Kč u doktora. Tak se opravdu těším, a poslušnou reakci české společnosti, když jim zruší individuální dopravu a budou muset jen vlakem, autobusem nebo taxíkem.

Mohu se zeptat která partaj to prosadí a jak dlouho bude u vesla?

Když už by měl někdo potřebu experimentovat s naivními představami, doporučuji začít omezením spotřeby alkoholu v ČR. Schválně jak dobře se na tom dá udělat politická kariéra.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

V mém případě a v mém okolí je to stejné, rozhoduji o nákupu auta já, ne nějaký politik nebo úředník a rozhodně se to nezmění. Vím jak to myslíte, že politici nám změní nabídku a tím se nás budou snažit ovlivnit. Jenže to mají těžkou smůlu, to je jako když chtěli komanči předělat populaci k sovětskému vzoru.
Jsem rád že se EV rozvíjí, fandím autonomnímu řízení, přesto nákup EV neplánuji ani v horizontu 10 let. Na tom politici nemohou nic změnit, jen ukážou, jak snadno se dá poškodit ekonomika a tím příjmy státních rozpočtů.

Masový přechod na EV je nerealizovatelná magoriáda, kór vyhlašovat takové směšné termíny jako třeba 2035. Schválně by měli všechny ty šašky co toto prohlásí požádat o přesnou předpověď jak na tom bude ekonomika, akcie, ...... za 3 a 5 let, vytesat to do kamene a pak se jim smát do konce života. Masový přechod na EV není možný z mnoha důvodů. Ekonomické a fyzikální zákony to neumožňují, navíc konkrétně Evropa bude do 2035 řešit úplně jiné problémy, než jak se střílet do další nohy. Jako černý vtip to totiž myslí i samotní propagátoři přechodu na EV. Vzhledem k tomu, že automobilová doprava se podílí jen 5% na emisích, navíc EV pouze znamená, že emise budou vznikat na jiném místě. Tak ty náklady věnované tak malému snížení emisí by mohli soutěžit o Darwinovu cenu.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Dobrý den,
to nevím. Zas tak to nesleduju, jen si občas pustím Tesláčka...

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Však oni nám sem nakonec ty elektromobily vnutí.

Ale nebudou to ty elektromobily, o kterých jejich dnešní propagátoři dnes sní…

Rozmach elektromobility přinese řádově větší poptávku po lithiu, a jeho ceny porostou. Pokles ceny, kteří čekají propagátoři elektromobility, čekat nelze.

Auto s dojezdem přes 300 km se stane nedostupným snem i pro střední třídu. Trh opanují pomalá a relativně lehká elektroauta s dojezdem pod 100 km. Možná se dokonce do baterií vozů nižší třídy vrátí olovo.

Ostatně, ani přechod na „uhlíkovou neutralitu“ nebude levný. Cena elektřiny bude možná o řád vyšší, a navíc bude během dne významně kolísat. Takže méně majetní budou s dobíjením čekat na vhodnou dobu, aby si těch 10 kWh na 100 km mohli dovolit.

Po úplném zákazu aut na spalovací motor budou moci zrušit všechna daňová zvýhodnění a dotace elektromobilů, což se samozřejmě také projeví v ceně.

Inu, individuální elektroautodoprava nebude pro každého…

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Tak bavorák nevyjel kopec právě proto, že místo půltunové baterky měl na zadku jen metrákový kufr, a celou váhu (motor) vpředu...
A ta zas.... řepka.... - víte, že v palivech převažuje palmový olej, který sem náš vůdce - dobroděj (zdravím koblihu Fulda) dováží z vypálených pralesů? To je ekologie 21. Století...

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Nezačnou nás třískat, jen zdvojnásobí daň z uhlíkových paliv. Pro začátek, v prvním kroku....
Oni tu ekonomickou realitu dopravy dostanou tam, kam potřebují...

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

Rozhodnou zákazníci, pěkně demokraticky, asi jako tehdy rozhodli o vstupu migrantů do německa...
V rámci vyššího dobra (změna klimatu) nám to bude za naše vlastní peníze nařízeno, nastaveno, zdaněno a basta, zákazník se jen bude moci rozhodnout, zda to ekologické pojízdné dobro bude červené, modré či žluté...

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

-1
+
-

To je utopie na dlouhou dobu. Úložiště pro energetiku, auta, náklaďáky, už i letadla. .Tolik Lithia ani není vytěžitelného...
Koneckonců i Musk generuje na Tesle čistou ztratu...

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

To je trefné, to kradu.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

Celé politická korektnost je ve své podstatě virtuální/mediální střílení za názor. K tomu reálnému střílení už nemusí být daleko.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

+8
+
-

K tématu elektromobility se hodí lidový povzdech: Pánbůh s námi a zlý pryč!

Nahlásit

+3
+
-

Ďakujem za zaujímavé video. Vývoj elektromobilov až tak podrobne nesledujem. Neviete o nejakom dobrom zdroji, ktorý by analyzoval typické prekážky elektromobility (kapacita distribučnej sústavy, cena batérii, životnosť batérií, atď)?

Predovšetkým by ma zaujímalo, či je v dohľadnej dobe možné, že by sa elektromobilita stala rentabilnou aj bez dotácií...

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

Elektromobilita je hlavně neekologická (kobalt, lithium, neodym, …), přenáší (odvádí) pracovní a ekologickou zátěž mimo náš zrak (how dare you?), rozsah použití (tankování, dojezd, životnost, …) je proti spalovacím motorům zlomkový, dále je cenově nekonkurenceschopná a vytváří potenciál k rozvrácení až rozbití stávající energetické soustavy (pokud nedojde k jejím obrovským změnám). A to ani nechci spekulovat, kolik radosti přinese hasičům.

Nahlásit

+16
+
-

Pár rodin v tom autě uhoří a bude konec s tímhle nesmyslem na baterky.

Nahlásit

+3
+
-

Vzhledem k ekonomickým možnostem většiny populace, je jasné, že množství EV bude velmi dlouho jen marginální záležitost. Vzhledem k užitným vlastnostem to nebude dlouhodobý koníček ani pro lidi, co na ty EV mají prostředky. A dotování EV státním institucím brzo narazí na problémy státních rozpočtů. Myslím, že budou mít úplně jiné starosti.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Tak jako u jiných výrobků, rozhodnou zákazníci. A vzhledem k ceně a užitným vlastnostem je dopředu jasné, že to skončí špatně. A nejen obchodně / ekonomicky, ale i tím, že díky hloupým rozhodnutím utvrdí mnoho lidí v nechuti k ekologické udržitelnosti.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

+6
+
-

Když se k tomu někdo bude chtít prodotovat, tak jen bude kopírovat Teslu. Ta sama vyrostla na velkých dotacích a dnes by bez prodeje emisních povolenek, nedosáhla na zisk. Toto tako je současná cena jejich akcií naprosto absurdní.

Problém není v dotacích, ale v dotacích do neefektního oboru. Navíc to nejsou jen dotace, ale také škubání zákazníků, kteří ne EV rozhodně nemají peníze, ale při nákupu klasického auta, doplácí na ty EV pro bohaté.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

+7
+
-

Len technická: klasický bavorák je na snehu nepoužiteľný, lebo vpredu motor (ťažké) a vzadu náhon (ľahké). U tohto elektrovehikla jazda na snehu nebude problém, lebo to ťažké bude sústredené v strede (baterky v podlahe) a vzadu (elektromotor), teda zadné kolesá budú dostatočne zaťažené. Pamätníci zo škodoviek s motorom vzadu potvrdia.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Tesláček:
VW je 10 let za Teslou...
https://www.youtube.com/watch?v=L03aUgDILNw&t=11s

Ale nebojte, EU bude za 5 let technologickým lídrem světa. Prodotujeme se k tomu!

Nahlásit

+7
+
-

Nepředstírejte, že nechápete paralelu a raději zkuste přednést nějaký argument, nejsem uzavřený diskusi.
V Brně na VUT je po desetiletí (už asi 3) jeden pedagog zanícený fanoušek elektroaut. Postavil si tuším už před rokem 2000 vlastní elektrovozítko a postupně vychytával mouchy a stavěl nové verze. I každý petrolhead by musel být nadšený, kdyby ho viděl o tématu přednášet a diskutovat. Ale takoví lidé tu neprotlačují elektromobilitu. Stejně jako čínskou medicínu tady neprotlačuje Dušek, ale Prymula, a stejně jako agendu na koronu tady netlačí třeba Šerý nebo Peková, ale grázlové jako Kubek, Hořejší nebo opět Prymula, tak bylo pravděpodobné, že se jednou začne za koronu mlátit pendrekem, a jednou něco podobného dopadne i na antibaterkáře.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

+5
+
-

ne, kapitáni autoprůmyslu nevědí o budoucím vývoji o nic moc víc než Vy Vojtěchu nebo já.
To je velký omyl a přisuzování vlastností, které ani analytici ani manažeři nemají. Věřím, že docela srozumitelně téma předvídání vývoje budoucnosti popisuje třeba Taleb. Pokud by kapitáni věděli, tak nešel do kopru Detroit.
Jejich úloha je jiná, určit směr běhu firmy a motivovat team, aby tím směrem a dostatečně dlouho intenzivně běžel. Budoucnost ukáže, zda vybraný směr byl správný. V dnešní doby by to znamenalo, že třeba kapitáni Toyoty s vodíkem jsou idioti.

Trefe na hlavičku je, jak jste napsal " přišly parolodě místo plachetnic". Zřejmě se shodneme, že parolodě fajn, ale raději lodě využívající ropné destiláty, ne? A asi stejně tak bycho mohli bychom napsat "přišli bateriové elektroauta místo spalovacích". Dokonce je to výborná paralela, ty parolodě trpěli stejným neduhem jako elektroauta, dojezdem teda vlastně doplutím. Technické vylepšování je sice posunulo, ale přesto postupně vyhynuly, protože se ukázalo, že některé technická omezení prostě nejsme schopni překonat.

V případě směru VW je to zelená agenda EU a uvidíme, zda politici a jim přizpůsobení manažeři zvolili správný směr.

A jenom drobnost, to zda technologie zlevňuje nebo zdražuje není jenom otázka snížení ceny skrze konkurenci a zlepšení výrobních postupů, ale u výrobku s významným podílem nákladů ve vstupních surovinách je otázkou vývoj cen vstupů. A u vzácných zemin můžeme polemizovat, zda jejich cena bude s rostoucí spotřebou klesat nebo růst. A druhým nezanedbatelným faktorem je bezpečnost, na jedné straně hovoříme o energetické bezpečnosti a například o riziku Ruska, tady klidně můžeme hovořit vzhledem ke koncentraci o bezpečnosti vůči zemím, kde se potřebné vzácné zeminy těží a kdo je těží.

Nahlásit

+6
+
-

Jo jasně, začnou nás střílet, že si odmítáme koupit elektromobil. Nebo aspoň třískat o zem.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

-2
+
-

Že nám je nezakáží, protože dnes také nikdo nezakazuje parní lodě? Na to bych rozhodně nesázel, protože spalovací motory se ujaly samy "vocpodu", zatímco elektromobilita je tlačená zakazovači, kteří nic jiného než zakazovat neumí. Stejně jako veškerá korona-řešení - od začátku jsem byl velice skeptický k celé pandemii, protože mi přišlo, že opatření budou prosazovat hlavně zakazovači, a když jste zakazovač, tak prostě umíte jen zakazovat. Pokud se realita nevyvíjí v souladu s Vaší představou, neznáte jiné řešení, než něco zakázat. Že je ten vývoj reality důsledkem Vašeho předchozího zákazu, a tedy prokazuje nesprávnost Vašeho myšlení, je Vám jedno a zakazujete pořád víc, dokud nezačnete lidi střílet za názor.
Přesně tímto směrem jde korona (zatím jen zakazovači třískají s bezúhonnými lidmi o zem, ale to příjde), a stejným směrem půjde i elektromobilita - protože nedostatek úspěchů nebude pro zakazovače pobídkou ke zlepšení vlastní práce, ale pouze k dalšímu zákazu.

Nahlásit

+20
+
-

Takže je to auto přelomové, protože.....má těžký podvozek, je modulární a má náhon na zadní?

Těšil jsem se, že uslyším, že se dá baterka v podvozku jednoduše vyměnit a celá patálie s nabíjením tak odpadne. Prostě si na "benzínce" necháte vyměnit baterku.
(uznávám, že by to znamenalo víc baterek než aut, aby se předešlo spoždením s distribucí mezi stanicema. A nějakou základní míru unifikace baterek, aby nebylo moc druhů a benzínka jich nemusela držet 20).

"drahá, omezuje dojezd a dlouho se nabíjí."
To není dobrá vlastnost pro druhé auto. Teda pokud nechcete flexit (zoomer slang pro vytahovat se) ale na Teslu nemáte (předpokládám, že VW bude levnější aspoň o ty levné plasty v interiéru).

Reálně-politická poznámka na okraj.
Pokud si někdo myslí, že se to vyplatí, protože ušetří na provozu, tak upozorňuju, že jakmile bude mít stát výpadek na dani z PHM, tak tu elektriku ve stojanu zdaní stejně jako benzín. Možná se mu tam podaří i nějak dostat aspoň esenci tý zasr-ný řepky.

Elektrika - Jej - konec smradů a hluku
Automat - Jej - konec tělocviku
Zadní náhon - Nej - nikdy nezapomenu na bavorák v kopci na sněhu, jak se snažil vyjet z parkoviště - pohyboval se jen předek zleva doprava a nazpátek.

Taky by mě zajímalo, jestli někdo počítal s tímto trendem zvyšování hmotnosti, když dělal zakladače v parkovacích domech.

Nahlásit

+6
+
-