Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Génius i vrah. Musk může Teslu pohřbít stejně rychle, jako ji nakopl

11. 2. 2021
 12 332
10 komentářů

Přihlášení do diskuze

Nejoblíbenější příspěvek

Tesla není to, čím se Musk zapíše do dějin. Je to SpaceX.

Tesla se nezabývá ani tak vědecko-technickou revolucí, jakou tou marketingovou ("autopilot" je ten nejlepší příklad). Vlastně jen prodává mizerně smontované oltáře zelené církve. Pro její věřící asi není kvalita tak důležitá, stačí že je cool a vyjadřuje správný světonázor. Cena akcií pak odráží spíš víru v budoucí lepší, zelenější svět než nějakou ekonomickou výkonnost podniku (asi stejně jako cena bitcoinu vyjadřuje víru ve svět, kde se vlády nevěnují penězokazectví). Tesla je zkrátka domeček z karet, který stojí především na spoustě zbožných přání.

Ale většina lidí z provozních důvodů o elektrické auto moc nestojí, Tesla netesla. Pokud je vlády nakonec donutí si nějaký koupit, může to klidně být spíš být nějaké lidové vozítko se jménem pana Citroëna na čumáku. A roli v tom mohou hrát i takové věci, jako jestli lze to auto později prodat a jestli ho vůbec řídím já, nebo nějaký hacker. Zkrátka nevidím po produktech Tesly masovou poptávku a bez ní bude problém vývojové náklady rozpustit do ceny produktů. Dokud to lze financovat z peněz investorů a z dotací, letadlo poletí - ale to asi nebude věčně.

Celkem vzato mi elektromobilita obecně - a Tesla zvlášť - připomíná ze všeho nejvíc dot com bublinu. Všichni sází na to, že je to klíč k budoucnosti, aniž by nějak moc řešili, jestli vůbec pasuje do nějakého zámku...

Nahlásit
-
21
+

Diskuze

Elon Musk je fascinující osobnost. Možná, že se někomu zdají jeho vize, touhy a výzvy jako šílené a bláznivé nebo zbytečné, ale bez těchto lidí by život nestál za nic. Není na průměrných lidech, aby ho kritizovali, protože génius se vymyká běžným normám. A jestli má nebo nemá pravdu v nějaké své představě, to lze dnes jen těžko posoudit. To ukáže budoucnost. Určitě už dnes jsou jeho úspěchy obdivuhodné. Je úplně jedno, jestli mu věříte nebo ho odsoudíte. Elon v první řadě věří sám sobě. Pokud touto principiální vlastností nedisponujete, nic velkého nevytvoříte a nikoho nepřesvědčíte.

Nahlásit

-
0
+

Hlavní cíl SpaceX - kolonizovat mars je největším životním omylem Muska.
Už jen myšlenka vyslat na toxickou planetu bez magnetického pole, tedy se silnou radiací posádku, aby tam začla budovat město je natolik šílená, že jestli se mu to nakonec povede, vstoupí do dějin vysíláním prvního sci-fi v reálném čase, který bude mít obvyklý průběh jako současná sci-fi díla...
Vesmír budou kolonizovat Roboti, lidská posádka nemá ve vesmíru co pohledávat - není na to člověk stavěný ani fyzicky, ani psychicky.
Musk si z celého srdce přeje zemřít na Marsu, tak to se mu asi podařit může.
Mrhání Muskovy geniality, schopností a zdrojů na budování Marsovské metropole je bohužel ztrátou pro nás všechny, dožijeme se asi toho, že oslavíme vkročení člověka na povrch Marsu, možná se i budeme dívat na to, jak pěstují ve skleníku brambory po vzoru Matta Daemona.
Skutečný zápis do historie ovšem Musk učiní v podobě historicky největší katastrofy, ať už to bude selhání jeho tisícihlavé mise na Mars, kdy se k Tesle na oběžné dráze slunce přidá tisíc nešťastníků ve skafadrech, nebo třeba kolaps světa napojeného na Starlink, kde dojde k masové řetězové kolizi těch desetitisícovek satelitů, bez kterých už nebude fungovat vůbec nic, každopádně to bude VELKÉ po vzoru Muska...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Nespojoval bych elektrickou trakci s autonomním řízením, jedno se bez druhého zcela obejde a nevidím mezi tím ani žádnou synergii.

Elektrická trakce nepochybně smysl má, prosadila se už dávno třeba na dráze, u vysokozdvižných vozíků, v některých městech můžete kromě tramvají potkat i trolejbusy (jakkoliv zrovna u nich může jít o čistě politickou preferencí). V jiných oblastech (individuální automobilová doprava, kamiony, ale třeba i letectví) se prosazuje jen okrajově a pouze za cenu dotací a znevýhodnění konkurenčních druhů pohonu. Proč asi?

Autonomní řízení také máme, například v letadlech, dronech nebo v některých městech v metru. Všechno v prostředích, kde se nevyskytují nečekané překážky a nehrozí interakce s jinými aktéry nebo je striktně omezena (odpovídače pro identifikaci, bezpečný odstup od jiných letadel, interval mezi vlaky). Že bychom jej ale mohli bez obav vypustit na silnice kde se pohybují děti, srnky, kombajny, sváteční řidiči a občas může přes cestu ležet strom, to se ještě hezky dlouho nestane. Jde zkrátka o příliš složitý problém, i když si to marketingová oddělení leckdy nepřipouští.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
4
+

Elektomobilita budoucnost má, není to slepá ulička. Ten hlavní problém je to co jste napsal, je to nesmyslná víra vyprodukovaná laiky, bez technického a elektrotechnického vzdělání. Proto také ta současná "klimatická" bublina splaskne. Není prostě dlouhodobě udržitelná. Ale EV s autonomním řízením budoucnost má, městská a příměstská doprava je pro to ideální. Ovšem spalovací motory to nepohřbí, ty mají ještě velmi dlouhou budoucnost. Jen se prostě dnes plýtvá prostředky, které by měli v jiných oblastech mnohem efektivnější využití.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
2
+

... mizerně smontované oltáře zelené církve ...
to je boží!

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
5
+

Tesla není to, čím se Musk zapíše do dějin. Je to SpaceX.

Tesla se nezabývá ani tak vědecko-technickou revolucí, jakou tou marketingovou ("autopilot" je ten nejlepší příklad). Vlastně jen prodává mizerně smontované oltáře zelené církve. Pro její věřící asi není kvalita tak důležitá, stačí že je cool a vyjadřuje správný světonázor. Cena akcií pak odráží spíš víru v budoucí lepší, zelenější svět než nějakou ekonomickou výkonnost podniku (asi stejně jako cena bitcoinu vyjadřuje víru ve svět, kde se vlády nevěnují penězokazectví). Tesla je zkrátka domeček z karet, který stojí především na spoustě zbožných přání.

Ale většina lidí z provozních důvodů o elektrické auto moc nestojí, Tesla netesla. Pokud je vlády nakonec donutí si nějaký koupit, může to klidně být spíš být nějaké lidové vozítko se jménem pana Citroëna na čumáku. A roli v tom mohou hrát i takové věci, jako jestli lze to auto později prodat a jestli ho vůbec řídím já, nebo nějaký hacker. Zkrátka nevidím po produktech Tesly masovou poptávku a bez ní bude problém vývojové náklady rozpustit do ceny produktů. Dokud to lze financovat z peněz investorů a z dotací, letadlo poletí - ale to asi nebude věčně.

Celkem vzato mi elektromobilita obecně - a Tesla zvlášť - připomíná ze všeho nejvíc dot com bublinu. Všichni sází na to, že je to klíč k budoucnosti, aniž by nějak moc řešili, jestli vůbec pasuje do nějakého zámku...

Nahlásit

-
21
+

Apple mobile asi bude, ale na automotive jako takové to nebude mít vliv. To bude jen další speciálka pro bohaté, kteří se chtějí odlišit. Jejich jediná šance v tomto oboru je masově rozšířit svůj ekosystém do většiny běžných aut. Tesla má větší šanci na dlouhodobý úspěch, ale jedině jako další divize jiné klasické automobilky. Současné investiční ocenění je pouze komedie, a kvalita jejich aut také. To je pouze hračka pro bohatší lidi, kteří se chtějí něčím odlišit, ale dlouho je to bavit nebude. Vycházím ze zkušeností dvou majitelů Tesla co mám v okolí, a další model již kupovat nebudou.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
4
+

Celý ten článek je o tom, že mu při současné kapitalizaci tesly tohle právě stačit nebude, a další z jeho geniálně-pošahaných nápadů už to může celé poslat ke dnu...
Za poslední roky mu vznikla brutální konkurence, fakt je pro něj teď možná lepší nakupovat Bitcoiny, než investovat do létacího auta, nebo tryskového pohonu...Alespoň mu něco zbude...:-))

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Před pár dny jsme viděli, co umí dav malých akcionářů udělat s cenou akcíí krachující firmy. Tady se na PR pracuje už dost dlouho a výsledkem je neskutečná cena, která neodpovídá hodnotě firmy. Nejde jenom o samotnou firmu, ale i elektroauta samotná, která jsou tlačena horem dolem politiky. Ale masově ještě dlouho fungovat nebudou.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
12
+

("vyrovnat Toyotě, nebo jí dokonce překonat" - ji")

Muskovi stačí držet náskok nad ostatními automobilkami, aby mu platily za emisní povolenky. A vzhledem k Bidenovým zeleným plánům má šanci to ještě chvíli vydržet.

Ale když už ukázal, že překvapivě velký podíl na autě může mít počítač (podle některých názorů je to spíš počítač s koly, než auto), je šance, že uvidíme auto s jablkem ve znaku :-)
https://www.ceskymac.cz/komentar-auto-od-applu-muze-zavarit-tesle-a-od-zakladu-zmenit-cely-automobilovy-prumysl/

Nahlásit

-
2
+