Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Investice s vůní benzinu. Veteráni očima expertů

29. 12. 2020
 17 579
16 komentářů

Přihlášení do diskuze

Nejoblíbenější příspěvek

Většina respondentů má pravdu v tom, že investice do veterána je vhodná jen pro lidi, kteří se v autech vyznají, umí správný kus vybrat, umí ho servisovat, umí za rozumnou cenu shánět náhradní díly, atd... (tedy pokud to někdo nedělá ve velkém a na to všechno nemá lidi).

Z tohoto pohledu je veterán ještě větší "opruz", než investiční nemovitost. I u ní je potřeba se vyznat a věnovat jí průběžně svůj čas. Dobrá investice do nemovitostí předpokládá výběr vhodné nemovitosti, zhodnocení jejího stavu, smlouvání o ceně, zhodnocení okolí, výběr nájemníka, řešení smluvních záležitostí, údržba, administrativa, komunikace s nájemníkem, průběžná kontrola stavu, sledování, co kdo v okolí plánuje stavět, atd...

Další věc je, že když je něco oficiálně veteránem, je to již drahé, čili taková investice je pro lidi, kteří jsou schopni do jedné alternativní investice dát větší obnos (= již mají daleko více zainvestováno jinde).

Nicméně podle mě existuje ještě jedna cesta: auta, kterým se obvykle říká youngtimer.
Já bych si takovou ideální investici nadefinoval takto:
- Auto je na svém cenovém dně (např. 15 let staré?)
- Auto je v relativně dobrém a rozhodně v původním stavu
- Auto má "charakter" (tedy není to 15 let staré základní naftové Mondeo), nějaký emocionální náboj, je šance, že se jednou stane ceněným veteránem
- Není to tuctovka, ale i v rámci modelu patřilo k okrajovým (pokud možno špičkovým) motorizacím

Výhody vidím v tomto:
- Neutratíte moc (kupujete auto na cenovém dně, ne již ceněného veterána)
- Náhradní díly budou docela dobře k sehnání a nebudou drahé
- Auto nebude muset servisovat machr přes veterány, ale v podstatě běžný levný neznačkový servis
- Údržba nebude drahá, protože 15 letými auty běžně jezdí chudší lidé, někde je servisují a rozhodně za ten servis nejsou ochotni dávat moc
- Tím myslím, že když nějaký chudší člověk má 15 let staré BMW 320D, tak tím do určité míry definuje, kolik takový servis 15 let starých BMW bude stát a majitel youngtimera BMW Z3 (či sedmičkové limuzíny s V12) z toho bude těžit (BMW uvádím jen jako příklad, moje srdce mě táhne jinam).
- Dobré 15 let staré auto bude stále schopné dobře jezdit a dávat řidiči radost i jízdní zážitky. Když si naopak koupíte 30 či 60 let staré auto, tak to jako auto už moc dobře fungovat nebude (bude to poruchové, budete na to muset stále brát ohledy, nebude to moc komfortní, bude se vám to složitě ovládat, ...)

A samozřejmě i zde je dobré se napřed pořádně zamyslet, udělat si nějakou analýzu, přehled trhu a pobavit se s pár lidmi, kteří se v tom vyznají, s pár lidmi, kteří si již podobné auto pořídili a mají cenné zkušenosti.
Na zvážení jsou i daňové aspekty: koupit to auto na firmu a servis tak dávat do nákladů? Nebo koupit jako fyzická osoba a vykazovat spotřebu 15 let starého šestilitrového dvanáctiválce při služebních jízdách soukromým vozem? :-) Respektive těch otázek souvisejících s daněmi jistě bude daleko více. O důvod více si před případnou koupí vše dobře rozmyslet a prokonzultovat s lidmi, kteří k tomu mají co říct. Každopádně i tyto otázka nakonec budou mít vliv na to, zda se ta investice vyplatí.

Nahlásit
-
6
+

Diskuze

Samozřejmě, je to důkaz spravedlivého tržního přerozdělování!

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Ježíšmarja, mám v tom hledat nějakou kauzalitu? :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

:-) :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Dobrá volba :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Potěšili jste mě, pánové, taky jsem v koncernu, dokonce 2x :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Asi tak.
Až si za 15 let bude nějaký mezi tím zbohatlý Ind, Brazilec či Číňan chtít dopřát klasiku (typu XK 4.2 V8 - ta je dnes za babku, nebo rovnou XKR 5.0 V8 Supercharged), tak bude rád, že si ji bude moci koupit od někoho, kdo ji jako opečovávaného youngtimera 15 let vlastnil.

Asi je dobré vyvarovat se "vlastenectví". Protože podobně starou Škodovku bude tak maximálně chtít opět Čech, nikomu jinému to nic říkat nebude. Situace ještě horší, než s československými známkami, či pamětními mincemi - opět mimo ČR dost obtížně prodejná věc.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Já se raději držím blíž k zemi (XF) :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Jenže musíte brát v potaz globalizaci všeho. Bohatne spousta lidí na světě, a bohatý Turek, Thajec, Vietnamec, Mexičan, ...... , nemá moc na výběr co si koupit. Bez ohledu na módu, on bude ve svém okolí za hvězdu s jakoukoliv starou evropskou značkou.
Prvních 10-15 let se veterány z ČR masově vyváželi, protože kde kdo chtěl tu tvrdou měnu a nějaké peníze. Dnes je to přesně obráceně, spousta veteránu se nakupuje v západní Evropě a vozí do ČR. A to dost často za obrovské sumy. A to jsme celoplanetárně jen zrnko písku. Takže o odbyt bych se nebál s ničím, jen je otázka času než se najde ten, co chce kupovat.
Ten hlavní problém je jako u obrazů nebo starožitností obecně. Díky technologiím se tak rozmohlo falšování a podvody, že je nutné mít dost znalostí a být zkušený. A to zabere mrak času. Pro nadšeného investora je lepší ten čas utratit vyděláním dalších peněz a ty investovat do něčeho běžného a ověřeného.

Ten postup co napsal pan Altman dává větší smysl, než neinformovaně koupit opravdového veterána.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
2
+

Zajímavý úhel pohledu. Díky.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Na denní LandRover Discovery - což je s Jaguarem koncernová značka jak zmiňujete.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Ano, nějak podobně to také vidím.
A pokud člověk má na denní ježdění nové auto stejné značky, může s oběma jezdit do stejného servisu a dělat různé další optimalizace.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

v případě youngtimerů je problém, který se z venku dost přehlíží a u veteránů neexistoval. A tím je elektronika auta.
Když máte veterána ze 70. let a něco Vám na motoru odejde, je možné to, sice s vysokými náklady, ale stále vyrobit. Když ale máte 15 let starou V12, která byla vyrobená v pár tisicích kusů, a odejde Vám řídí jednotka, takto v zásadě můžete zabalit. Tu prostě nevyrobíte, dnešní technologie takovou věc neumožňuje.
To je velký problém všeho, co má klíčové prvky řízené elektronikou a bylo vyrobeno v pár kusech.

Pánové, kteří tady komentovali veterány jako investiční příležitost ale nezmínili jednu podstatnou věc. Až na ikonické modely, na které by stejně zřejmě čtenář Finmagu neměl (bez urážky) a které v ceně v čase neklesají, je největším problémem zhodnocení skrze veterány změna módnosti vozidel. V principu jde o to, že index cen veteránu roste. Ale to důležité je to, že obsah indexu se mění. Jak to? Cena "běžných" veteránů je úzce navázána na poptávku. A poptávku tvoří kdo? Majitelé firem a dobře postavení manažeři, zabezpečení, co přemýšlí, co jim k těm 40cátým, 50sátým gůmám, co jedou, asi tak ještě chybí ke štěstí. Barák mají, na kontě mají, i tu novou mladou manželku. Tak co ještě? No auto přeci. Ne ta obligátní bílá QAudinka, tu už mají. Ale to co záviděli borcům, když byli mladí. To je tak auto dnešek -20 až -25 let. A tak si ho jdou koupit. A protože na to mají, tak to žene cenu nahoru. Jenže za 5 let slaví 40cátiny jiní borci a ti si také říkají, co mi to ještě schází ke štěstí? No jasně, sporťáček, co ho měli borci, když mi bylo 15-20 a oni ještě jezdili mastnou tyčí.
Ale to už je jiné auto, než co si koupili stejně zabezpečení majitelé a manažeři před 5 lety před nimi.
A to je důvod, proč se mění velikost poptávky a výše ceny "běžných" veteránů. Stará dobrá poptávka s nabídkou, ruku v ruce s chlácholením mužského ega.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
3
+

Vaše úvahy mi v podobném duchu před cca 10 lety také rezonovaly v hlavě. Výsledkem byl 20 let starý Jaguar XJS v ceně základní Fabie. Občas jej provětráme (když jsme v Česku), starost je minimální, radost z jízdy převeliká a rozhodně na rozdíl od té Fabie na ceně neztratil...
Neberu to jako investici, ale jako klukovskou radost, která ale v případě nouze je kdykoliv rychle likvidní. Rozhodně rychleji, než například nemovitost.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
2
+

Souhlasím - je potřeba znát to, do čeho investuji.
Ideální je, když se skloubí koníček s investicí.
Problém je, že člověk o sobě stále pochybuje a i v těch oblastech, které (na rozdíl od veteránů) jsou mým koníčkem (mince, hodinky, ...) mám stále pochyby, zda se v tom vyznám dostatečně.
Právě proto mi youngtimer přijde jako bezpečnější investice (i pro lidi ne tak v autech zběhlé), než veterán.
U veterána již platíte za tu historickou-sběratelskou hodnotu a nevíte, zda ji skutečně má.
U 15 let (resp. obecně na cenovém dně) starého BWM Z3, nebo 7er V12 je ta cena nízko, stav a původnost vám za pár korun zkontroluje kdejaký servis a ten vám to také za rozumnou cenu bude udržovat. Tedy v mém případě spíš XKR z Coventry, než něco z Mnichova, ale to už je o osobním vkusu...
Pak stačí mít garáž a máte hračku, kterou si párkrát do roka s radostí užijete.
A za dalších 10 let (možná) budete mít hodnotného veterána.
Náklady budou na velice snesitelné úrovni a kdo to umí ještě amortizovat skrz firemní náklady, tak má vyhráno.
Vzhledem k tomu, jak jsou dnes auta škrcena regulacemi, je něco s V6, V8 či V12 stále raritnějším. Za pár let si i jako youngtimera koupíte tak leda tříválec, protože nic většího prostě nebude. Je dost možné, že za pár let bude vysoce ceněné prakticky cokoli s V8 v solidním stavu, protože v populaci bude stále určité procento lidí, kteří sice možná z donucení budou daily jezdit autíčkem na baterky, ale aspoň o slunečném víkendu se budou chtět provětrat v charakterní V8.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
2
+

Řešit veterány jako investici je hloupost, stejně tak obrazy, mince, starožitnosti. Jak jste napsal, je to jen pro odborníky, pro které to je také koníček. Ti lidé to pak neberou jako investici, ale jako srdeční záležitost. Investice, to je něco, co může udělat běžný člověk, když chce uložit své volné peníze.

Konkrétně veteráni v ČR jsou krásná ukázka kam vede hloupost některých bohatých lidí. Buď naletí vykukům, co si z nich udělají dobrý den, a nemají šanci to poznat. Nebo nesmyslně přeplácí vraky, které pak jen leží v draze placených skladech.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Většina respondentů má pravdu v tom, že investice do veterána je vhodná jen pro lidi, kteří se v autech vyznají, umí správný kus vybrat, umí ho servisovat, umí za rozumnou cenu shánět náhradní díly, atd... (tedy pokud to někdo nedělá ve velkém a na to všechno nemá lidi).

Z tohoto pohledu je veterán ještě větší "opruz", než investiční nemovitost. I u ní je potřeba se vyznat a věnovat jí průběžně svůj čas. Dobrá investice do nemovitostí předpokládá výběr vhodné nemovitosti, zhodnocení jejího stavu, smlouvání o ceně, zhodnocení okolí, výběr nájemníka, řešení smluvních záležitostí, údržba, administrativa, komunikace s nájemníkem, průběžná kontrola stavu, sledování, co kdo v okolí plánuje stavět, atd...

Další věc je, že když je něco oficiálně veteránem, je to již drahé, čili taková investice je pro lidi, kteří jsou schopni do jedné alternativní investice dát větší obnos (= již mají daleko více zainvestováno jinde).

Nicméně podle mě existuje ještě jedna cesta: auta, kterým se obvykle říká youngtimer.
Já bych si takovou ideální investici nadefinoval takto:
- Auto je na svém cenovém dně (např. 15 let staré?)
- Auto je v relativně dobrém a rozhodně v původním stavu
- Auto má "charakter" (tedy není to 15 let staré základní naftové Mondeo), nějaký emocionální náboj, je šance, že se jednou stane ceněným veteránem
- Není to tuctovka, ale i v rámci modelu patřilo k okrajovým (pokud možno špičkovým) motorizacím

Výhody vidím v tomto:
- Neutratíte moc (kupujete auto na cenovém dně, ne již ceněného veterána)
- Náhradní díly budou docela dobře k sehnání a nebudou drahé
- Auto nebude muset servisovat machr přes veterány, ale v podstatě běžný levný neznačkový servis
- Údržba nebude drahá, protože 15 letými auty běžně jezdí chudší lidé, někde je servisují a rozhodně za ten servis nejsou ochotni dávat moc
- Tím myslím, že když nějaký chudší člověk má 15 let staré BMW 320D, tak tím do určité míry definuje, kolik takový servis 15 let starých BMW bude stát a majitel youngtimera BMW Z3 (či sedmičkové limuzíny s V12) z toho bude těžit (BMW uvádím jen jako příklad, moje srdce mě táhne jinam).
- Dobré 15 let staré auto bude stále schopné dobře jezdit a dávat řidiči radost i jízdní zážitky. Když si naopak koupíte 30 či 60 let staré auto, tak to jako auto už moc dobře fungovat nebude (bude to poruchové, budete na to muset stále brát ohledy, nebude to moc komfortní, bude se vám to složitě ovládat, ...)

A samozřejmě i zde je dobré se napřed pořádně zamyslet, udělat si nějakou analýzu, přehled trhu a pobavit se s pár lidmi, kteří se v tom vyznají, s pár lidmi, kteří si již podobné auto pořídili a mají cenné zkušenosti.
Na zvážení jsou i daňové aspekty: koupit to auto na firmu a servis tak dávat do nákladů? Nebo koupit jako fyzická osoba a vykazovat spotřebu 15 let starého šestilitrového dvanáctiválce při služebních jízdách soukromým vozem? :-) Respektive těch otázek souvisejících s daněmi jistě bude daleko více. O důvod více si před případnou koupí vše dobře rozmyslet a prokonzultovat s lidmi, kteří k tomu mají co říct. Každopádně i tyto otázka nakonec budou mít vliv na to, zda se ta investice vyplatí.

Nahlásit

-
6
+