Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Diskuze k článku: Socialismus je nové americké náboženství

Michael Durčák | 19. 11. 2020 | Celkem 38 komentářů v diskuzi

Vložit komentář

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Jan Pozner | 19. 11. 2020 10:44

Já si myslím, že by měli Američani jezdit hlavně do Ruska. Je to jediná velmoc, kde prohráli občanskou válku s bolševiky. Chile by na první pohled vypadalo taky relevatně, jenže na ten druhý pohled Pinochet měl za sebou jednu velmoc, kterou Američani dnes za sebou mít tak nějak zcela jistě nebudou a jiná není v dohledu...

Ovšem na každý pád platí: Tam, kde bolševiky porazili, to udělali tak, že stříleli.

+50
+
-

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

Richard Fuld | 20. 11. 2020 09:08

Aha. Vy jste tu asi nový, že? Narozen po 1989? Nebo těsně před?

-8
+
-

Všech 38 komentářů v diskuzi.

František Kusák | 22. 11. 2020 12:05

Myslím, že je od základu chybný názor, že režim, který tady byl před rokem 89 byl levicový, nebo dokonce levičácký. Nebo nějak socialistický, s pohledu dnešní západní levice. Nic takového. Obecně vzato, byl dirigistický a totalitní. Jistě, lze v něm nalézt prvky levicové, ale také kapitalistické. Tržní principy tu fungovaly i za reálsocíku. Ale jak, tak to si dobře pamatujeme. I kapitalisté byli. Znal jsem člověka, který vlastnil slévárnu, mimořádně dobře prosperující. Nebo určití, státem podporovaní umělci, kteří režim propagovali, přiváželi kýžené valuty nebo plnili roli "her". Také těch 41 let, spíše o trochu déle, nebylo jednolité. V padesátých letech bylo mnohem více ideologie, ale zase většina lidí si dobře pamatovala kapitalizmus a prvorepublikovou demokracii. Také Orwellova Farma zvířat je zavádějící. Určitá podobnost v tom byla, ale systém, alespoň tady u nás, tak nikdy nefungoval. Lidé se prostě nechovali tak, jak by si možná režim přál. Bylo tady více paralelních světů, které se prolínaly. Takže každé srovnání hodně kulhá. A vysvětlit dnešnímu absolventovi VŠE tzv. socialistickou ekonomiku, vůbec není jednoduché. Já se spíše obávám současného levičáctví, postupné ztráty svobody a deformace tržních principů. A to všechno v pochybném ideologickém rámci sociálního liberalizmu, proti kterému byl nějaký marxizmus stříknutý Leninem jen naivní pohádkou.

Nahlásit

+1
+
-

Luděk Zdražil | 22. 11. 2020 02:37

Je třeba si uvědomit co to je americký pohled na socializmus posuzovaný z našich (evropských) zeměpisných šířek. Většina američanů neopustila USA a netuší jak funguje Evropa, neřku-li východní Evropa. Evropské zdravotní, penzijní a sociální systémy ( i západního střihu) jsou americkýma většinovýma očima nahlíženy jako socialisticko-komunistické. Tím netvrdím, že tyto systémy nemají své problémy, jde jen o to rozpoznat ten věcný a hodnotový posun v měřítcích pohledu na věc. Politický pohled na tentýž systémový problém z Ameriky na Evropu nebo z Evropy na Ameriku jsou tedy dvě různé věci.

Nahlásit

0
+
-

Nechci Uvést | 19. 11. 2020 15:54

Pro autora dvě poznámky k překladu.

"Vzpomínám si, že před třemi lety jsem přednášel na jedné konzervativní evangelické univerzitě. Předesílám: nejsem evangelík..."
Správně: "... evangelikální ... evangelikál ..." - viz česká wikipedie.

"Pane, já nechápu, proč jsou vlastně tyhle duchovní praktiky jako chození na mši vlastně důležité."
Správně: "... chození do kostela/na shromáždění ..." - termín mše se používá v katolickém prostředí.

Nahlásit

+6
+
-

Richard Fuld | 19. 11. 2020 12:07

"Je to směsice idealismu a nevzdělanosti."

To platí nejen pro nové komunisty, ale i pro nové anarchokapitalisty. :-)

Nahlásit

-5
+
-

Jan Capouch | 19. 11. 2020 14:29 | reakce na Richard Fuld - 19. 11. 2020 12:07

"Bez státu mohou být pouze divoši, blázni, zločinci a světci."
Rio Preisner

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+5
+
-

Honza _ | 19. 11. 2020 13:24 | reakce na Richard Fuld - 19. 11. 2020 12:07

Jen noví moderní monetaristé na to konečně kápli!

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

Richard Fuld | 20. 11. 2020 09:06 | reakce na Honza _ - 19. 11. 2020 13:24

Ano. Konečně! Předskokanem byl ale už dávno Keynes. :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-5
+
-

Jan Altman | 20. 11. 2020 10:02 | reakce na Richard Fuld - 20. 11. 2020 09:06

A Mugabe

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+5
+
-

Stanislav Brabec | 23. 11. 2020 21:52 | reakce na Jan Altman - 20. 11. 2020 10:02

Mugabe byl v jistém smyslu velmi úspěšný ekonom. Zimbabwský dolar je nejspíš jedinou měnou na světě, která dokázala udržovat dvoucifernou inflaci po celých 20 let, aniž došlo k hyperinflaci. (K té došlo až potom.)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Richard Fuld | 20. 11. 2020 11:58 | reakce na Jan Altman - 20. 11. 2020 10:02

Ani náhodou. :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-3
+
-

Alexander Novotka | 20. 11. 2020 10:32 | reakce na Jan Altman - 20. 11. 2020 10:02

A Chávez

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Richard Fuld | 20. 11. 2020 11:58 | reakce na Alexander Novotka - 20. 11. 2020 10:32

Vůbec ne!

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-4
+
-

Jan Pozner | 19. 11. 2020 10:44

Já si myslím, že by měli Američani jezdit hlavně do Ruska. Je to jediná velmoc, kde prohráli občanskou válku s bolševiky. Chile by na první pohled vypadalo taky relevatně, jenže na ten druhý pohled Pinochet měl za sebou jednu velmoc, kterou Američani dnes za sebou mít tak nějak zcela jistě nebudou a jiná není v dohledu...

Ovšem na každý pád platí: Tam, kde bolševiky porazili, to udělali tak, že stříleli.

Nahlásit

+50
+
-

František Kusák | 22. 11. 2020 12:20 | reakce na Jan Pozner - 19. 11. 2020 10:44

Jak můžete polofeudální carský režim, po krvavé a vyčerpávající válce, kde jen elita měla jakési vzdělání, srovnat s nejvyspělejším státem Jižní Ameriky, kde vítězil intelektuální socializmus. Jediné, co snad lze srovnávat, že bolševická revoluce v Rusku byla silně podporována Pruskem a Chile Sovětským svazem. Pohnutky však byly zcela jiné.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jan Capouch | 19. 11. 2020 12:24 | reakce na Jan Pozner - 19. 11. 2020 10:44

Když už mluvíme o porážce bolševismu, Španělé natočili výborný film o začátku frankistického povstání z pohledu humanistického intelektuála:

https://www.csfd.cz/film/737028-mientras-dure-la-guerra/prehled/

Vřele doporučuji, byť je dobré mít vedle otevřenou wikipedii. Kéž by se radikální levice zamyslela nad tím, kam to může zajít, pokud budou dál tlačit na pilu.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

Richard Fuld | 19. 11. 2020 12:08 | reakce na Jan Pozner - 19. 11. 2020 10:44

U nás se přece v 1989 moc nestřílelo, pokud vůbec. :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Petr Bárta | 19. 11. 2020 13:03 | reakce na Richard Fuld - 19. 11. 2020 12:08

No však u nás taky bolševismus poražen nebyl...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+10
+
-

František Kusák | 22. 11. 2020 12:35 | reakce na Petr Bárta - 19. 11. 2020 13:03

No a myslíte, kdyby se střílelo, že by byli poraženi. Dost naivní. Pokud vyjdete z holého faktu, že šlo o předání moci s přesně vymezenými podmínkami, tak není jasné, kdo by koho střílel nebo věšel. Je to zase nepochopení tehdejších poměrů, kdy se Gorbačov s Reaganem domluvili o konci bipolárního světa a celý ten tábor míru a socializmu se zbortil jak domeček z karet. Měli jsme tehdy docela štěstí, protože se také mohlo stát, že by totalita přešla v krvavou diktaturu s hladomory pod vedením vojsk Varšavské smlouvy. Jsem přesvědčen, že ti opravdoví bolševici si to přáli. Něco podobného nastalo v poválečném Sovětském svazu, nebo v Číně, když porazil Mao Ce-tung Kuomintang .

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Petr Bárta | 24. 11. 2020 08:55 | reakce na František Kusák - 22. 11. 2020 12:35

Citace - František Kusák / 22.11.2020 12:35

No a myslíte, kdyby se střílelo, že by byli poraženi. Dost naivní.


A já jsem snad někde napsal, že pokud by se střílelo, že by byli poraženi?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Richard Fuld | 20. 11. 2020 09:08 | reakce na Petr Bárta - 19. 11. 2020 13:03

Aha. Vy jste tu asi nový, že? Narozen po 1989? Nebo těsně před?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-8
+
-

Petr Bárta | 20. 11. 2020 09:57 | reakce na Richard Fuld - 20. 11. 2020 09:08

Ne, obávám se že ani "po", ani "těsně před" se na mne použít nedá. Osmdesátky si velmi dobře pamatuju, a pořád trvám na tom že bolševiky jsme neporazili.

Bohužel pořád platí ten starý vtip:
- A: Koho budeš volit?
- B: Ále, komunisty...
- A: No to je jasný, ale z který strany?

:\

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+7
+
-

Alexander Novotka | 20. 11. 2020 10:42 | reakce na Petr Bárta - 20. 11. 2020 09:57

To jste nepochopil, že nutná a postačující „kvalifikace“ k rozpoznání bolševika mysli je tedy zřejmě datum narození „po“ či „těsně před“? No to jsou mi věci!
Já mám (ve shodě s Vámi) hodně neodbytný pocit, že tento stát ještě 31 let po revoluci řídí znovu a stále komunisté a kovaní bolševici. Pravidlo „po“ či „těsně před“ nejde použít ani u mě…

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+6
+
-

Jan Altman | 20. 11. 2020 12:37 | reakce na Alexander Novotka - 20. 11. 2020 10:42

17 let staré a stále aktuální. Julda a mnozí další se v tom najdou.
https://libinst.cz/komuniste-vsech-politickych-stran/

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

Honza _ | 20. 11. 2020 11:24 | reakce na Alexander Novotka - 20. 11. 2020 10:42

Tak oni všichni politici berou lidem jejich prostředky a přerozdělují je podle svého uvážení.
Není to výsada jen komunistů a bolševiků.
Nebo naopak, všichni politici jsou komunisti a bolševici...

Aspoň tedy ti ve vysoké politice. Řekl bych, že ti slušní skončí na obecní úrovni, několik možná na krajské a výš už na to nemají žaludek...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Jan Pozner | 19. 11. 2020 13:02 | reakce na Richard Fuld - 19. 11. 2020 12:08

Střílet měli naši dědkové a pradědkové v '48.
My jsme taky žádný bolševiky neporazili. Oni se na to vybodli.

A eurobolševiky taky neporazíme. Drtivá většina obyvatelstva podporuje strany neformální koalice "S EU na věčné časy a nikdy jinak". Tak budou mít Zelenej Úpadek a místo do auta budou sedat na elektrokola.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+20
+
-

Richard Fuld | 20. 11. 2020 09:12 | reakce na Jan Pozner - 19. 11. 2020 13:02

Tehdy bohužel byla většina lidí opita rohlíkem v podobě komančského ráje, z kterého se následně vyklubalo peklo. Podobné nebezpečí skrývá i současný rohlík v podobě anarchokapitalistického ráje. :-)

Dnešní příklon k EU není nic jiného než odklon od bývalého Sovětského svazu a jeho následovatele. Zase jde o volbu menšího zla a historickou zkušenost, ostatně jako ve všem.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-6
+
-

Jan Capouch | 20. 11. 2020 14:01 | reakce na Richard Fuld - 20. 11. 2020 09:12

Jenže jim to zkuste vysvětlit. Anachokapitalistům i havlojedům.
Mimochodem, taky Vás baví hemžení kolem ČT a věční petenti zase v akci?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Richard Fuld | 20. 11. 2020 18:04 | reakce na Jan Capouch - 20. 11. 2020 14:01

S vysvětlování zde nemám moc dobré výsledky. :-) Však víte. :-) Hemžení kolem ČT mě tedy moc nebaví. Nicméně představa, že jediným hlasatelem pravdy zde bude Nova, mě dost děsí. :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-2
+
-

Petr Vorlíček | 21. 11. 2020 10:20 | reakce na Richard Fuld - 20. 11. 2020 18:04

Pane Fuldo, víte co? Projděte si své příspěvky výše, a s odstupem zkuste sám posoudit, zda vám připadá, že jsou to vysvětlující a přesvědčující moudré věty, nebo jen agresivní a jízlivé výkřiky snažící se z protistrany udělat idioty...
Když zkusíte id tohoto upustit a použít čas od času namísto prostého tvrzení také nějaký argument (což se za dobu mé přítomnisti ještě nestalo), může začít skutečná diskuze, a třeba se může i stát, že někoho o něčem přesvědčíte. Bez logických argumentů to ale fakt nejde...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Jan Altman | 22. 11. 2020 12:08 | reakce na Petr Vorlíček - 21. 11. 2020 10:20

Kde by se skutečný vědecký argument pro socialismus a etatismus asi tak mohl vzít?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

Jan Altman | 20. 11. 2020 16:43 | reakce na Jan Capouch - 20. 11. 2020 14:01

Vždyť si na svém a za své stát provozujte...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

Jan Capouch | 23. 11. 2020 09:16 | reakce na Jan Altman - 20. 11. 2020 16:43

Bohužel stát si provozuje nás.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Jan Krejčí | 19. 11. 2020 09:28

Vypadá to, že nezávisle na tom, co zrovna letí, vždycky existuje nějaká významná skupina lidí, kteří by ostatním s jiným názorem něco chtěli zakazovat (nemyslím teď zakazovat fyzickou agresi nebo její hrozbu, ta je obecně zakázaná ve všech společnostech), převychovávat, umlčovat, ostrakizovat a bít. Aby se člověk pomalu bál, aby jeho vlastní ideologie nebyla ta další v řadě, na kterou tito... jak je nazvat... zakazovači naskočí. Ukazuje se, že jakkoli mírumilovná a nenásilná původní ideologie je, dokáží s ní tito lidé "zázraky". A cožpak když mírumilovná není, ani se nesnaží tak tvářit.

Nahlásit

+12
+
-

Martin Doležal | 19. 11. 2020 14:35 | reakce na Jan Krejčí - 19. 11. 2020 09:28

To je naprosto přirozený a nezničitelný lidský pud. Jakmile se lidem zlepší životní úroveň a nemusí se věnovat jen činnostem k zachování života, tak začnou řešit co mají dělat ti druzí jinak. Je to staré jak lidstvo samo. V naší zemi je obzvláště rozšířené, kde kdo to ví nejlíp, všude byl a jen jeho pravda je ta pravá. Jen u nás se to odehrává jen na bázi mletí pantem. V tomhle příroda nastavila selektivní mechanizmus, schopní a silní diktují pravidla hry a určují dějiny. Méně schopní se jim podrobí, nebo skuhrají na okraji, že jejich pravda je lepší.
Aby konečně nastala ta "správná spravedlnost", podle idealistů, tak bude muset klesnout lidská populace na několik stovek tisíc lidí a o vše kolem se bude muset starat armáda robotů s umělou inteligencí. Budou jednotlivé lidi chovat v lidské ZOO, každému dle jeho potřeb a přání :)))

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+6
+
-

Honza _ | 19. 11. 2020 13:22 | reakce na Jan Krejčí - 19. 11. 2020 09:28

Dneska se takoví lidé mohou legálně vyřádit a hrozbou násilí vnutit ostatním svou vůli - říkají si politici...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

Martin Doležal | 19. 11. 2020 14:38 | reakce na Honza _ - 19. 11. 2020 13:22

Toto se děje nějaké to století, jen dřív se jim neříkalo politici, měli jednodušší způsob jak si to zařídit. Nemuseli neustále ukecávat masu občanů v kategorii "já chci, já chci, postarejte se".

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Petr Vorlíček | 21. 11. 2020 10:37 | reakce na Martin Doležal - 19. 11. 2020 14:38

Na tom článku je předně vidět to vyhraněné smýšlení američanů...Potraty jsou "levicovou věcí"..To je prostě komické - potraty věřící konzervativci odmítají, tak jsou potraty levicové.
Havel coby "liberál" je také úsměvný...
Oni to prostě musí mít tak nebo tak, představa socialisticky smýšlejícího Havla, který se nakonec stal symbolem porážky režimu je pro ně příliš nepochopitelná...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

Jan Krejčí | 19. 11. 2020 09:30 | reakce na Jan Krejčí - 19. 11. 2020 09:28

Ještě jsem chtěl připojit link na článek, kde je to zajímavě popsáno.
https://kechlibar.net/2020/07/27/paul-graham-ctyri-kvadranty-konformity/

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-