Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Stavební normy. Silnice do horoucího pekla asfaltované dobrými úmysly

18. 6. 2021
 23 207
13 komentářů

Přihlášení do diskuze

Nejoblíbenější příspěvek

Ja vám neviem, ale mne ten článok pripadá tak, ako keby architekti vedeli z nejakého popudu zhora vždy lepšie, čo je pre ľudí dobré, než sami ľudia, ktorí tie byty a domy kupujú za svoje ťažko zarobené peniaze.

Ešte lepšie by sa to dalo charakterizovať sarkastickou vetou vystihujúcou atmosféru článku: "Autá jazdia, spôsobujú zápchy a prekážajú na uliciach, ale ich vodiči by radšej išli na bicykli.". Tie garáže sú v domoch nie preto, že by boli povinné, ale preto, že majitelia domov/bytov by radi predsa len niekde parkovali, keď na ulici je tých miest málo. Bez auta sa v meste dá za určitých okolností žiť (aj ja som to istý čas robil), ale skúste to s rodinou a malými deťmi, ak nechcete byť zavretí na jednom sídlisku... single hipster, to je samozrejme celkom iná hra.

A spájať Ikeu a cestu bicyklom tamtiež, to už vyžaduje značne nekritické myslenie. Čo tam asi tak ľudia bežne nakupujú také, že sa to zmestí do batoha alebo cyklokošíka (nákladné rikše sa tu akosi neujali)?!?

Nahlásit
-
19
+

Nejméně oblíbený příspěvek

To je zajímavé, že obchodníci si pak na svých soukromých plochách, které můžou báječně zpěněžit, volí výstavbu právě těch parkovacích míst, která poskytují návštěvníkům zdarma a v daleko větším rozsahu, než je potřeba dle norem.
Spíš to vnímejte tak, že ty desítky a stovky miliard tržeb, které ročně vygenerují obchodní centra za městem, jsou útěky před šikanou ve středech měst, a to samozřejmě nejenom šikanou řidičů a parkujících, ale ty jsou vzorovým příkladem.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu
-
-2
+

Diskuze

To je zajímavé, že obchodníci si pak na svých soukromých plochách, které můžou báječně zpěněžit, volí výstavbu právě těch parkovacích míst, která poskytují návštěvníkům zdarma a v daleko větším rozsahu, než je potřeba dle norem.
Spíš to vnímejte tak, že ty desítky a stovky miliard tržeb, které ročně vygenerují obchodní centra za městem, jsou útěky před šikanou ve středech měst, a to samozřejmě nejenom šikanou řidičů a parkujících, ale ty jsou vzorovým příkladem.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-2
+

Všechny ulice ve městě mají jediného vlastníka. Jak by mohla v takových podmínkách fungovat tržní cena reflektující nabídku a poptávku?

A demonopolizace vlastnictví uliční sítě je za současného právního stavu ještě nereálnější než změna stavebních zákonů.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
4
+

Sice placatost negeneruje cyklo, ale koresponduje více než představy sociálních inženýrů.
Brno - cyklo tragedie. Jistě, ty kopce jsou mnohde takového sklonu, že se tam nedá ani stavět (svahy okolo Kohoutovic), natož jezdit na kole (nahoru). Samozřejmě, stav cyklotrasy okolo Svitavy (mnohde i bez asfaltu) to neomlouvá.
Břeclav, Kroměříž, Otrokovice, Staré Město (u UH) - placky okolo Moravy/Dyje, Dolnomoravský úval, města protkaná cyklostezkami/cyklotrasami.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

V nějaké jiné diskuzi jsme spolu polemizovali, už nevím, o co tehdy šlo. Ale tady Vám dávám jednoznačně za pravdu.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Detailně o parkování jsem psal dřív:

https://pbednargmail-com.blog.respekt.cz/lepsi-parkovani/

Problém uličního parkování je uměle nízká cena neodpovídající stavebním nákladům za místo, údržbu, polohu a poptávku.

Absence tržní ceny za parkování způsobuje plýtvání prostorem, věčný nedostatek parkování a vznik podivností jako na Veveří.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
4
+

1. Dotyčný objekt je podle vlastních stránek označený jako Ikea Zličín.
2. a 3. Ano, to se shoduje s diagnózou popsanou v textu.
4. Logistika je zkratka pro řadu městských funkcí, použití nutně nepředpokládá přítomnost špeditérské firmy.
5. Barendrecht je sice technicky samostatná municipalita, ale i se svou Ikeou je podobně jako Schiedam považovaný za předměstí Rotterdamu. (A jednou z VINEX čtvrtí z textu)
5. Smysl cykloinfrastruktury není jízda na kole ze Staromáku na Zličín, ale praktičnost pro vzdálenosti do 5km. Větší počet alternativ = lepší průjezdnost pro auta.
6. Nadmořská výška ? prevýšení, ale chápu point. Úvaha že placatost generuje cyklojízdy zní logicky ale bohužel není pravdivá. Nejlépe to je vidět na miniaturním cyklo modal splitu jinak placatých měst jako Kyjev, nebo Bratislava. Na kolech tam nejezdí kvůli imaginárním kopcům, ale protože není po čem a často ani kam. Bezpečná a praktická infrastruktura plus kompaktní urbanismus generuje cyklojízdy i v městech s dramatičtější morfologií terénu než Praha. (Lyon, Innsbruck, Curych atd.)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
2
+

Musím se vyjádřit k příkladu "zličínské" IKEA, protože v této lokalitě bydlím a znám ji.

1) tato IKEA není na Zličíně (Praha Zličín), ale v Praze 13, Zličín je na sever od Rozvadovské spojky

2) "napojená" na plochy označené bydlení a kanceláře (č.4 a 5) je - od metra Stodůlky dojdete po asfaltovém chodníku až k Ikee a trvá to těch cca 15 minut, po chodníku lze dojít i od metra Zličín, ale to nedoporučuji, jde o procházku nad frekventovaným dálničním nájezdem

3) k historickému statku (ad 1) není zapotřebí chodit polem, je od metra Stodůlky napojený polní (panelovou) cestou sloužící pro pěší a cyklisty, jedná se ale o soukromý statek obehnaný vysokou zdí a plotem, takže se můžete maximálně kochat pohledem zvenčí, žádnou veřejnou funkci tento statek nemá

4) zástavba označená logistika (ad 6) je vodojem Kopanina - řekl bych, že jde spíše o součást vodovodní sítě, logistického tam moc nevidím (rozhodně tam žádné kamiony nejezdí)

5) IKEA Rotterdam - podle Google Maps v Rotterdamu žádná IKEA není, nejbližší jsou v Barendrechtu a v Delftu, autor článku má zřejmě na mysli tu v Barendrechtu, což je samostatné město s cca 50 tisíci obyvateli

6) k integraci IKEA pro cyklisty - na kole je to z centra Prahy do "zličínské" Ikey 15 km, z centra Rotterdamu do Barendrechtské Ikey 10 km

7) řekl bych, že Holanďani jezdí na kole hlavně proto, že ta země je placka:
- Staroměstské náměstí: 192 metrů nad mořem, IKEA "Zličín": 392 metrů nad mořem (rozdíl 200 výškových metrů)
- Rotterdam City Hall: 17 metrů nad mořem, IKEA Barendrecht: 2 metry pod mořem ?!, rozdíl 19 výškových metrů

Doufám, že ve zbytku je článek přesnější.

Nahlásit

-
6
+

On už pan Pol Pot tvrdil, že města jsou sama o sobě zlo. V Kambodži je nechal zrušit a lidi z nich vystěhovat. Lidi se tehdy vystěhovali v podstatě dobrovolně. Mohli si svobodně vybrat ze dvou možností, druhou byla smrt. Možná by autor mohl hledat inspiraci i tam. Že jsou města zlo věděl i profesor Keller: https://www.bawerk.eu/clanky/svoboda-a-jine/sociolog-jan-keller-a-velkomesta.html. Proto bydlí ve Frýdku-Pístku.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
3
+

Co lidé chtějí ví nejlépe tvůrci prováděcích vyhlášek ke Stavebnímu zákonu, např. Pražských stavebních předpisů. Dělají to tak dokonale, až si lidé myslí, že ulice a domy, ve kterých bydlí, vznikají samovolně působením tržních sil. To, co kolem vzniká, je tedy za daných okolností ten nejlepší svět ze všech možných.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
2
+

Samotný dobrý úmysel poukázať na nezmyselné normy/zákony žiaľ zanikol v celkovom vyznení článku "autá sú zlé, vchody do garáží sú hnus a Ikea mala stáť niekde úplne inde".

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
3
+

Dočetl jsem to až k tomu Veveří, ale to se nedá. Nazvat co nejrychlejší přetáhnutí uličního asfaltu se zachováním stávajících ploch pro parkování/chůzi/šalinu/auta/ze leň"bezohlednou honbou za parkovacími kapacitami", to skvěle odráží autorův smysl pro realitu, ve které existují i jiné názory na využití prostoru, než ten jeho.

Je možné o této ulici vést debaty (a úzká část veřejnosti se snaží změnit první část ulice na pěší zónu, což rád uznám, že má logiku, i když s tím nesouhlasím), ale urážet opravu, která nemění status quo (t.j. že lidé, kteří tam bydlejí, mají aspoň nějakou šanci zaparkovat ve své ulici a nejezdit 20min po jednosměrkách okolo) jenom proto, že jsem si nevyřval svůj menšinový názor (tím neříkám nesprávný), je ubohost.

Nahlásit

-
7
+

Běžní lidé se v tom vyznají lépe než architekti? Od kdy běžní lidé určují při výstavbě co a jak bude? zkuste si jednou, dvakrát něco postavit podle vlastního přání a seznámit se stavební legislativou. A to se nebavíme o komerční sféře, tam je to úplný horor. A co je výsledkem? Vysoké ceny pro zákazníky, kterým je to ve volbách ukradené.

Stačí navštívit Rakousko, Německo, zmiňované Holandsko a zjistíte že je u nás něco shnilého. Špatné myšlení a švejkovina v myšlení lidí nemá jen dopady na personální obsazení české politiky. Ty důsledky jsou mnohem hlubší.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
8
+

Ja vám neviem, ale mne ten článok pripadá tak, ako keby architekti vedeli z nejakého popudu zhora vždy lepšie, čo je pre ľudí dobré, než sami ľudia, ktorí tie byty a domy kupujú za svoje ťažko zarobené peniaze.

Ešte lepšie by sa to dalo charakterizovať sarkastickou vetou vystihujúcou atmosféru článku: "Autá jazdia, spôsobujú zápchy a prekážajú na uliciach, ale ich vodiči by radšej išli na bicykli.". Tie garáže sú v domoch nie preto, že by boli povinné, ale preto, že majitelia domov/bytov by radi predsa len niekde parkovali, keď na ulici je tých miest málo. Bez auta sa v meste dá za určitých okolností žiť (aj ja som to istý čas robil), ale skúste to s rodinou a malými deťmi, ak nechcete byť zavretí na jednom sídlisku... single hipster, to je samozrejme celkom iná hra.

A spájať Ikeu a cestu bicyklom tamtiež, to už vyžaduje značne nekritické myslenie. Čo tam asi tak ľudia bežne nakupujú také, že sa to zmestí do batoha alebo cyklokošíka (nákladné rikše sa tu akosi neujali)?!?

Nahlásit

-
19
+