Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Diskuze k článku: Padesát odstínů mraveniště. Každý jsme extremista

Tomáš Fürst | 16. 7. 2020 | Celkem 26 komentářů v diskuzi

Vložit komentář

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Jan Kohout | 16. 7. 2020 10:39

Výborný článek.
Nikdo není úplně normální a ve všem bez chyby.
Bohužel v realitě blížící se 1984 s ideopolicií a vaporizací, byť zatím "jen" z veřejného prostoru (i když vyhazovy z práce už jsou).
Nikdo není úplně normální a ve všem bez chyby. Za jak dlouho budou strhávat sochy zakladatelů/zakladatelkyň/zakl adateloBLM?

+10
+
-

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

Richard Fuld | 16. 7. 2020 13:44

Já to říkám pořád. Jediným způsobem jak nebýt ekonomickým extrémistou je nalézt na protikladných ekonomických systémech to dobré a tyto systémy provozovat ve vzájemně prospěšné symbióze. :-)

-4
+
-

Všech 26 komentářů v diskuzi.

Jaroslav Řezáč | 1. 8. 2020 06:04

myslím, že slovo extrémista se stalo spíš pro liberálním fetišem jak označit někoho, s kým zrovna nesouhlasím či nesouzním jako nálepka nekompatibility je podivné to říkat o sousedovi nebo někomu na druhé straně republiky jen proto, že nejsme ochotni komunikovat jinakost... lidi si zvykli chodit se zacpanýma ušima a bohužel to říkají i o vlastních sousedech či lidech z okolí...který znají nebo vídají roky

Nahlásit

0
+
-

Honza _ | 3. 8. 2020 08:43 | reakce na Jaroslav Řezáč - 1. 8. 2020 06:04

Liberálům je to šumák... To lidé, kteří chtějí ovládat ostatní, potřebují lidi zaškatulkovat a nálepkovat.
Bohužel se teď slovo "liberál" či "neoliberál" používá pro nové socialisty a komunisty.
Takový newspeak...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Luděk Zdražil | 17. 7. 2020 09:23

Inspirativní článek pro každého kdo se chce zapojovat do diskuze na společenská témata, tedy pokud pochopí jeho smysl. Pozoruhodné je, že autor je matematik a tak se k věci staví systémově, matematicky. Matematika je exaktní věda a proto nám může ukázat věci logicky a nenechává příliš prostoru pro ideologické interpretace. To je dobře.

Nahlásit

+2
+
-

Richard Fuld | 16. 7. 2020 13:44

Já to říkám pořád. Jediným způsobem jak nebýt ekonomickým extrémistou je nalézt na protikladných ekonomických systémech to dobré a tyto systémy provozovat ve vzájemně prospěšné symbióze. :-)

Nahlásit

-4
+
-

Aleš Holub | 17. 7. 2020 14:51 | reakce na Richard Fuld - 16. 7. 2020 13:44

Jako že provozovat naráz inflaci a deflaci?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Richard Fuld | 20. 7. 2020 13:09 | reakce na Aleš Holub - 17. 7. 2020 14:51

Ale kdepak. Inflace i deflace je špatná. Ideální (resp. spravedlivá a nestranná) je stabilita cen, tedy absence jak inflace tak i deflace. To je ale v tržním prostředí špatně dosažitelné.

Vzhledem k zásadní asymetrii možností monetární politiky centrálních bank je pak ideální usilovat o mírnou inflaci. Inflace je totiž prostředky monetární politiky značně snadněji zvladatelná, než deflace. Možnost převodů bezhotovostních peněz na hotovost brání poklesu nominálních úrokových sazeb do záporu a tedy znemožňuje stejně účinnou monetární politiku, jaká je k dispozici centrálním bankám v případě inflace.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-3
+
-

Jan Altman | 20. 7. 2020 14:31 | reakce na Richard Fuld - 20. 7. 2020 13:09

Stabilita cen, hmm...
To se vám nějak s bytama či akciema Tesly nepovedlo. Ani s LCD televizema, ty vám zase padaj. Možná by ta vaše centrální plánovací komise měla uzákonit, že byty nesměj zdražovat a LCD televize zlevňovat. Ať je v tom konečně ordnung.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Jan Capouch | 16. 7. 2020 22:47 | reakce na Richard Fuld - 16. 7. 2020 13:44

Stará špatná dialektika.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

Richard Fuld | 20. 7. 2020 13:12 | reakce na Jan Capouch - 16. 7. 2020 22:47

Výraz "dialektika" znamenal původně umění rozhovoru či diskuse, kde se střídají tvrzení a námitky, podepřené racionálními argumenty. Cílem takového rozhovoru je přiblížit se pravému poznání tím, že účastníci si navzájem vyvracejí nesprávná, neobhajitelná mínění. „Umění“ spočívá v tom, že každý účastník musí správně pochopit smysl tvrzení a odpovídat na ně v souladu s pravidly logiky.

Sorry jako. Co máte proti staré dobré dialektice? :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-1
+
-

Jan Altman | 16. 7. 2020 14:44 | reakce na Richard Fuld - 16. 7. 2020 13:44

Jasně. A ideální politický systém najdu tak, že zvolím kompromis mezi feudalismem, nacismem a komunismem.

Co jinak: ať si každý žije (na svém a za své) podle svého, ať si každý zvolí ekonomické principy a přístupy, které mu vyhovují. Pak se nebudeme muset hádat. 51% momentální většina nebude moct-muset znásilňovat momentální 49% menšinu a ta nebude muset snít o tom, jak to těm druhým při nejbližší příležitosti oplatit i s úroky.
Lidem, kterým vyhovuje kolektivistický princip, nikdo nebude bránit se kolektivně sdružit a dohromady si provozovat, na čem se domluví.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Richard Fuld | 16. 7. 2020 17:04 | reakce na Jan Altman - 16. 7. 2020 14:44

To je přesně ono. Vy píšete o jakémsi ideálním systému, který ale neexistuje. :-) Ti, kdo si tohle uvědomují hledají alespoň funkční systém, který ale nikdy nebude ideální. :-)

To, co Vy popisujete (ať si každý dělá, co chce), je absence jakéhokoliv systému, čili chaos, zmar a barbarství, kde je člověk - tvor společenský, degradován na zvíře.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-2
+
-

Petr Vorlíček | 18. 7. 2020 11:56 | reakce na Richard Fuld - 16. 7. 2020 17:04

Stejně přistulujete k právu?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

Richard Fuld | 20. 7. 2020 13:15 | reakce na Petr Vorlíček - 18. 7. 2020 11:56

Proč bych měl stejně přistupovat k právu? K právu přistupuji nejspíše v určitých ohledech odlišně. Musel byste se zeptat konkrétně. Nicméně např. to, že jen málokteré právo (či celý právní systém) bude dokonalé a ideální, platí samozřejmě i oblast práva.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-1
+
-

Jan Altman | 17. 7. 2020 10:06 | reakce na Richard Fuld - 16. 7. 2020 17:04

Co je barbarského na tom, že byste si spolu s dalšími soudruhy založil kibuc uprostřed kapitalistické společnosti?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Honza _ | 17. 7. 2020 09:21 | reakce na Richard Fuld - 16. 7. 2020 17:04

"To, co Vy popisujete (ať si každý dělá, co chce), je absence jakéhokoliv systému, čili chaos, zmar a barbarství, kde je člověk - tvor společenský, degradován na zvíře."
Obvyklý omyl, kdy zapomínáte na pojem "vlastnictví" a jak píše každou chvíli pan Altman - každý NA SVÉM za své.
Vždyť i ta zvířata si hlídají teritorium :-)

Společnost může fungovat i dobrovolněji než za současného diktátu státu...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

Richard Fuld | 20. 7. 2020 13:21 | reakce na Honza _ - 17. 7. 2020 09:21

Když si každý může dělat co chce, pak to znamená, že může kálet na jakékoliv pravidla včetně té Vaší posvátné krávy v podobě vlastnictví. Proč by měl být koncept vlastnictví všemi jednotlivci, kteří nejsou vázáni žádnými formálními společenskými pravidly, respektován? Je to stejné jako u komunismu. Vyžadovalo by to nového náležitě politicky uvědomělého člověka, který bude automaticky a bezvýhradně akceptovat koncept soukromého vlastnictví. Je to stejná utopie.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-1
+
-

Jan Altman | 17. 7. 2020 10:06 | reakce na Honza _ - 17. 7. 2020 09:21

Zvláštní. Lidi jsou barbaři a zvířata. Ale jednou za 4 roky mají záblesk příčetnosti a civilizovanosti a zvolí si nějakého Bureše, který je pak další 4 roky, až ten jejich záblesk civilizovanosti pomine, násilím drží dál od propasti zvířeckosti a barbarskosti.
Protože všichni jsme barbaři (až na ten krátký záblesk u voleb - asi pod vlivem koblih), jen ten Andrej ne. Ten nás musí i proti naší vůli držet dál od té propasti. Už to chápu :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+5
+
-

Richard Fuld | 20. 7. 2020 13:23 | reakce na Jan Altman - 17. 7. 2020 10:06

Lidi jsou lidmi a ne zvířaty, protože se k sobě chovají podle společenských pravidel zakotvených do právního řádu dané země, ne protože chodí jednou za 4 roky k volbám.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-2
+
-

Dalibor Pešek | 16. 7. 2020 20:38 | reakce na Richard Fuld - 16. 7. 2020 17:04

Takže kdyby neexistoval žádný stát a zákony tak byste se choval jako barbar nebo zvíře? To by ale dlouho netrvalo, protože pak by se se brzy našel někdo, kdo by vás, jako barbara či nebezpečné zvíře, zpacifikoval.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Richard Fuld | 20. 7. 2020 13:24 | reakce na Dalibor Pešek - 16. 7. 2020 20:38

Ne ne. Já bych zůstal civilizovaným člověkem, ale o mnoha jiných lidech mám velmi silné pochybnosti, jak by se v takové situaci začali chovat.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-1
+
-

Michal Kováčik | 16. 7. 2020 22:58 | reakce na Dalibor Pešek - 16. 7. 2020 20:38

Pravda, čoskoro by vznikla nejaká mocenská štruktúra, ten schopnejší (trebárs "knieža a jeho družina") by ostatných spacifikoval. Jedným slovom sa tomu hovorí "štát" históriou je to dobre overené.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Richard Fuld | 20. 7. 2020 13:25 | reakce na Michal Kováčik - 16. 7. 2020 22:58

Přesně tak. Zrušení státu by nejspíše vyústilo v jeho znovuvytvoření. Je jen otázkou, jak by tento nový stát vypadal. Žádné velké iluze si nedělám.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-2
+
-

Honza _ | 16. 7. 2020 11:44

Doporučuji všem občas přijít někam bosky. Třeba do metra. Nebo na volejbal. To jste pak extremista par excellence! :-D
A to můžete vysvětlovat lidem, že lidská noha se miliony let vyvíjela k bosopohybu a až posledních pár generací je zavřená v botě, která navíc nemá anatomický tvar. Takže lodičky s pokroucenými prsty jsou normální, ale žádné, prstové či jinak barefoot boty jsou divné :-D

Nahlásit

+2
+
-

Dalibor Pešek | 16. 7. 2020 20:44 | reakce na Honza _ - 16. 7. 2020 11:44

Nj, ale ty miliony let nechodila ta noha celý den po rovné dlažbě jako to děláte, když bydlíte v Praze, kde je zdravější používat boty se správně tvarovanou podrážkou.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

Honza _ | 17. 7. 2020 09:18 | reakce na Dalibor Pešek - 16. 7. 2020 20:44

Pravda. Pražáci můžou chodit bosky aspoň doma a i to je pro mnohé šok :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jan Kohout | 16. 7. 2020 10:39

Výborný článek.
Nikdo není úplně normální a ve všem bez chyby.
Bohužel v realitě blížící se 1984 s ideopolicií a vaporizací, byť zatím "jen" z veřejného prostoru (i když vyhazovy z práce už jsou).
Nikdo není úplně normální a ve všem bez chyby. Za jak dlouho budou strhávat sochy zakladatelů/zakladatelkyň/zakl adateloBLM?

Nahlásit

+10
+
-

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK