Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Zpátky do autoškoly! Nevíte, co máte pod kapotou

22. 6. 2020
 10 112
33 komentářů

Přihlášení do diskuze

Nejoblíbenější příspěvek

Osvěžující článek na zajímavé téma, řadě čtenářů tohoto serveru bezpochyby rozšíří obzory. S popisem problému se dá souhlasit, s navrženým řešením bohužel ne.

Kurzy na pochopení pokročilých funkcí automobilu mohou být pro někoho zajímavé (a pro jiného zbytečné), ale nijak nevyřeší, pokud mi nevyhovuje chování asistenta, kterého nemohu vypnout. V letadle má pilot možnost autopilota i s navázanými asistenty vypnout, v autě máte čím dál častěji smůlu a budete si muset zvyknout, že vás auto občas při předjíždění zkusí zabít dupnutím na brzdu. Výrobce evidentně očekává, že si zvyknete - ostatně na start-stop systém už taky nenadáváte tolik jak dřív.

Na vině je i regulace, která postupně dělá z volitelných asistentů povinnou výbavu vozu nebo je aspoň zvýhodňuje v crash testech. Výsledkem je produkce čím dál těžších aut (HW pro všemožné asistenty a kilometry kabelů něco váží), u kterých je stále větší část ceny tvořena nesmysly s funkcí dopravního prostředku nijak nesouvisejícími. Zvětšující se náchylnost k SW chybám je už jen bonus.

Diví se pak někdo, že nová auta lákají kupující čím dál méně? Jediný způsob, jak dnes mít auto bez metráku zbytečných kurvítek, které dělá to co chcete a do řízení vám nekecá, je mít nějaké staré.

Nahlásit
-
28
+

Nejméně oblíbený příspěvek

Žádný asistent není všespásný. Přesto je lepší, když jej tam podprůměrný řidič má, než když jej tam nemá.
Kdo nezažil práci asistenta na totálně zmrzlé vozovce v krizové situaci v hustém provozu, vi o něm prakticky prd.
Jestli máte pocit, že díky ESP se budete bezvládně řítit do mostního pilíře, tak jste jedním z nich.
Az totiž v mlze ve stovce potkáte na totální námraze na dálnici tři nabouraná auta, nestihnete ani zauvažovat, zda jdou někudy objet, protože jste je spatřil na 50 metrů, a budete se řítit proti mostnímj pilíři, pravděpodobně vám ESP může zachránit kejhák. (Jako dobrý řidič snad v takovych podmínkach nepojedete stovkou, spousta řidičů tak ale pojede.)
Možná ale umíte ten trik z policejní hlídky a ta auta přeskočíte, pak to pro vás samozřejmě neplatí..:-)

Situace, ve které většina svátečních řidičů zklame může být s asistentem řešitelná, opačně to rozhodně neplatí..V čem takovému svátečnímu řidiči pomůže, že si někde na parkovišti zkusí jízdu bez něj mi příliš jasné není..
A protože si to myslí i drtivá většina odborníků, kteří ty systémy konstruují, přestávají být vypínatelné.
Zmínil jsem, že rizikovější mi přijde asistent jízdy v pruzích (také díky praktické zkušenosti), i tak je bezpečnější se na takovou technologii adaptovat, než ji nemít, rozhodně vás vytáhne z víc průšvihů, než kolik vám jich způsobí...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu
-
-4
+

Diskuze

Přesně takhle to beru. A vzhledem k tomu, v čem všem se dá dnes stále legálně jezdit mi přijde v tomto naše doba celkem svobodná...
Jj, starý atmoš benzin má co do sebe, mít tři auta, tak jedno je právě takové...Ale rodinu s rakví na streše bych s tim na hory holt nevozil, tam bez čtyřkolky ani ránu..:-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-1
+

:-)

No jo, já bych taky snesl něco staršího. Tatru 603. Ještě raději E-Type.
Ale to už je na mě moc staré (předpokládám složité na ovládání, atd..) , ale třeba desetileté XKR bych už asi na víkendové projížďky snesl :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
2
+

Samozřejmě. Jsou situace, kdy vás nezachrání ani obrněný transportér :-)
Ale s těmi různě bezpečnými auty to je na nekonečnou diskusi. Představte si, že třeba narazíte z boku do někoho, kdo jede v 20 let starém malém fiátku a způsobíte mu vážné zranění. Kdyby měl Volvo XC90, asi by se mu nestalo nic. Starého fiátka (a tedy řádově větší riziko) si dotyčný zvolil sám a dobrovolně. Jak k tomu ten (nedbalostní) viník přijde, že trefil zrovna historický fiátek a ne XC90? Jasně, měl především dávat pozor. Ale nehody se zkrátka stávají. A opravdu kdyby trefil XC90 (a pasažérovi se tedy nic nestalo), tak by jistě byl potrestán mírněji. Přestože nijak nemůže ovlivnit, zda při nezamýšlené nedbalostí nehodě trefí fiátek, nebo XC90.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Ano, jsou země, kde toto funguje daleko lépe. Těžko říct, čím to je.
Mě to přijde jako sobectví - já na tu zelenou ještě projedu, ale že za mnou projede o 5 aut méně, než by mohlo, to je mi jedno. Jen ať si počkaj.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Jen poznámka na okraj: S tím rozjetím na zelenou byla pro mě (a vlastně stále je) příjemným překvapením kdysi dávno jízda v Rakousku. Netuším, čím to je, ale mám pocit, že tamní řidiči to umí a na rozdíl od nás to tam funguje. Celá skupina se rozjede souvisle jako vláček, nikoli s 50 m odstupy, jak to popisujete. Když máte zkušenosti z jízdy u nás, hned si toho povšimnete, alespoň já jsem měl to „štěstí“.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-1
+

Jediná fičura, kterou můj vůz má oproti moderním vozům, tak to je asi jen wow efekt, což výrobcem zamýšleno nebylo. :)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Jasně - s tím musí člověk počítat, když kupuje staré auto. A i v tom si můžete vybrat, i v té době se dělaly auta pořádně s poctivými plechy a auta s papírem.

A abychom tomu přidali ještě víc grádů, tak při výuce ekonometrie nám lektor vyprávěl příběh, že i sebebezpečnější auto je v některých případech celkem na dvě věci. Třeba když vás na dálnici zmáčknou dva kamiony, To je potom jedno, jestli máte Hummera anebo Smarta, výsledek je totožný. Tato konkrétní situace se stala jeho sousedovi, ve velkém a bezpečném SUV. Lektor tím demonstroval naši citlivost na data. První dva týdny člověk vůbec nejezdí, potom pomalu zase začne a po roce si už na tento případ ani nevzpomene.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Některé fíčury jsou docela prima, některé jsou jen pro zlost.
Na tom, co je prima a co pro zlost se v některých případech lidi docela shodnou (třeba u StartStopu) a v některých ne, každý to vidí jinak.
Dokonce se na toto téma na autowebech vedou diskuse - jako "Jmenuj top 5 užitečných nových featur a top 5 opruzových featur".

Já tu dělící linii mám takto: pokud se mi to nevnucuje, nezasahuje mi to do řízení, jen mi to nabízí pomoc či dodatečnou informaci, tak je to v zásadě OK. Tím myslím třeba signalizaci auta ve slepém úhlu, parkovací senzory, kamery kolem auta, upozornění, že se ten přede mnou rozjel, atd...

Pokud mě to přímo zasahuje do řízení (startstop, laneassist, ...), tak to vnímám negativně.

Taky záleží, jak která automobilka toho asistenta odladí. Loni na dovolené jsem měl půjčené SUV jedné nejmenované japonské značky (nový model, žádná šunka) a za to přepínání dálkových světel bych je nechal zbičovat. Člověk jede o půlnoci horským průsmykem, sám, široko daleko ani noha, svítí dálkou, protože jede docela svižně (aby už byl na hotelu) a ten krám na každou bílou odrazku na patníku reaguje, jako by to byla světla protijedoucího auta a přepne světla z dálkovejch na potkávací. Takže člověk se rychle blíží k horské zatáčce a auto mu najednou zhasne světla. Na zabití.

Pak tu jsou čistě komfortní funkce (elektrické roletky, chlazené sedačky, bezklíčové odemykání i startování, volant kterej sám vyjede nahoru, aby se líp vystupovalo a nastupovalo - a po nastartování se vrátí do původní polohy, atd...), které jsou docela příjemné (ostatně taky jsou většinou za příplatek a tou platbou lidi demonstrují, že o ně stojí), ale tam je zase riziko, že se to porouchá a pak je pruda (a náklady) to řešit. Pokud je v autě řádově 50 servomotorků, tak je to A) těžké a B) se pravděpodobně jednou za čas něco po****.
Jako třeba ten volant posuvnej ve všech osách elektricky (joystickem) je podle mě pro většinu lidí zbytečnost. Tedy zejména pokud se na tom autě řidiči nestřídaj (pak je přínos v tom, že si auto nepamatuje jen nastavení sedaček a zrcátek pro každého řidiče, ale i volantu) - pokud se řidiči nestřídaj, tak si člověk volant nastaví jen jednou a pak už jen zbytečně sebou vozí ty servomotory. Že se volant při nastupování-vystupování zvedne ocení leda tak nějakej extra pupkáč :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
2
+

To ano. Ale zase na druhou stranu i když budete sebelepší a sebeopatrnější řidič, tak když to do vás nasmaží nějakej ignorant z vedlejší silnice, tak bude sakra rozdíl, jestli jedete ve starém zábavném pětadvacetiletém golfu GTI, nebo v moderním autě, které má "metr" tlusté dveře a boční airbagy.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Neříkám, že lidi mají furt jezdit s vypnutým ESP.
Samozřejmě že je přínosné.
Říkám, že by si lidi měli někde na nějaké volné ploše zkusit to ESP vypnout a konečně zjistit, jaké vlastnosti má jejich auto. Jak se chová "fyzicky", bez "zamlžení smyslů" prostřednictvím ESP.
Protože až se i se zaplým ESP dostanou za hranice jeho možností (protože ani ESP neumožňuje porušovat přírodní zákony), tak už bude pozdě se učit auto ovládat.

Nicméně po dnešní jízdě skrz Prahu musím říct, že mě daleko víc štvou lidi, kteří své auto neumí řídit nejen v extrémních situacích, kdy už ani ESP nepomůže, ale ani v zcela běžných rychlostech a v běžném provozu. Pořád se někdo diví zácpám a já na to říkám: "Holt když na zelenou projede půlka aut než by mohla, tak pak logicky jsou zácpy". Proč na každé křižovatce nestojí esenbák a nebere řidičák těm, kteří evidentně neumí řídit, neumí se plynule a včas rozjet na zelenou, atd... Přeci když blikne oranžová tak i ten desátý v řadě může zařadit jedničku a pomalu se rozjet. V podstatě celá fronta (když maj mezi sebou skoro metrové rozestupy) se může rozjet NAJEDNOU - a ne aby ten, kdo je 4. v pořadí začal zoufale hledat řadící páku a pedály teprve až když ten před ním poodjede 50 metrů. Opravdu si někdy přeji, aby se k autům jako příplatková výbava prodávala radlice - třeba na ty, co na dálnici zaclánějí v levém či prostředním aniž právě v ten okamžik někoho předjíždějí - opět další důkaz toho, kolik lidí v autoškole nedávalo pozor, neví, že pokud nepředjíždějí, mají být v pravém a neměli by tedy mít papíry - to jsou přeci docela základy, ne?

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-1
+

Ono ve skutečnosti ta debata je opět o svobodné volbě. Mám nějakou strategii a po té si jdu. Holt ji máte jinou. Nijak mne netrápí to, co zmiňujete - vybral jsem si vůz, který takové fičury nemá, ale sžil jsem se s ním, znám jej jako své boty a ovládám jej proto slušně. Mám automatickou převodovku - i to je docela bezpečnostní záležitost, byť se to tak moc neprezentuje. Benzín bez turba 96 kW, což na svou dobu byl docela silný nadprůměr, dnes snad průměr. Málokdy překračuji povolenou rychlost, sleduji všechny řidiče kolem, pokud to jde. Nicméně - respektuji vaši strategii, vaši volbu a rozhodně nebudu říkat, že je špatná.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Ono ji nepřidá ve všech momentech.
Ty nové vyfikundace, jako předehřev vody k rychlému odmlžení skla, ten nadvýkon aut, diky kterému občas z blbé situace vyskcelerujete (to nemluvím o 1.0 l htp :-), blinkry na zrcátkách, naklápění světel do zatáček a automatické tlumení dálkovek...Je toho taková spousta...
Jak jezdíte nemůže výrobce vozu přímo ovlivnit, tak ovlivňuje v čem jezdíte...(samozřejmě to má větší vliv, máte naprostou pravdu - jako nezkušený řidič v supermoderním SUV se třeba nezabijete, ale povraždíte všechny okolo...Blonďatá panička s pětačtyřiceti kily schovaná pod palubní deskou třítunového SUV je v podstatě nonstop potenciální obviněná ze zabití z nedbalosti...:-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-1
+

Žádný asistent není všespásný. Přesto je lepší, když jej tam podprůměrný řidič má, než když jej tam nemá.
Kdo nezažil práci asistenta na totálně zmrzlé vozovce v krizové situaci v hustém provozu, vi o něm prakticky prd.
Jestli máte pocit, že díky ESP se budete bezvládně řítit do mostního pilíře, tak jste jedním z nich.
Az totiž v mlze ve stovce potkáte na totální námraze na dálnici tři nabouraná auta, nestihnete ani zauvažovat, zda jdou někudy objet, protože jste je spatřil na 50 metrů, a budete se řítit proti mostnímj pilíři, pravděpodobně vám ESP může zachránit kejhák. (Jako dobrý řidič snad v takovych podmínkach nepojedete stovkou, spousta řidičů tak ale pojede.)
Možná ale umíte ten trik z policejní hlídky a ta auta přeskočíte, pak to pro vás samozřejmě neplatí..:-)

Situace, ve které většina svátečních řidičů zklame může být s asistentem řešitelná, opačně to rozhodně neplatí..V čem takovému svátečnímu řidiči pomůže, že si někde na parkovišti zkusí jízdu bez něj mi příliš jasné není..
A protože si to myslí i drtivá většina odborníků, kteří ty systémy konstruují, přestávají být vypínatelné.
Zmínil jsem, že rizikovější mi přijde asistent jízdy v pruzích (také díky praktické zkušenosti), i tak je bezpečnější se na takovou technologii adaptovat, než ji nemít, rozhodně vás vytáhne z víc průšvihů, než kolik vám jich způsobí...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-4
+

Proč? No protože to ESP není všespásné. Jsou situace, kdy už vám nepomůže. A pokud nebudete znát skutečné fyzické jízdní vlastnosti vašeho vozu, tak v takový okamžik končíte a jen pasivně budete koukat, jak se řítíte do mostního pilíře :-(
Proto říkám, že by si každý měl osahat chování svého vozu bez ESP - samozřejmě někde stanou provozu.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Máte pravdu v tom, že v některých rozhodujících momentech takto staré auto vaší bezpečnosti nepřidá. Přesto je zásadnější to, zda jezdíte bezpečně, než v jakém voze jezdíte.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Super odkaz :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Ježděním ve čtvrt století starém autě s nefunkčními airbagy svou bezpečnost na silnici fakt nezvýšíte...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

To moc nechápu...K čemu bude tomu vašemu uživateli, co má auto kvůli barvě a konektivitě, že si vyzkouší řízení bez ESP?
Přesně pro tyhle lidi je nejbezpečnější na nic v autě nehrabat, bude to jedině horší...Tihle lidé často intuitivně necítí, co mají ve smyhu dělat s volantem, ESP je jejich jediná šance, a nic jinéhk než klasická skola smyku jim nepomůže...

Podle mě je nejzrádnější asistent jizdy v pruhu - ten člověka na dálnici ve stovce a stažených pruzích klidně pošle do provizorního značení, a člověk ho prostě musí přeprat..A přesně to je příčina 90% nehod letadel - protichůdnost zásahu pilota a robota...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-1
+

Vy chcete od paretovskej väčšiny, aby si vyskúšala 680Nm na zadnej náprave?
To je ako dať malému dieťaťu guľomet.
Nech si vyskúša...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-1
+

Kdyby tam nebylo to hloupé
"...Berou auto jako spotřebák k dopravě z A do B ... "
Auto je *prostředek* dopravy, ne cíl. Ani ta jízda. I když je fim "Jízda" od Svěráký úžasná i po letech, většinou bohužel znamená "jet co to de" bez ohledu na (život, zdraví, majetek) ostatních.
Více než tiráků předjíždějících 95 mk/h za hodinu (kdyby ŘSD stavělo jak v okolních státech, už je na dálnících místa dost) ale šílených dodávek řítících se s vědomým "jsme velcí, těžcí a sedíme výš". Těch 30 vteřin ztracených za dobu TIR není zas taková tragedie, víc ztratím na prvním semaforu.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

U nás ta ekodaň není až tak likvidační, jednorázově od 3 do 10k. V ostatních evropských zemích to začíná být docela tuhé. Ještě jsem nekupoval auto bez ekodaně, takže mě na úřadě už znají a jen kroutí hlavou, že je jdu zase sponzorovat. Pořád mi to vyjde podstatně lépe než se zadlužit a splácet. Zároveň mi do řízení vozu nekecá žádný asistent. Jelikož musím jít do starších aut, zvolil jsem japonskou výrobu a jsem spokojen. Jel jsem posledně novým Karoqem, ale ničím mě neupoutal a jsem rád za svoji 23-letou vránu. V tomhle věkovém rozmezí jsou ceny už velmi přijatelné. Do 50k naprosto bez problémů, včetně EKO, nutných servisních zásahů po koupi vozu, STK atd..

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
3
+

Směr je bohužel k víc a víc státních/EU regulací.
A pokud chcete starší auto bez serepetiček, zaplatíte zase ekodań.
Ještě že auto nepotřebuju a bicykly (zatím) tolik regulací nemají :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-1
+

Tak s automatem si snad nikdo neucouvne :-)

Momentálně taky mám automat (8speed ZF) a (bohužel) i elektronickou ruční brzdu, která se (naštěstí) odbržďuje při rozjezdu sama a samozřejmě asistent rozjezdu do kopce. Ale na dovolené jsem měl půjčené auto s el.ručkou, kterou člověk při rozjezdu musel odbrzdit manuálně sám a než jsem přišel na to jak, tak to bylo docela napínavé.

Ale před současným autem jsem měl manuál (a před tím automat a před ním manuál, ...) bez hillholderu. Ale v dnešních autech s automatickým plynem zkrátka není potřeba ani při rozjezdu do kopce šlapat na všechny 3 pedály najednou, jako to bylo dřív u karburátorových aut. Tehdy zkušební komisaři dávali pod kola tu krabičku od sirek. Dnes ji nedávají. A přestože s dnešním autem není těžké se do kopce rozjet a to jen s dvěma pedály (čili zásadně jednodušeji), tak plno lidí si ten metr prostě ucouvne.

Pokud nemají tažné-kouli, tak to až tak nevadí. Ale je to zkrátka symptom, že neumějí řídit, že nejsou sžiti s tím strojem, který mají ovládat. A pokud se dostanou do nějaké krizové situace, dost pravděpodobně budou zmatkovat a panikařit a dělat nebezpečné chyby.

Chápu, že když někdo má litrovou tříválcovou Fabii s 5 lidmi na palubě a 3 pytli cementu v kufru, že rozjet se do 15% stoupání je už trochu umění, ale oni si ucouvávají lidi i v daleko mírnějším stoupání, se silnějším motorem a i když sedí v autě sami.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Nejspíš ano, ale mimo EU. I co se týče motorů je třeba v Jižní Americe výběr lepší než u nás:

https://auto-mania.cz/v-brazilii-si-muzete-koupit-ostrou-verzi-dacia-sandero-rs-s-dvoulitrovym-atmosferickym-benzinovym-motorem/

Jinak v Evropě dostane i Dacia příští rok systém automatického brzdění, ostatně od r. 2022 má být v EU povinný. Na kluzké silnici s tím bude jistě spousta legrace...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
3
+

Tak to ste trafili klinec po hlavičke - práve rozjazd do kopca v križovatke, ja zvyknutý na klasickú ručnú brzdu. A v aute namiesto páky len tlačítko. A inštrukcia od majiteľa(ktorého som viezol) - stlač brzdový pedál a parkovacia brzda sa vypne... Elektronická parkovacia brzda aj hillholder sú fajn, ale treba sa ich naučiť používať, ideálne mimo ostrej premávky. A rovnako dokáže prvýkrát prekvapiť/vydesiť aj dažďový senzor, ak o ňom vodič netuší.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-1
+

To by to právě muselo jít vypnout - třeba ESP už u nových aut zcela vypnout často nejde (samo se v některých situacích opět zapne). Je samozřejmě dobré si auto "osahat" jak se chová (i se zapnutým ESP), ale třeba v případě automatického brzdění zmiňovaného v článku budu těžko hledat cvičného cyklistu, kterého budu objíždět různými rychlostmi a v různých vzdálenostech, než si na chování vozu zvyknu a naučím se jej předvídat. A i pak mi bude zmenšovat manévrovací prostor - v krizové situaci prostě nebudu moci cyklistu minout tak těsně, takže už mi na výběr zůstane jen srážka s protijedoucím, nebo nouzové brzdění, při kterém do mě někdo narazí zezadu (a na toho cyklistu mě třeba odhodí).

Proto bych raději, aby automobilky mohly nabízely i auta bez těchto systémů nebo je alespoň umožnily trvale vypnout.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Existují i nějaká slušná nová auta bez těch moderních asistentů? Myslím kromě Dacie, ta značka mi imponuje pouze a jedině holobytstvím, a to je trochu málo.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
4
+

Jak píšu ve svém příspěvku - lidi by si hlavně měli osahat reálné fyzické vlastnosti svého vozu. Na bezpečném místě mimo běžný provoz. Vypnout veškeré asistenty včetně (resp. hlavně!) ESP, kontroly trakce, atd...
Dokud to neudělají, neznají své auto. A v nečekané a/nebo krizové situaci se jim to může vymstít.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Jestli by se něco v autoškole mělo intenzivně učit, tak by to bylo samotné řízení.

Třeba rozjezd do kopce - i v moderních časech si kdekdo ucouvne metr. Kde jsou ty doby, kdy při testech v autoškole komisař adeptům dával za kolo krabičku od sirek.... A to byly časy, kdy člověk při rozjezdu musel šlapat na 3 pedály zároveň, žádný automatický plyn. Dnes je rozjezd daleko jednodušší záležitostí a přesto u toho mnozí couvají ?!

Nebo rozjezd na zelenou obecně: aby ten, kdo je na semaforech třeba pátý, nezačal hledat řadící páku, spojkový a plynový pedál až když ten čtvrtý před ním poodjede 50 metrů. Pak nemají být zácpy, když na zelenou projede polovina aut, než by mohla. Stačí dodržovat bezpečnou vzdálenost (a ne zbytečně větší). Ta je při stání 0 (reálně je lepší nechat si půl až metr) a může se natahovat plynule při rozjezdu - vlastně by se teoreticky s prvním na semaforech mohl zároveň rozjet i ten poslední - tak aby stále bezpečná vzdálenost byla funkcí okamžité rychlosti. Pokud bere synek ve škole zrovna pohyb kapalin a plynů v potrubí, poradí :-)

Nebo to, že na dálnici a silnici pro motorová vozidla se jezdí zásadně vpravo a do levého (i prostředního) se vjíždí pouze v situaci akutně probíhajícího předjíždění. A ne, předjíždění rozdílovou rychlostí 1.27km/h nepovažuji za předjíždění, ale za špatně maskovanou souběžnou jízdu (že, pánové kamioňáci).

Nebo najíždění na dálnici - někdo by měl zájemcům o vodičák vysvětlit, že ten napojovací pruh tam je proto, aby se plynule napojili - zrychlili na rychlost vozidel na dálnici a plynule se zařadili. A ne aby v napojovacím pruhu dupali na brzdu - když ten za nimi pravděpodobně o něco méně sleduje dění před ním, protože kvůli hladkému napojení musí hlavně sledovat co se děje vlevo od něj a vlevo za ním.

Také by bylo prima lidem vysvětlit, že když něco zdržuje dopravu, mají to předjet (protože jinak zdržují ty za sebou). Všichni se strašně diví, když nějaký "pirát" předjede na jeden zátah na okresce šestičlennou kolonu vedenou třeba traktorem, nebo přetíženou dodělávající Avií. Ale co má dělat, když ten, kdo je těsně za tou Avií je "pokakaný hrůzou z předjíždění", protože prostě neumí dobře řídit a tak raději "trpělivě" (=jako ovce) čeká, až Avie konečně odbočí do areálu místního JRD.

Ale mám obavy, že vše je marné a že se ani já, ani autor článku nedočkáme. Dnes lidi nezajímá, jak auto jezdí, jak brzdí, jak drží v zatáčkách, jak je předvídatelné, jakou dává zpětnou vazbu do volantu (a zadku), ale jen to, jakou má barvu (dvoubarevné je lepší!), zda má epl-kárplej, pořádný dotykový displej odvádějící pozornost, atd...

A ještě k těm asistentům - ty, které jen radí, ale do řízení nezasahují a navíc je lze vypnout (třeba parkovací senzory, varování před kolizí, varování před vyjetím z pruhu, ...) jsou ty nejméně problematické.
Ale člověk by si měl vyzkoušet (v bezpečných podmínkách) i ježdění bez nich. Kdo ve svém autě v životě nevypnul ESP, nezná své auto, jeho fyzické jízdní vlastnosti! A to je potencionálně nebezpečné. Rozhodně je lepší si jednou za čas, když třeba člověk jede prázdnou okreskou v nějaký nefrekventovaný čas, zkusit to ESP vypnout a vyzkoušet si skutečné jízdní vlastnosti svého auta. Zkusit si zvládat těch 680Nm na zadní nápravě, zkusit "řízení plynem". Nebo si najít nějakou volnou plochu, nebo zajet na okruh.

Ale to u drtivé většiny lidí dnes nehrozí. Berou auto jako spotřebák k dopravě z A do B za doprovodu navigace, s asistencí elektroniky, se zábavním multimediálním centrem, ... Pak přijde nějaká neočekávaná situace a následuje zmatek, chaos, panika.

Tak a můj "D-FENS" výlev je u konce... :-)

Nahlásit

-
4
+

Tady ještě trocha politicko-manažerského kontextu:
http://dfens-cz.com/proc-boeing-nezvladl-737-max/

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
4
+
1/2