Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Diskuze k článku: EU po koroně. Česko poprvé zaplatí víc, než od Unie dostane. Zvykejme si

Luboš Palata | 16. 6. 2020 | Celkem 67 komentářů v diskuzi

Vložit komentář

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Jan Altman | 16. 6. 2020 10:34

Myslím, že můžeme být rádi za lidi jako Palata (a Julda Fulda).
Oba dotáhli tu svou ideologii do tak absurdních extrémů, že krásně demaskují její nesmyslnost a jsou tak vlastně velmi užiteční.
Palatovský vlezdobruselismus je přímo spektakulární.
V rámci své víry s klidem potlačí zjevná fakta, jen aby mu vše sedělo.

Itálie a Španělsko byly zralé na bankrot už před pandemií.
Vládnou tam ultralevé partaje vymýšlející nesmysly typu nepodmíněný základní příjem (a chtějí i po chudých Češích, aby jim to zaplatili). Na dluh svým penzistům dávají 3x takové penze, než ČR a nyní by chtěli, aby jim to ještě český penzista skrze například DPH z potravin či uhlíkovou daní z topení a svícení dotoval.
Na to je potřeba (klidně i populisticky) poukazovat, aby ta 750mld EUR taškařice eurosocialistům pěkně zhořkla v ústech. Pořádně to rozmazávat a vrtat se v tom, aby ještě litovali, že s takovým nápadem přišli. Doufám, že exitový sentiment to významně posílí. Všichni ti kobliháři, kteří členství podporovali, protože přeci "dostáváme víc, než platíme" (byť reálně dostávali babišové a platili jsme my) by se mohli konečně probrat.

+104
+
-

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

Richard Fuld | 16. 6. 2020 17:32

Váš příklad je zcela nepřiléhavý, protože ilustruje dopady růstu peněžní zásoby na růst cen. V současnosti jde ale o případ, kdy se bude pouze bránit poklesu peněžní zásoby a poklesu cen, v nejhorším půjde o případ, kdy růstem objemu peněžní zásoby se bude bránit poklesu cen (nebo nedostatečnému růstu - pod inflačním cílem). Měl byste se naučit rozlišovat kontext, ve kterém se při svých úvahách pohybujete. :-)

-19
+
-

Všech 67 komentářů v diskuzi.

Jan Altman | 22. 6. 2020 10:52

Prý že to nikdo nebude muset zaplatil, vláda si jen půjčí, centrální banka jen vytiskne, ale nikdo nic nebude muset splácet:
https://www.info.cz/svet/z-koronakrize-musi-pomoct-milionari-rakouska-vlada-chysta-vyssi-zdaneni-bohatych-45429.html

Nakonec to dopadne jako vždy a bude to muset zaplatit střední třída, protože milionáři se nestali milionářema proto, že byli tupými ovcemi jdoucími poslušně na porážku. Ne, ti si svůj majetek umí ochránit - zvlášť když je zelenorudí takto varují dopředu.

A něco k dolaru:
https://www.investicniweb.cz/kontext-mocenske-pacidlo-jmenem-dolar-aneb-proc-americka-mena-nepadne/

Až se tento trůn otřese, vývoj se vydá obtížně predikovatelným (avšak o to překotnějším) směrem.

Nahlásit

+2
+
-

Richard Fuld | 22. 6. 2020 17:45 | reakce na Jan Altman - 22. 6. 2020 10:52

Ale kdepak. Náklady státu na stabilizaci ekonomiky v koronakrizi nemusí platit nikdo. Tedy pokud si lidi sami nezvolí zelené komanče. Nicméně souhlasím s Vámi, že když lidi ve volbách rozhodnou, že to mají zaplatit milionáři, nakonec to zaplatí střední třída a nakonec to dopadne i na chudé.

A k tomu zneužívání SWIFTu k mocenským hrátkám. Ano i zde může platit, kdo s čím zachází, tím taky schází. :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-1
+
-

Roman Stodulka | 21. 6. 2020 11:44

I tento projekt bude 5 tradičních fází: 1) nadšení z projektu, 2) vystřízlivění z realizace, 3) hledání viníků, 4) potrestání nevinných, 5) odměnění nezúčastněných. Společný dluh nás obohatí.

Nahlásit

+1
+
-

Jan Altman | 20. 6. 2020 12:25

Bitcoin nemá problém s deflací. To jen fiat ho má.

https://blog.trezor.io/bitcoin-has-no-problem-with-deflation-fiat-does-395468654820

Nahlásit

+1
+
-

Jan Altman | 20. 6. 2020 13:27 | reakce na Jan Altman - 20. 6. 2020 12:25

Neberou to na lehkou vahu :-)
https://cryptosvet.cz/usa-planovaly-povstani-bitcoinu-odhalily-dokumenty-pentagonu/

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Richard Fuld | 16. 6. 2020 15:13

Celý ten koncept vzájemné pomoci, či solidarity je totální nesmysl, protože pomoc objektivně potřebují úplně všichni a není zde tedy nikdo, kdo by mohl pomáhat ostatním!

Tohle to nechutné hokynaření by se vůbec nemuselo konat, pokud by EU ponechala jednotlivým vládám volnou ruku v objemu zadlužení vlastních zemí na záchranu jednotlivých ekonomik. Bohaté státy by tak nemusely pomáhat těm chudým, mírněji zasažené těm více zasaženým. Stačilo by, kdyby ty méně zadlužené a méně zasažené nekomentovaly nárůsty výši zadlužení těch více zadlužených a zasažených. Odpadly by pak nářky typu přece my chudáci, co mají sami málo, nebudeme muset platit bohatým Italů, Španlům, Řekům...

Nahlásit

+5
+
-

Jan Altman | 16. 6. 2020 15:52 | reakce na Richard Fuld - 16. 6. 2020 15:13

To je vtipné.
Ano, možná pomoc potřebují všichni. Já bych jí taky chtěl. Andrej ji pro Agrofert dokonce chce v miliardách. Ani různí kamarádi z komunistických pézetek (Smartwings) pomocí nepohrdnou. Pomocí nepohrdne nikdo!
Problém ale trochu je, že REÁLNÝCH ZDROJŮ je omezené množství. Co jednomu dáte jinému prostě MUSÍTE reálně sebrat.
Nic na tom nemění vaše pokusy vše zastřít tím, že se odmítáte bavit o těch reálných věcech a trváte na mluvení o virtuálních číslech v bankách (která ale stejně jsou jen poukázkami na ty reálné statky).

Příklad: budu na ostrově s devíti dalšími lidmi a dohodneme se, že jako peníze budeme používat oblázky, které si očíslujeme od 1 do 1000, aby nikdo nemohl podvádět a platit jen tak nalezenými kamínky (protože na pláži jich je neúrekom a na peníze potřebujeme jejich vzácnost). Když někdo do oběhu nějakým trikem pustí dalších 200 "peněžních" kamenů, tak si za ně něco koupí. Něco, co jsem si původně chtěl koupit já. Já jsem si ty kameny vydělal poctivě (lovil jsem ryby a ty jsem za peněžní kameny prodával ostatním, kteří dělají zase něco jiného). Co jsem si chtěl koupit mi ale někdo vyfoukl, protože dostal 200 nových kamenů od jakési samozvané centrální peněžní autority.
Prodal jsem ryby za 100 a chtěl jsem si za ně koupit novou loď. Jenže ona zdražila na 120, protože přibylo 20% nových peněz .

Jsem si naprosto jist, že kdyby na ostrově s deseti obyvateli někdo chtěl zavést peněžní monopol a jako ten monopolista se pak i choval (pouštěl do oběhu nové kameny a rozdával je, komu uzná z vhodné), tak s ním lidi velmi rychle vyběhnou!

A v rámci státu či EU to funguje principiálně stejně, jen je to složitější a méně přehledné a proto lidé jako vy snáze lidi oblbnou nějakou chytristikou.
Pokud ECB vykouzlí ze vzduchu 750mld EUR a dá je španělské socialistické vládě a ta ty peníze rozdá místním povalečům jako nepodmíněný základní příjem, tak ti povaleči si půjdou koupit něco (aniž sami cokoli užitečného pro ostatní vytvořili - tzn. sviňárna č.1), co jsem si původně třeba chtěl koupit já a ta cena něčeho pro mne vzroste (sviňárna č.2).

Takže jako vždy: založte si vlastní měnu, nenuťte ostatní násilím ji používat a tuto měnu si pak tiskněte a rozdávejte co hrdlo ráčí.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+10
+
-

Jan Capouch | 16. 6. 2020 23:53 | reakce na Jan Altman - 16. 6. 2020 15:52

Už i mainstream si všímá, že je něco špatně:
https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/dolar-kurz-meny-spojene-staty-americke-stephen-roach-propad.A200616_103444_eko-zahranicni_kou

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jan Altman | 18. 6. 2020 13:10 | reakce na Jan Capouch - 16. 6. 2020 23:53

Hodně špatně. A čím dál hůř. Až se ucho utrhne.
https://www.investicniweb.cz/el-erian-varuje-pred-zombie-trhem-fed-zacne-nakupovat-rovnou-akcie-predpoklada-jiny-expert/

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Petr Vorlíček | 18. 6. 2020 20:44 | reakce na Jan Altman - 18. 6. 2020 13:10

Pěkná kravina...
Proč by měl Fed nakupovat akcie, když to za něj ochotně dělají banky, kterým posílá peníze? (Pardon, pane Fuldo, likviditu, ne peníze, chich..)

Současný strojek nemá chybku, nepotřebuje žádné štelování..:-)))

Jsem docela zvědavý, kde jsou ty limity zadlužení, které způsobí nějaký kolaps. Prvních 10 bil. USD amerika kumulovala čtvrt tisíciletí, dslších 10 bil.USD přidali během deseti let, teď jim k pěti bil. stačily dva měsíce, začíná to vypadat, že dalších 10 bil. USD se zvládne amerika přihodit za pouhý rok..
Co potom? Dalších 10 bilionů se přihodí za měsíc? No nevím, začíná to nápadně připomínat vrchol hyperboly, po které to někam žuchne...Škrtne se jedna nula???

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

František Kusák | 3. 7. 2020 17:18 | reakce na Petr Vorlíček - 18. 6. 2020 20:44

Jen na okraj, rovnoosá hyperbola, tedy lineárně lomená funkce, nemá ani maximum ani minimum. Ale to je vedlejší, asi jste myslel parabolu, nebo nějaký typ růstové křivky. Nicméně, nechci poučovat, ale zajímal by mě matematický model Vámi popisovaného případu.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

Richard Fuld | 19. 6. 2020 11:23 | reakce na Petr Vorlíček - 18. 6. 2020 20:44

"Jsem docela zvědavý, kde jsou ty limity zadlužení, které způsobí nějaký kolaps." Limity zadlužení u států nejsou. U jednotlivců jsou zcela zřejmé. Jediným rizikem u utrácení peněz, které si státy půjčí od bank, je způsobení vysoké růstu cen statků zahrnutých do spotřebního koše. Vše ostatní je bezlimitní. :-)

Celé to zrychlování zadlužování států začalo pádem Lehman Brothers. Kdyby tenkrát nenechali tuhle banku padnout, žili bychom dnes v jiném (mnohem lepším) světě. :-) Nejprve jsme si museli projít hypotéční, finanční, dluhovou a koronavirovou krizí, abychom zjistili, že na velikosti státních dluhů fakt nezáleží. K pochopení této zcela primitivní věci nás ale ve finále přiměl až koronavirus. A tak je to se vším. Všechno zlé je k něčemu dobré. :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Josef Fraj | 22. 6. 2020 07:33 | reakce na Richard Fuld - 19. 6. 2020 11:23

>>> "Jediným rizikem u utrácení peněz, které si státy půjčí od bank, je způsobení vysoké růstu cen statků zahrnutých do spotřebního koše. Vše ostatní je bezlimitní. :-) "

Takže kdybychom do spotřebního koše zahrnuli například jen vánoční prskavky a a otvíráky na pivo, tak nás ceny ostatních statků nemusí zajímat a jsme za vodou?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Richard Fuld | 22. 6. 2020 17:49 | reakce na Josef Fraj - 22. 6. 2020 07:33

A to píšu kde? Zase vidíte v mých příspěvcích to, co tam zjevně není. :-) Ostatně jako obvykle. :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Josef Fraj | 19. 6. 2020 07:34 | reakce na Petr Vorlíček - 18. 6. 2020 20:44

FED nebude první.
https://archiv.ihned.cz/c1-65441220-bank-of-japan-kupuje-akcie-na-trhu-se-mluvi-o-bubline

https://www.kurzy.cz/zpravy/416996-mely-by-centralni-banky-nakupovat-akcie/

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Petr Vorlíček | 20. 6. 2020 09:51 | reakce na Josef Fraj - 19. 6. 2020 07:34

Japonsko nemohlo realizovat nákup japonských aktiv přes banky, protože když k tomu centrální banka poslala komerčním bankám likviditu, nakoupily americké akcie...:-)
Tento problém FED nemá, banky v US nakupují o 106, jakmile pustí kohouty...
Spíš to použije jako slovní bazuku, aby měly banky větší jistotu, že FED nedopustí hlubší korekci trhu..

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Alexander Novotka | 19. 6. 2020 08:38 | reakce na Josef Fraj - 19. 6. 2020 07:34

Přesně tohle mě napadlo. Výsledkem je stagflace už déle než 20 let.
Trochu nerozumím tomu, proč to FED a ECB zkouší znovu způsobem, o kterém musí jasně na příkladu JP vidět, že takové řešení nefunguje. Buď nemají jinou možnost, nebo si myslí, že „tentokrát je to jinak“ a hlavou zeď prorazí.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jan Altman | 19. 6. 2020 09:19 | reakce na Alexander Novotka - 19. 6. 2020 08:38

Ono to asi bude tím, že (v rámci současného systému) moc jiných možností nemají.
Nebo si to alespoň myslí (pod vlivem neokeynesiánské víry, kterou se řídí).
Současný systém potřebuje exponenciální růst síly stimulů, exponenciální růst dluhu a měnové báze, aby se nezhroutil. A tak v každé další krizi nasadí řádově silnější, šílenější, dříve nemyslitelná, opatření.
Až se to ucho nakonec utrhne. Ale zda to bude za měsíc, nebo za 5 let, to nedovedu říct. Jen to, že donekonečna to takto opravdu nepůjde. Ale to jim je jedno, jim nejde o dlouhý horizont, ale o aspoň další měsíc u koryt, případně o popularitu před nejbližšími volbami.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Petr Vorlíček | 20. 6. 2020 09:53 | reakce na Jan Altman - 19. 6. 2020 09:19

Zajimavé že jste zmínil 5 let..:-)
Tak nějak odhaduji maximální časový limit téhle hyperboly...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Josef Fraj | 19. 6. 2020 07:36 | reakce na Josef Fraj - 19. 6. 2020 07:34

https://asia.nikkei.com/Business/Markets/Bank-of-Japan-to-be-top-shareholder-of-Japan-stocks

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jan Altman | 17. 6. 2020 11:10 | reakce na Jan Capouch - 16. 6. 2020 23:53

Ano, ono se to postupně dává do pohybu a po překročení určitého prahu se z toho stane lavina.
https://www.kurzy.cz/zpravy/548122-nedostatek-duvery-v-penize--investicni-prilezitost/

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Richard Fuld | 16. 6. 2020 17:32 | reakce na Jan Altman - 16. 6. 2020 15:52

Váš příklad je zcela nepřiléhavý, protože ilustruje dopady růstu peněžní zásoby na růst cen. V současnosti jde ale o případ, kdy se bude pouze bránit poklesu peněžní zásoby a poklesu cen, v nejhorším půjde o případ, kdy růstem objemu peněžní zásoby se bude bránit poklesu cen (nebo nedostatečnému růstu - pod inflačním cílem). Měl byste se naučit rozlišovat kontext, ve kterém se při svých úvahách pohybujete. :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-19
+
-

Petr Vorlíček | 18. 6. 2020 20:53 | reakce na Richard Fuld - 16. 6. 2020 17:32

Když čtuno vašem poklesu peněžní zásoby, skoro čůrám smíchy...
Peněz je v oběhu jak s...., z průměrného čecha je multimilionář, za jedno desetiletí bude průměrný čech dolarový milionář.
Vůbec to ale neznamená, že by češi bohatli, to jen ty papírky už jsou tak bezcenné, že milion je dnes dobrý tak na pozemek pod psí boudu....
Už je tak málo skutečných aktiv, že se největší technologické firmy obchodují za stonásobek zisku, a pořád jdou na dračku...
Tohle skončí nejbublinovatější bublinou v historii lidsta!
Dovolil bych si hrubě tipnout, že déle jak 5 let už tohle nepoběží, dokonce myslím, že pravděpodobnější jsou tak dva, tři roky...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

Richard Fuld | 19. 6. 2020 12:36 | reakce na Petr Vorlíček - 18. 6. 2020 20:53

Akcie, nemovitosti rostou, pak padaj, pak zas rostou. Bubliny se nafukují, pak praskají. To je trh. Zvykejte si. :-) Už je na čase. Pan Altman tu věští světový Armageddon už roky a mezitím pořád státní dluhy (a jak, že?), ceny akcií, nemovitostí rostou. :-) A životní úroveň taky. :-) Jestli pak v tom Vašem permanentním předpovídání krachů nemáte nějakou chybičku. :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-1
+
-

Petr Vorlíček | 20. 6. 2020 11:00 | reakce na Richard Fuld - 19. 6. 2020 12:36

Nevím o jakém "trhu" mluvíte...To jako když FED při jakékoli korekci pošle bankám virtualní čísla, aby to vytáhly zpět, to má jako něco společného s trhem?
Je vidět, že o tomhle jen čtete knížky...
Trh neexistuje, tam už se jen motají spekulativní pozice bank, kteté si tradingem záplatují díry z nulových úroků - výsledku vaší měnové politiky, a robotů, kteří se ty spekulativní pohyby snaží chytat, ten zbytek je marginální...
Všichni ale utahují šrouby, a další kolaps trhů už nebudou chytat ani boti, ani banky, tam možná skutečně bude muset dno vybetonovat přímo FED.

Pan Altman tam bohužel chybku nemá...
Těch bezprecedentních krokú, které ještě mohou CB dělat pořád dost zbývá...Až budou lidi dostávat nepodmíněnou podporu, až budou státy firmám hradit náklady na dluhy, až bude průměrné P/E na úrovni současných technologických miláčků, tehdy nastane ten okamžik, kdy už bude příliš jasné, že za rok přibude nula navíc...

Blbé na tom je, že je to statistická jistota, že k tomu dojde. Už je pozdě na to, aby se dal vývoj zvrátit, kdybychom dnes začli s rozumnou tržní monetární politikou, ekonomika se pod tíhou nakladů dluhů okamžitě zhroutí, a efektivitu na trhu nezlepšíte kouzelným proutkem - ten zástup evropských byrokratů můžete jako pracovní sílu odepsat, ti už nikdy skutečně pracovat nebudou.
Proto potřebuje ekonomika stále víc peněz, víc exponenciálně, je to vidět na trhu všech aktiv, na grafu zadlužení US, Jap, EU, číny. Kam vede hyperbola ví každý - narazí na svou limitu, a dál to nejde.

Hyperbola ale umí nabrat pěkné grády, vrchol nejde odhadovat, i na BTC jsem odhadoval její poslední velký vrchol na 10.000, a on byl na 20. O 100 % výš...Tak to může být i nyní...

Jasně nám to řekne vývoj ceny zlata - jestli zlato spadne alespoň na 1500 usd s tím, jak trhy dají nová maxima, budu klidný, čeká nás ještě další kolo, nebo několik kol.
Jestli už zlato zůstane u 2 tis i při nových maximech na akciích, je zřejmě Game over - končí risk-on fáze, do dvou let bude následovat krize, která se spojí s krizí monetární, geopolitickou a enviromentální, a z té už asi skutečně svět vyjde v jiné podobě...Na krizi z roku 2008 budeme vzpomínat se slzou v oku...
Už nyní je totiž vidět, jak bude probíhat - lidé budou sedět doma, dostávat peníze na pokrytí základních potřeb, ale ty potřeby budou dražší a dražší, subjektů, které budou chtít chodit dál s kůží na trh bude méné a méně, proč se nechat šikanovat, když to stejně k ničemu nevede.... Takto se bude čekat co se stane možná i pár let, úvěry se dlouhodobě zablokují, a pak se přijde s ideou měnové reformy v nějakém fešném kabátě...
Třeba nová světová kryptoměna...Na technologie lidé slyší, a konečně také budou mít něco jako ten Bitcoin..:-)))))) Tak vyčkejte času, vše bude....

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jan Capouch | 19. 6. 2020 15:29 | reakce na Richard Fuld - 19. 6. 2020 12:36

Podívejte se na dnešní Ameriku. Kdyby se měli negři dobře, Floyd by je nezajímal. V jednom z těch článků to tu bylo - příjmy klesly o 2%, zatímco ceny bydlení stouply o polovinu.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Richard Fuld | 19. 6. 2020 16:11 | reakce na Jan Capouch - 19. 6. 2020 15:29

Existence v tržní ekonomice všem prostě nevyhovuje a/nebo toho ani někteří nejsou uspokojivě schopni. Proto tu máme sociální státy. Abychom neměli socialistické revoluce, nebo komunistické puče. :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-1
+
-

Honza _ | 21. 6. 2020 15:43 | reakce na Richard Fuld - 19. 6. 2020 16:11

V tom s vámi souhlasím.
Abychom neměli socialistickou revoluci nebo komunistický puč, tak si tu socialismus rovnou zařídíme a necháme si vládnout komunistou...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Richard Fuld | 22. 6. 2020 17:53 | reakce na Honza _ - 21. 6. 2020 15:43

Nesmysl. Máme sociální stát s tržní kapitalistickou ekonomikou.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-1
+
-

Honza _ | 23. 6. 2020 11:21 | reakce na Richard Fuld - 22. 6. 2020 17:53

Ten sociální stát je tak skvělý...
Jen lidi to kazí!
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/natocili-jsme-danove-peklo-tohle-na-uradu-nechcete-zazit-110207

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Jan Altman | 20. 6. 2020 12:22 | reakce na Richard Fuld - 19. 6. 2020 16:11

Nechť si tedy ti, kteří neradi žijí v tržní ekonomice, založí (na svém a za své) komunistický kibuc a ostatní ať nechají žít v tom trhu.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Richard Fuld | 22. 6. 2020 17:54 | reakce na Jan Altman - 20. 6. 2020 12:22

Proč by to dělali, když mají oporu v sociálním státu, o které by si mohli v komunistickém kibucu jen nechat zdát? :-) To Vy si založte tržní kibuc, když se Vám to nelíbí. :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-1
+
-

Honza _ | 23. 6. 2020 11:21 | reakce na Richard Fuld - 22. 6. 2020 17:54

Však už vzniká.
Na bitcoinu.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Jiří Janda | 18. 6. 2020 22:19 | reakce na Petr Vorlíček - 18. 6. 2020 20:53

"Už je tak málo skutečných aktiv, že se největší technologické firmy obchodují za stonásobek zisku, a pořád jdou na dračku... "

To byly optimistické doby, kdy povodeň nových peněz (agregát M2 pro ty, co stále věří, že ekonomie je heuristická disciplína) ještě neměla sílu zerodovat základy kapitalismu.

Dnes jsme mnohem dále - automobilka Nikola, která nikdy nic nevyrobila a tedy neprodala jediné auto, má kapitalizaci 23mld $ a je zalistována na burze - což je zhruba 1,5 násobek hodnoty tuzemského ČEZu.

https://finance.yahoo.com/quote/NKLA?p=NKLA

To není zombie firma, to je facka všem, kteří obhajují tisk peněz argumentem, že bez něho by hrozila deflace. Když peníze nic neznamenají a jsou vyrobitelné z ničeho, mohou existovat i firmy, které nic nevyrábějí, nic neprodávají, nic neskladují , nic nenabízejí kromě fikce.
Proti tomu, co s ekonomií provádí QE, je bitcoin ztělesněním transparentnosti.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

Richard Fuld | 19. 6. 2020 12:46 | reakce na Jiří Janda - 18. 6. 2020 22:19

O tom, jakou má Nikola kapitalizaci rozhodují výhradně investoři, kteří potenciál Nikoly (ve světle ceny a potenciálu Tesly) vidí. Žádný tisk peněz za to nemůže. Mohou za to výhradně ti, kdo na tom trhu ty akcie nakupují. Trh je jen odrazem jednání účastníků trhu. Objem peněz na to nemá žádný významný vliv. Ostatně i o tom růstu M2 do značné míry rozhodují zase jen soukromé subjekty, které si u bank půjčují peníze a tím vytváří nové peníze. Někdo je použije na nákupy Nikoly za vysoké ceny, jiný za ně postaví továrnu, která bude produkovat zboží nebo služby, které si koupí např. ti, kteří na akcií Nikoly vydělají. I toto patří k růst ekonomiky.

Podle Vás peníze nic neznamenají a jsou vyrobitelné z ničeho? No to je ale hrozivý omyl. Vy vnímáte dluhy vůči bance, která vytváří peníze tím, že je půjčuje svým dlužníkům, za NIC? Opravdu Vám přijde povinnost bance vrátit půjčené peníze jako NIC? To jako fakt?

A o QE zřejmě víte ještě méně, než o penězích. :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-2
+
-

Richard Fuld | 16. 6. 2020 17:25 | reakce na Jan Altman - 16. 6. 2020 15:52

"Problém ale trochu je, že REÁLNÝCH ZDROJŮ je omezené množství. Co jednomu dáte jinému prostě MUSÍTE reálně sebrat." A jsme zase u stejné diskuze. :-) Nevadí, já Vám to rád osvěžím. :-)

Co jednomu dáte nemusíte jinému sebrat, když si to vytvoříte. Peníze, které přibudou nemusíte nikomu sebrat abyste je dal někomu jinému. Reálných zdrojů pak vytvoří např. pekař stejné množství a díky tomu, že jeho zákazníci dostali peníze, které pekaři nikdo nesebral, máme tu win win situaci. V rovině reálných zdrojů pekař stále produkuje stejně a prosperuje také stejně a jeho zákazníci nestrádají, protože za peníze, které dostali od státu a které by jinak dostali od zákazníků svých restaurací si koupili od pekaře pečivo. Jediná změna oproti standardní situaci je v tom, že pekařovi zákazníci dočasně neprodukují pro své zákazníky jídlo v restauracích, které jsou aktuálně zavřeny.

Alternativně lze ale postupovat podle Vás, kdy pekařovi zákaznici od státu žádné peníze nedostanou, pak pekař prodá o to méně pečiva. Výsledek jsou hladový pekařovy zákazníci, méně vydělávající pekař a restaurace, kde se nepodávají jídla, protože je restaurace zavřená. Vnímáte ten rozdíl? Oproti situaci, kdy všichni žijí dál stejně jak žili před krizí (jen se nemohou jít najíst do restaurace), Vaše "řešení" vede kromě zavřené restaurace i k poklesu pekařovy produkce a poklesu spotřeby zaměstnanců těch zavřených restaurací. Možná je to Vaše řešení přirozenější a spravedlivější ale rozhodně není lepší. :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-6
+
-

Josef Fraj | 17. 6. 2020 11:42 | reakce na Richard Fuld - 16. 6. 2020 17:25

Když si natiskneme peníze, tak zároveň vzniknou i nové reálné statky! Tak pravil svatý Fulda, tak to tak musí být :D
Pan Fuld tady kde koho napadl, že má mentální blok, ale jediný kdo ho skutečně má, je, zdá se, právě on. Jeho neschopnost pochopit tak jednoduchou věc, že napsáním nějakého číslo do bilance centrální banky nevzniknou reálné statky, je opravdu zarážející.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+7
+
-

Richard Fuld | 17. 6. 2020 18:59 | reakce na Josef Fraj - 17. 6. 2020 11:42

Nikde nepíšu, že současně s natištěním peněz vzniknou automatiky i nové reálné statky. :-) Nikde nepíšu, že zapsáním nějakého čísla do účetní knihy vznikne reálný statek. Píšu jen, že ty statky, které vzniknou (bez ohledu na to, jestli někdo něco tiskne), si budou moci koupit i ti, kteří na ně momentálně v krizi nemají peníze a kteří obdrží od státu natištěné peníze. Čili nové(!) statky v důsledku tisku peněz nevzniknou. To netvrdím. Tvrdím, že bude i v krizi zachována produkce "starých" statků, které se produkovaly v množství jaké se produkovalo před příchodem krize s tím, že pokud by ti, kdo v krizi přišli dočasně o příjmy, neměli ty natištěné peníze k dispozici, pak by klesla produkce těch statků, neb by klesla poptávka po nich. Tisk peněz tak neslouží k vzniku nových statků nad rámec objemu jejich produkce v době před natištěním peněz. Slouží pouze k zachování stávající úrovně produkce těch statků a k předejití poklesu této produkce.


Kdy konečně pochopíte, že mezi minus a plus je zásadní rozdíl? Kdy konečně pochopíte, že vytváření nových statků nad rámec aktuální produkce a zabráněním poklesu produkce je zásadní rozdíl? Asi nikdy, že?

Současně jsem Vám tu snad už tisíckrát psal příklad, že utracení natištěných peněz (nikoli samotné natištění peněz) může vést a často vede k vzniku nových statků. Typicky když si stát natiskne (resp. půjčí od banky) peníze a tyto utratí za postavení dálnice, tak utracení takto natištěných peněz evidentně vedlo ke vzniku nového statku. A teď mudrujte i s Mrozkem. :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-3
+
-

Josef Fraj | 17. 6. 2020 20:19 | reakce na Richard Fuld - 17. 6. 2020 18:59

Ale píšete, jenom si to neuvědomujete. Už vám to bylo mnohokrát vysvětleno. Bohužel marně.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Richard Fuld | 18. 6. 2020 10:16 | reakce na Josef Fraj - 17. 6. 2020 20:19

Já samozřejmě vím přesně co píšu, jen Váš fanatický pravoúhlý způsob myšlení Vám brání ty zcela jednoduché a srozumitelné myšlenky pochopit. Chyby hledejte na své straně. :-) Cokoliv nabourá Vaše přesvědčení, tak to prostě ignorujete. Je to takto jednoduché.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-1
+
-

Michal Mrozek | 18. 6. 2020 06:19 | reakce na Josef Fraj - 17. 6. 2020 20:19

Pan Fuld funguje na podobném principu jako princezna Koloběžka. Jede nejede, přioděná nepřioděná, on podobně jako ona píše nepíše - prostě každý si v jeho textu najde to své. :) To je vzácná schopnost, taková nekonfliktní. Akorát jeho textům nerozumím. A nakonec ke konfliktům dojde o to častěji.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Richard Fuld | 18. 6. 2020 10:19 | reakce na Michal Mrozek - 18. 6. 2020 06:19

Ano, přirovnání k princezně Koloběžce je docela přiléhavé. Já svět vidím v celém spektru barev a ne jen černobíle. Takže když je něco modrošedé, nebudu tvrdit, že je to černé. A oceňuji, že jste se přiznal k tomu, že mým textům nerozumíte. Na rozdíl od pana Fraje, který si moje příspěvky interpretuje jak zrovna "potřebuje" nebo v nich vidí to, co tam není. :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-1
+
-

Jan Capouch | 18. 6. 2020 10:04 | reakce na Michal Mrozek - 18. 6. 2020 06:19

Pokud pomineme zvláštní slovník (tržní přerozdělování apod), tak má ale v zásadě pravdu. Peníze nejsou absolutní hodnota, ale pouze symbol, prostředek k vytváření, směně a uchování opravdových , materiálníchstatků. Můžeme se o tom bavit, můžeme toho litovat či s tím nesouhlasit, ale bohužel v tomto perverzním systému žijeme.


Přečtěte si skvělou knížku Stefana Zweiga "Svět včerejška", nebo alespoň kapitoly o německé a rakouské hyperinflaci po Velké válce. Proti obvyklé představě nešlo o období kolapsu, kde lidé seděli doma a čeklai na svou skývu chleba, ale naopak o období až horečnaté hospodářské aktivity, pilně se vyráělo a zároveň se peníze rychle utrácely a užívaly. Úpadek nebyl ani tak čistě hospodářský, jako především morální - hospody, nálevny, tančírny, kina praskaly ve švech, jak se všichni rychle zbavovali bezcenných peněz. Dnešní optikou kacířsky dokonce inflační peníze obviňuje z rozmachu homosexuality, ne jako výrazu vnitřní touhy, či potřeby, ale spíše jako provokace střídmých a tradičních hodnot měšťanstva.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

Michal Mrozek | 19. 6. 2020 09:21 | reakce na Jan Capouch - 18. 6. 2020 10:04

Tak to si musím přečíst... :) Díky.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Richard Fuld | 18. 6. 2020 10:22 | reakce na Jan Capouch - 18. 6. 2020 10:04

Děkuji za tip na zajímavé čtení! Vy jste asi jeden z mála, kdo zřejmě rozumí tomu, co zde píši. :-) To, že se Vám takto poznané fungování současného systému nelíbí, respektuji.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

Michal Mrozek | 17. 6. 2020 12:24 | reakce na Josef Fraj - 17. 6. 2020 11:42

Ono my si možná bláhově mysleli, že pseudonym Richard Fuld má ukazovat na nechvalně proslulého bankéře. Možná má, ale jen tak trochu. Hlavní je kořen příjmení ...ful... Blízko k tomu má hovorové sloveso fulat, což je z ponašymu s významem plácat nesmysly. "Synku, ty zaš fulaš!"

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

Richard Fuld | 18. 6. 2020 10:34 | reakce na Michal Mrozek - 17. 6. 2020 12:24

Otevřeně napíšete, že nerozumíte mým textům, ale to Vám nebrání označit je za nesmysly. :-) Synku, tady fulaš ty!

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-2
+
-

Michal Mrozek | 19. 6. 2020 08:00 | reakce na Richard Fuld - 18. 6. 2020 10:34

Ze slovenštiny pak ufúlaný znamená zašpiněný a zababraný...

Zcela otevřeně a objektivně musím připustit, že občas také fulám. V rámci svého politicky nekorektního přístupu si to dovoluji dělat. Neberu se až tak vážně. Těžko se mi se mnou žije, toto je způsob, který mi to soužití ulehčuje.

Není nad svobodu slova. Laskavý čtenář nechť sám posoudí fulovatost komentářů. :)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Michal Mrozek | 16. 6. 2020 12:34

Jo zase tahle vynucená solidarita. Lepší protimluv aby člověk pohledal. Když mě někdo donutí něco zaplatit, obyčejně jsou to daně. Nazvat to solidaritou, to může vymyslet snad jen nějaký...politik.

Nahlásit

+15
+
-

Michal Mrozek | 19. 6. 2020 08:11 | reakce na Michal Mrozek - 16. 6. 2020 12:34

Ale možná by to nebylo špatné zkusit přejmenovat daně na solidaritu.

"Už jsi letos zaplatil solidaritu z příjmů? Mě ta solidarita letos asi zruinuje, ke konci roku jsem byl marod a na optimalizaci solidarity jsem neměl ani pomyšlení..."

A podobně bychom mohli přejmenovat solidaritu na daně. "Ty jsi takový nedajný (nesolidární). Jak si to vůbec představuješ? To tě hanba nefackuje?" Nebo: "Pojďme být všichni dajní, bude ráj na světě!"

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

Robert Antonio | 16. 6. 2020 11:25

Prvně si musíme říci, že pomoc zemím postiženým epidemií tvoří pouhou desetinu celého „koronavirového balíku“. Zbytek jde na různé zelené (a rádobyzelené) projekty v rámci Green New Dealu. Tohle přílepkování je pro EU typické, zřejmě proto, aby jednodušší Palatové mohli stále dokolečka opakovat tu pohádku o nevděčném Visegrádu, který nechce pomoci jižní Evropě úpící pod koronavirem.

Druhá výtka míří na neochotu CZ a HU ke kompromisu nebo alternativním návrhům. Jak EU naložila s alternativními návrhy, kupříkladu od Spořivé čtyřky? K půlmiliardě původní dotací přidá tu alternativní čtvrmiliardu půjček a to je kompromisní řešení po bruselsku. EU tak jasně ukazuje, že jakékoliv debaty o kompromisu jsou předem prohraná bitva, a jediná možnost je vetovat, vetovat a vetovat.

Jinak je půvabné, jak se eurohujerská rétorika dokáže mávnutím proutku proměnit. Od „EU je super, protože z ní dostáváme více než dáváme“ ke „zlí eurohujeři nechtějí pomáhat jiným zemím“.

Nahlásit

+17
+
-

Jan Pozner | 16. 6. 2020 11:00

Czexit.

Nahlásit

+18
+
-

Jan Altman | 16. 6. 2020 10:34

Myslím, že můžeme být rádi za lidi jako Palata (a Julda Fulda).
Oba dotáhli tu svou ideologii do tak absurdních extrémů, že krásně demaskují její nesmyslnost a jsou tak vlastně velmi užiteční.
Palatovský vlezdobruselismus je přímo spektakulární.
V rámci své víry s klidem potlačí zjevná fakta, jen aby mu vše sedělo.

Itálie a Španělsko byly zralé na bankrot už před pandemií.
Vládnou tam ultralevé partaje vymýšlející nesmysly typu nepodmíněný základní příjem (a chtějí i po chudých Češích, aby jim to zaplatili). Na dluh svým penzistům dávají 3x takové penze, než ČR a nyní by chtěli, aby jim to ještě český penzista skrze například DPH z potravin či uhlíkovou daní z topení a svícení dotoval.
Na to je potřeba (klidně i populisticky) poukazovat, aby ta 750mld EUR taškařice eurosocialistům pěkně zhořkla v ústech. Pořádně to rozmazávat a vrtat se v tom, aby ještě litovali, že s takovým nápadem přišli. Doufám, že exitový sentiment to významně posílí. Všichni ti kobliháři, kteří členství podporovali, protože přeci "dostáváme víc, než platíme" (byť reálně dostávali babišové a platili jsme my) by se mohli konečně probrat.

Nahlásit

+104
+
-

Richard Fuld | 16. 6. 2020 15:22 | reakce na Jan Altman - 16. 6. 2020 10:34

Neházejte mě s panem Palatou do jednoho pytle. Na "vzájemnou pomoc" v rámci koronakrize mám zcela odlišné názory. I když ta výzva bude asi zbytečná, protože Vy názory rozlišujete jen na ty Vaše a ty ostatní. :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jan Altman | 16. 6. 2020 15:56 | reakce na Richard Fuld - 16. 6. 2020 15:22

Tak má či nemá ECB vytisknout těch 750mld a dát je na kraviny typu Green deal, na italské penze (2.5x větší, než ty naše, přičemž ale nás penzista to bude splácet v nových eurodaních), na španělský nepodmíněný příjem, na výkup korporátních dluhopisů, na výkup dluhopisů té Itálie a Španělska, které z toho bude financovat ten nepodmíněný příjem?

Má či nemá Bureš s Alenkou zaseknout 500mld sekeru a zachránit za to firmy spřátelených oligarchů a koupit si hlasy před blížícími se volbami?

Opravdu mě nebaví hledat marginální rozdíly mezi pomatenými názory dvou socanů. Filip a Semelová také nemají zcela shodné názory. Přesto je prostě většinou do jednoho pytle házíme.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+11
+
-

Richard Fuld | 16. 6. 2020 17:26 | reakce na Jan Altman - 16. 6. 2020 15:56

Green deal nebrat. O tom ostatním lze diskutovat. :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-1
+
-

Aleš Holub | 16. 6. 2020 09:14

Zdar lidi. Vím, že tu chodí hodně libertariánů. CO říkáte na post ředitele Liberálního institutu pana Martina Pánka, který nově obhajuje anti-diskriminační zákonodárství:

https://twitter.com/mmister/status/1272632731873218562

Nahlásit

+2
+
-

Jan Pozner | 16. 6. 2020 11:08 | reakce na Aleš Holub - 16. 6. 2020 09:14

K antidiskriminační legislativě mám, řekněme, ambivalentní vztah.
Smluvní svoboda je jistě skvělá hodnoa, ale zrovna tak si myslím, že telekomuničním operátorům, bankám, apod. je po politických a jiných názorech jejich zákaznáíků, ehm,... nic. Chtěl bych vidět zastánce názoru typu "Facebook je soukromá firma a může si dělat, co chce" jak by se tvářili, kdyby je vyhodili z 90% "etatistických" hospod, banky resp. karetní společnost typu VISA nebo Mastercard jim nevydaly kartu (což už se děje!) a telefonní operátoři jim odpojili telefon za protieurobolševické řeči (a ještě jim naúčtovali pokutu :-D).

Ovšem zrovna tenhle tvít je o bombardování Mekky. Tak s tím nemám ani en nejmenší problém. Islám je propracovanější obdoba nacismus s "filozofickým" obsahem odpovídajícím ani ne starověku, ale přinejlepším pravěku. Nakonec islám je v Česku zakázaný. Porušuje Článek 15 Listiny a snad všechna písmena § 5 zákona o církvích.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+11
+
-

Jan Capouch | 16. 6. 2020 11:24 | reakce na Jan Pozner - 16. 6. 2020 11:08

Tak zrovna předtím nás antidiskriminační legislativa neochrání. Stavěl se proti socializaci vesnice, dostal málo sociálních kreditů, na VISU může zapomenout a v restauraci si taky neposedí.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jan Capouch | 16. 6. 2020 10:41 | reakce na Aleš Holub - 16. 6. 2020 09:14

Když jde o kulturní válku, jdou i antipatie ke státu stranou.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Jan Kohout | 16. 6. 2020 08:34

"pomoct nejproblematičtějším ekonomikám Unie, které zároveň patří k zemím nejvíc zasaženým epidemií"
Tím myslí například
* Belgii - nejvíce mrtvých na milion obyvatel v Evropě (více i než Itálie nebo Španělsko), nejméně problematická ekonomika
* Řecko - nejproblematičtější ekonomika Evropy s minimem počtu obětí epidemi
Dokáže autor něco jiného než dělat papuška EU lží?

Nahlásit

+16
+
-

Petr Vorlíček | 16. 6. 2020 08:18

EU není fabrika na prachy, někoho prekvapuje, že peníze nevyrábí, ale spotřebovává??????????????

Nahlásit

+4
+
-

Jan Pozner | 16. 6. 2020 11:10 | reakce na Petr Vorlíček - 16. 6. 2020 08:18

Není? Zrovna ECB jich vyrábí...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Petr Vorlíček | 17. 6. 2020 00:24 | reakce na Jan Pozner - 16. 6. 2020 11:10

Unie nic nevyrábí, jen spotřebovává. Kdyby netiskla ECB, budou tisknout státní centrální banky, v tom není rozdíl...Jenže státy podléhaly ratingovkám, to se teď snaží EU ochčůrat...:-)
Do unie budou vždy proudit peníze od členských států, a unie jich část spotřebuje, a část distribuuje. Není to kasička, ale pasáček...Pěkně drahý pasáček...,:-(

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jan Capouch | 16. 6. 2020 07:36

Taky vám to připomíná Rooseveltův New Deal? Je krize, musíme něco udělat! Hm, ono to nefunguje, ale aspoň jsme to zkusili. Tak vyzkoušíme zase něco nového...

V tomto kontextu mi pozice remcalů nepřijde tak nesmyslná. Nedělat nic je často nejlepší možnost.

Nahlásit

+8
+
-

Petr Vorlíček | 16. 6. 2020 08:17 | reakce na Jan Capouch - 16. 6. 2020 07:36

Ano, nedělat nic by bylo v poslední dekádě to nejlepší, co by EU mohla dělat, své ambice by mohla pro změnu nasměrovat ke snaze dodržovat pravidla, na jejichž základě EU vznikla (fiskální pravidla, Schengen, rušení národních ochranářských obchodních bariér atd...)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+9
+
-

Marek Dušín | 16. 6. 2020 03:49

No a nejlepší je, že je to vlastně přebalený green deal a reálná pomoc proti čínskému komunistickému viru je pouze 50mld EUR:
https://alexandrvondra.cz/prispevek/tak-zachranny-plan/

Nahlásit

+7
+
-

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK