Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Diskuze k článku: Donkichoti, nebo truhlíkové z ČNB? Vyšší úroky očima expertů

Ondřej Tůma | 14. 2. 2020 | Celkem 25 komentářů v diskuzi

Vložit komentář

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Josef Fraj | 14. 2. 2020 08:52

>>> „Přijaté rozhodnutí se opírá o novou makroekonomickou prognózu."

To je fakt srandovní. Málo kdo se plete ve svých předpovědích tak pravidelně a o tolik, jako ČNB. Kdyby věštili z lógru, tak se trefí častěji.

+13
+
-

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

Richard Fuld | 14. 2. 2020 10:36

Šichtařka vždy a zcela jalově všechno a všechny kritizuje. :-)

-8
+
-

Všech 25 komentářů v diskuzi.

Josef Fraj | 14. 2. 2020 08:52

>>> „Přijaté rozhodnutí se opírá o novou makroekonomickou prognózu."

To je fakt srandovní. Málo kdo se plete ve svých předpovědích tak pravidelně a o tolik, jako ČNB. Kdyby věštili z lógru, tak se trefí častěji.

Nahlásit

+13
+
-

Petr Novák | 14. 2. 2020 07:01

Jednoznačně krok správným směrem. Měl sice přijít dřív, ale lepší než nikdy. Experti to též spíš podporují. Jen ta Šichtarová na psu musí být proti asi už z principu.

Nahlásit

0
+
-

Josef Fraj | 14. 2. 2020 13:40 | reakce na Petr Novák - 14. 2. 2020 07:01

Podle čeho jste poznal, že to je krok správným směrem?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

Petr Novák | 14. 2. 2020 14:56 | reakce na Josef Fraj - 14. 2. 2020 13:40

Zlevňování pracovní síly, podpora exportu, inflace, levné úvěry, ... jsou podle mě cestou do záhuby. Levné úvěry krátkodobě situaci mohou zlepšit, ale dlouhodobě ekonomiku poškozují. Ještě pochopím, když v krizi klesnou úrokové sazby a dovolí to firmám přežít těžké období, ale pokud krize není, tak není důvod ji stimulovat levnými penězi.

Zvýšení úrokových sazeb ČNB je cesta od levných úvěrů, cesta k většímu bohatství pro lidi.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-2
+
-

Petr Vorlíček | 15. 2. 2020 10:39 | reakce na Petr Novák - 14. 2. 2020 14:56

Zlevňování pracovní síly???????? Hned je vidět, že nikoho nezaměstnáváte, nýbrž sám jste zaměstnancem...Pracovní síla za poslední tri roky podražila o čtvrtinu, a rozhodně ne přičiněním ČNB.
Asi jste také nepochopil, že krize dávno je, někde teprve přichází, jen iluze růstu trhů nekonečným Fomo to maskuje. Němcům padl průmysl na hubu, a my ho budeme během tohoto roku následovat. Drahá pracovní síla, růst cen energií, do tohoto mixu je růst nakladů na úvěr, kterým chtěli dotovat firmy Bybišovy čachry s odkladem vratek DPH už jen poslední dílek skládačky. ČNB tak udělala z českých firem dlužníky zadlužené v Eurech, první případné posílení koruny způsobí ve firmách stopku investicim.
Mít úrokové míry 2,5% nad Evropou bylo až az, timhle to soudruzi z ČNB opět solidně podělali...Ostatně jako vždy předtím...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Josef Fraj | 14. 2. 2020 17:00 | reakce na Petr Novák - 14. 2. 2020 14:56

Jj, ale jak víte, že 2% je málo? Podle čeho poznáte kolik je ta správná výše?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

Petr Novák | 15. 2. 2020 10:45 | reakce na Josef Fraj - 14. 2. 2020 17:00

Jinak, je normální, že se musíte rozhodnout aniž máte kompletní informace. U svojí nastávající taky nevíte, zda je to ta správná a přesto to rozhodnutí musíte udělat.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-2
+
-

Josef Fraj | 16. 2. 2020 09:07 | reakce na Petr Novák - 15. 2. 2020 10:45

V případě úrokových sazeb, ale máte mechanismus, který poskytuje velice přesné informace. Říká se mu trh. Pokud tento mechanismus odmítnete a totálně zdeformujete, tak ani netušíte, jestli sazby mají být 2%, 4% nebo 8%. Poučovat potom, jak se mají vymýšlet a "jemně štelovat" "správné" sazby, je jenom arogance a omezenost sociálního inženýra.

Pánové z ČNB a nejspíš i ostatních CB připomínají party amatérských instalatérů, kteří se kladivy a hasáky pokoušejí seřídit atomový reaktor. Je jenom otázka času, kdy jim opět vybouchne pod rukama.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+7
+
-

Petr Novák | 16. 2. 2020 16:45 | reakce na Josef Fraj - 16. 2. 2020 09:07

No však jo. Zvýšení sazeb jde směrem k tržni hodnotě úvěrů. Pokud by ČNB nasadila obrovskou úrokovou sazbu, ve společnosti by zůstaly jen tržní sazby.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Petr Vorlíček | 18. 2. 2020 00:37 | reakce na Petr Novák - 16. 2. 2020 16:45

To máte zvláštní představy o bankovnictví, a asi i nemovitostnim trhu...
Kdyby při sazbách ECB -0,5 nasadila ČNB vaší "obrovskou" sazbu, čech si nebude mít jak půjčit koruny na bankovním trhu, trh bude plný nebankovních půjček zejména v Eurech, což pohřbí ekonkmiku při první krizi, a nemovitosti dokoupí zahraniční investoři za nulové úroky...
Co má tohle společného s volným trhem???
To je stejná kravina, jako vytvořit volný trh v zemědělství tím, že přestanete českým zemědělcům vyplácet dotace...
V globální ekonomice má smysl činit pouze globální kroky. Ve třídě sígrů dostane jediný šprt taky pokaždé přes držku...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Petr Novák | 18. 2. 2020 09:13 | reakce na Petr Vorlíček - 18. 2. 2020 00:37

Prosím, přečtěte si, co v diskuzi píšu. Zvýšení sazeb je v pořádku, ale musí se to dělat pomalu. Skokové změny jsou problém. Jistě jste si všiml, že zvyšování sazeb posílilo korunu, takže ono to s tím výprodeje nebude horké. Naopak držitelé korun trošku zbohatli. A představte si, že to jsou i Češi.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-1
+
-

Petr Vorlíček | 9. 4. 2020 08:00 | reakce na Petr Novák - 18. 2. 2020 09:13

Tak došlo na má slova, že?
Podnikům s Eurovými půjčkami se skokově zvýšil sluh o 10% během jediného týdne. Dnes už i ČNB vidí, jak bláhové to zvedání sazeb bylo, rázem jsme na 1%...Jak říkám, prostě banda amatérů...
Jen mě zaráží, že Kovanda tohle neviděl..:-(

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Petr Vorlíček | 18. 2. 2020 23:18 | reakce na Petr Novák - 18. 2. 2020 09:13

To čtu..."Pokud by ČNB nasadila obrovskou úrokovou sazbu, ve společnosti by zůstaly jen tržní sazby.".
Vy nevidíte, že je to oxymoron? Účelovou manipulací čehokoli centrální bankou nikdy nic tržního nevznikne.
Centrální banka by musela přestat stanovovat jakékoli politicky motivované úrokové míry, aby se na trhu objevily ty skutečně tržní...
Jestli toto nechápete, tak vážně nemá smysl pokračovat...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-1
+
-

Petr Novák | 19. 2. 2020 22:28 | reakce na Petr Vorlíček - 18. 2. 2020 23:18

"Pokud by ČNB nasadila obrovskou úrokovou sazbu, ve společnosti by zůstaly jen tržní sazby."

Banky by nemohly financovat úvěry za pomoci ČNB a musely by financovat z úspor. To jsou ty tržní. ČNB by se vyřadila ze hry, takže by účelově ničím nemanipulovala. x

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Richard Fuld | 20. 2. 2020 10:54 | reakce na Petr Novák - 19. 2. 2020 22:28

"Banky by nemohly financovat úvěry za pomoci ČNB a musely by financovat z úspor."

V tomto nemáte pravdu. Banky k poskytování úvěrů nepotřebují ČNB ani úspory.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Petr Novák | 14. 2. 2020 18:51 | reakce na Josef Fraj - 14. 2. 2020 17:00

Takhle ale otázka nestojí. Máte jen tři možnosti, zvýšit, snížit a nechat být. A krom toho, je třeba to dělat trochu jemně, takže se můžete pohnout o 0.25. Z těch tří je nejlepší zvýšit a příští čtvrtletí nastane podobné rozhodnutí znovu, tak snad to nevrátí zpět.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-1
+
-

Josef Fraj | 14. 2. 2020 21:45 | reakce na Petr Novák - 14. 2. 2020 18:51

Zdražování pracovní síly, omezování exportu a drahé úvěry jsou stejnou cestou do záhuby. Tím spíše za situace, kdy docela výrazně klesá průmyslová výroba. Problém je, že nemáte žádné objektivní kriterium, podle kterého určit, kterým směrem se sazbami hýbat. Je lépe zohlednit stoupající inflaci nebo klesající výrobu a proč?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

Petr Novák | 15. 2. 2020 09:09 | reakce na Josef Fraj - 14. 2. 2020 21:45

Zdá se Vám Švýcarsko v pekle?

Samozřejmě, že máte kriteria, podle kterých se rozhodnete. A nejsou to ty, které přednesl socialista Rusnok, ale jsou to právě ty, které tady napsali experti. A tentokrát to nebyl jenom Kovanda, ale většina těch expertů.

A jinak, celé to spočívá v tom, že ty sazby nepatrně zvýšíte a sledujete, co se děje. V podstatě provedete takové měření. A pak je tu samozřejmě i opačný směr, zkoušený v posledních letech. Snižování sazeb má vést k podpoře ekonomiky, to se ovšem v EU a ani u nás neprojevilo, takže je hloupost v tom pokračovat, když už to nefunguje. Jediné, co se projevilo byl nárůst inflace, cen bytů, ... až to bylo i na ČNB moc.

Za mě je situace jasná, sazby se mají zvýšit. Už jen minimálně proto, aby bylo je možné snížit, až přijde opravdová krize. Ale hlavně kvůli ozdravení ekonomiky, která jeden na levných dluzích.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-1
+
-

Petr Vorlíček | 15. 2. 2020 10:47 | reakce na Petr Novák - 15. 2. 2020 09:09

To si myslíte, že ČNB ozdraví ekonomiku celého světa? Ano, v predcházejicích třech lezech měla ECB zvyšovat sazby, akcentoval by se tlak na snižování dluhu v Řecku, Itálii, Francii..Bohužel se tak nestalo. Nyní z nás dělá ČNB námezníky, kteří mají nejdražší financovaní v EU, zato jsou nejchudší. V dané situaci je to cesta k zvyšování rozdílu v bohatství vyspělých států a ČR. Nic jiného se tím nedosáhne...Firmy si půjčí v Eurech, ale lidé budou mít zytečně vysoké náklady na hypotéky, které si braly na tak nesmyslně oceněné nemovitosti...Skvělé..V tom Vašem Švýcarsku je u movitých klientů negativní sazba u hypoték, tím bych se zrovna moc neoháněl...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Petr Novák | 15. 2. 2020 12:39 | reakce na Petr Vorlíček - 15. 2. 2020 10:47

Právě že nespasí, a tim že zvýší sazby ČNB snižuje svůj vliv.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Petr Vorlíček | 16. 2. 2020 10:17 | reakce na Petr Novák - 15. 2. 2020 12:39

Tím, že zvýší sazby o 2,5%nad úroveň regionu celé evropy ČNB snižuje svůj vliv? To mi asi něco uniklo...
ČNB by snížila svůj vliv, kdyby přestala tlachat do médií a sedla si na ruce. Bohužel, to rozhodně není záměr našich socialistických inženýrů...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Petr Novák | 16. 2. 2020 16:46 | reakce na Petr Vorlíček - 16. 2. 2020 10:17

Tak comela udělat? Zvýšit, snížit nebo zachovat?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Petr Vorlíček | 18. 2. 2020 07:09 | reakce na Petr Novák - 16. 2. 2020 16:46

Protože zotavení (tedy spíš napumpování) ekonomiky šlo u nás nejpomaleji, nemohli v ČNB zvyšovat sazby o mnoho rychleji. Při známkách recese, tedy nyní, mají sazby držet a zvažovat, zda není na místě spíš uvolnění (což bych si ponechal na druhou půli roku podle vývoje), takže nyní neměli dělat absolutně nic. I laik vidí, že ta jejich inflace je historická, a že ji padající cena ropy trochu zklidní sama...Několik let byli hluboko pod jejich slavným inflačním cíkem, jeden rok tříprocentní inflace (způsobené desetiprocentním růstem mezd, tažených stádními úředníky) by ekonomika ustála jako nic. Snáz, než opožděné šlapnutí na pedál...Bylo to pitomé rozhodnuti. Nejvic mne sle mrzí, že pan Kovanda zřejmě pochopil, že oportunismus plody nerodí, a začíná jit této garnituře na ruku. Nedávno adoroval vládu, jak hospodaří s minimálnim schodkem...Od takového ekonoma bych tohle nikdy nečekal...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Petr Novák | 18. 2. 2020 09:35 | reakce na Petr Vorlíček - 18. 2. 2020 07:09

Recesi myslíte ten pokles HDP o desetinu proc. bodu mezi 2. A 3. čtvrtletím? To je právě ten problém, že sledujete (narozdil od Kovandy) jenom nějaká čísla a ne celek. Levné úvěry ekonomice škodí, pořád i když pomalu. Je to takové odkládání problémů. V době krize je asi správné problémy odložit a rozložit do budoucnosti. Zvýšení sazeb nepoškodí zdravé firmy, jen ty, které balancuje někde nahraně. A pokud krachnou teď v důsledku činnosti ČNB, nekrahnou v příští krizi. Je to dobrá příprava na horší časy. I když měla přijít mnohem dříve.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Richard Fuld | 14. 2. 2020 10:36 | reakce na Petr Novák - 14. 2. 2020 07:01

Šichtařka vždy a zcela jalově všechno a všechny kritizuje. :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-8
+
-

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK