Předplatné časopisu
Finmag do schránkyPředplatit časopis 

Diskuze: Opakovaný pokus o doručení reforem na Českou poštu

Přihlášení do diskuze

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

Státní pošta, státní dráhy, státní centrální banka, ČSSZ, VZP, .... vše funguje (logicky) obdobně "efektivně".
A řešení je ve všech případech obdobné: liberalizace, demonopolizace, privatizace.
Kdo chce i nadále být klientem některých z těchto institucí, samozřejmě může. Kdo chce odejít ke konkurenci, má na to svrchované právo!

Nahlásit
+12
+
-

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

- ČP dotovaná není. Donedávna dokonce byla v zisku přestože stát neplatil za univerzální službu. V současnosti také dotovaná není a ve ztrátě je proto, že stát za univerzální službu platí méně než jsou náklady
- kdyby toto množství lidí pošta nezaměstnávala, zvýšila by se konkurence na trhu práce, což by bylo výhodnější pro firmy, nikoli však pro všechny ostatní zaměstnance.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu
-9
+
-

To jste myslel vážně, nebo to byla ironie?

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

Státní platba za univerzální službu je jen rebrandovaná dotace. Stejně jako platby Českým drahám za zajišťování základní dopravní obslužnosti.
Stát chce, aby daná firma něco dělala, a protože to není schopná zaplatit z tržeb, tak jí stát doplatí ze svého. Když to má zobák jako kachna, peří jako kachna a kváká to jako kachna, tak to zřejmě nebude jezevec.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

>>> "ve ztrátě je proto, že stát za univerzální službu platí méně než jsou náklady "

A jak víte, že ty náklady nesou nesmyslně vysoké? U státního monopolu nemáte, jak to zjistit. Základem ceny státního monopolu jsou skutečné náklady bez ohledu na jejich výši, jedno jestli to je 100 nebo 200 nebo 2000. Při tom tržní cena by mohla být třeba 50.

>>> "zvýšila by se konkurence na trhu práce, což by bylo výhodnější pro firmy, nikoli však pro všechny ostatní zaměstnance."

To je dobrý příklad "odborářského" myšlení. Jistě, pro leckoho je výhodné být státním zaměstnancem, protože méně práce, méně zodpovědnosti (jsem to nedoručil, no a co?) a více peněz. Výsledkem je nekvalitní a drahá služba, což poškozuje v konečném důsledku všechny, i ty státní zaměstnance.

Také vám uniká, že je-li něco "výhodné pro firmy", tak to většinou umožňuje jejich růst, tedy i růst počtu zaměstnanců, nebo růst platů nebo obojí a to právě v důsledku konkurence. Není to totiž jen konkurence mezi zaměstnanci, ale také konkurence mezi firmami při získávání špičkových odborníků nebo nedostatkových profesí. O schopné ajťáky se firmy perou už nějakých třicet let, například.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

+7
+
-

Mám opačnou zkušenost. Českou poštu používám jen když není zbytí (například zahraniční zásilky jdou bohužel pouze přes pražskou vyclívací poštu) a přesto jediné problémy jsou právě s ní.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

+5
+
-

- ČP dotovaná není. Donedávna dokonce byla v zisku přestože stát neplatil za univerzální službu. V současnosti také dotovaná není a ve ztrátě je proto, že stát za univerzální službu platí méně než jsou náklady
- kdyby toto množství lidí pošta nezaměstnávala, zvýšila by se konkurence na trhu práce, což by bylo výhodnější pro firmy, nikoli však pro všechny ostatní zaměstnance.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

-9
+
-

Tak stát se může, že i po liberalizaci odvětví a privatizaci CPošty by služby stály za starou bačkoru. Protože stát se může cokoli - i to, že 5 konkurujících si privátních firem nebude mít zájem získat vyšší tržní podíl pomocí kvalitnějších služeb. A to i když jim to nebude kazit polostátní moloch, dominant trhu, nekalosoutěžně dotovaná CPost.

Ale i tak to bude mít řadu výhod:
- Ty privátní firmy nemusíme dotovat, CPoštu musíme
- CPošta zaměstnává obrovské množství lidí, kterých je na trhu nedostatek a brzdí to rozvoj efektivnějších firem

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

+10
+
-

S článkem mám jeden problém - moje zkušenosti totiž moc nepodporují názor, že jiní dopravci jsou lepší a liberalizace vše vyřeší.
Pravdou je spíš opak, firmy jako PPL, DPD a GLS fungují dobře pro doručení do firmy, kde je stálá služba, ale pro doručení soukromé osobě fungují stejně mizerně jako CPOST z hlediska dodržení času atd. a když se nezadaří, tak se reálně k zásilce člověk dostane mnohdy daleko složitěji než u pošty, kde to holt nabere na celkem blízké pobočce... Podotýkám, že shodou okolností mám počet zásilek, které ke mně chodí, hodně vysoko nad průměr "běžného občana", takže to už jisté závěry umožňuje.
Docela se obávám, že přechod CPOST na více komerční bázi (či dokonce její úplná privatizace) situaci v mnoha případech jen dále zhorší (růst cen bez růstu kvality). Rád bych se mýlil, ale...

Nahlásit

+1
+
-

Každopádně, je pravdivé ono zhodnocení, že snížení počtu zaměstnanců pošty nebude mít na kvalitu služeb vliv. Kvalita služeb je na takovém dně, že níž už to nejde. Další krok šéfů pošty bude směřovat k zatnutí tipce konkurenci, tedy zejména zásilkovně.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

Státní pošta, státní dráhy, státní centrální banka, ČSSZ, VZP, .... vše funguje (logicky) obdobně "efektivně".
A řešení je ve všech případech obdobné: liberalizace, demonopolizace, privatizace.
Kdo chce i nadále být klientem některých z těchto institucí, samozřejmě může. Kdo chce odejít ke konkurenci, má na to svrchované právo!

Nahlásit

+12
+
-

Problém neschopného vedení mají vyřešit - surprise, surprise - vyšší dotace.
Už jen čekám na podobnou vychytávku jako koncesionářské poplatky pro ČT, ač jejich služeb nevyužívám.

Nahlásit

+5
+
-

„Pomoci tomu má mimo jiné to, že jí víc zaplatí její největší zákazník, kterým je – Česká republika.“

Takový krásně, skoro až pravicově znějící eufemismus pro „chceme větší dosyp ze státní kasy“.

Nahlásit

+5
+
-