Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Mít káru je cool. Ale svobodu a nezávislost to neznamená

11. 9. 2019
 7 546
13 komentářů

Přihlášení do diskuze

Nejoblíbenější příspěvek

Navíc autor pod pojmem "systém" střídavě myslí trh a stát.
"Závislost na trhu" mě totiž nijak neznervózňuje. Jsem na něm "závislý" i ve všem ostatním, neumím si upéct chleba, porazit krávu, vyrobit televizi, provozovat mobilní síť či internet. Netěžím plyn ani uhlí, nevyrábím elektřinu ani baterie, atd... Neumím si vyrobit ani kolo, natož auto. I s opravami těchto zařízeních jsem "závislý" na trhu. I s energií do všech ostatních spotřebičů jsem "závislý" na trhu.

Ale rozhodně ne na státu! Protože všechny služby a zboží, které někdo (koupěschopný) poptává, mu trh (ostatní lidé v systému mezinárodní dělby práce a dobrovolné spolupráce) nabízejí v JEJICH VLASTNÍM ZISKOVÉM ZÁJMU. Kdyby s tím přestali, budou sami proti sobě, navíc na jejich místo se hned natlačí jiní, kteří mají zájem o mé peníze (výměnou za uspokojení mých potřeb).

Je to ZCELA JINÉ, než být odkázán na libovůli monopolního státního byrokrata!
Není "systém", jako "systém".

Nahlásit
-
23
+

Diskuze

...opravdu mimořádně nepovedený článek :)

Nahlásit

-
1
+

Myslím že příčinou mnoha nepochopení (a nejenom pokud jde o toto téma) je neurčité, případně od počátku mylné uchopení základního pojmu.

V tomto případě je jasné že autor článku spojuje dva pojmy (nezávislost obecně - název článku a nezávislost "na systému" - text samotný) a jelikož celý následný text je věnován tomu druhému pojmu, je jasné že nepochopení je zaručené.

Samozřejmě že "mít káru je cool" a samozřejmě že "svobodu a nezávislost" to znamená.
Příklad: Jsem z Uherského Hradiště a chci jet do Prahy, na Legendy.
Mám-li auto, vstanu, zamknu dům, sednu do auta, jedu. NIC VÍC, nic "neřeším", prostě sednu do auta a jedu. Svobodně a nezávisle si jedu kudy chci, zastavím si (případně) kde chci a na jak dlouho chci.

Nemám-li auto, jsem odkázán na prostředky hromadné dopravy a musím se přizpůsobit pevně daným časům jejich odjezdů. Tj, nemůžu jen tak přijít na nádraží a dupnout si: "Já teď chci jet do Prahy! Teď!" ale musím čekat než vlak/autobus přijede, musím doufat v to že v něm bude místo a musím se smířit s tím že nejenom že vlak/autobus nezastaví přesně tam kde já chci, ale navíc, zastaví i na mnoha dalších zastávkách kde já (jako cestující do Prahy, nikam jinam) vlastně vůbec nechci aby zastavoval.

Tento rozdíl znamená tu svobodu a nezávislost, rozdíl mezi "vstanu, sednu a jedu" a "vstanu, dojedu na nádraží, čekám x minut (desítek, mnohokrát), x krát zastavuji, přestupuji, vystoupím, hledám správný prostředek MHD..."

Nezávislost "na systému" je, pochopitelně, při obou způsobech dopravy vyloučena, už jen vzhledem k tomu jaký rok píšeme.
A nemyslím si že by kdokoli starší řekněme deseti let to nevěděl, nechápal a neuměl vysvětlit.
Proto mi celý článek přijde víceméně zbytečný, nadbytečný a nesmyslný, protože čtenářům "objevuje Ameriku" ve které oni už dávno, tisíckrát byli :-)
Proto také my všichni kteří považujeme automobil za věc která nám dává svobodu a nezávislost hovoříme o svobodě a nezávislosti, NE o svobodě a nezávislosti "na systému".

Jsem si víc než jist že i autor článku to moc dobře ví (a chápe daný rozdíl) a "problém", "premisu" (a pod.) si vytvořil sám, uměle, proto, aby k jeho/jejímu vyvrácení/vysvětlení mohl napsat daný text.
Manipulace a technika je to obecně známa, její použití v českém veřejném (a mediálním) prostoru "proslavil" V. Klaus, proslulý umělým vytvořením neexistujícího problému a následným "hrdinským bojem"proti němu :-)

Závěrem: ano, pane Dobeši, vše co jste v článku napsal je pravda, ale my všichni to víme i bez Vás a se "svobodou a nezávislostí" to nijak nesouvisí. Svoboda a nezávislost "na systému" je něco úplně jiného.

Nahlásit

-
4
+

Tak tak, strawman, jak z dílny pana Fuldy. Celý článek je snůška hloupostí.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
8
+

Větší hloupost už jsem tu dlouho nečetl - a že tu někteří autoři a diskutující za poslední roky dokázali zvednout laťku nepříjemně vysoko. Pan Dobeš si tu vystavěl moc pěkného slaměného panáka a pak mu to nandal. Realita je ale řekl bych jinde, jinak by vrcholem svobody musel být klacek, protože nic komplikovanějšího si většina lidí sama opatřit nedovede.

Svoboda je volnost jednání. Máme (nebo někdy nemáme) svobodu pohybu, svobodu projevu, smluvní svobodu a podobně. Dodavatelský řetězec s tím nemá nic společného, podstatné je, co mi může stát zakázat a tento zákaz vynutit. Krásný příklad je prohibice - stát mi může zakázat pít, ale díky černému trhu mi v tom nezabrání.

Proto jsou zbraně a auta vnímány jako symboly svobody - je velmi obtížné je kontrolovat. Např. v Číně svobodu pohybu omezují v závislosti na sociálním kreditu, berou lidem možnost použít letadla a rychlovlaky. Mohou stejně omezit cestování autobusem? Určitě ano. Mohou stejně omezit cestování autem? To už by bylo nesrovnatelně obtížnější, bez plošného zákazu všech aut (který je z mnoha důvodů neproveditelný) těžko uhlídáte, jestli náhodou nejedu skrčený vzadu. A zákaz zbraní je ještě problematičtější, protože řada držitelů je prostě neodevzdá (bude brzy k vidění na Novém Zélandu) a pro ty ostatní tu bude černý trh (k vidění v západní Evropě).

Nahlásit

-
16
+

Teď mě to konečně došlo...až s příchodem států a jejich blahodárné regulace po 1. válce přišel i rozmach automobilismu.....sarkazmus...

Jestli autor nebydlí sám, tak se s "normami" setkavá už když ráno vstane z postele. Někde leží dálkový ovladač, prkýnko na zachodě je v konsensualní poloze, hladká mouka je v krabici s nápisem "Hladká mouka".

Nahlásit

-
5
+

Navíc autor pod pojmem "systém" střídavě myslí trh a stát.
"Závislost na trhu" mě totiž nijak neznervózňuje. Jsem na něm "závislý" i ve všem ostatním, neumím si upéct chleba, porazit krávu, vyrobit televizi, provozovat mobilní síť či internet. Netěžím plyn ani uhlí, nevyrábím elektřinu ani baterie, atd... Neumím si vyrobit ani kolo, natož auto. I s opravami těchto zařízeních jsem "závislý" na trhu. I s energií do všech ostatních spotřebičů jsem "závislý" na trhu.

Ale rozhodně ne na státu! Protože všechny služby a zboží, které někdo (koupěschopný) poptává, mu trh (ostatní lidé v systému mezinárodní dělby práce a dobrovolné spolupráce) nabízejí v JEJICH VLASTNÍM ZISKOVÉM ZÁJMU. Kdyby s tím přestali, budou sami proti sobě, navíc na jejich místo se hned natlačí jiní, kteří mají zájem o mé peníze (výměnou za uspokojení mých potřeb).

Je to ZCELA JINÉ, než být odkázán na libovůli monopolního státního byrokrata!
Není "systém", jako "systém".

Nahlásit

-
23
+

Zrovna Stropňa by měl raději pomlčet o tom, co je "normální".

Ale bohužel přituhuje:
https://www.info.cz/svet/sociolog-vyzyva-nemce-ke-zniceni-aut-jsou-jako-droga-je-to-nase-chyba-a-selhani-42838.html

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Hádám, že to si schovává Stropňa junior na příští volby - "Není normální, aby každý mohl jezdit autem". :D

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
2
+

Tak kdo MÁ auto, tak ho MŮŽE používat, ale NEMUSÍ.
Kdo ho NEMÁ, tak prostě NEMŮŽE.
Takže přeci jen ten kdo má, má větší svobodu volby.
Já auto MÁM, ale snad víc nachodím, najezdím Uberem a najezdím o dovolených půjčeným vozem, než kolik najedu vlastním.

Každopádně bych to s dovolením nechal na jednotlivých lidech, co si zvolí, zda si auto pořídí, nebo ne. Rozumím tomu, že někdo si auto nekoupí, protože se pohybuje spíš po městě (a vyhovuje mu MHD či Uber) a když cestuje mimo město, tak spíš letí někam letadlem, než aby jel do Jizerek autem. Chápu to, je to věc každého. Pokud se ale do toho začnou montovat sociální inženýři a začnou nám lajnovat, co podle nich "potřebujeme", tak zaslouží zřízení monoklu.
Navíc to letadlo nám sociální inženýři mermomocí chtějí znepříjemnit a prodražit, takže ti, co auto dnes nepotřebují, protože žijí ve městě a na dovolené létají, si ho zase budou muset koupit a hezky svištět po autobahnu na Bibione či na Makarskou :-(

Nahlásit

-
5
+

pokrokové Norsko - náš vzor
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/norsko-ekologie-drahe-mytne-silnice-odpurci-lidova-akce.A190910_114114_zahranicni_dtt

Nahlásit

-
3
+

Kdybych při čtení článku neseděl na záchodu, tak mě pěkně zvedne ze židle!
Míchat dohromady výhody dělby práce, standardy a státní regulace "je to takový ošklivý a skoro bych řekl zlý, zlý, pane řediteli, nepěkná věc."
Řekl bych spíš, že typický příklad státní regulace v automobilismu byla povinnost běhat s červenou vlaječkou před automobilem.
https://www.lidovky.cz/noviny/praporek-byl-vubec-nejstarsi-povinnou-vybavou.A090124_000015_ln_noviny_sko

A argumentovat, že bez státních regulaci bychom nejezdili autem? No, když vám stát jiné varianty zakáže, tak holt je to pravda. Ale jako moc dobrý argument to nevidím...

Můj pohled na to dost změnil Urza:
https://ankap.urza.cz/index.php?action=branch&id=36

Nahlásit

-
8
+

"Zcela nezávislí jste tehdy, když si můžete danou věc udělat sami a zcela podle svých představ, aniž by hrozilo, že kvůli tomu nebude fungovat." Autora článku zavádí jeho vlastní definice na scestí. Petrolhead není konstruktér aut, ale uživatel, co si chce užít jízdu. Standardizace při výrobě aut či určování paliv mu až tak hlavu neláme, dokud stroj poskytne požadované jízdní parametry. Také definice měření závislosti na systému je trochu mimo - o standardizaci samotnou nejde. Standardizace není to, o co se libertariáni opírají, tím je úřednická zvůle. Ta se samozřejmě při standardizaci může projevit, ale také nemusí.

Nahlásit

-
4
+

Jízda autem je, díky velikosti zdanění paliv, jeden z nejefektivnějších způsobů jak dotovat stát.

Nahlásit

-
5
+