Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Diskuze k článku: Čistič

Martin Vlnas | 13. 6. 2019 | Celkem 21 komentářů v diskuzi

Vložit komentář

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Jan Capouch | 13. 6. 2019 17:42

Celý život poslouchám nářky na nepoctivé taxikáře. Hodně připomínaly zpravodajství z osmdesátých let o tom, že pořád něco chybí. S stejně jako problematické zásobování za reálného socialismu nevyřešil nějaký geniální zákon, ale prostinký svobodný trh, Uber přinesl dokonalé řešení toho, s čím politici nebyli schopni nic udělat po dlouhé roky. A zase je to špatně.

+16
+
-

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

Boris Otokar Hodlak | 14. 6. 2019 17:39

a proč tam teda pletete ten Brusel?

-1
+
-

Všech 21 komentářů v diskuzi.

R. S. | 13. 6. 2019 18:22

Líbí se mi ten Gebrianův nápad: "aby vznikl speciální get shit done starosta, který by nebral ohledy na standardní procesy. Město by mohlo mít i speciální rozpočtovou položku na placení pokut za jeho prohřešky proti protokolu." Jinými slovy to říká, že standardní procesy jsou postaveny v zásadě tak, aby nic udělat nešlo, takže nezbývá než je porušovat. Velmi neotřelé. Já bych sice navrhoval rovnou zrušit ty procesy, ale rozhodně chválím myšlenkový posun správným směrem.

A teď otázka, která podle mě měla padnout: Bude Gebrian s Rubešem stejně nadšený, když se "get shit done starosta" po směnárnách a bankomatech vrhne i do oblastí, kde pánové s obstrukcemi třeba souhlasí? Co když prostě povolí Uber a AirBnB, kouření v restauracích na území Prahy, nebo postaví pražský okruh bez ohledu na všechny ty uřvané aktivisty?

Proč novináři nikdy nekladou náročné otázky?

Nahlásit

+4
+
-

Honza _ | 13. 6. 2019 20:09 | reakce na R. S. - 13. 6. 2019 18:22

Když se podíváte na akční a krimi filmy, tak v ohromném procentu případů je hlavní hrdina člověk, který vezme zákon do vlastních rukou...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

Josef Fraj | 13. 6. 2019 06:18

Soudruh Rubeš je jeden z těch aktivistických sociálních inženýrů, kteří jsou snad ještě nebezpečnější než současní politici a úředníci. Ve svém svatém nadšení se snaží změnit společnost ke stavu, který oni subjektivně považují za lepší, aniž by si uvědomovali důsledky. Je to jeden z těch lidových regulátorů, kteří mají s regulacemi ještě méně zkušeností než ti úředníci, tak mohou napáchat škody ještě větší. Nechápou, že postupně probíhající deformace a likvidace trhu způsobí ve svém důsledku nedozírné škody, které ovšem nejsou vidět v prvním plánu a proto jim jejich pochopení uniká. Nechápou, že postupné omezování osobní svobody, které prosazují, může opět skončit (a téměř jistě skončí) v socialistickém gulagu. Jejich nedostatečné vzdělání nebo omezená inteligence jim nedovolují takové věci vůbec zaznamenat, natož o nich přemýšlet. Počítám, že je jen otázka času, kdy se z "lidových regulátorů" stanou lidoví komisaři (ti starší ví, o čem píši).

Na tom, že někdo chce kupovat euro za 15,- CZK a někdo jiný mu ho dobrovolně prodá, není vůbec nic špatného. Na tom, že někdo chce prodat vodu za 70.-, zámek za 500,- nebo kávu za 5000,- CZK (Piazza San Marco) a někdo jiný je ochoten si to za ty peníze koupit, také není vůbec nic špatného. Špatné je pouze to, že kazisvěti jako soudruh Rubeš, se snaží takovou oboustranně dobrovolnou směnu překazit.

Kdyby pan Rubeš nebyl zastydlý socialista, tak by rychle přišel na elegantní a účinnou cestu, jak zlikvidovat tzv. zlodějské směnárny. Otevřel by směnárny s "dobrým" kurzem. Od hranic a na letišti by turistům rozdával letáky, které by o nich informovaly. Mohl by tak rozjet úspěšný byznys a zároveň umravnit nebo zlikvidovat konkurenci, které by nic jiného nezbylo.

Kdyby si na každém konci Karlova mostu otevřel stánek se zámky za stovku, tak by také skvěle vydělával a zároveň snížil cenu zámků na pětinu. Jak prosté milý Janku!
Atd.

Bohužel je to jako vždycky v Česku. Nějaký cenový extrém není impulsem k otevření úspěšného byznysu, který by situace vyžil a zároveň zcela automaticky a mimochodem zrušil ten extrém. Ne, soudruzi jako Rubeš mají daleko lepší pocit, když nás všechny mohou místo toho zbuzerovat, zregulovat a připravit nás o další kousek svobody.

Nahlásit

+6
+
-

Jan Zoidberg | 13. 6. 2019 21:15 | reakce na Josef Fraj - 13. 6. 2019 06:18

Janek Rubeš ale nevydělává provozem směnáren, nýbrž natáčením videí. Když natočí video, kde upozorňuje cizince na lepší služby, aby neodjížděli z Prahy nasraní a zároveň aby se dívali na jeho videa, tak se chová naprosto tržně.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+6
+
-

Josef Fraj | 14. 6. 2019 05:20 | reakce na Jan Zoidberg - 13. 6. 2019 21:15

To je možné. To, co kritizuji je tlak na přijímání zákonů, které trh omezují, jako je třeba "tříhodinový zákon", zákony proto Uberu a podobně. Rubeš se svým vlivem takový tlak vytváří. (P.S. Možná obrátí, až nějaký jiný "Rubeš" začne volat po regulaci youtubových influencerů.)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Boris Otokar Hodlak | 14. 6. 2019 10:06 | reakce na Josef Fraj - 14. 6. 2019 05:20

jakým mechanismem tříhodinový zákon omezuje trh? Copak oboustranně výhodná směna nevydrží být oboustranně výhodná ani tři hodiny?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Josef Fraj | 14. 6. 2019 10:56 | reakce na Boris Otokar Hodlak - 14. 6. 2019 10:06

Samozřejmě, že omezuje. Volný trh se jmenuje volný proto, že se na něm uskutečňuje směna založená na dobrovolně projevené vůli smluvních stran. Každý zásah třetí strany do takové směny je násilí. Je úplně jedno o jaký zásah se jedná. Pokud by směnárník viděl v tříhodinové lhůtě nějakou konkurenční výhodu, kterou by jeho zákazníci oceníli, tak by jí nabídnul sám podobně, jako třeba někteří prodejci nabízejí záruku delší, než je ta stanovená zákonem. Tento zákon je jenom další z tisíců či desetitisísů buzerací, kterými bruselská i česká administrativa omezuje dobrovolnou směnu. Výsledkem je stále více deformovaný, tedy stále méně funkční trh. Problémy vzniklé regulací trhu jsou ovšem pod hesly "trh selhal" řešeny jenom dalšími regulacemi, až do nastolení centrálního plánovaní a centrální ho rozdělování statků, což je konečným cílem.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Boris Otokar Hodlak | 14. 6. 2019 12:37 | reakce na Josef Fraj - 14. 6. 2019 10:56

co přesně má s tříhodinovým zákonem společného ta Vaše "bruselská administrativa"?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Josef Fraj | 14. 6. 2019 13:07 | reakce na Boris Otokar Hodlak - 14. 6. 2019 12:37

napsal jsem: "bruselská i česká administrativa" . Proč to ignorujete?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Boris Otokar Hodlak | 14. 6. 2019 13:56 | reakce na Josef Fraj - 14. 6. 2019 13:07

ptám se na tu bruselskou. Na českou jsem schopen odpovědět sám.
Takže znovu: Co přesně má s tříhodinovým zákonem společného ta Vaše "bruselská administrativa"?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Josef Fraj | 14. 6. 2019 16:06 | reakce na Boris Otokar Hodlak - 14. 6. 2019 13:56

Ten je produktem té české. Je tak těžké to pochopit?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Boris Otokar Hodlak | 14. 6. 2019 17:39 | reakce na Josef Fraj - 14. 6. 2019 16:06

a proč tam teda pletete ten Brusel?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-1
+
-

Josef Fraj | 15. 6. 2019 12:38 | reakce na Boris Otokar Hodlak - 14. 6. 2019 17:39

Buď máte problém porozumět psanému textu, nebo chcete prudit za každou cenu.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

Honza _ | 14. 6. 2019 11:35 | reakce na Josef Fraj - 14. 6. 2019 10:56

Všechno to začíná tím, že směnárenská činnost vyžaduje státní licenci. Což je ohromná překážka vstupu do odvětví a pak je prostor na nekalosti vůči zákazníkům...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Jan Capouch | 14. 6. 2019 11:57 | reakce na Honza _ - 14. 6. 2019 11:35

A zjevně státní kartel zafungoval stejně účinně jako u taxikářů...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Jan Capouch | 14. 6. 2019 10:39 | reakce na Boris Otokar Hodlak - 14. 6. 2019 10:06

Další zvýšení složitosti systému.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Boris Otokar Hodlak | 14. 6. 2019 12:45 | reakce na Jan Capouch - 14. 6. 2019 10:39

njn. Naštěstí nás evoluce vybavila výborným doplňkem pro život i ve složitějších systémech. Říká se mu inteligence.
Zas chápu, že to někoho diskriminuje, nutnost poznávat hodiny a tak. Něco jako vozíčkáře schody.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Boris Otokar Hodlak | 13. 6. 2019 12:59 | reakce na Josef Fraj - 13. 6. 2019 06:18

Nerozumím. Úředník je nebezpečný ne tím, že chce regulovat - chtít může co libo - ale tím, že je k těm regulacím ozbrojen razítkem. Politik zase mocí. Rubeš má akorát kameru a internet, s tím dokáže zregulovat právě tak moc, jak dokážou diskutující pod články vystoupit z EU.
Jistěže nákup eura za 15 se dá překazit upozorněním prodávajícího na lepší kurs. Mělo by snad být upozornění trestné? Protože si chudáček nešťastný směnárník nevydělal?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Honza _ | 13. 6. 2019 14:18 | reakce na Boris Otokar Hodlak - 13. 6. 2019 12:59

Tak on třeba řešil problémy taxikářů - upozorňoval na ně.
Pak se ale dal do kontaktu s úředníky s razítkem a jako řešení navrhoval přidání pravidel pro Uber.
Takže místo toho, aby na megaztrátu navrhnul snížení byrokracie pro taxikáře, tak navrhoval zvýšení byrokracie pro Uber...
Takže krok 1 - upozorňovat na nekalosti je super.
Krok 2 - přidávání pravidel a hlídání - to už tolik ne...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+6
+
-

Josef Fraj | 13. 6. 2019 19:00 | reakce na Honza _ - 13. 6. 2019 14:18

Výsledkem humbuku kolem směnáren byl zase tzv. tříhodinový zákon:

„Zákazník může od smlouvy o směnárenském obchodu odstoupit do 3 hodin od provedení směnárenského obchodu, a to v provozovně, ve které směnárenský obchod provedl (středník) odstoupení se musí vztahovat na celý rozsah smlouvy o směnárenském obchodu."

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Jan Capouch | 13. 6. 2019 17:42 | reakce na Honza _ - 13. 6. 2019 14:18

Celý život poslouchám nářky na nepoctivé taxikáře. Hodně připomínaly zpravodajství z osmdesátých let o tom, že pořád něco chybí. S stejně jako problematické zásobování za reálného socialismu nevyřešil nějaký geniální zákon, ale prostinký svobodný trh, Uber přinesl dokonalé řešení toho, s čím politici nebyli schopni nic udělat po dlouhé roky. A zase je to špatně.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+16
+
-

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK