Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Proč si nikdy nepřestaneme kupovat auta

17. 4. 2019
 11 798
8 komentářů

Přihlášení do diskuze

Nejoblíbenější příspěvek

Když mi přistavěj poblité auto, tak ho odmítnu a poskytovatel přijde o kšeft.
V jeho zájmu bude, aby klienti byli spokojeni. Nebudou-li, zkrachuje.

Samozřejmě to platí jen za podmínek konkurenčního svobodného trhu - ne když se do toho namontuje stát či obec (pak získáme "kvalitu" Českých drah a ještě to budeme muset dotovat).

Dovedu si představit flotilu autonomních elektrických "uberů", k tomu po městě rozesetých třeba 20 základen, kde se vybitá baterie za 2min vymění za nabitou a interiér zkontroluje a případně vyčistí nějaký Lojza.

Stejně tak je pravděpodobné, že ta autonomní auta budou jiná, než auta, která si dnes kupujeme. Dnes si totiž lidi často kupují auta vybavená lépe, než co mají doma (kožené čalounění, masážní sedačky, rozprašovače vůní, čtyřzónové bezprůvanové klimatizace, dekor z kořenového dřeva, ..), kdežto elektroautíčka pro autonomní "ubery" budou strohá a lehce udržovatelná - jako vozy MHD.

Navíc vevnitř bude kamera (takže každé poškození bude zdokumentováno). Již i dnes v Uberu je každý pasažér identifikován (uber zná jeho číslo karty a mobilní číslo), což přispívá bezpečnosti (nevím, že by kdy pasažér přepadl řidiče Uberu, tak jako se to občas děje u normálních Taxi).

Podle mne tedy ve sdílených autonomních elektroautíčkách perspektiva nějaká je. Rozhodně zde elektroauta dávají větší smysl, než u meziměstských křižníků (SUV a vetších combi), kde přichází problém s malým dojezdem elektroaut, dlouhým dobíjením a hlavně řešit smradlavost aut má cenu hlavně ve městech.

Jediná otázka je, kolika procentům lidí "uber" bude stačit a své vlastní auto si již ani nepořídí.
A na to odpověď samozřejmě nemám.
Ale vidím kolem sebe, že dnešní mladé auta již tolik nezajímají, jako třeba zajímala dnešní čtyřicátníky či padesátníky.
Víme, kolik procent lidí si dnes v 18 dělá řidičák? Nemám data, ale můj odhad je takový, že procentuálně méně, než před 10 či 20 lety.
Dnešní mladí letí 4x do roka letadlem poznávat svět, ale doma se obejdou bez auta.
Chalupaření je na ústupu, takže dnešní dvacátník neřeší, jak v pátek odvést zásoby na chalupu a zpět přivézt X beden sklizených jablek a zavařených okurek.
Dnes mnoho městských mladých to město moc neopouští - a když, tak nejedou na výlet po okolí, ale letí na druhý konec světa.

Navíc pokračuje a pokračovat bude proces koncentrace obyvatel ve velkých městech. Na venkově a maloměstě bude žít čím dál méně lidí. Takže opět potřeba vlastního auta bude klesat a čím dál víc lidí bude v dosahu elektro-autonomního-uberu a nějaké příměstské hromadné dopravy.

Takže uvidíme, jak to dopadne, je to otevřené.
Hlavně ale ať se do toho erár necpe a ponechá to přirozenému vývoji!

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu
-
16
+

Diskuze

Těžko kdo mne může obviňovat z lásky k elektrovozítkům, já jsem spíš přítel velkoobjemových benzínů (který ho ale bohužel momentálně nemá).

Ale:
- Není důvod, aby dojezd byl jen 50km.
- Ale 100 km už na autonomní "uber" může stačit
- Nicméně i elektrická Škoda Citigo podle nové realističtější WLTP metodiky má dojezd 270km, což je až až
- Ale to je stále auto myšlené jako náhrada klasického osobního auta, není konstruovaná pro autonomní provoz, ani pro sdílení
- Za dalších 5 let (sdílené autonomní vozy stejně dříve v reálném masovém provozu nebudou) bude technologie podstatně dále
- Pokud budou ve městě 4 firmy provozující síť autonomních elektrických drožek, vše se tomu přizpůsobí
- Po městě budou mít XX základen pro rychlou výměnu baterií za nabité (a vyčištění interiéru, ...)
- Budou mít několik servisních vozidel, které v případě potřeby výměnu baterií i vyčištění interiéru zvládnou provést kdekoli (pokud auto někde zhebne)
+ podnikatelé jistě vymyslí X dalších zlepšováků, o kterých ani netušíme

Prostě takto: osobní auto mám, ale používám ho v podstatě jen o víkendech, když jedu mimo město. Pokud Jedu do města, beru Uber - přijede mi vyhřátý-vyklimovaný až před dům (nepotřebuju tahat bundu, deštník, ...). Odveze mne kam potřebuju (neřeším parkování v centru, vyhodí mě přímo před vchodem kam jdu), když mám někde více zastávek, nemusím se zpět vracet k zaparkovanému autu, prostě si zase jen kliknu na Uber.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
4
+

Pane Altmane, umíte si představit město, kde jezdí auta s dojezdem 50 km? Co se bude dít s těmi, co jim dojezd po vyškrabání se od Vltavy na pankrác v ranní koloně klesne dojezd na 5 km?
Elektromobil bez záložního pohonu je slepá ulička, a je velká škoda, ze se k tomuto vyjadřují předně politici, ekonomové a ekologové, a ne konstruktéři...:-((

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Ano, to je možné.
A dále: auta jsou čím dál komplikovanější (byrokratické požadavky na ekologii a bezpečnost) a tak je čím dál problematičtější koupit si ojetinu (protože za opravy pak člověk dá víc, než dal za to auto).

Lidí, co mají na nové, je omezený počet.

Navíc i oni při koupi nového počítají s tím, že pak to 3-4leté prodají za solidní cenu, která jim významně pomůže s nákupem nového. Ale pokud od nich nikdo jejich čtyřletý elektromobil nebude chtít koupit (protože blížící se výměna baterií by stála víc, než to auto)., tak si to (alespoň část z nich) také rozmyslí.

Myslím, že to uvidíme již brzy. Blíží se nové emisní limity, které budou např. znamenat, že automobilky budou muset produkovat třetinu hybridů a třetinu elektromobilů, jen třetina jim zbude na klasické spalováky (podmotorované litrové tříválce).

A ty hybridy a elektroauta budou muset prodat, protože musí držet nějaké průměrné emise přes všechna vyrobená auta.
A tak ty litrové tříválce o 100tis zdraží a z toho zadotují výrobu elektroaut, protože za plnou cenu a v konkurenci levnějších benzíňáků by si je nikdo nekoupil, rozhodně ne potřebný počet klientů.

Takže pořizovací cena aut vzroste a zároveň klesnou ceny ojetin, protože udržovat v chodu 8 let starou přetechnizovanou kraksnu s bateriemi za 400tis nikdo nebude chtít.

Už vidím, jak si za 10 let nějaký taťka s průměrnou gáží kupuje jako rodinné auto 8 let starou Octavii Combi 4. generace, s dvouválcovým motorem 0.6 litru biturbo (s vypínáním jednoho válce), elektromotorem, CVVT převodovkou a bateriemi, s najetými 200tis km. Takové auto bude drahé i zadarmo, servisní náklady naprosto nepředvídatelné. Tzn. jako 4 a tuplem pak jako osmiletá ojetina to bude neprodejné, neudržovatelné, ekonomicky nesmyslné. Takže ani předchozí majitel nebude moct počítat s tím, že mu prodejní cena dá na padesátiprocentní akontaci nového, jako dnes.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
2
+

Když mi přistavěj poblité auto, tak ho odmítnu a poskytovatel přijde o kšeft.
V jeho zájmu bude, aby klienti byli spokojeni. Nebudou-li, zkrachuje.

Samozřejmě to platí jen za podmínek konkurenčního svobodného trhu - ne když se do toho namontuje stát či obec (pak získáme "kvalitu" Českých drah a ještě to budeme muset dotovat).

Dovedu si představit flotilu autonomních elektrických "uberů", k tomu po městě rozesetých třeba 20 základen, kde se vybitá baterie za 2min vymění za nabitou a interiér zkontroluje a případně vyčistí nějaký Lojza.

Stejně tak je pravděpodobné, že ta autonomní auta budou jiná, než auta, která si dnes kupujeme. Dnes si totiž lidi často kupují auta vybavená lépe, než co mají doma (kožené čalounění, masážní sedačky, rozprašovače vůní, čtyřzónové bezprůvanové klimatizace, dekor z kořenového dřeva, ..), kdežto elektroautíčka pro autonomní "ubery" budou strohá a lehce udržovatelná - jako vozy MHD.

Navíc vevnitř bude kamera (takže každé poškození bude zdokumentováno). Již i dnes v Uberu je každý pasažér identifikován (uber zná jeho číslo karty a mobilní číslo), což přispívá bezpečnosti (nevím, že by kdy pasažér přepadl řidiče Uberu, tak jako se to občas děje u normálních Taxi).

Podle mne tedy ve sdílených autonomních elektroautíčkách perspektiva nějaká je. Rozhodně zde elektroauta dávají větší smysl, než u meziměstských křižníků (SUV a vetších combi), kde přichází problém s malým dojezdem elektroaut, dlouhým dobíjením a hlavně řešit smradlavost aut má cenu hlavně ve městech.

Jediná otázka je, kolika procentům lidí "uber" bude stačit a své vlastní auto si již ani nepořídí.
A na to odpověď samozřejmě nemám.
Ale vidím kolem sebe, že dnešní mladé auta již tolik nezajímají, jako třeba zajímala dnešní čtyřicátníky či padesátníky.
Víme, kolik procent lidí si dnes v 18 dělá řidičák? Nemám data, ale můj odhad je takový, že procentuálně méně, než před 10 či 20 lety.
Dnešní mladí letí 4x do roka letadlem poznávat svět, ale doma se obejdou bez auta.
Chalupaření je na ústupu, takže dnešní dvacátník neřeší, jak v pátek odvést zásoby na chalupu a zpět přivézt X beden sklizených jablek a zavařených okurek.
Dnes mnoho městských mladých to město moc neopouští - a když, tak nejedou na výlet po okolí, ale letí na druhý konec světa.

Navíc pokračuje a pokračovat bude proces koncentrace obyvatel ve velkých městech. Na venkově a maloměstě bude žít čím dál méně lidí. Takže opět potřeba vlastního auta bude klesat a čím dál víc lidí bude v dosahu elektro-autonomního-uberu a nějaké příměstské hromadné dopravy.

Takže uvidíme, jak to dopadne, je to otevřené.
Hlavně ale ať se do toho erár necpe a ponechá to přirozenému vývoji!

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
16
+

Už jste to vyzkoušel a zažil to přesně, jak to popisujete, anebo je to jen Váš názor na věc? Zatím jsem to nevyzkoušel, a ani mě to neláká.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Dojde k prudkém poklesu prodeje aut, protože lidé si nebudou jistí, jestli jim jejich nové auto do měsíce nezakážou.

Nahlásit

-
4
+

Sdílené auto je jako sdílený záchod. Až vám přistaví poblité a pokálené auto, pochopíte.

Nahlásit

-
4
+

Auta si budeme kupovat pořád a pořád, protože pro každý model se za dva roky zjistí, že není dostatečně Greta-friendly. A v lepším případě nám ho osladí dodatečnou oberdaní, v horším rovnou nepustí na silnici.

Nahlásit

-
2
+