Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Diskuze k článku: Ztratíme svobodu řídit auto?

Pavel Jégl | 18. 2. 2019 | Celkem 27 komentářů v diskuzi

Vložit komentář

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Martin Mikolášek | 18. 2. 2019 15:13

Totality nesestupují z nebes: dobrovolně si je volí lidé, kteří v nich vidí naději a změnu k lepšímu. Totality nenastupují skokově: nastupují plíživě, tak pomalu, že si toho ani nevšimnete. Není tam pevná hranice, kdy byste si řekli "Ahá! Tak dneska začíná totalita". A vždy fungují tak, že máte dojem, že se vás to netýká a to, co vidíte okolo sebe, vám nedává dostatečný důvod se bouřit nebo utíkat.

Ti samí úředníci, policisté, soudci, autobusáci, popeláři a nakonec i vy děláte pořád tu samou práci, v ulicích pořád jezdí ta samá auta a autobusy, stejně jako dříve jezdíte s přáteli na chatu nebo na weekendy do přírody a stejně jako předtím kritizujete politiky.

Jistě, jsou tu nějaké změny -- byť je tak snadno nepostřehnete na první pohled. Tak třeba je zatýkáno stále více teroristů. Vždy jsou to "teroristé": když Morávek bojoval v protektorátním odboji proti gestapu, odpovědné úřady o tom referovaly jako o "boji teroristické a záškodnické skupiny" proti "policejním úředníkům". Pokud se pustíte do Solženicyna, i tam najdete "teroristy", po kterých pásla tajná policie, Čeka... A dalo by se pokračovat. Takže ano, čas od času se dočtete o nějakém procesu s teroristy, kteří se přiznali, občas policie otravuje celou republiku nějakou megaakcí, ve které zastavuje auta a nějakého teroristu hledá -- ale to přeci není nic, co by se vás týkalo. Vtip je totiž v perfektním systému, který v lidech vytváří dojem, že jich se to netýká. Než vláda pozatýká, "převychová" či zlikviduje nějakou skupinu, vždy z ní ve všeobecném povědomí udělá menšinu, kterou patřičně očerní -- takže si zbytek populace řekne, že to se jí netýká, ti "divní" si to zaslouží a s klidnou myslí to přejde bez povšimnutí, mnohdy to dokonce podpoří. http://w.cover72.net/zasadni/clanek.php?c=38

+12
+
-

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

Jaroslav B. Kořínek | 18. 2. 2019 10:25

Jak myslíte, luddité měli podobný náhled.

-1
+
-

Všech 27 komentářů v diskuzi.

Michal H | 19. 2. 2019 15:57

ZTRATÍME SVOBODU ŘÍDIT AUTO?
Divná otázka v čase automatických prevodoviek, povinného ABS, ESP, štart-stop, v čase, keď sa uvažuje o povinnom inštalovaní systémov na automatické privolanie pomoci a autonómneho núdzového brzdenia. Sloboda šoférovania je už dávno ta-tam.
A ľuďom zjavne nechýba - naopak chcú auto, ktoré sa samo bez kľúčov odomkne, samo na križovatke vypne motor a potom naštartuje, samo zaradí rýchlosť, zapne svetlá a stierače. Tempomat udržuje rýchlosť a lepší aj vzdialenosť od auta vpredu, autá majú obmedzovače rýchlosti, autonómne brzdenie, sledovanie mŕtveho uhla, automatické parkovanie...
Sadnúť do Škody 100 bez automatického sýtiča, posilňovača riadenia a akejkoľvek elektroniky je už ako zjavenie z iného sveta. Alebo sa vráťme ešte ďalej - aká je to sloboda a radosť z jazdy, keď sa štartuje elktromotorom a nie kľukou?! :-)

Nahlásit

0
+
-

Petr Vorlíček | 21. 2. 2019 07:12 | reakce na Michal H - 19. 2. 2019 15:57

Hloupý příspěvek...Jak omezuje start-stop nebo ABS ridičovu svobodu? Opravfu lidé chtěli start-stop?
Ne. Svoboda je o tom, že nějaký systém mohu využít, vyhovuje-li mi to, a mohu jej vypnout, kdyz mi to nevyhovuje... (skoro všechny uvedené systémy lze vypnout....vypinat v dvoutunovém tdi posilovač řízení, to by zkoušel jen bezmozek...)

Autonomní řízení neskutečně rozšíří naši svobodu, budeme-li jej využívat, když se nám nebude chtít řídit, nebo nebudeme-li schopni. Jakmile system znemožní mynualní řízení, je svoboda fuč...:-((
Ale myslím si, že ten prechod bude pozvolný, a pro plně autonomní řízení vyroste generace, kterou by ano nenapadlo sahat za jízdy na nějaký pitomý volant a řešit nějaké pedály, blinkry, a podobné nesnysly, když místo toho mohu koukat na film nebo youlive (budoucí kombinace facebooku a youtube...)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Alexander Novotka | 21. 2. 2019 09:25 | reakce na Petr Vorlíček - 21. 2. 2019 07:12

Tak zrovna systém start-stop považuji za kurvítko, které rozhodně nechci, vypnout ale nejde, bo soudruzi usoudili, že pro mé blaho je nejvhodnější ho mít natrvalo zapnuté (vypnout v tomto případě myslím tak, aby se mi znovu neaktivoval po každém nastartování :-))

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Luděk Zdražil | 19. 2. 2019 12:23

Problém není zda nechat věci ovládat robota nebo je ovládat sám. Problém spociva v tom, ze lidi nejsou schopni ovládat robota (NTB, chytry telefon, auto, topeni atd.). S pribyvajicim vekem a narustem poctu všech cloudu, PINu, ID, security No, passwordu, pristupovych kodu a pod. se lidi zblazni a budou ztrácet schopnost věci ovládat uplne.
V novem aute stredni vyssi tridy ridic o 50 % funkcí vůbec neví a 70 % jich neumí reálně ovládat. Za to simka umístěná v okenním ridicím systému vysílá informace kde se s autem pohybujete, jak rychle a od kdy do kdy. Zaroven Vam auto připomene, ze se mate v patek stavit v supermarketu, protože tam pravidelne v patek jezdite, pripadne Vas informuje jake tam jsou aktualni slevy. No mame sa na co tesit.

Inzenyri evidentne nabizeji lidem to co jsou technologie schopny resit, nikoli to co by si lide prali.

Nahlásit

+3
+
-

Zdeněk Suchý | 18. 2. 2019 18:57

A už je to tady zase, akorát se to jinak jmenuje ......

Časopis ABC, rok 1960
Až bude tobě, pionýre, čtenáři, třicet, pětatřicet let, vzbudíš se do světa, který už v mnohém nebude podoben dnešku. Budovatelé komunismu v Sovětském svazu i u nás budou mít k dispozici moderní automatizované závody, zvládnou zemědělské práce průmyslovým způsobem, budou pracovat šest hodin denně. V té době proniknou hluboko do tajů vesmíru. To všechno se promítne do každodenního života: 250 milionů tun oceli ročně, hojnost všech prostředků, městská doprava zdarma, bezplatné stravování ve školních a závodních jídelnách, bydlení v prostorných bytech bez nájemného, levné nebo bezplatné turistické základny atd. To není začátek fantastické povídky našeho časopisu, to je reálný dvacetiletý program Komunistické strany Svazu sovětských socialistických republik, o kterém píše, mluví a přemýšlí celý svět. Bledne sláva kapitalistické techniky a výroby. Vždyť za deset let předstihne SSSR Spojené státy americké dvaapůlkrát a v roce 1980 bude jeho náskok sedminásobný. Je krásné žít v takovém světě! V prvé větě naší poznámky jsme vlastně napsali chybu. Přečti si tu větu znovu, milý Vláďo, Květo, Přemku, i vy ostatní. Našel jsi nesprávnost? Budeš se do nového světa teprve probouzet? Jistě znáš odpověď: Všichni se musíme přičinit! Učit se a pracovat. I mimo školu ve svých pionýrských oddílech, v kroužcích i ve speciálních kolektivech. Pusťte se všichni do technické a přírodovědecké činnosti, nebojte se usilovné práce nad funkčními modely, zamilujte si pěstitelskou či chovatelskou práci v pionýrských zemědělských hospodářstvích. Velkolepá budova světa – komunistická společnost – potřebuje všestranně připravené lidi, vládnoucí elektřině, jaderné energii, složitým mechanismům, chemickým látkám, přírodě na Zemi i v kosmickém prostoru. Komunismus potřebuje lidi odvážné, čestné, muže a ženy, kteří umějí žít v kolektivu a pro kolektiv.

Nahlásit

+8
+
-

Michal Mrozek | 20. 2. 2019 13:51 | reakce na Zdeněk Suchý - 18. 2. 2019 18:57

Aneb, co si my dokážeme vysnít, to nikdo neumí zrealizovat :D.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jan Amos | 18. 2. 2019 11:27

Vím, že jsem příliš skromný, ale jsou 3 svobody, které bych si bránil zuby nehty:

1) svobodné rozhodnutí nevrátit se z ciziny do ČR
2) možnost řídit auto se spalovacím motorem a bez CPU
3) anonymně zaplatit neelektronickými penězi

Nahlásit

+5
+
-

Zdeněk Suchý | 19. 2. 2019 09:57 | reakce na Jan Amos - 18. 2. 2019 11:27

Tak můžete pomalu začít. V EU to půjden salámovou metodou: http://auto.tn.nova.cz/clanek/novinky/konec-prekracovani-rychlosti-eu-chce-nasadit-chytre-technologie.html
Dovedu si živě představit jak to dopadne když budu potřebovat rychle akcelerovat pro odvrácení havárie.

...ISA pro rozpozna´va´ni´ rychlosti vyuzˇi´va´ videokameru a GPS. Informuje rˇidicˇe o aktua´lni´m omezeni´ a limitech a hlavně umí automaticky omezit rychlost podle situace...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Honza _ | 19. 2. 2019 11:45 | reakce na Zdeněk Suchý - 19. 2. 2019 09:57

Žádné havárie přeci nebudou hrozit, protože budou zakázané.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+6
+
-

Martin Mikolášek | 18. 2. 2019 15:13 | reakce na Jan Amos - 18. 2. 2019 11:27

Totality nesestupují z nebes: dobrovolně si je volí lidé, kteří v nich vidí naději a změnu k lepšímu. Totality nenastupují skokově: nastupují plíživě, tak pomalu, že si toho ani nevšimnete. Není tam pevná hranice, kdy byste si řekli "Ahá! Tak dneska začíná totalita". A vždy fungují tak, že máte dojem, že se vás to netýká a to, co vidíte okolo sebe, vám nedává dostatečný důvod se bouřit nebo utíkat.

Ti samí úředníci, policisté, soudci, autobusáci, popeláři a nakonec i vy děláte pořád tu samou práci, v ulicích pořád jezdí ta samá auta a autobusy, stejně jako dříve jezdíte s přáteli na chatu nebo na weekendy do přírody a stejně jako předtím kritizujete politiky.

Jistě, jsou tu nějaké změny -- byť je tak snadno nepostřehnete na první pohled. Tak třeba je zatýkáno stále více teroristů. Vždy jsou to "teroristé": když Morávek bojoval v protektorátním odboji proti gestapu, odpovědné úřady o tom referovaly jako o "boji teroristické a záškodnické skupiny" proti "policejním úředníkům". Pokud se pustíte do Solženicyna, i tam najdete "teroristy", po kterých pásla tajná policie, Čeka... A dalo by se pokračovat. Takže ano, čas od času se dočtete o nějakém procesu s teroristy, kteří se přiznali, občas policie otravuje celou republiku nějakou megaakcí, ve které zastavuje auta a nějakého teroristu hledá -- ale to přeci není nic, co by se vás týkalo. Vtip je totiž v perfektním systému, který v lidech vytváří dojem, že jich se to netýká. Než vláda pozatýká, "převychová" či zlikviduje nějakou skupinu, vždy z ní ve všeobecném povědomí udělá menšinu, kterou patřičně očerní -- takže si zbytek populace řekne, že to se jí netýká, ti "divní" si to zaslouží a s klidnou myslí to přejde bez povšimnutí, mnohdy to dokonce podpoří. http://w.cover72.net/zasadni/clanek.php?c=38

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+12
+
-

Jan Altman | 18. 2. 2019 14:27 | reakce na Jan Amos - 18. 2. 2019 11:27

Svobodu 1 asi zatím nikdo rušit nehodlá - tématem se to stane případně až ti nejkvalifikovanejší začnou před daněmi prchat jinam - jako záminka se použije třeba to, že vystudovali za dělnické peníze a měli by to odpracovat.

Svobodu 2 vám zruší při nejbližší možné příležitosti (jakmile to bude technicky reálné), protože přeci "kdyby to zachránilo byť i jen jediný život, má to smysl" a také "auto bez ABS/ESP již dnes taky koupit nemůžete" - zítra nebudete moct koupit auto bez fízlovací černé skříňky a pozítří bez autopilota, který automaticky bude dávat přednost vládním a policejním vozům a hlásit váš pohyb na finančák, kde se to automaticky spáruje s knihou jízd, kterou také bude povinné elektronicky odevzdávat (obdoba EET a kontrolního hlášení)

Svobodu 3 vám seberou velmi brzy, již se na tom pracuje a až vyvstane "nutnost" srazit úroky výrazněji do minusu, půjde to ráz na ráz. Naštěstí vám šikovní programátoři zajistí možnost platit anonymně elektronickými (navíc neinflačními a nezávislými/nemanipulovatelným i)penězi - stát jim těmito opatřeními dokonce dodá novou energii.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+6
+
-

Jaroslav B. Kořínek | 18. 2. 2019 07:23

Osobně bych automat vyloženě uvítal, řízení z duše nenávidím. Nepůjdu ovšem tak daleko, abych lidem zakazoval řídit. Jen se pochopitelně zvýší jejich rizikovost a tedy i pojistka.

Nemluvě o možnosti záchrany každoročních čtyř až pěti stovek mrtvých řidičů a spolujezdců, které si z nějakého důvodu většina lidí dokázala zařadit jako něco "přirozeného," protože se to přece děje běžně.

Nahlásit

+4
+
-

Josef Fraj | 18. 2. 2019 08:16 | reakce na Jaroslav B. Kořínek - 18. 2. 2019 07:23

>>> "Osobně bych automat vyloženě uvítal, řízení z duše nenávidím. Nepůjdu ovšem tak daleko, abych lidem zakazoval řídit."

No vidíte, já řídím docela rád a na sedadle spolujezdce mně za chvíli začnou bolet záda. Každopádně je do vás hezké, že mně to nechcete zakázat. Jaká velkorysost!

>>> "Nemluvě o možnosti záchrany každoročních čtyř až pěti stovek mrtvých řidičů a spolujezdců, které si z nějakého důvodu většina lidí dokázala zařadit jako něco "přirozeného," protože se to přece děje běžně."

Život je rizikový. Navíc každý rádoby chvályhodný pokus státu životní rizika snižovat, sebou téměř vždy nese zároveň snížení osobní svobody. Povinný přechod na autopiloty je toho dobrým příkladem.

Navíc každá regulace přináší nezamýšlené důsledky. Například ten, že když lidé nemusí řídit, tak mohou pít alkohol. Nakonec zjistíte, že vyšší spotřeba alkoholu má za následek více obětí, než řízení. Co uděláte pak? Zakážete alkohol?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+11
+
-

Jan Capouch | 18. 2. 2019 10:14 | reakce na Josef Fraj - 18. 2. 2019 08:16

Státní regulace jsou většinou v duchu "zabij bobra, zachráníš strom". Kdyby doopravdy chtěl stát snížit počet mrtvých, v prvé řadě dokončí dálniční síť, ve druhé řadě zjistí nebezpečná místa a ty přestaví na bezpečnější.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+7
+
-

Jaroslav B. Kořínek | 18. 2. 2019 09:58 | reakce na Josef Fraj - 18. 2. 2019 08:16

Buďte té nezměrné lásky a nevkládejte mi slova do úst.
Přechod na autopiloty je podle mě prostě docela logický, lidi nejsou spolehlivější než stroje.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

Jan Kohout | 18. 2. 2019 14:33 | reakce na Jaroslav B. Kořínek - 18. 2. 2019 09:58

Mimochodem, v našich podmínkách by současné systémy možná dojely z Prahy do Brna, protože na zbytku silnic (i II. třídy) dost často chybí jakákoliv vodící čára (na krajnici i středová).
U stroje/systému, který nefunguje, nemá ani cenu spolehlivost řešit.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Jan Kohout | 18. 2. 2019 14:30 | reakce na Jaroslav B. Kořínek - 18. 2. 2019 09:58

Stroje se používají na místech, kde jsou efektivnější než lidé, proto to vypadá, jako obecná vlastnost.
Zobecňovat na tomto základě ovšem pochopitelně nemůžete.

O "spolehlivosti" současných strojů/systémů mluví to, že řidič je povinen sledovat jízdu. Zjevně se očekává, že je spolehlivější než stroj/systém, a stroj/systém je jen pro zjednodušení řízení.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

Michal Mrozek | 18. 2. 2019 10:23 | reakce na Jaroslav B. Kořínek - 18. 2. 2019 09:58

Tvrzení "lidé nejsou spolehlivější než stroje" je ve smyslu výrokové logiky naprosto totožné s tvrzením "lidé jsou spolehlivější než stroje". Tato tvrzení nejsou podložená ničím jiným než vírou či subjektivní zkušeností majitele výroku.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Jaroslav B. Kořínek | 18. 2. 2019 10:25 | reakce na Michal Mrozek - 18. 2. 2019 10:23

Jak myslíte, luddité měli podobný náhled.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-1
+
-

Michal Mrozek | 18. 2. 2019 11:40 | reakce na Jaroslav B. Kořínek - 18. 2. 2019 10:25

Nerozumím, proč do toho uvažujete o ludditech. Byli přesvědčeni, že stroje jsou zlo, proto je ničili. Se spolehlivostí to nemá nic společného. Takže stejně jako jste do toho zapletl luddity, mohu do toho zatáhnout všechny pradleny, tesaře, piloty, vojenské zvědy, uklízečky anebo třeba inženýry elektro slaboproudaře.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Jaroslav B. Kořínek | 18. 2. 2019 12:35 | reakce na Michal Mrozek - 18. 2. 2019 11:40

Můžete být sebelepší inženýr, slaboproudař či tesař, ale nikdy nebudete lepší řidič než k tomu určený robot.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Michal Mrozek | 18. 2. 2019 13:17 | reakce na Jaroslav B. Kořínek - 18. 2. 2019 12:35

Možná někde někdy toto bude platit. Nicméně, z mého pohledu ovšem, ne dnes a ne v ČR. A už vůbec ne na severní Moravě. :)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

Michal Mrozek | 18. 2. 2019 14:07 | reakce na Michal Mrozek - 18. 2. 2019 13:17

Spolehlivost stroje je dána spolehlivostí prostředí, ve kterém stroj provádí svou činnost. Sebemenší rozptyl podmínek, za kterých má stroj pracovat, má za následek to, že stroj musí být znovu nastavován, seřizován, musí na něj dohlížet člověk. Ano - v množství operací provedených shodně s požadavky člověka předčí. A jakmile udělá jednu chybnou operaci, také je ten stejný stroj schopen provést hromadu chybných operací. Stroj sám sebe neopraví, není toho schopen.

Nějaké výstřelky známé ze světových technických výstav, ty mne nechávají doposud zcela v klidu. Za našeho života ještě nebude vše řízeno stroji, stále bude nutný člověk, jeho korekce. Stroj neumí do své produkce přidat to, co tomu přidá člověk. Intuitivní variabilitu, jedinečné neopakovatelné provedení. Stroj byl vytvořen člověkem, takže je nesmyslné uvažovat o tom, že stroj jej jednou předčí a zotročí si jej, jak to prezentují některé katastrofické scifi filmy a beletrie.

Z jistého pohledu je vztah stroj-člověk obdobný jako vztah člověk-Bůh (Stvořitel). Člověk si nebude moci nikdy podmanit Boha, tak jako stroj si nepodmaní člověka. Stále zde bude nutný zásah člověka, aby opravil stroj. Stále je nutný zásah Boha, aby byl člověk v pořádku v morální rovině.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Jan Altman | 18. 2. 2019 14:31 | reakce na Michal Mrozek - 18. 2. 2019 14:07

Stroje dělají již dnes mnoho věcí spolehlivěji, než člověk. Přesto tu činnost člověku zakazovat asi není správné. On by asi robot zvládl i bezpečněji lyžovat :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+7
+
-

Michal Mrozek | 19. 2. 2019 06:09 | reakce na Jan Altman - 18. 2. 2019 14:31

Třeba se dočkáme doby, kdy bude světový pohár ve skocích na lyžích robotů. A my budeme sedět před TV a čučet na tuhle bžundu a pomalu přibývající hromadu železného šrotu pod můstkem. :)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jan Capouch | 19. 2. 2019 08:50 | reakce na Michal Mrozek - 19. 2. 2019 06:09

https://21stoleti.cz/2012/02/16/roboti-v-roli-zokeju/

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Petr Vorlíček | 21. 2. 2019 07:33 | reakce na Jan Capouch - 19. 2. 2019 08:50

Roboti ake dávno ssmi vyvíjí naprosto nové věci. Designrobot řeší konstrukce svým stylem "uvažovaní", ma naprogramované fyzikální zákony a dle nich definuje nejvhodnějdí konstrukci...(která paradoxně často vypadá jako to, co již existuje v přírodě..)
Robot může mít takové množství čidel, infra, laser na odhad vzdálenosti, atd, že řídit bude lépe než člověk, a hlavně až to bude, bude to navždy...Kasparov by mohl vyprávět...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK