Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Diskuze k článku: Rozvojová pomoc: nesou naše dolary ten nejlepší užitek?

Bjørn Lomborg | 23. 1. 2019 | Celkem 11 komentářů v diskuzi

Vložit komentář

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Karel Pokorný | 24. 1. 2019 12:47

Žádné odškrtávání nepotřebujeme. Politika, který přijde s tím, že bude naše peníze posílat někam do zahraničí, volit nebudu. A na toho, který se tím nechlubil a přesto tak činí, získám názor, že je podvodník, bez něhož by tu bylo lépe.

Pomoc zemím s vysokou porodností je z našeho hlediska kontraproduktivní. Projeví se totiž zejména růstem počtu tamního obyvatelstva, což znamená jen více utrpení, chudoby, válek a násilí. A také tlak na další pomoc a ohrožení nás samotných skrze migraci. Není v našem zájmu něco takového podporovat.

+28
+
-

Všech 11 komentářů v diskuzi.

Karel Pokorný | 24. 1. 2019 12:47

Žádné odškrtávání nepotřebujeme. Politika, který přijde s tím, že bude naše peníze posílat někam do zahraničí, volit nebudu. A na toho, který se tím nechlubil a přesto tak činí, získám názor, že je podvodník, bez něhož by tu bylo lépe.

Pomoc zemím s vysokou porodností je z našeho hlediska kontraproduktivní. Projeví se totiž zejména růstem počtu tamního obyvatelstva, což znamená jen více utrpení, chudoby, válek a násilí. A také tlak na další pomoc a ohrožení nás samotných skrze migraci. Není v našem zájmu něco takového podporovat.

Nahlásit

+28
+
-

Michal Mrozek | 24. 1. 2019 13:52 | reakce na Karel Pokorný - 24. 1. 2019 12:47

Ono taky docela dost záleží na tom, co si představujeme pod pojmem "pomoc". Pokud jde tato "pomoc" čistě do vzdělávání, pak můžete vidět právě dopad například v Bangladéši, což je jedna z nejvíce zalidněných zemí na světě. Venkov se stále chlubí vysokou porodností, kdežto ve městech jako je Dháka, je již normální mít jedno nebo dvě děti.

Pokud myslíte pomoc potravinovou či jinou materiální (předání materiálu či zboží), pak jistě máte pravdu, že bezprostřední reakce je růst počtu obyvatelstva.

Tolik jen k různorodosti oné pomoci.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

Pavel Hanzl | 24. 1. 2019 10:36

Zajímavé je, že se vymýšlí stovky a tisíce řešení problémů, které rozvoj třetího světa provází, ale nikde jsem nenarazil na rozumné řešení toho zásadního a tím vše blokujícího problému. A tím je rapidně rostoucí počet obyvatel, které zcela zásadně limituje a v podstatě blokuje jakékoliv řešení problémů ostatních.

Nahlásit

+2
+
-

Josef Fraj | 23. 1. 2019 10:24

Bjorn si myslí, že by dokázal naplánovat svět nejlíp ze všech, stejně jako si to mysleli kremelští či pekingští soudruzi. Akorát, že svět jim na to kašle. Jediné, co opravdu pomáhá, je ekonomický rozvoj a růst životní úrovně. Toho ale dobroserské akce nemohou dosáhnout. Až Bjorn přijde na to, že daleko účinnější bude odbourání obchodních bariér, tak bude mít moji podporu.

Nahlásit

+10
+
-

Karel Pokorný | 24. 1. 2019 12:58 | reakce na Josef Fraj - 23. 1. 2019 10:24

S první větou souhlas. Obchodní bariéry jsou ale pouze nástroj a jako takové je nelze paušálně zatracovat ani adorovat. V zájmu každé země je brát si ze svého okolí jen to co jí vyhovuje a tomu škodlivému se bránit.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Josef Fraj | 27. 1. 2019 00:36 | reakce na Karel Pokorný - 24. 1. 2019 12:58

A kdo rozhoduje o tom, co vyhovuje a co je škodlivé? Zase nějaký politik nebo úředník, který se rozhoduje podle toho, co vyhovuje jemu. Snad s výjimkou zbraní hromadného ničení není důvod cokoliv omezovat.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jan Capouch | 23. 1. 2019 14:23 | reakce na Josef Fraj - 23. 1. 2019 10:24

Taky myslím, že jste na něj zbytečně přísný. Ono najít na západních univerzitách přesvědčeného liberála/libertariána je dost obtížné. Lomborg patří mezi ty výrazně rozumnější.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

Josef Fraj | 23. 1. 2019 15:37 | reakce na Jan Capouch - 23. 1. 2019 14:23

Lomborg trpí mesiášským komplexem.

https://finmag.penize.cz/diskuze/330615-ekonom-bj%C3%B8rn-lomborg-chce-zabranit-plytvani-z-ceskeho-statniho-rozpoctu-jak

https://finmag.penize.cz/ekonomika/325155-pouceni-z-malarie

Jediným kriteriem užitečnosti jeho práce může být ochota lidí za ni zaplatit. Tím myslím soukromé osoby, ne vlády nebo úřady. Pokud to prosadí přes stát, tak je to centrální plánování a o tom se snad bavit nemusíme.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

Jan Capouch | 23. 1. 2019 17:40 | reakce na Josef Fraj - 23. 1. 2019 15:37

Jenže bohužel tu ten stád máme a příliš mnoho lidí věří tomu, že právě n by měl řešit problémy,. Tak snad ať to dělá alespoň trochu smysluplně.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Gabriel Pleska | 23. 1. 2019 13:39 | reakce na Josef Fraj - 23. 1. 2019 10:24

Myslím, že i Lomborg zastává názor, že obchod a růst jsou nejlepší lék. A že o těch obchodních bariérách říká to samé. Něco například zde: https://finmag.penize.cz/kaleidoskop/401423-kdo-nema-rad-rust-nema-rad-lidi – ale i jinde v jiných jeho textech.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+6
+
-

Martin Zadražil | 23. 1. 2019 12:35 | reakce na Josef Fraj - 23. 1. 2019 10:24

Na druhou stranu je nutno mu přiznat, že se alespoň snaží rozbourat jednoduchá dobroserská řešení typu staň se veganem, zachráníš planetu, stejně jako v tom to článku kritizuje vynákládání prostředků na "klimatickou změnu" v rámci rozvojové pomoci.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+5
+
-

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK