Ale houby. Tohle si přece nemohl nikdo myslet, že MHD zdarma je nabízena za účelem nalákání lidí nechat auto doma. Je to totální logický nesmysl. Stačí trošku zapřemýšlet.
Kdo dělá hustou dopravu ve městech? Především dojíždějící do zaměstnání - dovozuji z toho, že ráno a v podvečer jsou největší zácpy.
Kdo jezdí do práce autem? Především ti kdo mají služební vozidlo, a pak Ti kdo mají dost peněz na provoz soukromého vozidla.
Když porovnáte cenu dnešních časových jízdenek - nikdo nedojíždí pravidelně za denní jízdné - vychází jízda autem výrazně dráž již dnes. Násobně dráž.
Jak by si proboha někdo mohl myslet, že snížením ceny MHD na nulu někoho přesvědčí, nechat auto doma, když ty lidi nepřesvědčila už násobně nižší cena?
Z toho jasně plyne, jaký účel má tenhle nápad na MHD zdarma - zalíbit se voličům, kteří MHD používají.
Vidím v tom jedno velké úskalí - pokud bude MHD zcela zdarma, zaplní se bezdomovci, kteří budou v prostředcích MHD trvale přebývat. Dnes tam zatím jen tu a tam popojíždějí, dokud je nevyhodí revizor nebo policie. Jakmile to bude zdarma, nikdo je tam odtud nedostane, což nejspíš dost současných cestujících přiměje raději si připlatit a jezdit autem.
Ach jo. Je vidět, že lidé kteří vymýšlejí takovéhle věci nikdy prostředky MHD nejezdili a tudíž jim unikají úskalí takových opatření. Kdo někdy cestoval tramvají nebo busem společně s bezdomovcem, ví dobře o čem mluvím. Většinou to trvá tak dvě zastávky, než se takový dopravní prostředek vyprázdní a lidé raději počkají na další spoj.
Nahlásit
-
13
+
Diskuze
Michal Weinfurtner|25. 10. 2018 21:50| reakce na Boris Otokar Hodlak - 25. 10. 2018 09:32
Problém je v tom, co vyhodnotíte jako iracionální. Pokud neuznáte, že racionální je rozhodnutí trhu, tak musíte vysvětlit, jak dospejete k tomu, co je racionální. Potíž je v tom, že mnoho lidí jaksi své vlastní hodnotící soudy vydává za racionální. Když má takový člověk moc, vznikají deformace a regulace trhu až trh úplně zaniká.
Individuální rozhodnutí použít hromadnou vs. individuální motorovou dopravu (ceteris paribus) je zajímavý příklad jak lidská iracionalita systematicky deformuje racionalitu trhu (pro více takových Daniel Kahneman, který za jejich zkoumání dostal Nobelovu cenu). Protože: Řidičů, resp. požadavku na jejich čas, jsme se zatím moc nezbavili ani v jednom případě. Někdo musí řídit jak to auto tak ten vlak. A jeho možnosti využít prořízený čas ještě jinak jsou děsivé omezené. V individuální dopravě poslech nebo kochání se, v hromadné ani to. Už jsem na to viděl odbornou analýzu asi před 10 lety - pokud vezmeme v úvahu ušetřený absolutní čas (od židle k židli to autem zvládneme o něco rychleji) a propálený využitelný čas řízením, pak i s tím, že ne vždy se dá čas v MHD využít efektivně a naopak v autě může sedět jeden nebo několik neřidičů, vyšlo, že lidé si cení svého času, který využijí k řízení auta, cca na 50-60 kč hod. Jinými slovy, samotné řízení jim dává požitek ve výši nejméně dorovnání jejich hodinového výdělku, nebo se rozhodují iracionálně.
Nahlásit
-
1
+
Novak Josef|24. 10. 2018 16:02| reakce na Honza _ - 24. 10. 2018 09:46
Uber neplatí štátu dane, a treba ho zničiť. Autobusy zadarmo vyžierajú už zaplatené dane, a treba ich podporiť. Typické mainstreamová politická ekonomia.
Znalci tvrdia, že to, čo je "zadarmo" je v skutočnosti najdrahšie. Dlhoroční ženáči dobre vedia, ako draho ich vyšiel manželský "sex zadarmo".
Ale je fakt zaujímavé, akú diskusiu vyvolal ten absurdný komunistický návrh. Odvrhnúť komunizmus nemá problém nik. Ale odkopnúť pekne jedným slovom komunistické ideje "zadarmo" , to je dnes akosi politicky nekorektné. Tú ptákovinu treba politicky korektne prediskutovať.
Nahlásit
-
4
+
Novak Josef|24. 10. 2018 15:53
Niektorí - málo informovaní -ľudia hovoria, že "ekonomia dokázala, že komunizmus fungovať nemôže".
Ľudia dobre informovaní vidia na každom kroku, ako sa stále znova a znova objavujú pokusy založiť komunizmus. Samozrejme - to hnusné slovo KOMUNIZMUS nikto nepoužíva. Názov sa zdiskreditoval, ale ideje komunizmu stále žijú, a moc sa im darí. Možno tu bude tvrdá diskusia o tom, či má byť doprava zadarmo. Akosi uniká pozornosti, že "zadarmo" znamená platenie cez dane, a to je vždy drahšie, ako pekný keš do kasičky autobusu. Zanedlho bude článok a diskusia o prideľovaní topánok zadarmo. Potom o limonánach zadarmo. potom ...... Hlavne však nepoužiť slovko KOMUNIZMUS. To by pripomínalo Putina, a to je dnes na indexe.
Nejaký ekonom preskúmal podľa klasických kritérií, ako blízko sú rôzne štáty sveta ku komunizmu. Žiadne prekvapenie : Najbližšie ku komunizmu má EU, USA,....... a veľmi ďaleko od komunizmu je "komunistické" Rusko a "komunistická" Čína.
Nahlásit
-
0
+
foxy|24. 10. 2018 13:42| reakce na Michal Weinfurtner - 24. 10. 2018 12:58
Bezdomovci jsou další side effect, se kterým sluníčka nepočítají.
Ale houby. Tohle si přece nemohl nikdo myslet, že MHD zdarma je nabízena za účelem nalákání lidí nechat auto doma. Je to totální logický nesmysl. Stačí trošku zapřemýšlet.
Kdo dělá hustou dopravu ve městech? Především dojíždějící do zaměstnání - dovozuji z toho, že ráno a v podvečer jsou největší zácpy.
Kdo jezdí do práce autem? Především ti kdo mají služební vozidlo, a pak Ti kdo mají dost peněz na provoz soukromého vozidla.
Když porovnáte cenu dnešních časových jízdenek - nikdo nedojíždí pravidelně za denní jízdné - vychází jízda autem výrazně dráž již dnes. Násobně dráž.
Jak by si proboha někdo mohl myslet, že snížením ceny MHD na nulu někoho přesvědčí, nechat auto doma, když ty lidi nepřesvědčila už násobně nižší cena?
Z toho jasně plyne, jaký účel má tenhle nápad na MHD zdarma - zalíbit se voličům, kteří MHD používají.
Vidím v tom jedno velké úskalí - pokud bude MHD zcela zdarma, zaplní se bezdomovci, kteří budou v prostředcích MHD trvale přebývat. Dnes tam zatím jen tu a tam popojíždějí, dokud je nevyhodí revizor nebo policie. Jakmile to bude zdarma, nikdo je tam odtud nedostane, což nejspíš dost současných cestujících přiměje raději si připlatit a jezdit autem.
Ach jo. Je vidět, že lidé kteří vymýšlejí takovéhle věci nikdy prostředky MHD nejezdili a tudíž jim unikají úskalí takových opatření. Kdo někdy cestoval tramvají nebo busem společně s bezdomovcem, ví dobře o čem mluvím. Většinou to trvá tak dvě zastávky, než se takový dopravní prostředek vyprázdní a lidé raději počkají na další spoj.
Nahlásit
-
13
+
Honza _|24. 10. 2018 09:46
Ale vždyť to už dávno existuje... Jmenuje se to UBER. Nabízí spolujízdu více lidí, sdílení nákladů, doveze vás kam potřebuje, je ve všech ohledech lepší než taxi, vyvíjí autonomní vozidla... A pokud chcete něco old-school, tak ukrajinské maršrutky.
No jo, ale co by pak úředníci dělali, kdyby neměli co zakazovat (UBER) a co organizovat (MHD)?
Nahlásit
-
6
+
Petr Novák|24. 10. 2018 09:30
Pokud bude MHD zdarma, tedy bude se platit z rozpočtů měst, bude to stále ta drahá, občas přeplněná a občas nevyužitá doprava. Dnešní MHD je dotována ze 70 procent městy, což je skoro zdarma. Cena lístku v Plzni je 18 Kč. Vynásobíme-li to třemi, je skutečná cena 54 Kč. Pokud jedou dva lidé do centra Plzně, vyplatí se jim taxi, které vyjde tak na stovku. Tolik k MHD. Je pravda, že existují měsíční jízdenky. Pokud jejich cenu vynásobíte třemi (asi 1400) tak je to srovnatelné s cenou za benzín, pokud jezdíte po Plzni do práce a zpět.
Pokud budete jezdit ve dvou, MHD již nemá ani finanční smysl.
Takže špatně je hlavně celá koncepce MHD, která je dost drahá, nato že je hromadná. Možná by byl efektivnější jakýsi systém taxíků s různou kapacitou a třeba i s pevně danou cenou, možná něco jiného. Určitě by to chtělo nějakou zpětnou vazbu, i kdyby to neměl být čistý tržní systém.
Nahlásit
-
7
+
Richard Malaschitz|24. 10. 2018 08:02
Autonómne minibusy sú určite výborná vec. Ale prečo majú byť zdarma ? Jeho Americké skúsenosti (vodič autobusu je veľmi drahý) nezodpovedajú tak úplne realite. Drahé na MHD je to, že nie je v súkromných rukách: nikoho nezaujíma návratnosť peňazí, IT oddelenie MHD má viac zamestnancov ako Antivirová firma, uzatvárajú sa nevýhodné zmluvy na servis autobusov, električky sa kúpili bez záručnej doby atď....
Mestá by mali podporiť súkromné formy hromadnej dopravy a zvýhodniť ich v mestách: vybudovať zastávky, samostatné cestné pruhy atď., upredňostňovanie na križovatkách (zelená vlna).
Diskuze: Hromadná doprava zdarma nedává smysl. Dokud se nezbavíme řidičů
Přihlášení do diskuze
Nejoblíbenější příspěvek
Michal Weinfurtner|24. 10. 2018 12:58
Diskuze
Michal Weinfurtner|25. 10. 2018 21:50| reakce na Boris Otokar Hodlak - 25. 10. 2018 09:32
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Boris Otokar Hodlak|25. 10. 2018 09:32
Nahlásit
Novak Josef|24. 10. 2018 16:02| reakce na Honza _ - 24. 10. 2018 09:46
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Novak Josef|24. 10. 2018 15:59
Nahlásit
Novak Josef|24. 10. 2018 15:53
Nahlásit
foxy|24. 10. 2018 13:42| reakce na Michal Weinfurtner - 24. 10. 2018 12:58
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
foxy|24. 10. 2018 13:40
Nahlásit
Michal Weinfurtner|24. 10. 2018 13:00| reakce na Michal Weinfurtner - 24. 10. 2018 12:58
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Michal Weinfurtner|24. 10. 2018 12:58
Nahlásit
Honza _|24. 10. 2018 09:46
Nahlásit
Petr Novák|24. 10. 2018 09:30
Nahlásit
Richard Malaschitz|24. 10. 2018 08:02
Nahlásit