Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Diskuze k článku: Obzvláště vysoká škola v Horní Suché

Tomáš Fürst | 10. 10. 2018 | Celkem 26 komentářů v diskuzi

Vložit komentář

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Jan Altman | 10. 10. 2018 10:01

Vysoké školy zdarma jsou zvěrstvo. VŠ je jedna z nejlepších investic, jakou jednotlivec (či jeho rodiče) mohou udělat. Kterou jinou investici vám povinně musejí zafinancovat ostatní? A vy pak půjdete třeba pracovat do zahraničí.

Na náklady na studium by bylo možné si půjčit. Nebo si najít sponzora, který vám školné uhradí výměnou za to, že u něj po škole X let budete pracovat - například pro nemocnice by to mohlo být zajímavé. Místo toho dáváme vzdělání "zadarmo" lidem, co od začátku plánují odejít vydělávat ven, případně dokonce dáváme vzdělání zadarmo cizincům (např. Rusům). Všem těm to musíme platit aniž se nás někdo zeptá, zda chceme.

Nářky nad tím, že školné by bylo pro studenty moc drahé, jsou liché. Nebylo by podle mne vysoké ve srovnání s tím, co mnozí studenti již dnes stejně platí (např. nájem). A ve srovnání s tím, co je čeká po dokončení školy (pořízení vlastního bydlení) by to byl úplně zanedbatelný drobek - takže je dost zvláštní trvat zrovna na tom, že škola musí být zadarmo.

Co se týče kvality soukromých škol - no ta zkrátka odpovídá POPTÁVCE. Pokud s titulem z jakékoli školy (od státní pajdy po soukromou školu "evropských studií") můžete jít dělat zářnou kariéru do státní správy, k policii, atd... tak holt zde je poptávka po titulech a ne po vzdělání či znalostech. Rozumné mi ale přijde řešit spíš příčinu, než důsledek.

+18
+
-

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

Jan Altman | 10. 10. 2018 13:31

Při tom na potvrzení inteligence stačí zajít si na test do MENSA :-)

-1
+
-

Všech 26 komentářů v diskuzi.

Jan Mucha | 11. 10. 2018 15:58

díky za článek :) ještě že nemám sennou rýmu :D

Nahlásit

+3
+
-

Luděk Zdražil | 11. 10. 2018 07:05

Velmi cenný článek. Nenajdete dnes politika, který by měl odvahu vystoupit s nějakou kritikou, neřku-li výhradou a pochybností o účelnosti, efektivnosti a smysluplnosti financování školství. Každá politická strana má ve svém programu, jako podporu vzdělání, nasypat tam více peněz, tečka. O to cennější je vystoupení pedagoga.

Projdete-li si např. materiální zázemí vysokých škol a univerzit, zjistíte, že na tom tyto instituce už nejsou vůbec špatně - na to že študák byl vždy ve společnosti vnímán jako chudý a v relativně skromném prostředí se pohybující vzdělanec. Ne nadarmo se ještě před několika lety vš student ve svém volném čase pohyboval na brigádách (aby si vydělal na studia), dnes cestuje, bere si studijní volno event. se pohybuje spíše v zábavu produkujícím prostředí než aby se seznámil s tím jak se vydělávají peníze. Nezávidím (:-)), jen konstatuji.

Přitom samotné financování a způsob financování školství u nás je projevem jisté nevzdělanosti a svým způsobem jistým opovrhujícím přístupem ke vzdělání (všeobecně). Není pak divu, že produkty takového vzdělávacího systému jsou nekvalitní a reálně nevzdělané osobnosti, zasedající leckdy i na ministerská či vysoká úřednická křesla, aniž by si prošly alespoň na brigádách (když už ne praxí) tím, co to je vydělávat peníze prací.

Vidím zde však jistou aktuální šanci, kterou bych si dovolil, politicky nekorektně, zmínit. Pokud by se předsedou senátu stal rektor Mikuláš Bek, myslím, že bychom měli denně na očích člověka, který je vzdělaný, myslí samostatně, chová se slušně a dovedl by reprezentovat školství na úrovni, kde bychom si ho všichni asi přáli mít.

Nahlásit

+2
+
-

Zdeněk Suchý | 12. 10. 2018 06:14 | reakce na Luděk Zdražil - 11. 10. 2018 07:05

.....Projdete-li si např. materiální zázemí vysokých škol a univerzit, zjistíte, že na tom tyto instituce už nejsou vůbec špatně....
Máte pravdu. Například rozpočet UP Olomouc je jen o něco menší než rozpočet celého krajského města - 1,8mld : 2,4mld. Ony ty gender studia taky něco stojí.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+5
+
-

Vladimír Pilný | 10. 10. 2018 14:00

Hlavní problém je dle mě ten, že stát se takhle hloupě chová ve všech oblastech, nejen ve vztahu k financování VŠ. Například výběr daní, zdravotní pojištění, sociální systém, atd.

Tu hloupost bych shrnul do jediného - najde se něco, co jde dobře kvantifikovat a podle toho se pak všechno vybírá/rozděluje. Ale vůbec se neřeší, zda je to správné, spravedlivé, rozumné, účelné, udržitelné a jestli to vůbec povede k nějakému dlouhodobě vytyčenému cíli. A když se něco už moc bortí, nebo někdo moc reptá, tak se upraví procenta, nebo se holt najde jiný absurdní kvantifikovatelný ukazatel a podle toho se zas vše přepočítá a přerozděluje.

Co s tím? Možná už tušíte, kam mířím.

Začal bych touto myšlenkou: Co od státu požaduji? Já chci, aby poskytoval služby A, B, C, D, v kvalitě Aq, Bq, Cq, Dq. Nic víc. To bude stát ročně P. A právě a pouze tuto částku by měl stát na daních získat.

Ale jak vypadají daně? Daní se třeba aktivita (práce) a hlavně daně nejsou nijak omezeny. Stát se snaží získat vždy co nejvíc, jako ti výběrčí daní v Půlnočním království. Bez ohledu na to, zda to pak použije účelně. A přitom je ekonomickou pravdou (zákon o klesajícím mezním užitku), že každá další koruna navíc bude utracena hůř a hůř.

Nahlásit

+9
+
-

Novak Josef | 10. 10. 2018 18:55 | reakce na Vladimír Pilný - 10. 10. 2018 14:00

"Hlavní problém je dle mě ten, že stát se takhle hloupě chová ve všech oblastech, nejen ve vztahu k financování VŠ. "

- toto som chcel napísať po prečítaní článku. Ten článok je výborný, ale táto veta v ňom chýba.

Článok umožnuje nekonečnú diskusiu, ale akákoľvek diskusia je iba míňaním pismeniek a stratou času, pokiaľ nesmeruje k dohode, ako vykrútiť krk tomu hnusnému systému zvanému demokratický štát. Prajem príjemnú jalovú , neplodnú diskusiu.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

Jan Altman | 10. 10. 2018 15:18 | reakce na Vladimír Pilný - 10. 10. 2018 14:00

No jo, ale co když si někdo myslí, že by mu trh to C poskytl ve vyšší kvalitě a za nižší cenu?

Samozřejmě - uznávám, píšete "Co od státu požaduji? Já chci, aby poskytoval služby A, B, C, D..." - pokud to mohu chápat tak, že takto to požadujete konkrétně vy a někdo jiný má (zcela logicky) požadavky úplně jiné a může se podle toho svobodně zařídit, pak je to v nejlepším pořádku. Horší je, když někdo jiný řekne, že požaduje po státu služby X, Y, Z a že KAŽDÝ má povinnost je platit, i když o ně nestojí.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

Vladimír Pilný | 10. 10. 2018 16:33 | reakce na Jan Altman - 10. 10. 2018 15:18

Ovšem, že hledání kompromisů je vždy náročné a každý chce něco trochu jiného. Nemyslím, ale, že by každý chtěl po státu ÚPLNĚ něco jiného. Taktéž jsou oblasti, které trh stejně neposkytuje (armáda).

Hlavní myšlenka mého příspěvku ale spočívala v něčem jiném.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

Honza _ | 10. 10. 2018 20:06 | reakce na Vladimír Pilný - 10. 10. 2018 16:33

Trh neposkytuje armádu?
No bodejť, když stát bere lidem zbraně, nemáme domobranu.
Ochrance neříkáme armáda, i když to je takový náznak možnosti.
A kolik je v USA soukromých bezpečnostních agentur, které působí i v zahraničí?
A u nás? Stačí jeden dotaz do googlu :-) https://www.red-hawk.cz/cz/

Ve stručnosti - jakmile nějakou službu stát zreguluje/zlicensuje/zakáže, trh ji neposkytuje tak, jak by mohl bez státních zásahů.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Novak Josef | 10. 10. 2018 19:02 | reakce na Vladimír Pilný - 10. 10. 2018 16:33

" a každý chce něco trochu jiného. Nemyslím, ale, že by každý chtěl po státu ÚPLNĚ něco jiného."

- správne ! Všetci chcu v princípe TO ISTÉ . Chcú, aby im prostredníctvom ŠTATU platili INÍ ľudia za ich potreby. A za týmto cieľom vymýšľajú more veľmi ušľachtilých argumentov.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+5
+
-

kadrila kadrilová | 10. 10. 2018 13:23

To je výsledek toho, když se má za to, že teprve vysokoškolské vzdělání garantuje, že člověk disponuje skvělou inteligencí, má rozsáhlé znalosti i dovednosti atd. Tak se tomu prostě podřídí...

Nahlásit

+5
+
-

Jan Altman | 10. 10. 2018 13:31 | reakce na kadrila kadrilová - 10. 10. 2018 13:23

Při tom na potvrzení inteligence stačí zajít si na test do MENSA :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-1
+
-

Josef Fraj | 10. 10. 2018 12:55

Degenerace českého školství je jenom jeden z projevů degenerace českého státu. V zemi, kde jsou dlouhodobě nejpopulárnějšími politiky megalomanský notorik a estébácký podvodník a kde jako generační náhrada čekají socialisté maskovaní za Piráty, to prostě jinak vypadat nemůže a ještě dlouho nebude.

Nahlásit

+11
+
-

Jan Capouch | 10. 10. 2018 13:40 | reakce na Josef Fraj - 10. 10. 2018 12:55

Člověk se ani těm anarchokapitalistům nediví, že udělali ten poslední myšlenkový krok a státu by se nejraději zbavili úplně.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

foxy | 10. 10. 2018 12:07

A bude hůř

Česko má málo vysokoškoláků. Nabrali jsme obrovské zpoždění za světem, říká odborník na školství
Zdroj: https://www.lidovky.cz/domov/mame-obrovske-zpozdeni-za-svetem-rika-odbornik-na-skolstvi-je-nizky-pocet-vysokoskolaku-problem.A181009_164048_ln_domov_ele

Nahlásit

+6
+
-

Jan Altman | 10. 10. 2018 12:47 | reakce na foxy - 10. 10. 2018 12:07

To by mě zajímalo, jaký algoritmus ten "odborník na školství" používá k výpočtu toho správného počtu vysokoškoláků.

Já myslel že ten je: "Tolik, kolika se do toho vzdělání vyplatí investovat své peníze, protože si tím následně platově polepší tak, že ona investice do vzdělání bude mít lepší návratnost, něž jakékoli jiné investiční užití stejného objemu peněz.". Ale pan centrální plánovač asi má v Excelu naklikáno něco sofistikovajějšího.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+9
+
-

foxy | 10. 10. 2018 13:32 | reakce na Jan Altman - 10. 10. 2018 12:47

Algoritmus je jednoduchý, kolik mají v tom úžasném Německu, tolik musíme mít my.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+6
+
-

Jan Capouch | 10. 10. 2018 13:36 | reakce na foxy - 10. 10. 2018 13:32

Jinak to číslo je stejný žvást, jako počty neevropských přistěhovalců na Západě. Šedesátníci už masově na vysoké školy nenastoupí. Stejně tak nemá význam, kolik je černochů či muslimů mezi důchodci. Důležitá jsou čísla v mladších věkových kohortách. A tam to vypadá podstatně jinak a mnohem hůře.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

foxy | 10. 10. 2018 11:55

To je ta vysoká škola, kam si pro titul zajel major Hajn z Kriminálky Anděl?

Nahlásit

0
+
-

Michal Hatlapatka | 10. 10. 2018 07:39

Hodnocení akademických pracovníků na základě publikační činnosti je něco jako kapitalismus. Každý vám vyjmenuje mraky jeho chyb, ale nikdo ještě nevymyslel nic lepšího.

Nedalo mi to, abych si neproklepl autorovy publikace a musím uznat, že skutečně nekecá a fakt jeho články nikdo nečte (resp. necituje), byť jich produkuje značné množství (tj. leností to není). Vzhledem k oboru (dělal jsem 10 let něco podobného) je to docela kumšt. Nebylo by lepší než kritizovat vědu, najít si projekt, jehož výsledky budou lidi zajímat? Pokud ne přímo v akademické sféře, pak za jejími hranicemi. A tohle nemyslím jako urážku - vaše kvalifikace je velmi žádaná, tak proč dělat na věcech s malým dopadem?

Nahlásit

+2
+
-

Martin Brezina | 10. 10. 2018 02:22

"Co s tím? Stačí se zeptat chlapů z Dolní Mokré: zrušte víno zdarma a vykašlete se na etikety."

Čili, zrušte vysoké školy zdarma a vykašlete se na tituly.

OK, to v podstatě dělají soukromé vysoké školy. Jenže se obávám, že kvalita českých soukromých vš je ještě mnohem hrůzostrašnější, než to, co zde popsal pan dr. Fürst.

Nahlásit

+13
+
-

Jan Altman | 10. 10. 2018 10:01 | reakce na Martin Brezina - 10. 10. 2018 02:22

Vysoké školy zdarma jsou zvěrstvo. VŠ je jedna z nejlepších investic, jakou jednotlivec (či jeho rodiče) mohou udělat. Kterou jinou investici vám povinně musejí zafinancovat ostatní? A vy pak půjdete třeba pracovat do zahraničí.

Na náklady na studium by bylo možné si půjčit. Nebo si najít sponzora, který vám školné uhradí výměnou za to, že u něj po škole X let budete pracovat - například pro nemocnice by to mohlo být zajímavé. Místo toho dáváme vzdělání "zadarmo" lidem, co od začátku plánují odejít vydělávat ven, případně dokonce dáváme vzdělání zadarmo cizincům (např. Rusům). Všem těm to musíme platit aniž se nás někdo zeptá, zda chceme.

Nářky nad tím, že školné by bylo pro studenty moc drahé, jsou liché. Nebylo by podle mne vysoké ve srovnání s tím, co mnozí studenti již dnes stejně platí (např. nájem). A ve srovnání s tím, co je čeká po dokončení školy (pořízení vlastního bydlení) by to byl úplně zanedbatelný drobek - takže je dost zvláštní trvat zrovna na tom, že škola musí být zadarmo.

Co se týče kvality soukromých škol - no ta zkrátka odpovídá POPTÁVCE. Pokud s titulem z jakékoli školy (od státní pajdy po soukromou školu "evropských studií") můžete jít dělat zářnou kariéru do státní správy, k policii, atd... tak holt zde je poptávka po titulech a ne po vzdělání či znalostech. Rozumné mi ale přijde řešit spíš příčinu, než důsledek.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+18
+
-

Martin Brezina | 10. 10. 2018 11:22 | reakce na Jan Altman - 10. 10. 2018 10:01

S tím, že soukromé školy odpovídají poptávce, naprosto souhlasím. Poptávka je spíše po titulech, podstatně méně po znalostech. Pokud se ovšem domníváte, že vám titul na vizitce v soukromém sektoru k ničemu není, tak nevím, kde žijete.

Prostě s tím, že na soukromých školách lidé studují proto, aby mohli jít pracovat do státního, se dá snadno nesouhlasit, protože na to stačí si projít nabídku soukromých vš, kde najdete řadu oborů, které u státu neuplatníte. Osobně znám dost lidí, kteří vystudovali soukromou vš a pracují v privátu.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+7
+
-

Jan Altman | 10. 10. 2018 12:44 | reakce na Martin Brezina - 10. 10. 2018 11:22

Na kariéru ve státní správě nepotřebujete (až na výjimky) mít vystudován nějaký konkrétní obor. Požadavkem, resp kariérním předpokladem, je čistě jen VŠ titul.

Pokud přesto někdo vystuduje špatnou soukromou VŠ (titul si víceméně koupí) a jde pracovat do soukromého sektoru, tak:
- Třeba již potřebné vzdělání získal praxí či absolvováním různých kurzů (např. PMP, ...), na požadované místo se hodí, ale firma má v požadavcích VŠ, protože si tím zjednodušuje výběr kandidátů (tím požadavkem odfiltruje 90% balastu )
- Nebo je opravdu ta firma tak hloupá, nevidí, že dotyčný vystudoval pochybnou VŠ (asi závažná porucha zraku), neodhalí jeho neschopnost ani v přijímacím pohovoru, ani během zkušebního období - pak je to ale jen JEJÍ smůla a může nám to být jedno (poskytuje tím jen výhodu konkurenci, která má výběrový proces zvládnutý lépe). Naproti tomu stát takové síto nemá vůbec, nebo jen velice chatrné (chybí ta zisková motivace) a teplá úřednická místa generuje jak na běžícím páse, bez ohledu na to, zda ty lidi někdo potřebuje (je ochoten je ze svého platit), bez ohledu na jejich kvalitu a pracovitost.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+5
+
-

Jan Capouch | 10. 10. 2018 13:38 | reakce na Jan Altman - 10. 10. 2018 12:44

V zásadě je to starý dobrý Gresham :-)
Stejně jako nezmizelo zlato a stříbro, nezmizely ani kvalitní školy připravující na konkrétní profesi (práva, medicína, veterina, technické školy).

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Jan Altman | 10. 10. 2018 10:05 | reakce na Jan Altman - 10. 10. 2018 10:01

Docela závidím lidem, kteří mají doma syna/dceru právníka (zejména pokud například podnikají).
Závidím lidem, kteří mají doma doktora - zejména v pozdějším věku je spřízněný doktor k nezaplacení. Už jen kvůli tomuto osobnímu prospěchu (i bez ohledu na další výhody typu prestiž či vyšší příjem potomka) by každý soudný rodič měl dětem s financováním školného pomoci. Při nejhorším i za cenu dočasného zahypotékování vlastního domu.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Jan Capouch | 10. 10. 2018 09:47 | reakce na Martin Brezina - 10. 10. 2018 02:22

Účelem značné části těchto škol je bezbolestné udílení titulů, které nesmyslně požaduje stát na některá místa.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+8
+
-

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK