Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Diskuze k článku: Kapitalismus skončí bez revoluce a plánu B

Michal Kašpárek | 15. 3. 2018 | Celkem 42 komentářů v diskuzi

Vložit komentář

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Novak Josef | 14. 3. 2018 23:39

Kapitalizmus skončil už dávno. Možno pred 100 rokmi. Neskončil naraz, ale pekne po troche. Dnes z neho ešte zostal názov, a zopár drobných súkromných podnikateľov.

+85
+
-

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

Richard Fuld | 15. 3. 2018 17:45

"pokud zeštíhlíme vliv státu na minimum-snížíme daně na minimum a spustíme volnotržní kapitalismus - životní uroven lidí dané země kupní síla a evoluční vývoj bude zcela na jiné urovni "

Přesně tak. V takovém případě půjde kupní síla většiny obyvatelstva opravdu na úplně jinou úroveň. Půjde rovnou do (_._) .

-4
+
-

Všech 42 komentářů v diskuzi.

Jiri Hemzal | 18. 3. 2018 08:56

Mozna by stalo za to si pospitat trosku i o tom, jak bajecne se lidem dari v socialismu, a to i v socialismu 21.stoleti, ktery si uzivaji lide ve Venezuele. Tem by se zdejsi filozofovani nad moznou formou rozkladu kapitalismu zdalo jiste velmi uzitecne.

Nahlásit

+1
+
-

Josef Fraj | 15. 3. 2018 17:55

To je pořád dokola. Levicový intelektuál obviní kapitalismus ze všeho, co se sociálním inženýrům nepovedlo, protože ani nemohlo povést (což ovšem levicový intelektuál nechápe). Na tomto lživém základě pak postaví obhajobu dalšího sociálního inženýrství a dalších útoků na kapitalismus, který už dávno neexistuje.

Redakce pak neomylně vybírá články postavené na této falešné myšlenkové konstrukci. Co ji k tomu asi vede? Že by byla plná levicových intelektuálů?

Nahlásit

+22
+
-

Petr Turek | 15. 3. 2018 12:08

komunismus/ socialismus/ končí rozkradením veřejných statků, kapitalismus končí válkou. Vždy.

Nahlásit

-1
+
-

Richard Fuld | 15. 3. 2018 17:41 | reakce na Petr Turek - 15. 3. 2018 12:08

Která válka kdy ukončila kapitalismus? Kde se tak stalo?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Jan Altman | 15. 3. 2018 17:45 | reakce na Richard Fuld - 15. 3. 2018 17:41

Tak.
A stejně tak komunismus a socialismus nekončí rozkradením veřejných statků (jen začíná ukradením-vyvlastněním těch soukromých), ale končí spotřebováním-promrháním před tím naakumulovaného kapitálu.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+8
+
-

Dave Clone | 15. 3. 2018 10:52

článek je napsán na něčí objednávku - nikde na planetě nevidím volnotržní kapitalismus s minimem státu - on snad ani v historii nikde nebyl s vyjímkou pár států kde proběhl a ty státy mají a měli nejvyšší životní uroven než jí zničila levicová politika - jinak všude globálně nadnárodní globalismus jenž využívá velice efektivně modely komunismu, soc.levicové politiky, která se schovává za hezky vypadající názvy jako demokracie, liberalismus či iluze kapitalismu jehož některé dílčí prvky využívá aby jim to celé nezkolabovalo jako třeba dnes ve Venezuele - nadnárodní globalismus velice efektivně využívá levicovou politiku proto aby mohl sosat peníze danových poplatníků, dotace, pobídky a mohl hezky země regulovat zadlužovat zotročovat byrokratizovat a inflačně ničit - to ale nemá s kapitalismem nic společného - jsou to iluze a lži levicových inženýrů jenž zcela zachvátili a zničili globálně evoluční vývoj lidstva - pokud zeštíhlíme vliv státu na minimum-snížíme daně na minimum a spustíme volnotržní kapitalismus - životní uroven lidí dané země kupní síla a evoluční vývoj bude zcela na jiné urovni - článek zcela mimo realitu

Nahlásit

+18
+
-

Richard Fuld | 15. 3. 2018 17:45 | reakce na Dave Clone - 15. 3. 2018 10:52

"pokud zeštíhlíme vliv státu na minimum-snížíme daně na minimum a spustíme volnotržní kapitalismus - životní uroven lidí dané země kupní síla a evoluční vývoj bude zcela na jiné urovni "

Přesně tak. V takovém případě půjde kupní síla většiny obyvatelstva opravdu na úplně jinou úroveň. Půjde rovnou do (_._) .

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-4
+
-

Ondřej Matějka | 15. 3. 2018 18:54 | reakce na Richard Fuld - 15. 3. 2018 17:45

A co asi nabídnete tomu ultra volnýmu trhu až budou vyrábět roboti a všechno bude automatizovaný? Nebudete mít nic čim byste na zbylym trhu práce konkuroval když bude práce pro dejme tomu 10% obyvatelstva. Lidi co fanděj uplně totálně volnýmu trhu bez státu neviděj dál než na příští rok, vubec se nedokážou nad věcma zamyslet v širšim kontextu a už vubec nemaj žádnou vizionářskou vizi do budoucna. Snad si nemyslíte že budou lidi ještě 1000 let chodit každý ráno do práce a budou dělat zbytečnou práci která jde zautomatizovat. Bude to přesně jak je psaný v článku, kapitalizmus s tou rostoucí automatizací a robotizací zákonitě musí skončit a nastoupí doba nepodmíněnýho příjmu, jinak to prostě nepujde, jinak by byla válka a "lůza" by ty hodnoty co vlastní privilegovaná třída rozkradla protože by se neměla jak uživit a z čeho žít. Současná forma kapitalizmu do budoucna fungovat nemůže. Viděl bych to tak že bude celosvětovou ekonomiku řídit ňákej superpočítač aby to bylo uplně ultra efektivní a lidi budou pracovat jenom pro zábavu aby nepomřeli nudou. :-) Co je samozřejmě ale vzdálenější budoucnost, to nebude za 20 let, ale za takovejch 100 let určitě.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Richard Fuld | 15. 3. 2018 19:37 | reakce na Ondřej Matějka - 15. 3. 2018 18:54

Přesně tak. Ale vykládejte to tady těm anarchistům, co chtějí budoucí technologicky vyspělé civilizaci naordinovat čirý kapitalismus v Dickensovském střihu. :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jan Altman | 15. 3. 2018 17:47 | reakce na Richard Fuld - 15. 3. 2018 17:45

Vy musíte mít hodně nízké sebevědomí, pokud si myslíte, že za své příjmy vděčíte státu (socialismu, přerozdělování) a ne tržní hodnotě (užitečnosti pro ostatní) vaší práce.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

Richard Fuld | 15. 3. 2018 18:44 | reakce na Jan Altman - 15. 3. 2018 17:47

Já mám sebevědomí v pořádku. :-) Nemějte o mě obavy. :-) Za moje příjmy žádnému socialismu nevděčím a přerozdělování mi z příjmů ukrajuje. Jen se na to celé dívám z širšího pohledu, kde Vy už nikdy nedohlédnete.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-1
+
-

Jaroslav B. Kořínek | 16. 3. 2018 21:09 | reakce na Richard Fuld - 15. 3. 2018 18:44

Někdo moudrý kdysi řekl, že největší zbraní blba je jeho přesvědčení o své moudrosti a neomylnosti.
Rozjímejte.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

Richard Fuld | 19. 3. 2018 12:38 | reakce na Jaroslav B. Kořínek - 16. 3. 2018 21:09

Není třeba rozjímat. :-) Nelze totiž, než souhlasit. Jen jste to asi omylem adresoval mě, když jste toto chtěl jistě napsat panu Altmanovi. :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Gabriel Pleska | 15. 3. 2018 11:18 | reakce na Dave Clone - 15. 3. 2018 10:52

Ne. U nás to chodí jinak. Dočteme se o zajímavé knížce, přečteme ji a podáme čtenářům zprávu, o čem to asi tak je, jak je to napsané a co si o tom myslíme. Mám ale podezření, že vy jste ani nepochopil, že jde o recenzi.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Karel Mašek | 15. 3. 2018 14:02 | reakce na Gabriel Pleska - 15. 3. 2018 11:18

A vlastně se také snaží určit, jak je ta která kniha v souladu vlastně s tím správným světonázorem.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Richard Fuld | 15. 3. 2018 17:48 | reakce na Karel Mašek - 15. 3. 2018 14:02

Až budete publikovat svůj vlastní webový časopis, tak si tam uplatňujte světonázory, jaké se Vám zlíbí. Ale ostatním do toho radši nos nestrkejte. :-) Nikdo Vás nenutí finmag číst.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Karel Mašek | 16. 3. 2018 10:37 | reakce na Richard Fuld - 15. 3. 2018 17:48

Já můžu strkat nos do čeho chci, soudruhu!

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-2
+
-

Richard Fuld | 16. 3. 2018 14:36 | reakce na Karel Mašek - 16. 3. 2018 10:37

Ale jistěže příteli. Já Vám přece nic nezakazuji. Já Vám jen dobře radím. :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Karel Mašek | 15. 3. 2018 09:18

Zajímavé a jistě velmi hodnotné dílo, něco jako když kočička s pejskem dělali dort.

Nahlásit

+1
+
-

Jan Altman | 15. 3. 2018 08:51

"Wolfgang Streeck věští dlouhé období chaosu, ve kterém bude vyčerpaný společenský a ekonomický systém čekat na nástupce."

To je možné. Ale současným systémem není kapitalismus, ale demokratický socialismus, etatistický intervencionismus, nebo jak to nazvat. Suverénem rozhodně není vlastník, ale stát-kolektiv. To je tím rozlišovacím znakem.


"Popisuje místo toho potíže specifického uspořádání, které se na západní společnosti sneslo v sedmdesátých letech minulého století s vlnami deregulací, privatizací, dohod o volném obchodu, škrtů ve veřejných rozpočtech a službách."
Jako že o dalších 50 či 100 let dříve byly ragulace a veřejné rozpočty ještě vyšší a až v 70.letech se začaly snižovat? Co to je za blábol?
Když si vezmeme tyto ukazatele socialismu (počet a síla regulací, míra přerozdělování, počet státních zaměstnanců, ...) tak spějeme K a ne OD socialismu!

Problémem je to, že stát (byrokracie) má tendenci bobtnat a demokracie (vláda spodních dvou třetin) má tendenci směřovat k socialismu. Toto je zdrojem blížícího se kolapsu současného systému (který odmítám zvát kapitalismem)! Ubobtná, usocializuje a ureguluje se k smrti.

Ale je to typické - že něco smrdí a že to takto nepůjde dál, co cítí prakticky každý (s vyjímkou s.Fulda). Jen lidé nejsou schopni správně identifikovat příčiny a pak vymýšlejí nesmyslná řešení. Znám třeba hodně lidí, kteří teskní po (osvícené) monarchii (k nim něvědomky patří i Fulda se svojí příchylnosti k silnému vůdci Burešovi).
Tento článek popisuje, co se děje v mozku (správně tušícímu kolaps) ortodoxního levičáka.

"Všímá si, jak v nich kapitalismus naráží na svoje limity, když musí vytvářet stále nové, abstraktnější a často i komičtější spotřebitelské tužby, aby mohl dál expandovat."
Co tím autor myslí? Fitness centra pro domácí mazlíčky? Youtubery? Výrobce Rapsberry PI? Programátory mobilních aplikací? Nechápe, že díky kapitalismu (a navzdory státu) jsme již tak bohatí, že si můžeme dovolit uspokojovat i takovéto (dříve absurdní) potřeby? Tyto služby existují z jediného důvodu: někdo je poptává, někdo z nich má užitek. Zároveň vznik takovýchto služeb je odpovědí na strašení fuldistických levičáků, že díky automatizaci nebude práce. Bude a vzniknou další tisíce nových činností - pokud tomu nebudete bránit regulacemi a pokud lidi necháte hledat a neumrtvíte je sociálními dávkami a základním příjmem.

Všem podobným samozvaným spasitelům lze vzkázat jediné: "Nechte nás na pokoji!". Své fantasmagorie si realizujte na svém a za své, nevnucujte je ostatním.

Nahlásit

+33
+
-

Jarda Nalý | 15. 3. 2018 10:20 | reakce na Jan Altman - 15. 3. 2018 08:51

Ani smělci myšlení nemohou mít za znak "usocializace", když zisky jsou privatizovány, nevyjímaje zisky z privatizované veřejné služby státu a náklady socializovány.
Když přibývá bohatých i chudých.
Kyž v USA, podle nositele Nobelovy ceny J.Stiglitce, bohatství za 17 let konjunktury před celosvětovou ekonomickou krizí 2008, připadlo 1% Američanů?
Když u nás, od převratu 1989 počet nevinných lidských obětí umrznutím, vyhladověním, předčasnými úmrtími neposkytnutou nebo opožděnou lékařskou péči, v podmínkách zakázaných pro chov dobytka ve chlévech i pro ustájení zvířat v zoologických zahradách a ve zvěřincích cirkusů, dávno překročil počet nevinných lidských obětí za 40 let komunistické tyranie?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-1
+
-

Jan Altman | 15. 3. 2018 13:44 | reakce na Jarda Nalý - 15. 3. 2018 10:20

A kdo je vinen tou socializací nákladů a ztrát? Kdo zachraňoval banky z peněz, které si natiskl (padělal), nebo ukradl lidem (protože má monopol na tisk i na loupež)?

A kde vidíte privatizované zisky ze služeb státu? Stát přerozděluje čím dál více.

Bohatých (díky zbytkům kapitalismu) stále přibývá. I relativně, natož absolutně (dnešní nepracující dávkař dostává zdarma služby, o kterých se lidem před 50 natož 100 lety ani nezdálo).
Samozřejmě by mohlo být daleko lépe - ale to by pokladní ze supermarketu nesměla živit stále rostoucí armádu státních zaměstnanců, veřejnoprávních umělců a redaktorů, grantařů a neziskovkářů.

A to s tou obhajobou komunismu. to je vtip? Nebo jste prostě jen bolševik? Komunistická tyranie má na svědomí desítky milionů přímých obětí. A vedle toho má na svědomí lidi předčasně zemřelé na nedostatek (např. dovozových) léků a na špatné životní prostředí (severočeši by mohli vyprávět). Vaše představa, že čím více státu(socialismu), tím lépe pro blahobyt lidí, je nejen zcestná, ale vpravdě perverzní.

Znovu vás (a všechny další socialisty) vyzývám: pojďme si to zkusit, diverzita je prima. Na vašich pozemcích si provozujte komunistické kibucy, my si na svých budeme provozovat svobodu. Uvidíme, kdo odkud kam bude utíkat.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+12
+
-

Jan Amos | 15. 3. 2018 23:20 | reakce na Jan Altman - 15. 3. 2018 13:44

Socialisté si to nikdy sami zkusit nepůjdou - důvod je prozaický. Jsou to parazité, kteří potřebují svého hostitele.
To je jako byste vyzýval tasemnice, aby vylezli z hostitelových střev a snažili se živit na vlastní pěst.Zahynou.
Doufám, že vás už názory některých zde komentujících tasemnic o tom konečně přesvědčili.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+9
+
-

Richard Fuld | 16. 3. 2018 14:45 | reakce na Jan Amos - 15. 3. 2018 23:20

Tak takhle nenávistný projev o svých úhlavních nepřátelích by ani Goebbels s Hitlerem nedokázali napsat. Snad ani kdyby všichni fašouni dali hlavy dohromady, tak nic takového nevyplodí. :-)

Máte plnou držku svobody a lidi připodobňujete k parazitickým červům. Vy byste nejspíš nad genocidou socialistů nezaváhal ani vteřinu.

Pořád to říkám. Na povrchu blábolení o svobodě, a pod povrchem nenávistní fašouni toho nejhrubšího zrna.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-3
+
-

Zdeněk Suchý | 17. 3. 2018 04:04 | reakce na Richard Fuld - 16. 3. 2018 14:45

To je pravda. To přehnal. Tasemnice svého hostitele většinou nezlikviduje narozdíl od komunistů, socialistů a podobné verbeže. Na jeho místě bych se tasemnici omluvil.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+5
+
-

Richard Fuld | 19. 3. 2018 12:39 | reakce na Zdeněk Suchý - 17. 3. 2018 04:04

Fašoun k fašounovi sedá. :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-3
+
-

Jan Amos | 20. 3. 2018 22:02 | reakce na Richard Fuld - 19. 3. 2018 12:39

Pan Fuld opět prokazuje, že je stejně nadaný historik jako ekonom.

Takže o čem byl fašismus - nechme promluvit vůdce Mussoliniho :

Stojíme v opozici k individualismu. Pro fašistický způsob života je nejpodstatnější zájem státu a na jedince je brán zřetel pouze pokud jeho zájmy odpovídají zájmu státu, který prosazuje uvědomění si jedinečnosti člověka v historii. Jsme proti liberalismu. … Liberalismus popřel ve jménu jedince zájem státu. Fašismus obnovuje pozici státu jako formy, která vyjadřuje pravou podstatu jedince. Pokud má svoboda patřit k životu skutečných lidí a ne abstraktních figurín vyprodukovaných individualistickým liberalismem, pak fašismus je zde pro tuto opravdovou a jedinou svobodu, pro kterou stojí za to žít - svobodu státu a jedince v něm žijícího. Fašistická koncepce státu zahrnuje vše podstatné. Mimo ni nemůžou existovat žádné lidské, či duchovní hodnoty, bez ní nemají žádný význam. Správně chápán je fašismus všeobjímající a fašistický stát, jako syntéza a míra všech hodnot, vykládá, rozvíjí a dodává na kvalitě lidskému životu.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+2
+
-

Richard Fuld | 21. 3. 2018 13:41 | reakce na Jan Amos - 20. 3. 2018 22:02

Narážel jsem na metodu dehumanizace ideových nepřátel. Když nějakou skupinu lidí označujete dostatečně disciplinovaně a dlouho za cizopasné červy, bude se Vám pak lépe přesvědčovat fanatiky (jakéhokoliv druhu, fašouny nevyjímaje) aby, na oněch lidech provedli genocidu. Jestli fašouni jsou v ohledu prosazování svobody přesně v opačném gardu, než nějací libertariáni, je v daném ohledu úplně irelevantní. Jde o tu dehumanizaci a v tomto byli fašouni dostatečně zběhlí a Vy a pan Suchý vykazujete taky nepřehlédnutelné nadání v této disciplíně. A jen v tomto ohledu jsem Vás s nimi, zcela trefně, srovnával.

Vaše blábolení o fašistické ideologi, je tak z Vaší strany jen naivním odváděním pozornosti o merita věci, tedy od fašistické praxe.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Zdeněk Suchý | 22. 3. 2018 09:27 | reakce na Richard Fuld - 21. 3. 2018 13:41

Raději nepoužívejte pojmy jejichž význam neznáte. Nálepkováním (opakem skutečnosti) se jenom zesměšníte.
Tyto metody používají jen jedinci v informační nouzi přesvědčeni o svoji pravdě.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Richard Fuld | 22. 3. 2018 14:03 | reakce na Zdeněk Suchý - 22. 3. 2018 09:27

Že byste pochopil, co píšu, jsem se opravdu nebál. :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Gabriel Pleska | 19. 3. 2018 12:50 | reakce na Richard Fuld - 19. 3. 2018 12:39

Pane Fulde – a vůbec pánové – mohli byste se prosím zase dál kočkovat v obvyklém stylu?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Richard Fuld | 19. 3. 2018 13:55 | reakce na Gabriel Pleska - 19. 3. 2018 12:50

Bylo by fajn, kdybyste jmenoval i ty "vůbec pány", aby věděli o koho se jedná. Já se je snažil pouze umravnit v jejich nepřijatelném vyjadřování. Stejně jako se o to pokoušíte Vy.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jan Amos | 20. 3. 2018 13:08 | reakce na Richard Fuld - 19. 3. 2018 13:55

"Až budete publikovat svůj vlastní webový časopis, tak si tam uplatňujte světonázory, jaké se Vám zlíbí. Ale ostatním do toho radši nos nestrkejte. :-) Nikdo Vás nenutí finmag číst. "

Vaše vlastní slova o pár dnů dříve. Konzistentnost je vedle intelektu vaše další slabá stránka.

A jeden odkaz na okraj - https://www.tyden.cz/rubriky/veda/priroda/tasemnice-chrani-mozek-pred-zanetem_349879.html

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-1
+
-

Richard Fuld | 21. 3. 2018 13:47 | reakce na Jan Amos - 20. 3. 2018 13:08

Ale já přece nijak nebrojím proti obsahu článku na finmagu. :-) Vyjádřil jsem jen výhradu ke komentáři uvedenému v diskuzi panem Pleskou.

Abyste tedy Vy mohl mě vyčítat nějakou absenci konzistence, musel byste nejprve vědět, co to slovo znamená. :-)

Váš odkaz na prospěšnost tasemnic je opravdu až dojemný. Nevědět v jaké souvislosti ho zde uvádíte, snad bych se z toho i rozplakal. :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Jan Amos | 21. 3. 2018 17:01 | reakce na Richard Fuld - 21. 3. 2018 13:47

Pokud vy byste měl být arbitrem mravů, pak by si ona tasemnice mohla nárokovat pozici arbitra astronomie.

To, že používáte výrazy, kterým nerozumíte a pouze je špatně opisujete ze slovníku cizích slov, vám tady už mnozí vícekrát prokázali.

Ale velmi se těším se na další pokračování vašeho nekonečného seriálu - "Jak strejda z lesa rozumí světové ekonomice".

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Richard Fuld | 21. 3. 2018 18:27 | reakce na Jan Amos - 21. 3. 2018 17:01

Á. Mistrovi světa ve všem jsme šlápli na kuří očičko, že? :-)

Já si na arbitra mravů nehraji. :-) K odsouzení Vámi výše uvedené dehumanizace, není evidentně žádný arbitr potřebný. :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Martin Brezina | 15. 3. 2018 10:01 | reakce na Jan Altman - 15. 3. 2018 08:51

"Toto je zdrojem blížícího se kolapsu současného systému (který odmítám zvát kapitalismem)."
vs.
"Nechápe, že díky kapitalismu (a navzdory státu) jsme již tak bohatí, že si můžeme dovolit uspokojovat i takovéto (dříve absurdní) potřeby?"

Na jedné straně Altman hlásá kolaps systému, který odmítá zvát kapitalismem.
Na druhé straně Altman tvrdí, že díky tomuto systému (který najednou pro něj kapitalismem je) jsme již tak bohatí, že uspokojujeme už i absurdní potřeby. Závěr z tohoto guláše nechť si každý udělá sám.

Uspokojování absurdních a stále rostoucích potřeb ovšem problémem je, pokud se v moři objevují ostrovy z odpadků a plasty se nacházejí v tělech zvířat. Každý, kdo vyrůstal ještě před pár desetiletími, si pamatuje na léta, plná hmyzu a drobných živočichů, po kterých jako by se slehla zem a vzduch.

S podobným vývojem uspokojování "potřeb" - přesněji nikdy neukojitelné blbosti, chtivosti a marnivosti - to opravdu dotáhneme ke kolapsu, ale přírodního systému, díky němuž jsme živí.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Jan Altman | 15. 3. 2018 13:34 | reakce na Martin Brezina - 15. 3. 2018 10:01

Strawman? Samozřejmě že zde stále jsou soukromé firmy, které přinášejí inovace a pokrok. Sice pomalu, navzdory daním a regulacím, ale technologie se samozřejmě dále rozvíjejí a přinášejí nám dříve netušené možnosti.

A plasty v těle zvířat? Ostrovy z odpadků v moři (učebnicová obecní pastvina)? To je argument pro co či proti čemu? Jako že za to může kapitalismus a řešením je socialismus? Jako že před 1989 jsme byli vzorem kvalitního životního prostředí?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Martin Brezina | 15. 3. 2018 13:58 | reakce na Jan Altman - 15. 3. 2018 13:34

"Jako že za to může kapitalismus a řešením je socialismus?"

Ne, může za to Mao Ce Tung. To je asi podobný blábol, jako do toho míchat socialismus.

Píšu o neuspokojených "potřebách" a jejich důsledcích. Na produkci odpadů a jejich šíření nemá soukromé vlastnictví čehokoliv, včetně moře, podstatný vliv. Zkuste se někdy podívat do soukromě vlastněného lesa, co je tam občas naházeno bordelu.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jan Altman | 15. 3. 2018 17:02 | reakce na Martin Brezina - 15. 3. 2018 13:58

Samozřejmě bychom si někde mohli zkusit objednat výzkum, zda je větší nepořádek na soukromých, nebo erárních pozemcích. V soukromých bytech, nebo v obecních ubytovnách. V soukromých či státních lesích, rybnících, atd... Já bych si troufal tvrdit, že řádově větší bordel bude na tom erárním. Ne nadarmo se říká "dej člověku do vlastnictví kus pouště a promění ji v kvetoucí zahradu". A stejně tak se říkalo: "kdyby se na Sahaře zavedl socialismus (stání vlastnictví, plánování a řízení), za 5 let budou muset dovážet písek".

Samotné uspokojování (stále rostoucích, principiálně nekonečných) potřeb není problémem. Bez toho by nebylo pokroku (kdyby se člověk spokojil s životem v zemljance společně s hospodářskými zvířaty).
Přeci mezi ty potřeby nepatří jen mít co nejlepší auto a mít každý rok novější a větší televizi. Patří tam i potřeba "krásna a estetična", potřeba zdravého životního prostředí, potřeba harmonických mezilidských vztahů, atd.... Každý má samozřejmě žebříček hodnot trochu jiný (takže není správné všem nutit nějaký jednotný), ale jsem přesvědčen, že v globálu k největšímu uspokojení všemožných potřeb dochází v prostředí svobody.
Když se zaměříme na konkrétní (námi subjektivně vnímané) problémy, tak etatista zřejmě usoudí, že na jejich řešení je potřeba více regulace. To ale neznamená, že to je nutně pravda. U kořene mnoha takových problému právě tu regulaci najdeme. Bez státu by nebylo řepkových polí.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+5
+
-

Novak Josef | 15. 3. 2018 15:13 | reakce na Martin Brezina - 15. 3. 2018 13:58

"Jako že za to může kapitalismus a řešením je socialismus?"
Takto formulovaná otázka je v dnešnej situácii absurdná. Toto, čo vládne v EU nie je kapitalizmus, ale ani socializmus. Je to ETATIZMUS, a to taký veľmi špecifický etatizmus, v ktorom vládnu gauneri na základe toho, koľko nezaslúžených výhod nasľubovali voličom. Vládne tu demokratický ETATIZMUS, ktorý využíva snahu väčšiny voličov získať VÝHODY NA ÚKOR ostatných ľudí.
Je to tu vlastne akási občianska vojna, v ktorej si víťazná voličská skupina pomocou svojich politikov nárokuje výhody získané násilým na porazených voličoch.
TOTO horeuvedené je podstatou dnešného politického života. A TOTO samotný článok absolutne odignoroval, a používal politologické názvy neexistujúceho typu spoločnosti.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+5
+
-

Novak Josef | 14. 3. 2018 23:39

Kapitalizmus skončil už dávno. Možno pred 100 rokmi. Neskončil naraz, ale pekne po troche. Dnes z neho ešte zostal názov, a zopár drobných súkromných podnikateľov.

Nahlásit

+85
+
-

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK