Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Uber a Lyft si chtějí vyprosit monopol na samořídící auta

8. 3. 2018
 6 578
31 komentářů

Přihlášení do diskuze

Nejoblíbenější příspěvek

Problém ovšem není v tom, že někdo monopol chce (já bych ho chtěl taky!), ale že vůbec má možnost si ho prolobovat a že existuje instituce, která "má právo" (resp. si ho osobuje) ten monopol udělit a silou vynutit.

Jakmile tu je někdo, kdo může udělovat monopolistické výsady (nebo zavádět legislativu v něčí prospěch, někomu dávat cizí peníze dotacemi a zakázkami, atd...), tak VŽDY před jeho kanceláří bude stát fronta lobbistů s kufry plnými korupčních peněz.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu
-
18
+

Nejméně oblíbený příspěvek

Problém není v tom, že stát může monopolně poskytovat některé veřejné služby. Problém je v tom, když chce někdo tyto veřejné služby zprivatizovat, nebo zneužívat soukromé monopolní služby. :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu
-
-11
+

Diskuze

Babiš mi zatím, jako jednooký král mezi slepými, nevadí. SPD je katastrofa.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-1
+

Jo? Ve vedlejší diskusi si lebedíte, jak vítezství ANO a SPD konečně udělá pořádek.
Podle mě představitelé partají přesně zapadají do mého výčtu výše.
Aspoň už víme, odkud ve vašem případě vítr vane.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Proč mi podsouváte nesmysly? U některých z uvedených lidí mám velké pochybnosti, zda něčím jako je zdravý rozum, disponují.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Tak samozřejmě, že my dva se na tom, co je zdravý rozum, neshodneme. :-) To není žádné překvapení.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-1
+

Proto musíme držet pohromadě. Jednou zakážou kouřit, podruhé zbraně, motorky budou následovat.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

To je pravda, něco budu brzy vybírat a opravdu nevím co. Taky mě zajímá jak dopadnou motorkáři, což se mě týká. Ty ale asi rovnou zakážou, nic to společnosti nepřináší ......... :-(

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Takových překladů je spousta. Od Olověné vesty přes Historky z podsvětí... koneckonců i ikonický Velký bratr by pravděpodobně měl být spíš starším bratrem. To je téma asi na celý nový web. :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Jak to zrovna vy vy můžete vědět?

"zdravý rozum" určitě našeptával i Barosovi, Merkelové, Pol Potovi, tomu vašemu Burešovi, Daladierovi, Benešovi, Singerovi, Mugabemu, ...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

podle toho co vám říká váš "rozum" moc zdravý asi nebude...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Ne. To říká zdravý rozum. :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-1
+

Tak určitě.
Říkala to přeci soudružka učitelka Občanské výchovy.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Zařadím si to na seznam věčných dilemat někam vedle toho, jestli Jabberwock z Alenky má být Žvahlav nebo Tlachapoud. Každopádně díky.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Nejvíc mě irituje Asimova Foundation jako "Nadace", protože tak byl první překlad, přestože "Základna" více IMO odpovídá tomu, o čem kniha/y je.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Jak už jsem tu opakovaně psal, kvalita překladů je tu vysoce nadprůměrná, takže Vás nepodezírám z toho, že byste neměli názor (a pravděpodobně správný) na to, co je nejlepší překlad. Tady si ale myslím, že jde o ustálené spojení, notabene pokud tu knihu článek jen zmiňuje. Na to stačí google - nevolnictví má třetinu hitů, a mnoho (včetně prvního) odkazuje na otroctví. Např. Atlas Shrugged se taky dá překládat různě, ale díky "vašemu" Drobkovi se ustálila Atlasova vzpoura. Jiný název už by dnes byl matoucí.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
3
+

Problém není v tom, že stát může monopolně poskytovat některé veřejné služby. Problém je v tom, když chce někdo tyto veřejné služby zprivatizovat, nebo zneužívat soukromé monopolní služby. :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-11
+

S tou radostí bych to nepřeháněl, řidičských aut je dnes jak šafránu (i BMW docela rezignovalo) a drtivá většina produkce jsou nezáludné, nečitelné stroje bez odezvy od podvozku a volantu :(

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
4
+

Problém ovšem není v tom, že někdo monopol chce (já bych ho chtěl taky!), ale že vůbec má možnost si ho prolobovat a že existuje instituce, která "má právo" (resp. si ho osobuje) ten monopol udělit a silou vynutit.

Jakmile tu je někdo, kdo může udělovat monopolistické výsady (nebo zavádět legislativu v něčí prospěch, někomu dávat cizí peníze dotacemi a zakázkami, atd...), tak VŽDY před jeho kanceláří bude stát fronta lobbistů s kufry plnými korupčních peněz.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
18
+

.....řízení vašeho automobilu nyní převzal Islámský stát.... zablokovat dveře... skla tónovat na zeleno.... aktuální pozice Národní třída, Praha.... Zvýšení rychlosti na 250 km/h .... zahnout do nejbližšího průjezdu....

Nahlásit

-
4
+

.......Je vysoce pravděpodobné, že v okamžiku, kdy se samořídící auta začnou vyrábět masově, klasická auta budou přirozeně ubývat. Pokud je rovnou nezakážou kvůli ohledům na životní prostředí.....

Tak klasická auta určitě sama od sebe ubývat nezačnou. Pro hodně lidí je řízení radost. Budou prostě zakázána s argumentem, "i kdyby to mělo zachránit jedinný lidský život"

Ten odkaz jsem sem dával, tak pro nově příchozí ještě jednou, protože to je daleko reálnější budoucnost:
https://krabice.wordpress.com/2017/12/04/cokoli-jako-sluzba-prichazi-smrt-automobilismu-a-naprosta-ztrata-kontroly/

Nahlásit

-
3
+

No proč ne, dneska existují například pojízdné výkupny palet, kde je nemarginální část byznysu založena na řidiči ukradených prázdných paletách, jejichž prodejem si přivydělávají na úkor zaměstnavatele. Ten se snaží na základě GPS zjistit, kde řidiči dlouho stáli. No a tak se objevili pojízdné výkupny, jejichž GPS poloha se neustále mění. Aplikací a nových forem podnikání bude určitě dost.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Zodpovědný jste vy jako majitel. Můžete se pak soudně bránit a přenést zodpovědnost na třetí stranu, výrobce.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Pane, asi som celkom nepochopil vaše slová v kontexte článku.
Ale ak ste ten článok pomenoval slovami "Cesta do otroctví. " - tak to sa úprimne pripájam. a zvlášť zdôrazňujem tento pohľad na tento článok.

Ak dovolíme, aby štát určoval, aké auto si smieme kúpiť, tak zanedlho nám bude náš demokratický štát predpisovať :

- ktorú (geneticky vhodnú) ženu si musíme vziať za manželku

- aké jedlo musíme jedávať v konkrétne dni a v akom množstve,

- a tu si dosaďte ostatné súčasti svojho života. O všetkom rozhodne múdry štát.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Pane Petr Molik :
Všetky vaše otázky a obavy budú politici velmi radi riešiť. A určite ich vyriešením nám vezmú aj zvyšok slobody rozhodovania o našom živote. Nie je problém zotročiť ľudí ako chovné zajace, zaručiť im BEZPEČNÝ život v klietkach, pravidelnú a zdravú stravu schválenú vládnou komisiou, ......
O tomto som napísal horevyššie, v 8. 3. 2018 10:35
A TIETO otázky považujem za PODSTATNÉ. Za nimi sa skrýva naša budúca sloboda , alebo otroctvo.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
5
+

Tento článok je z kategorie klasickej demagogie. A pritom možno ani nie úmyselnej. Ale je to demagogia vznikajúca ako dôsledok šialeného pohľadu na ľudskú spoločnosť. Je to dôsledok toho, že z ľudí sa stávajú genetickí otroci.

Článok nepomenováva PRINCIPIALNY problém, ale "rieši" , obkecáva iba DôSLEDOK neriešenia hlavného problému.
HLAVNÝ, principiálny problém je v tom, že sa ŠTÁTNA MOC snaží totálne regulovať život ľudí. V skutočne liberálnej spoločnosti si KAŽDÝ jednotlivec zvolí typ vozidla podľa SVOJEJ chuti, a vlastníctvo vozidla si zvolí podľa svojich predstáv. A KAŽDÝ jednotlivec si sám vyberie samořídící auto alebo také celkom hlúpe auto.
Všetky tieto otázky si v slobodnej spoločnosti odpovie KAŽDÝ človek sám za seba. A akákoľvek snaha tieto otázky násilne zjednotiť je DESPOCIA.
Ak ľudia dovolia ŠTÁTNEJ MOCI rozhodovať o autách, tak štát automaticky začne rozhodovať o CELOM NAŠOM ŽIVOTE.

Takéto, presne takéto úvahy, aké som napísal, by mali aktívni novinári rozširovať a propagovať. Treba ochraňovať našu budúcu slobodu, a nie pomáhať štátu, ako nám slobodu vziať. Nás neohrozuje UBER, nás ohrozuje "náš" demokratický štát.

Nahlásit

-
4
+

Jak jste psal o tom cestování přes noc a alkoholu. Hned mě napadlo, že by v tomto systému mohl být zajímavý provoz "pojízdných nevěstinců". :-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Muskovy představy jsou mi tedy o hodně milejší. Monopol na vlastnictví aut ve střihu UBERU je typickou snahou organizovat věci po vzoru státem poskytovaných veřejných služeb. V případě individuální dopravy k takovému přístupu nevidím žádný rozumný důvod.

Nahlásit

-
1
+

Přesně tak. Nechme early adopters vyhrát jejich zaslouženou Darwinovu cenu. Nemusíme ji vyhrát právě my.

Posledně jsem si na chvíli přesedl z 20 letého auta do zapůjčeného Mondea a připadal si okamžitě jako Spock na palubním můstku Enterprise. Těch čudlíků, senzorů, hejblátek a diod, panelů i panelků... Namátkou jsem pak při jízdě ťukal na čudlíky a vždy ostražitě čekal, co se stane. I volantu jsem se bál.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
2
+

Všeobecné nadšení pro samořiditelná auta také nesdílím. Vámi popsané obavy nejsou triviální. Přidal bych obavy například z hacknutého software, který způsobí, že auto projede na červenou, zastaví na přejezdu a uzamkne dveře nebo vozidlo například záchranné služby odmítne využít režim absolutní přednosti u akutního případu.

Ono je klidně možné, že doprava na komunikacích po zavedení samořiditelných aut zhoustne - řada lidí bude moci dojíždět do práce na stakilometrové vzdálenosti. Prostě si večer v Karlových Varech lehnou do auta, usnu a auto mě ráno probudí na parkovišti u Jaguar Land Rover v Nitře. Tisíce takových aut budou pendlovat po silnicích v ekomodu pro nízkou spotřebu.

Situace, kdy člověk svoje auto nevyužil a dopravu řešil jinak, protože například pil alkohol, také odpadnou. Auta se budou používat častěji. Také odesílání aut na základnu misto současného parkování v cílovém bodě bude navyšovat počty ujetých kilometrů.

A těch situací, které zřejmě povedou k výraznému zvýšení provozu na silnicích, je dle mého názoru celá řada.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
2
+

Samořidicí auta asi v blízké budoucnosti vzniknou. Téma vlastnictví zmíněné v článku je zajímavé, mě by ale spíše zajímala analýza zodpovědnosti za provoz a škodu způsobenou chybami nebo nedokonalostí rozhodovacích algoritmů.
- Bude se například platit pojistka podle typu AI nahrané v paměti nebo bude kombinovaná pro AI a řidiče, který část trasy musí řídit manuálně?
- Bude Google, Tesla, Uber a další zodpovědní za škody, pokud AI přehlédne chodce nebo špatně vyhodnotí data a vjede před náklaďák třeba proto, že mapové podklady byly neaktuální nebo senzory nepracovaly optimálně?
- Odmítne pojišťovna plnit, protože aktuální firmware je verze 10.8.16 a vy máte ještě 10.8.13?
- Opravdu věříte vlastním zdravím v kvalitu a nehackovatelnost samořidicích systémů, když všichni víme, že i v relativně "primitivních" programech Microsoftu, Applu nebo Google je tak jednou do roka objevena kritická bezpečnostní chyba umožňující převzetí kontroly nad systémem?
- Pokud budou algoritmy řízení doplněny ještě prvky samoučení, může se pak stát, že nebude možné zpětně zjistit, proč přesně se systém rozhodl zabočit a způsobit tak nehodu

Rozhodně nejsem žádný luddita, který horuje pro mechanické psací stroje místo MS Office, ale zatím co data lze relativně levně a automaticky zálohovat pro případ vymazání, vlastní život asi před nástupem do vozu nezazálohujete. Radil bych proto předběžnou opatrnost a nechat early adopters vychytat ty nedokonalé první verze

Nahlásit

-
5
+

Road to Serfdom má asi tři české překlady. Pokud jde o ten titul, já bych dal přednost právě tomu nevolnictví, tuším je to Bratinka, začátek 90. let.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+
1/2