Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Gebrian: Dejte mi 40 miliard a půlku Prahy odnaučím jezdit autem

24. 1. 2018
 7 333
9 komentářů

Přihlášení do diskuze

Nejoblíbenější příspěvek

"Kdysi jsem řekl, že kdyby mi dal někdo čtyřicet miliard, tak odnaučím půlku Pražanů používat auto. Za čtyřicet miliard korun by mohli všichni obyvatelé Prahy i její návštěvníci používat hromadnou dopravu deset let zdarma."

Lidé typicky nejezdí autem proto, že by to bylo levnější (většinu není). Jezdí s ním proto, že jim to přináší oproti jiným druhům dopravy (MHD, chůze, kolo) jiné výhody. Většinou časové, někdy se k tomu přidává i možnost přepravit něco většího/těžšího, vyhnout se kontaktu s nemocnými během chřipkové epidemie apod.

Viděl jsem už řadu návrhů, jak dostat lidi z aut. Jejich autoři většinou správně pochopili, že je třeba zařídit, aby pro ně jiné způsoby dopravy (typicky MHD) vycházely výhodněji. Bohužel na to ale ve 100 % případů šli cestou všemožných zhoršení automobilové dopravy (menší propustnost komunikací, horší možnosti parkování, ...).

Co je člověku platné, že v jeho rozhodování vyhraje třeba MHD, když si oproti současnému stavu pohorší? Takto si pokrok opravdu nepřestavuji. Pokud chce někdo sebrat lidem třeba hodinu denně jen proto, aby se vzdali auta, těžko může mluvit o kvalitě života.

Přeju panu Gebrianovi, aby se z chyb ostatních poučil a šel cestou rozšiřování možností a zkvalitňování nabídky dopravy, ne jen protěžování některých druhů dopravy na úkor jiných. Aby pak nemusel být za deset let zase zklamaný...

Nahlásit
-
36
+

Diskuze

dobrý den
tu v clanku http://www.dopravniznaceni.com/Novy-system-parkovani-v-Praze-aneb-konec-listkum-za-prednim-sklem-automobilu-b1106.htm
jsem narazila na to ze ministerstvo se snazi o vetsi vyuziti carsharingu
snazi se o to i jinak nez delanim vice modrych zon?

Nahlásit

-
0
+

Porovnávat státní zakázky, kde je nutné dělat výběrová řízení a kde je povinnost vybrat tu NEJLEVNEJŠÍ nabídku(v rámci nějakých kritérií) se stavbami soukromými??? Kdopak nám postavil Karlův most a katedrálu?
80% práce dnešních stavbyvedoucích je hlídat Ukrajince(nikdo jiný tam fakt nedělá), aby se nezmrzačili nebo nezabili a to přes veškerá školení, která povinně absolvovali.
I slavná architektka Eva Jiřičná stojí nohama na zemi a velice trefně poznamenala, za jakou cenu jsou stavěny nejvyšší stavby světa na středním východě. Bezpečnost práce tam moc velkou roli hrát nebude. V ČR je na 1. místě! Takže mladý pane, dost s Vámi nesouhlasím.

Nahlásit

-
3
+

S těmi auty musí být prvním krokem, aby si obyvatelé Prahy spočítali, že velká část z nich auto nemusí vlastnit. Třeba já potřebuju jednou do roka vertikutátor na trávník, dvakrát do roka pneumatické kladivo a asi desetkrát do roka auto. Z toho mi vyšlo, že žádnou z těchto věcí nevlastním, ale půjčuju či pronajímám si. Myslím si, že jakmile lidé něco začnou nesmyslně vlastnit, tak to pak i nadužívají, přestože to nedává moc ekonomického smyslu. A tak je to i s auty. Ale myslím, že budoucnost to vyřeší - jakmile technologie pokročí natolik, že se mi na požádání přistaví k domu autonomní auto do pár minut od objednání, tak celkový počet aut v Praze klesne. Budou-li je lidi používat jen tehdy, kdy je opravdu potřebují, dost možná se pak budeme moct vrátit i k tomu, že pro ně nebudeme muset stavět předražené podzemní dálnice, ale budou zase jezdit normálními ulicemi.

Nahlásit

-
1
+

Pravidelně a rád sleduji pořad Gebrian vs. na Streamu. Přirovnal k jinému seriálu, který popularizoval popularizoval podobně abstraktní obor lidské činnosti a to Okna vesmíru dokořán s doktorem Grygarem.
U výroku "Kdysi jsem řekl, že kdyby mi ..." by si Gebrian mohl odfajfkovat splněno. Kdyby totiž opravdu polovina pražanů používala denně auto, tak je místo ulic odstavné parkoviště. Pokud mám luxus dostatku času, rád k dopravě po praze využiji MHD. Pokud mám ovšem za den dojet třeba z Libně na Suchdol, potom do Počernic, do centra a nakonec zase do Libně, tak auto je jasná volba. Když ale jedu jen do práce a zpět, užiji si tranvaje, teda pokud se město nerozhodne rekonstruovat Zenklovu ulici, uravřít Libeňský most, vstup do metra palmovka na Hrabala (ulice na Hrázi) a jako bonus výstup na Náměstí republíky. Potom mi auto přijde fajn.
Pokud ještě zmíním Blanku, tak mi při mé cestě na chalupu, kterou absolvuji každý víkend (protože co o víkendu v Praze) směrem na jih, ušetřila cca deset minut přískoků od semaforu k semaforu přes centrum města, protože rozumná jiná trasa ve směru Liběň (a přilehlé části) vlastně strakonická vlastně neexistovala.

Nahlásit

-
0
+

Na Gebrianovy pořady občas rád mrknu. Tvrzení v tomto článku jsou ale hodně přitažená za vlasy. Zrovna Gucci, který prodává navoněné prd, težko může přednášet o kvalitě. Gucci prodává dojem, jako 99% módních značek. Kvalitu ve smyslu kvalita vs. cena řešit nemusí. Příměr s Karlovým mostem taky kulhá, protože jeho stavitelé určitě nebrali v potaz kritéria, která dnes na tom mostě oceňujeme nejvíc. U katedrály možná ano, ale to se to staví, když peníze někomu seberete a mrtvé dělníky na stavbě počítat nemusíte. (Záměrně pominu, co by té katedrále a její stavbě v té době říkal Ježíš.)
Kvalita bude vždycky výš než cena v případě, že se staví z cizího. Přece si z cizího nepostavíte mizerný barák, jenom abyste mu ušetřili. Navíc na samotném Finmagu vyšly už recenze na spoustu knih, které se zabývají psychologickým fenoménem vnitřní obhajoby minulých koupí (cenu si nebudete pamatovat tak dlouho jako kvalitu).

Nahlásit

-
6
+

Od "půlku Prahy odnaučím jezdit auty" je to jenom krůček k "půlce Prahy zakážu jezdit auty" (lichá a sudá spz ap). Dělat dobré skutky za cizí peníze je zřejmě krédo dnešní doby.

Nahlásit

-
12
+

Přesně totéž mne napadlo také. MHD je nejlevnější způsob dopravy, auto je několikrát dražší. Většina lidí které znám si kupuje předplatné MHD i když pravidelně jezdí autem. Na kratší vzdálenosti je totiž MHD výhodnější v mnoha dalších směrech, nejen kvůli ceně. Jakmile ale musíte kombinovat, metro tramvaj autobus, auto je výhodnější i když dražší.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
3
+

Mno, nevím, jeden předchůdce tvrdil dejte mi 100 milonů Němců a změním svět a skutečně ho pak dost změnil, ale mělo to své ALE.

Nahlásit

-
10
+

"Kdysi jsem řekl, že kdyby mi dal někdo čtyřicet miliard, tak odnaučím půlku Pražanů používat auto. Za čtyřicet miliard korun by mohli všichni obyvatelé Prahy i její návštěvníci používat hromadnou dopravu deset let zdarma."

Lidé typicky nejezdí autem proto, že by to bylo levnější (většinu není). Jezdí s ním proto, že jim to přináší oproti jiným druhům dopravy (MHD, chůze, kolo) jiné výhody. Většinou časové, někdy se k tomu přidává i možnost přepravit něco většího/těžšího, vyhnout se kontaktu s nemocnými během chřipkové epidemie apod.

Viděl jsem už řadu návrhů, jak dostat lidi z aut. Jejich autoři většinou správně pochopili, že je třeba zařídit, aby pro ně jiné způsoby dopravy (typicky MHD) vycházely výhodněji. Bohužel na to ale ve 100 % případů šli cestou všemožných zhoršení automobilové dopravy (menší propustnost komunikací, horší možnosti parkování, ...).

Co je člověku platné, že v jeho rozhodování vyhraje třeba MHD, když si oproti současnému stavu pohorší? Takto si pokrok opravdu nepřestavuji. Pokud chce někdo sebrat lidem třeba hodinu denně jen proto, aby se vzdali auta, těžko může mluvit o kvalitě života.

Přeju panu Gebrianovi, aby se z chyb ostatních poučil a šel cestou rozšiřování možností a zkvalitňování nabídky dopravy, ne jen protěžování některých druhů dopravy na úkor jiných. Aby pak nemusel být za deset let zase zklamaný...

Nahlásit

-
36
+