Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Prezidentský dotazník: Vratislav Kulhánek

8. 12. 2017
 8 409
12 komentářů

Přihlášení do diskuze

Nejoblíbenější příspěvek

Tak jsou lidi, kteří si myslí, že jsou Bohu blíže třeba v přírodě, než v nějaké člověkem postavené stavbě.

Také plno lidí bere víru jako niterní až intimní věc a necítí potřebu o tom s někým drbat.

Také jistě bude nemálo lidí, kteří nevidí žádnou souvislost mezi vírou/Bohem a lidskou organizací zvanou církev. Zejména v Čechách toto bude velmi rozšířený postoj (a plyne z něj i rozšířený mylný dojem v zahraničí, že Češi jsou nadprůměrně ateističtí) z důvodu toho, že církev zde vždy byla vnímána jako nástroj státní moci, (dříve) nástroj germanizace, jako organizace více či méně kolaborující s mocí (viz "Pacem in terris") - čest výjimkám. Ostatně fakt, že církev nikdy nevytáhla desatero (nepokradeš) v souvislosti se znárodňováním, vyvlastňováním a zdaňováním o její kolaboraci s mocí svědčí poměrně jasně. V takové Itálii se myslím stále platí církevní daň. A i u nás byly a jsou církve financovány z daní (asi právě proto, aby to desatero moc důsledně neuplatňovaly).

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu
-
6
+

Nejméně oblíbený příspěvek

Něcismus není víra křesťanská. Křesťanská víra má poměrně jasnou představu o Bohu. Pokud znáte Ježíše a jeho příběhy, tak to je Bůh. Ta definice je zřejmá a sám Ježíš říkal učedníkům, že kdo vidí jej, vidí Boha. Křesťanská víra sjednocuje křesťany, něcismus naproti tomu dává pocit, že nepotřebuji nikoho, než být sám se sebou nebo s nějakým bohem. Žádné další lidi k tomu prostě nepotřebuji. To je podle mne přesný protiklad ke křesťanství. Sjednocování vs. rozdělení až na jednotlivé víry jednotlivců.

Diskuze tedy smysl má, pokud se budeme bavit přímo o křesťanském Bohu, o Ježíši. Je mnoho důvodů, proč jej považovat za toho, za koho on sám sebe považoval.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu
-
-1
+

Diskuze

Zřejmě se konečně dostávám k jádru věci: Definici křesťana mám jinou než vy. Podle mne je naprosto jedno, jestli byl někdo jako novorozeně polit vodou nebo ne. Nesouvisí to s vývojem jeho myšlení, životním postojem. Může jít i o zločince. Podle mé definice je křesťanem pouze ten, kdo žije jako Kristus. Statistikám ze sčítání lidu až tak nevěřím.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Ano, je to stále víra, třebaže má své logické základy.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-1
+

Kulhánkův postoj (a mnoha dalších) je možná dán tím, že naprostá většina křesťanů se křesťanem nestává na základě vlastního rozhodnutí a přesvědčení, ale násilným křtem brzo po porodu. Jsou tedy formálně křesťany, ale víra je nezajímá, tudíž ji nepraktikují.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
3
+

Je i mnoho důvodů, proč ho za něj nepovažovat. Problém je v tom, že Písmo umožňuje libovolný výklad prakticky čehokoliv (viz třeba ariáni) a neexistuje objektivní kriterium, podle kterého by bylo možné určit, který výklad je správný. Je to otázka víry a s vírou diskutovat nelze. Pardon, ale v tomto nebudu pokračovat.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Příroda, jasné. Interní věc, také jasné. Pokud bych takto věřil, řeknu: "věřím v přírodu", anebo "promiňte, víra je má osobní záležitost, nebudu vám odpovídat".

Mě zaráží něcismus, kterým se představuje právě tento kandidát na prezidenta. "Ano, já věřím. Ale nejsem praktikující věřící." Pokud něčemu věří, bude to přece praktikovat. Pokud tomu nevěří, pak je jasné, že to nepraktikuje. Pokud ale říká, že věří, ale nepraktikuje, s touto konkrétní vírou je něco pošmodrchaného. Jako by říkal: "Ale jo, nějaký Bůh je, zřejmě křesťanský, ale mě teď nezajímá." Tím jedním dechem dodává, že mu vlastně ani nevěří, že je mu tento Bůh zjevně ukradený. To je rozpor mluvení a jednání. Mi to naznačuje jednu věc: Tento člověk něco říká a něco jiného žije. Kdoví, proč to takto dělá. Mi se to nezamlouvá a jeho odpovědím nemohu důvěřovat.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Něcismus není víra křesťanská. Křesťanská víra má poměrně jasnou představu o Bohu. Pokud znáte Ježíše a jeho příběhy, tak to je Bůh. Ta definice je zřejmá a sám Ježíš říkal učedníkům, že kdo vidí jej, vidí Boha. Křesťanská víra sjednocuje křesťany, něcismus naproti tomu dává pocit, že nepotřebuji nikoho, než být sám se sebou nebo s nějakým bohem. Žádné další lidi k tomu prostě nepotřebuji. To je podle mne přesný protiklad ke křesťanství. Sjednocování vs. rozdělení až na jednotlivé víry jednotlivců.

Diskuze tedy smysl má, pokud se budeme bavit přímo o křesťanském Bohu, o Ježíši. Je mnoho důvodů, proč jej považovat za toho, za koho on sám sebe považoval.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-1
+

Mnoho lidí má potřebu nadpřirozena, aniž by si ho museli nějak institucionalizovat. Tomáš Halík jim nadává -"něcisté", protože věří, že musí existovat "něco nad námi", aniž by to museli blíže definovat. Jenže katolická církev také neumí svého Boha definovat, alespoň jsem žádnou uchopitelnou definici nikdy neslyšel.
A není-li definován předmět diskuse, nemá diskuse smysl.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
1
+

Tak jsou lidi, kteří si myslí, že jsou Bohu blíže třeba v přírodě, než v nějaké člověkem postavené stavbě.

Také plno lidí bere víru jako niterní až intimní věc a necítí potřebu o tom s někým drbat.

Také jistě bude nemálo lidí, kteří nevidí žádnou souvislost mezi vírou/Bohem a lidskou organizací zvanou církev. Zejména v Čechách toto bude velmi rozšířený postoj (a plyne z něj i rozšířený mylný dojem v zahraničí, že Češi jsou nadprůměrně ateističtí) z důvodu toho, že církev zde vždy byla vnímána jako nástroj státní moci, (dříve) nástroj germanizace, jako organizace více či méně kolaborující s mocí (viz "Pacem in terris") - čest výjimkám. Ostatně fakt, že církev nikdy nevytáhla desatero (nepokradeš) v souvislosti se znárodňováním, vyvlastňováním a zdaňováním o její kolaboraci s mocí svědčí poměrně jasně. V takové Itálii se myslím stále platí církevní daň. A i u nás byly a jsou církve financovány z daní (asi právě proto, aby to desatero moc důsledně neuplatňovaly).

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
6
+

Diky za vysvětlení. První část bych snad chápal. Praktikující=navštěvující pravidelně (případně navštěvovaný...).

Na delší odpovědi zde není pro kandidáty prostor, to je zřejmé. Kategorie nepraktikujících věřících je pro mne velká neznámá. V čem tedy víra hraje onu podstatnou roli, když neuznám ani za vhodné zajít na místo, kde se setkávají podobně smýšlející lidé? Nemám si s nimi co říct? Nerozumím tomu, jak to lze skloubit a jaký význam to pro lidi má.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-1
+

Nevím, co si přesně představujete, pod praktickým použitím víry, ale každopádně „praktikující“ je v tomhle kontextu ten, kdo chodí do kostela a ke zpovědi. Nejsem na to úplně odborník, ale myslím, že i bez toho může víra v životě člověka hrát podstatnou roli.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
2
+

Možná by stálo za to ještě pozměnit poslední otázku. "Věříte v něco? V co? Jaký to má pro vás význam?" Lidi můžou věřit různým věcem. Třeba, že řidič autobusu před jízdou nepil. Nebo, že dnes bude hezké počasí, když mám naplánovaný výlet na hory. Nějak mám z dosavadních odpovědí dojem, že všichni věří, ale nikdo nechce říct, čemu skutečně věří. A ono to je celkem podstatné, čemu se věří. Češi jako jeden z nejvíce ateistických národů na světě věří hlavně sami v sebe a moc prostoru pro jinou víru nezbývá. O to zajímavější pak je, když někdo v něco věří.

Konkrétně u tohoto kandidáta mi přijde podivná víra, která nemá praktické použití, když sám přiznává, že ji nepraktikuje. K čemu taková víra je?

Nahlásit

-
2
+

Ještě že máte ty prezidentské volby. Jinak by vám došla všechna hipsterská témata.

Nahlásit

-
1
+