Pekny rozhovor. Velmi ocenuji vyrovnanost, schopnost nadhledu, vysloveni kritiky i liberalniho pohledu, ktery zaroven neni odtrzeny od reality.
Nahlásit
-
25
+
Nejméně oblíbený příspěvek
František Cecvárek|5. 8. 2017 11:21
To je Láďa Hruška mezi analytiky. Ukázkové si plete příčinu s následky. Silný reálný kurz je odrazem silné ekonomiky. Protože reálná konvergenci vyvolává posilování reálného kurzu. Pokud je ale ekonomika v recesi,tak ji dočasně oslabení kurzu pomůže zdroje využit. Nefunguje to tak,ze silný kurz vyvolá najednou prosperitu.
Nahlásit
-
-26
+
Diskuze
Jan Altman|15. 8. 2017 19:57
Uvidíme, jak se předvede státní televize: http://www.ceskatelevize.cz/porady/11412378947-90-ct24/217411058130815/
Nahlásit
-
1
+
Jan Altman|9. 8. 2017 22:07| reakce na Jan Zoidberg - 9. 8. 2017 21:35
Navíc u zlata vám ta lopata nepomůže s prováděním transakcí, ale pouze s bezpečným uložením zlata pro pozdější využití. U bitcoinu ale pro bezpečné uschování nepotřebujete ani tu lopatu, ale jen pár seed slov v hlavě.
Jan Zoidberg|9. 8. 2017 21:35| reakce na foxy - 7. 8. 2017 11:50
Bitcoin ale nabízí skvělý kompromis jak pro takovéto extrémní doby, tak i doby mírové. Dnes se například můžu ve frontě na svačinu rozhodnout, že zaplatím bitcoinem, protože je třeba velmi výhodný kurz (samozřejmě - znamená to dobít nějakou VISA kartu, apod. - každopádně je to na pár kliknutí na telefonu). Pro to zlato si těžko odběhnete, abyste ho vykopal a seškrábnul čtvrt gramu.
Jan Zoidberg|9. 8. 2017 21:31| reakce na foxy - 6. 8. 2017 08:49
Stát, ve kterém by nešlo používat software, který chci, rovná se stát tak brutálně totalitní, že ho budu chtít co nejdřív opustit. Vy ne? Pokud něco takového zachvátí celou planetu, tak nezbývá než se svézt s Elonem Muskem na Mars. Za bitcoiny. :)
Jan Altman|9. 8. 2017 10:16| reakce na Zdeněk Suchý - 9. 8. 2017 06:26
Já bych řekl, že bitcoin ohrožují právě docela jiná rizika, než zlato a právě proto je dobré mít oboje.
Slabiny zlata:
- najde ho u vás domovní prohlídka, může ho zabavit (bitcoin nenajde)
- odhalí ho u vás hraniční kontrola (dnes reálně na letišti, zítra klidně v Rozvadově) a sebere vám ho (bitcoin neodhalí, stačí vám 12 slov v hlavě a klidně můžete přecházet hranice nahý a stejně máte svůj majetek u sebe)
- zlato se špatně dělí, jít si kupovat s uncovou mincí chleba je riziko a nebudou vám mít jak vrátit. V případě (hyper)inflace státní měny se problém dál prohloubí. (bitcoin je dělitelný velmi jednoduše)
Slabiny bitcoinu:
- někdo vypne internet a/nebo elektřinu (člověk či atomová bomba). A je po bitcoinu, alespoň na čas, protože až tu elektřinu někdo zase zapne a pokud přežilo alespoň pár aktivních nodů kdekoli na světě, zase se to rozjede. Z tohoto důvodu vám třeba může být relativně volné lokání zablokování internetu - odjedete na dovolenou či služebku s 12ti slovy v hlavě do země, kde vše funguje a jste u svého majetku.
- někdo ho hackne - možné to je, pravděpodobné ne. Proč? Jednak šifrování bitcoinu je silnější, než třeba šifrovaní bank a karet, takže ty by byly na řadě o mnoho dřív. Jednak proto, že takový hacker bude mít motivaci na tom vydělat a ne bitcoin zničit. K čemu by mu byly ukradené tisíce bitcoinů o ceně nula? A jednak proto, že v případě výskytu podezření na nějakou slabinu zkrátka dojde k nasazení bezpečnostní záplaty. Ale určité riziko to samozřejmě je.
- stát bitcoin zakáže, zavede cenzuru internetu a vysoké tresty. To je podle mne v určité fázi dokonce velmi pravděpodobné. Ale ve fázi, kdy zároveň lidé budou mít maximální motivaci ze státní měny za jakoukoli cenu uniknout a předejít tak znehodnocení úspor. V situaci záporných úroků, kazivých peněz, tisku peněz na penze zasažené demografickou katastrofou, v situaci pádivé inflace a nastupující hyperinflace. Otázka tedy je, zda státní represe přetlačí snahu lidí ochránit úspory.
- někdo vynalezne o několik řádů lepší kryptoměnu a lidé na ni začnou od bitcoinu přecházet a ten ztratí hodnotu. Ano, to je možné. Dokonce už zde ty dokonalejší (rychlejší, levnější, anonymnější kryptoměny s doplňkovými funkcemi jako smartcontracts) máme. Bitcoin již dnes ztrácí tržní podíl. Přesto dále roste, stále je zdaleka nejznámější a nejdůvěryhodnější. Ale jistě je dobré situaci sledovat a případné revoluční konkurenty preventivně (alespoň trochu) kupovat, dokud jsou za centy.
Zdeněk Suchý|9. 8. 2017 06:26| reakce na Zavacky - 8. 8. 2017 16:56
Ano. K něčemu takovému směřuje celá EU i zbytek světa. Čína je jenom předskokan, tester. Ještě zrušit hotovost a Orwelova utopie bude proti tomuto pohádka o demokracii.
Bitcoin podlieha rovnakým rizikám ako zlato, baňa, alebo zeleninová záhrada. Optimálna stratégia je diverzifikácia. Marginálny úspech, či neúspech naopak môžu byť len výsledkom marginálnej špecializácie.
zaBé) je rozhodně horší volba (spoléhat na to, že firma nebude zběsile uvolňovat další z těch 100 miliard Ripplů)
A nejhorší je nevyřčená varianta zaCé) - současný stav se zásobou peněz neomezenou vůbec ničím a s nechutnými individui (byrokrati) a nebezpečnými psychopaty (politici) za kormidlem.
Nahlásit
-
2
+
foxy|7. 8. 2017 15:28| reakce na Jan Altman - 7. 8. 2017 12:34
Cena je to, na čem se při směně shodnou obě strany. Hodnota je to, na kolik si to vy osobně ceníte.
Martin Risik|7. 8. 2017 14:26| reakce na Jan Altman - 7. 8. 2017 12:53
Načrtli ste to pomerne detailne, a áno, kľudne to môže takto prebehnúť. Ale zhodneme sa, že krypto v takomto scenári pomôže, keď už ho máte, v takej kríze bude na nákup už neskoro.
Inak Vám ďakujem za Vaše príspevky na týchto stránkach. Vďaka Vám som sa dozvedel o Trezore a to mi umožnilo nakúpiť a bezpečne uložiť bitcoiny. O investovaní do btc som uvažoval dlho predtým, ale urobil som to až po nákupe Trezoru.
Takže ešte raz vďaka a dúfam, že budete pokračovať v príspevkoch a dobrých radách.
Jan Altman|7. 8. 2017 12:53| reakce na Martin Risik - 7. 8. 2017 10:10
Záleží na tom, o jaký typ krize půjde a jak velké území zasáhne.
Možný příklad: ČR se dostane do problémů, třeba kvůli výraznému poklesu zájmu o klasické automobily (nejvýraznější exportní artikl ČR). Zároveň deficity a státní dluh dosáhnou úrovně, kterou již trh není ochoten tolerovat, nebo jen za úrok, který zase není akceptovatelný pro ČR. A k tomu demografický vývoj přinesl situaci, kdy stát není schopen plnit sliby o důstojné penzi a zdravotní péči zdarma. A k tomu přišla i nemovitostní krize, protože zchudlí penzisté se sestěhovávají po skupinách do jednoho bytu, aby jej utáhli, a zbylé nemovitosti pouští na trh. Ti, kteří měli nakoupené 4 nemovitosti jako formu zabezpečení na stáří, začínají prodávat - a to i když mají do penze ještě daleko, protože si uvědomují změnu trendu. Všechny výše zmíněné problémy se stát pokusí řešit po fuldovsku - měnovou manipulací. Státní dluhopisy skoupí centrální banka, na penze natiskne centrální banka, na příspěvky na bydlení natiskne centrální banka, centrální banka zavede záporné úroky na účtech, aby lidé začali utrácet, centrální banka zavede kapitálové kontroly, centrální banka zruší platnost hotovosti. Ovšem důsledky budou tragické. A motivaci utéct k alternativní měně to jen posílí. Situace graduje, koruna prudce padá, není ani na dovozové léky. Kdo má nějaké prostředky, snaží se je co nejrychleji konvertovat na nedevalvující alternativu - švýcarské franky, zlaté mince, bitcoiny. Což dále přispívá k rozjezdu pádivé inflace.
Stát v obavě z totálního kolapsu měny zavádí kapitálové kontroly. Je omezena směna korun za cizí měny. Jsou zakázány platby do zahraničí. Jsou zablokované platby k prodejcům zlata (a dovoz zlata je sešněrován, jako v Indii) a na bitcoinové burzy.
Jde tedy o krizi na konkrétním území (ČR či šířeji EU). Lidé se snaží zachránit majetek (ale je to čím dál složitější a dražší), stát jim v tom brání. Kdo ale konvertoval koruny(eura) na alternativy včas, ohrožen není - naopak kupní síla jeho konvertovaných úspor dramaticky roste. Dokud stát na hranicích nepostaví žiletkový plot a minová pole, prozíravý jedinec má možnost kdykoli svůj majetek vyvézt (navíc bitcoin u něj nemohou najít, lze ho převážet čistě jen v hlavě). Pro takovouto krizi (tzn. jen větší vlna od něčeho, co už známe - evropská dluhová krize) je Au či BTC jistě zabezpečením dobrým.
A teď příklady krize, kdy BTC opravdu nepomůže: - 3. světová válka - kolaps civilizace včetně konce internetu - diktatura ala KLDR (ale i zde Au a BTC dávají naději, kdežto držení CZK jen beznaděj)
Kdykoli nepůjde o krizi totální a zcela globální, bude vždy Au a BTC výhodou - vždy budou země, kde je krize mírná či žádná, kde nedošlo k masivní státní represi. A tyto země raději přijmou imigranta, který nemá holý zadek (a něco umí).
Jan Altman|7. 8. 2017 12:15| reakce na foxy - 7. 8. 2017 11:50
Souhlasím. Akorát že pod tou jabloní prostě jen bude ležet. Když se rozhodnete, že se raději přestěhujete jinam, stát vám lehce zabrání si to zlato odvézt. S bitcoinem vám v tom nezabrání, stačí si pamatovat 12 seed slov a můžete do toho zahraničí odjet s holým zadkem, přeplavat jen v plavkách na matračce, jak to dělali naši předci. A v cílové svobodnější zemi, kde stát neaplikoval KLDR-like omezení, zadáte 12 slov do čerstvě nainstalované peněženky a ejhle, vidíte svůj zůstatek i transakční historii. A nakonec ani nemusíte natrvalo utíkat. Pokud režim bude občas tolerovat nějakou dovolenou či služební cestu, tak v zahraničí (Singapur, Švýcarsko, ...) směníte část bitcoinů třeba za švýcarské franky, nakoupíte (a přivezete) si západní zboží a část CHF přivezete také a budete si za ně v pohodě nakupovat v Tuzexu valutové zboží z kapitalistických zemí. Ale je dost možné, že v tom Tuzexu časem půjde nakupovat i za BTC, protože fiat měny budou v zoufalém stavu (jinak by stát ani nepřijímal taková opatření proti zlatu a bitcoinu) a stát bude hledat každý možný zdroj tvrdé měny (aby bylo na kapitalistické jídlo a limuzíny pro papaláše).
Tzn. v tomto prostě je lepší bitcoin. Nakonec i to zahrabání pod jabloň (https://www.alza.cz/trezor-cr yptosteel-d4928295.htm)s bitcoinem můžete udělat. A stejně jako u toho zlata, až režim padne, tak vyhrabete a máte. Ale znovu opakuju - nikomu bitcoin nevnucuju a už vůbec nikoho nenabádám, aby v něm byl na 100%. Ať si každý podle své nátury a představy o budoucím vývoji namixuje portfoilo šité na míru.
Martin Risik|7. 8. 2017 12:12| reakce na foxy - 7. 8. 2017 11:47
To áno, len som to myslel tak, že asi bolo treba najprv tú cibuľku vymeniť za peniaze a potom kúpiť dom. No možno sa mýlim, možno ľudia kupovali domy za cibuľky priamo. Ale na bežné nákupy asi ľudia nechodili s cibuľkami (alebo poštovými známkami). S bitcoinom sa už dá fungovať v takomto režime, keď sa chce.
Jan Altman|7. 8. 2017 12:04| reakce na foxy - 7. 8. 2017 11:47
Hodnota čehokoli je zkrátka tržní. Bitcoinu, cibulky tulipínů, zlata, koruny, eura.
Jestli je bublinou s pomíjivou hodnotou bitcoin, cibulka, zlato, nebo euro, to dopředu nikdo nevíme, můžeme na to každý mít názor.
Bitcoin má hodnotu ve specifickém prostředí státní represe. Bitcoin se snaží být opakem státních měn (daná konečná zásoba, nevyvlastnitelnost, nezablokovatelnost účtu, odolnost vůči kapitálovým kontrolám, nemožnost manipulace s úrokovou mírou, atd...). Je možné, že tyto důvody existence bitcoinu budou slábnout, stát se represí ve finanční oblasti vzdá a lidem bude opět umožněno svobodně si vybrat měnu - a podle mne vyhraje zlato. Nebo se státní represe bude stupňovat - zkuste si každý představit, jaká opatření asi přijdou po vypuknutí další krize (ve světle toho, jak kreativní a zoufalá opatření vymýšleli už při té minulé). Nebo až začnou docházet peníze na penze.
Chce to určitou předvídavost. A protože nikdo nemáme patent na rozum, tak i diverzifikaci.
foxy|7. 8. 2017 11:50| reakce na Jan Altman - 6. 8. 2017 20:20
K používání bitcoinu potřebujete fungující technologické zázemí. K používání zlata potřebujete dobrou lopatu, abyste ho mohl zahrabat pod hrušeň nebo jabloň.
Martin Risik|7. 8. 2017 10:10| reakce na Jan Altman - 6. 8. 2017 20:15
S tým raketovým rastom bitcoinu, no neviem...
V krízach ide o život, ľudia budú rozmýšľať skôr ako zaobstarať obživu pre seba a svoje rodiny. Neviem, či budú práve vtedy masívne nakupovať bitcoin. Na to už asi bude neskoro.
S tým, že cenu krypto určuje trh samozrejme súhlas.
Martin Risik|6. 8. 2017 21:16| reakce na Martin Vytiska - 6. 8. 2017 12:33
Za tulipány alebo poštové známky si toho veľa nekúpite. Za bitcoin už dnes môžte nakupovať, alebo si zriadiť debetku krytú bitcoinom (bitwala, uquid,..).
A leštiči topánok o bitcoine ešte nemajú ani potuchy, to naozaj nie.
Jan Altman|6. 8. 2017 20:20| reakce na foxy - 6. 8. 2017 08:49
Ano, je možné, že EU dospěje k tyranii na úrovni KLDR - mnozí zdejší leví diskutující po tom vlastně decentně volají. Bude to ovšem symptomem její existenční krize a brzkého konce. Ke snaze omezit únik lidí ze státních papírků do zlata a bitcoinu přistoupí tehdy, až ty papírky začnou rychlým tempem ztrácet hodnotu a lidé budou zoufale hledat alternativu.
Takže řešením pro člověka rozhodně nebude nepořídit si zlato+bitcoin a držet státní měnu+státní dluhopis.
Navíc s tím bitcoinem, v případě takové krize a takového utažení poměrů, vycestujete ven (někam, kde je svobodněji) daleko lépe, než s cihlou zlata.
Jan Altman|6. 8. 2017 20:15| reakce na Martin Vytiska - 6. 8. 2017 12:33
Pokud dojde ke krizi (hyperinflace, státní bankroty, bankroty bank, záporné úroky, masivní QE, omezování výběrů hotovosti), bitcoin poletí nahoru jako raketa.
Hodnota kryptoměny není sběratelská, ale tržní. Stejně jako třeba hodnota zlaté cihly.
Hodnota kryptoměny je v podstatě sběratelská, podobně jako u poštovních známek, a jejich současný boom má spíš charakter tulipánové horečky.
Pokud dojde k hluboké krizi a nedostatku, kryptoměny pravděpodobně ztratí hodnotu ze dne na den, neboť sami o sobě nemají žádnou reálnou hodnotu (kromě té sběratelské).
Podle jedné historky Joseph Kennedy seznal že krach na burze se blíží ve chvíli kdy o investicích na burze mluvil už i leštič bot ... a jak kryptoměnový hype jede, mám pocit že řádově do 10 let tohle letadlo narazí stejně jako všechna před ním.
Nahlásit
-
0
+
foxy|6. 8. 2017 08:49
K vypnutí Internetu. "Mladý pane, viděl jste někdy důl? To je díra v zemi, chodby tak a tak. Prosím, důl se může zatopit, zasypat, ale nikdo vám ho nemůže vzít!" Existuje spousta metod, jak se zbavit bitcoinu. Například brzo se můžeme dočkat, že místo blacklistů budou v EU aplikovány whitelisty.
Diskuze: Kryptoměny jsou nesmrtelné. Leda vypnout internet
Přihlášení do diskuze
Nejoblíbenější příspěvek
Petr Valošek|5. 8. 2017 23:23
Nejméně oblíbený příspěvek
František Cecvárek|5. 8. 2017 11:21
Diskuze
Jan Altman|15. 8. 2017 19:57
Nahlásit
Jan Altman|9. 8. 2017 22:07| reakce na Jan Zoidberg - 9. 8. 2017 21:35
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Zoidberg|9. 8. 2017 21:35| reakce na foxy - 7. 8. 2017 11:50
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Zoidberg|9. 8. 2017 21:31| reakce na foxy - 6. 8. 2017 08:49
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|9. 8. 2017 10:16| reakce na Zdeněk Suchý - 9. 8. 2017 06:26
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Zdeněk Suchý|9. 8. 2017 06:26| reakce na Zavacky - 8. 8. 2017 16:56
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Zavacky|8. 8. 2017 16:56
Nahlásit
Jan Altman|7. 8. 2017 15:35
Nahlásit
foxy|7. 8. 2017 15:28| reakce na Jan Altman - 7. 8. 2017 12:34
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|7. 8. 2017 15:10| reakce na Martin Risik - 7. 8. 2017 14:26
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Martin Risik|7. 8. 2017 14:26| reakce na Jan Altman - 7. 8. 2017 12:53
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|7. 8. 2017 12:53| reakce na Martin Risik - 7. 8. 2017 10:10
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|7. 8. 2017 12:34| reakce na Jan Altman - 7. 8. 2017 12:05
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|7. 8. 2017 12:15| reakce na foxy - 7. 8. 2017 11:50
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Martin Risik|7. 8. 2017 12:12| reakce na foxy - 7. 8. 2017 11:47
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|7. 8. 2017 12:05| reakce na foxy - 7. 8. 2017 11:48
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|7. 8. 2017 12:04| reakce na foxy - 7. 8. 2017 11:47
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Josef Fraj|7. 8. 2017 12:04| reakce na Jan Kohout - 7. 8. 2017 10:57
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
foxy|7. 8. 2017 11:50| reakce na Jan Altman - 6. 8. 2017 20:20
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
foxy|7. 8. 2017 11:48| reakce na Jan Altman - 6. 8. 2017 20:15
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
foxy|7. 8. 2017 11:47| reakce na Martin Risik - 6. 8. 2017 21:16
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Kohout|7. 8. 2017 10:57| reakce na Josef Fraj - 7. 8. 2017 06:31
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Martin Risik|7. 8. 2017 10:10| reakce na Jan Altman - 6. 8. 2017 20:15
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Josef Fraj|7. 8. 2017 06:31| reakce na Martin Risik - 6. 8. 2017 19:46
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Martin Risik|6. 8. 2017 21:16| reakce na Martin Vytiska - 6. 8. 2017 12:33
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|6. 8. 2017 20:20| reakce na foxy - 6. 8. 2017 08:49
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|6. 8. 2017 20:15| reakce na Martin Vytiska - 6. 8. 2017 12:33
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Martin Risik|6. 8. 2017 19:46| reakce na foxy - 6. 8. 2017 08:49
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Martin Vytiska|6. 8. 2017 12:33
Nahlásit
foxy|6. 8. 2017 08:49
Nahlásit